Všichni velcí proroci, zvláště Jan Křtitel,
jsou velmi silným voláním člověka na vzestupnou cestu, až na místo, z něhož
odstoupil. Jeho: Čiňte pokání, neboť se přiblížilo
Království Boží, je jasným důkazem, že je očekávána, že přijde změna v
lidském životě, návrat do původního
stavu božského, a tím vstup do Království nebeského, do života lásky a míru.
Bůh s přislíbenou pomocí se v Kristu
přibližoval a člověk k tomu musel naplnit úkol: během svého pobytu na Zemi
zbavit se všech nánosů zla, aby pak čistý, láskou posvěcený, mohl být pozvednut
působením Mesiáše do svého pravého domova.
Teprve když člověk šťastně prokoná svou vzestupnou cestu k vrcholnému bodu, jímž je
božský stav – ovšem v omezenosti jedné duše, malého já, nikoli v univerzální
neohraničené Moci Božství – vytvoří zlatou nitku velkého vzoru a položí ji
vesmírem všemi prostorami a světy, kde žijí porušení duchové. Tak se stane pro
ně zářícím magnetem, který zvedne z prachu, nízkostí a hrubostí postupně jeden
život za druhým. Vše se navrátí na konci cest k Bohu zpět do jeho nejsilnější
Prapodstaty, z níž vše povstalo. To ovšem změní celé jsoucno, především tvarové
sféry projeveného života. Ony se tvoří i udržují mocí oddělené vůle určitých malých
já, jež chtějí být v určité samostatnosti a projevovat činnost zjevným
způsobem, aby tak byla viditelná jejich tvůrčí schopnost, aby se obklopily
vlastní slávou a ctí. Vzdá-li se vůle chtění osobní moci a splyne opět s Vůlí
Božskou, přijme její univerzální plány tvoření pro uplatnění všeho a všech, tu
zvolna odstupuje od samostatného projevu a vrací tvůrčí moc Moci nejvyšší.
Až dojde k této proměně postoje v
nejzávažnějším, co má prvořadý význam pro celý projevený život, hmota ztratí
důvod k nezbytnému trvání, začne rozvolňovat své pevné základny a přecházet
nejdříve v jemný éter a pak v původní Božskou Prasílu. Tím se pevný tvar
rozplyne a život začne proudit nekonečností jako beztvará hmota oceánu a
vstoupí do ticha bezbytostného bytí. Vše zvolna nabude
podoby univerzálního Ducha, jíž je Vůle, Moudrost a Láska. Ty se stanou jediným
plamenem života. Tehdy, po skončení tvůrčí práce ve vesmíru, každý bude mít
právo na odpočinek, na sedmý den – i Sám Bůh…
V Desateru je vytýčena předepsaná
zákonitost úrovní života člověka, jenž si sotva uvědomil, že mimo zlo, jež
působí těžkost a utrpení, je i dobro, které vnáší do života jas a blaho, a
proto potřebuje ochranu, šetření a respektování. Tato dosažená úroveň je
povstáním z pádu, neboť on není ničím jiným než odsunutím dobra, vysunutím se z
života lásky. Uvědomění si dobra jako něčeho krásného, božího, co je nejvýš
žádoucí, je probuzením se duše, prvým pohledem na Boha, Jeho uznáním. Je to
vrcholně důležitý činitel vývoje duše.
V čase, kdy bylo Desatero formováno a lidu
předloženo, byla většina lidstva na hluboce nízké úrovni vnitřního života. Pro
tuto úroveň bylo Desatero něčím velkým – řečeno slovy dnešních pojmů přímo
revolučním. Rozlišování dobra a zla pro tehdejší stupeň lidské inteligence bylo
velmi těžké. Bylo však vzneseno z Boží strany jako přísný požadavek, zákonitá
podmínka vzestupu lidstva, a proto se muselo uskutečnit. Přihlédlo se k
představám a chápání životních hodnot člověkem, jeho velmi zúženému vědomí, jež
se zhroucením celé vnitřní stavby duše stalo necitlivým, bez reakce na dojmy z
prožitků dobra či zla, jeho vlivů na život. Bůh proto důrazně upozornil
lidstvo, které věci je nutno pokládat za určitou hodnotu, za dobro dávající
určité blaho. Rodinný život, manželství, vztah rodičů a dětí, majetek, víra v
Boha a podobně jsou dobra, které Bůh vyzvedá a vytyčuje je chránit, nerušit je,
aby na Zemi mohly působit svým významem, skrytou činností na vnitřní rozvoj
myšlení a citu, celé rozumové moudrosti.
Naplněním Desatera člověk teprve vstoupí na
lidskou úroveň tím, že uzná dobro za důležitého životního činitele, budovatele
určitého krásna života. Pokud člověk nevzdá dobru úctu, nerespektuje jeho
projev, neuvolňuje mu místo v sobě, aby vstoupilo do nitra k působení, je stále
ve stavu hlubokého pádu. Povstává z něho tehdy, když dá dobru alespoň část
srdce za příbytek, pracoviště a působiště. S dobrem do srdce vchází první silný
paprsek Boha. Ten zvedá duši z úrovně ďábelské na lidskou, jíž započíná vývoj
člověka k božským stavům.
Malý stín jakékoli formy zla ruší tento
vývoj a vrací člověka zpět do pouhého
omezeného lidství. Proto na vyšších stupních vzestupné cesty se žádá víc
než stanovení Desatera. Člověk vyšší úrovně nejen nesmí narušovat dobro, ale on
je má zpevňovat a rozšiřovat, dopomáhat k jeho plnému zakotvení v sobě a celé
Zemi navždy, vydávat je myšlenkou, slovem i činem. Každý jeho dech musí
vyzařovat velké světlo dobrotivosti a krásu lásky protiskovat do prostoru.
Zkušenosti ukazují, že lidmi není dosud
naplněn ani základní požadavek respektování dobra, který byl vznesen ze strany
Boží na člověka již před tisíci léty. On doposud neumí udržet ani ono základní
dobro, které již tehdejší lid znal a ctil, ač byl teprve na prvých stupních
rozvoje myšlení, chápání a citu. Ustanovení Boží se stále narušuje osobní
neukázněností, velkým sobectvím, touhou po věcech, jež má jiný ve vlastnictví,
i hrubým chováním člověka k člověku. Je možno za těchto okolností počítat s
nebeským životem po smrti?
Nebeský život je božský stav duše a ten
ještě není vyvinut a dosažen. Ještě ani není správné představy, co je to božský
stav duše, jak vysoké míry všestranné dokonalosti vyžaduje. A protože je možno
dokonalost si představit zatím jen jako vysoký projev dobra a lásky, je zřejmé,
jak daleko je od lidstva uskutečnění ideálu života lásky, míru a božích
radostí. Člověk si teprve uvědomuje, že mu něco chybí, že je krajně nedokonalý,
vzdálený od vzoru života, jak jej lidstvu zobrazil svým postojem a vztahem k
lidem i Bohu Mistr a Učitel Ježíš Kristus.
Vědomím nedostatků vstupuje se do velkého
očišťovacího procesu, v němž se duše zbavuje zlého, obrací se plně tváří k
dobru. To je uloženo v hlubinách její životní podstaty vyplynulé z Boha jako
jiskra dávající bytí, žití a projev lidské duši. Tato božská jiskra je jako zadušena,
její světlo ztlumeno v jediný zářící bod, do něhož jsou pojaty všechny
skvělosti Božství darované duši pro život.
Touží-li ona po spojení se svou božskou
podstatou, musí odstraňovat překážky, jež jsou na cestě. Je to práce velmi
obtížná, která se dá přirovnat k nesnázím nejtěžších hmotných prací v dolech,
hutích a kamenolomech. Síly zla jsou více než kamení, oheň a voda, tvoří téměř
neprůchodné cesty, zasypané doly, zaplavená území vnitřních krajin duše, činí
vstup k hlubinným jádrům nesmírně těžkým. Přece však je naprostou nutností
vybojovat si cestu k svatým podstatám duše za všech nepříznivostí. Skvosty
jemné a krásné ušlechtilosti musí ozdobit duši, má-li být přijata jednou do
pravých Božích Nebes.
Co se na
prvních vzestupných stupních v zemském životě vykoná, silně ovlivňuje další
postup výstupu. Podle vnitřního stavu dosaženého ve hmotě se měří čas, který
duše bude potřebovat pro vzestupnou cestu, její průběh i ukončení. Život v
tísni a odloučenosti od náruče Boží Lásky, jež duši přímo hýčká svou něhou a
zahrnuje radostmi, zrozuje touhu po novém nabytí těchto posvátných mysterií
láskyplnosti. Dojetí a rozechvění duše uvolňuje skryté rezervy vnitřních sil,
jejichž zvláštní mocí a silným účinkem se duše zvedá z ochablosti všech
vroucích citů. Ty se oživí a ona jich použije jako křídel pro let k výšinám do
blízkosti mateřské Lásky Boha pro potěšení svého srdce, pro rozkvět své krásy,
posílení svého postoje čistého lidství.
Dokáže-li
člověk ještě ve hmotě rozzářit se duchovním světlem, jež plyne z touhy po Božím
krásném žití, z výtrysků vřelosti slova vroucích modliteb, z nadšení nad tím,
čeho se duši dostává jako darů zmoudření, zjemnění, zesílení skutečnosti
vnitřního míru – pak se stává posvěcovatelem každé
věci zemského života i vší hrubé hmoty. Jestliže tuto vysoce významnou a
krásnou činnost koná člověk po celý zemský život, může se tak vnitřně proměnit
a celý posvětit, že po smrti těla se rázem vysune na první stupně Božských
sfér. Božské sféry začínají tam, kde nepůsobí zlo. Tím je dána možnost rozvíjet
se za příznivých podmínek do vnitřních mohutností až k nejvyšším stupňům
dosažitelným člověku. Jimi se pak vstupuje do služeb mesiášských i do cesty strážců
ještě zcela malých, nerozvinutých životů, oddělených jisker Božského Já. Tyto
cesty opět mají svou složitou a stupňovitou linii a vedou k další rozsáhlé
činnosti člověka na dlouhý věk daleko za hranice Země do vzdáleného kosmu…
Voda má stejnou podstatu a je vždy vodou,
teče-li přes údolí, rovinu či z hor – je náplní kteréhokoli řečiště či nádob.
Tak i život, ač ponořen do různých tvarů, projeven dobrem nebo zlem, světlem či
stínem, zůstává vždy stejným a neměnným svou nejvnitřnější skladbou
prapodstaty, schopností vůbec být, dávat, přijímat i nově tvořit jsoucna
bytostná, tvarová i beztvará, zrcadlit Božství do nesmírnosti a nekonečnosti.
Život je jen jeden, ale je prožíván na
různých místech a vždy jinak, aby všichni živí jako malý obláček obeplouvali
vesmírné obzory, nahlíželi do mnoha zákoutí jsoucna, poznávali nekonečno
Božství s jeho zázraky a nádherami, bezpočetnými možnostmi, jež v sobě má a
zjevuje. Pokud však jsou lidské duše jako nevzklíčená semena lásky, nevyvinutý
plod dobra, putují jen v omezeném prostoru, po místech podobných Zemi s jejím
znakem smrti. Nenahlížejí do krásy Božství, ale poznávají jen stíny. Má-li duše
stíny v sobě, vrhá je na cestu jiným. Proto nemá účast na zářivé cestě plné
Světla krás Božích.
Vyhnanství z ráje je skutečností, není jen
kazatelskou frází nebo jen symbolickým obrazem. Skončí vstupem duše do absolutní Lásky, k pevným břehům
životních tvarů, jež se budují vždy novými a stále smělejšími ideami Božství.
Není moudré pohrdat
životem ve hmotě, dívat se na ni jako na něco méněcenného. Vše vyšlo z dílny
Boží, všechny životní síly jsou výronem Boží tvůrčí Síly. Že jsou některé
zhrublé, tísnící, těžko prostupné, nepříjemné, je i vinou člověka. On
zeslabením sebe a zhrubnutím nitra k jejich tvrdé, bolest působící formě,
dopomohl. I hmotný život dává možnost a příležitost duši k práci na zduchovnění.
Napomáhá tomu mimo jiné i nutnost myšlení prostřednictvím mozkové hmoty.
Mozková hmota je zvláštním způsobem
uspořádána, aby byla schopna zachycovat vlny myšlení vycházející z hlubiny
jáství. Do mozkové hmotné látky jsou vloženy určité duchovní síly, jež z ní
činí hmotu vysoce kvalitní, částečně produchovnělou a tím odlišnou od jiné
hmoty těla i Země. Pro tyto vlastnosti může se k ní duše – vnitřní já – při
svém působení a projevení se mimo sebe do zevního světa lidí a věcí, přiblížit
i dotknout, vyvolat v ní silné napětí, nesmírné zcitlivění a podmínky, aby se v
ní tvořily představy o věcech života ve formách a tvarech přístupných chápání a
inteligenci duše, jež má mozek za vyjadřovací nástroj, obrazovku, jež
reprodukuje věrně každý záchvěv nitra i dojmy z vnějších událostí kolem.
Duchovní síly v mozku soustředěné dovolují
bezprostřední styk duše s jeho celou složitou konstitucí a skladbou rozložení
všech citlivých center, v nichž se shromažďují instinkty a impulzy, jež vysílá
jáství ze svých hlubin, kde působí nejvyšší inspirace z Božství. Tím je
umožněna přesná formulace poznatků myšlenkou a slovem.
Hmota, která je rozprostřena na Zemi, je
velmi hrubá. Při styku s ní by duše porušovala svou vnitřní jemnou skladbu.
Proto má-li se stýkat se světem, s jeho hrubohmotností,
musí být nejdříve vytvořena mezistěna – zjemnělá, Božími duchovními silami
zkvalitněná mozková hmota, jež při styku s duší nezapůsobí rušivě, netísní ji
tlakem.
Narodí-li se na svět děťátko s něžnou
tvářinkou, dětskou půvabnou prostotou, lidé se z toho těší. Přijímají nového
člověka do rodiny rádi a pokládají i za neštěstí nebo příčinu ke smutku, když
se nemohou cítit rodiči. Domnívají se, že v dítěti přichází do Země něco zcela
nového, život, jenž se nikde předtím neobjevil, nezrodil. Ti, přes něž tento
nový život přichází, myslí si, že oni dali podnět ke zrození nového člověka, že
jej zplodili za pomoci fyzické rozmnožovací zákonitosti. Tyto představy jsou
pouhou iluzí, velkým klamem světa, jenž je hozen na lidské vědomí a zastírá
pravdu již sta let. Je jednou z hlavních příčin, proč člověk stojí často
bezradně a v rozpacích před protiklady, velkými rozdíly lidí, sterými otázkami
po zdůvodnění všech zmatků a nespravedlností. Z nepravdivého, povrchního
pohledu na věci ovšem není možné poznat příčiny složitého, komplikovaného
života, a jestliže se někdo domnívá, že je zná, pak jistě jen zase v nesprávné
představě.
Jednou provždy je nutno si uvědomit základ
nejzákladnějšího, to, že existence člověka je nepředstavitelně dlouhá, že v malém
tělíčku, jež se rodí, přichází na svět ne bytost nová, nikde předtím neviděná,
ale bytost s podivuhodnou minulostí, s životem, jenž byl dávno a dávno předtím,
než povstal zemský svět a začal se formovat do přijatelných podmínek, aby v něm
mohlo začít nějaké dění vývoje.
Život, jenž se jeví na Zemi s novým tělem,
nese stopy prokonaných cest. Přináší do Země určitou
inteligenci, jež byla vyvinuta již dříve, než se objevila zde, aby novou
činností něčím Zemi přispěla. Jaký byl její stupeň vývinu před vstupem na svět,
takovým je při zrození. Kde se přestane, tam se začne, vstupuje-li člověk odtud
do jiného světa či naopak odtamtud sem. Malé dítě ovšem tento stupeň neukáže.
Nemá zde potřebně vyvinuté ústrojí těla, aby mohlo propustit inteligenci a její
schopnosti přes ně do světa lidí.
Projev člověka za jeho pobytu na Zemi je
vázán na tělo, především na mozek a nervové ústrojí. I největší přicházející
inteligence je vázána na to, zda nervová stavba těla a složení prvků i všech
látek a celá buňková citlivost umožní jí projev, aby mohla co nejvíce ze sebe
dát a ukázat. Neschopnost nevyvinutého těla tlumočit duševní myšlení a cit
nejvíce klame. Proto lidé nevidí v dítěti zralou bytost, jež do Země přichází
prožít další velmi důležitou kapitolu života, číst z jeho knihy, co napsala do
ní Boží Moudrost při určování jeho průběhu, jenž je výsledkem velmi složitých
zákonitostí, jak bylo o nich již pojednáno.
Když se nové tělo ze zárodku začne vyvíjet
v matce, dostává určitou část sil ze síly jejího těla, avšak ne vše, co
potřebuje pro zrození a pak své působení ve spojení s lidskou duší. Matka může
ovlivnit vyvíjení těla v sobě k dobrému, ale jen tehdy, má-li sama dost
duševních sil, je vyrovnaná, moudrá a plná lásky. Není-li tohoto stavu, pak se
naopak proces vtělování ztíží, někdy i zkomplikuje. Rodina dává příchozímu
bezpečný útulek, podmínky pro uplatnění, může přispět k tomu, aby se dobro,
přišlo-li s duší v jejím vtělení, rozvíjelo, inteligence rostla, moudrost
prohlubovala. Dobrým příkladem, pevným vedením a mnohou radou i trpělivou
láskou mohou ti, jež se jmenují rodiče, dopomáhat ke zdárnému prožití nového
života na Zemi. V tom tkví zásluhy mateřství i otcovství velmi ceněné Bohem
jako služba lásky života životu. Přes všechny těsné důvěrné vztahy k dítěti nemohou
však matka ani otec si přivlastňovat jakési právo vlastnictví, tvrdě omezovat,
neústupně vládnout a žádat přesné napodobení svého způsobu života u toho, jenž
k nim přišel žít. Každá duše nese si své samostatné, vlastní cesty, jež se
třeba rozcházejí s cestou rodičů. Má své úkoly, poslání i vážné práce buď v
národním širokém měřítku nebo jen na malém úseku osobního života.
Každá duše je vedena silnými impulzy
vnitřního vedení, jímž je boží moudrost, uložená hluboko v jejím srdci. Proto
žádná nezbloudí. Buď dlouhými oklikovými nebo přímými cestami dojde ve
stanovenou hodinu k cíli, jímž je její rodný dům – Bůh sám…
Vytvoření hmotného těla ve formě, jakou
nyní má, je velkou namáhavou prací, již si z velké části musí duše sama
vykonat. Z naší strany nevidíme žádnou námahu. Zárodek těla se vyvíjí v matce
zdánlivě prostou, samozřejmou zákonitostí. Nikdo zde neví o přítomnosti živé
bytosti, která delší dobu působí na vyhlédnutou matku, přiblíží se k ní určitou
částí sebe, vstoupí přímo do jejího těla. Vůlí a zvláštní silou pro ten účel
danou oživí se zárodek, jenž byl do oné bytosti, jež se má stát matkou, položen
v době, kdy se formovaly její plodící orgány, při dorůstání a dotvořování
jejího vlastního těla v době takzvané puberty. Maličký zárodek těla se začne
vyvíjet a nabývat tvaru ze dvou stran: zákony danými růstu hmotného těla a pak
duševním úsilím toho, jenž si nové tělo chce vytvořit. Dává se mu forma
odpovídající záměru onoho nově nastoupeného života na Zemi, jenž se má
projevit.
A tak jako se duše účastní růstu dětského
těla v matce, tak stejně působí na jeho další růst a rozvoj po jeho narození na
svět. Udržuje soudržnost buněk, působí na jeho zdravý chod i udržení rovnováhy
vně i uvnitř jeho orgánů. Velmi přitom záleží na tom, jak silný jedinec a jak
výrazná inteligence se zrozuje, a také, s jakou minulostí prožitků a činností v
té či oné úrovni, s jakým úkolem a osudem. Protože osudy se formují podle
předcházejících životních projevů, vtělující se duše přináší si do nového
života předurčení. Je buď jen lehce načrtnuto jako pravděpodobnosti anebo celé
propracováno až do detailu. Vše se řídí výsledky předcházejícího života v
myšlení, slovech i činech, v životním prostoru, kde duše žila.
Podle těchto tajemných, lidem zcela
neznámých působitelů se již v těle matky – již v samém zárodku nového těla duše
– tvoří předpoklady takzvaného osudu. Intenzita, hloubka myšlení, úroveň
inteligence, jsou vázány na určitá nervová a mozková ústrojí i některé jiné
tělesné orgány. Proto již v těle matky je vytýčena z velké části cesta duše
Zemí, její možnosti i nemožnosti. Procesy tvoření a rozvíjení těla v matce jsou
rozhodujícím činitelem pozemského života. Proto je jim věnována velká pozornost
od všech, kdo na tomto díle spolupracují s lidskou duší. I ona sama zde ukazuje
stupeň vývinu vnitřní síly i vůle, myšlenkové moci i moudrost, jíž posuzuje
svou situaci kolem tvoření těla a jeho příštího osudu. Složitého procesu
zavíjení se duše do těla zúčastňují se mnozí pracovníci i z úrovní duchovních,
a to zvláště tehdy, jde-li o duši nevyvinutou, s malou životností a ještě
uzavřeným proudem sil. S dobrou duší při dobudování tělesné stavby
spolupracují andělé, s nedobrou duchové z nižších světů. Ona si tak jejich
vlivy vtahuje až do samého života. Tak mu hned od počátku vtiskne určitý ráz a
charakter.
Vstup
duše z onoho světa do hmoty Země je daleko složitější a pro duši obtížnější než
je odchod do posmrtného života. Je doprovázen celou řadou procesů, o nichž se
zatím na Zemi neví. Nejvýraznější zvláštností je to, že vše je prožíváno za
plného vědomí duše až do posledního okamžiku, a tím není jen chvíle, kdy se
nové maličké tělo z matky rodí. Vědomí duše i po tomto procesu zůstává ještě v
jiné oblasti. Teprve postupně se oslabuje až se ztratí zcela při jedné zvláštní
chvíli, kdy se malý mozek začne pevnit a uzavírat, ohraničovat. Tehdy je již
nutno s ním splynout, prožít mysterium zvláštní formy smrti, v níž se vstoupí v
nevědomí všeho, co je. Jen tak je možno začít zcela nově žít bez zatížení
vzpomínek na minulost, které by nedovolily nezaujatý přístup ke všemu novému, s
čím se duše ve hmotném těle na Zemi setká.
Protože přechod duše do Země je obtížný, je
mu pomáháno různým způsobem. Usnadňuje se kontrolním řízením jeho vývinu,
jednak samou vtělující se duší a jejími pomocníky. Proto zdar je zajištěn vždy.
Ovšem jsou okolnosti tak silné, že je nutno připustit vytvoření hmotného těla
vychýleného z normální formy, dovolit i určitou zrůdnost. To však v případech
krajních, kdy se jedná o odpykání těžkých vin, jimiž je zatížena duše, která si
nové tělo tvoří, nebo ti, k nimž přichází; dále i ve vzácných případech
obětující se andělské bytosti, jež přijme nenormální formu těla z čisté oběti
za celý zástup takzvaných kainovců, bytostí, jež
vraždily těla úmyslně a s démonickou rafinovaností.
Je proto zřejmé, že je nesmírně složitý i
těžký přístup k očistnému procesu, kterým život na Zemi je – až na malé výjimky
životů zcela obětních a výkupných, k nimž sestupují duše ze sfér učitelů a
vůdců duší nebo přímo i z nebeských oblastí, kde sídlí takzvaní nevinní, duše
neznalé zla, a proto od něj zcela čisté.
Protože je zvláštní a ojedinělou formou
utrpení, nese výsledky, na nichž se staví i věž tak vysoká, jakou je spása duší
– mysterijní proces znovuzrození člověka, zbožštění jeho duše. Bez této formy
jí není možno dosáhnout. Jak na jedné straně hmota znesvěcuje, tak z druhé
strany i posvěcuje. Ovšem jejím posvěcením jsou mysteria bolestí a smrtí, která
jsou nejvýraznějším znakem života na Zemi. Která duše je má do sebe
protisknuty, již tím je postavena do Světla Kristova, jež je Láskou Boha
obrozující a vykupující toho, na kom její paprsek spočine.
Lidské tělo velmi sílí
každé myšlení, soustředění vůle na určitou věc. Při něm se seskupují prvky
těla, silněji a rychleji kolují jeho síly, vydávají intenzivnější výrony své
působnosti. Není-li duševní práce, jež by žádala tuto činnost mysli a vůle, je
člověk veden k tělesné práci. Ta také žádá soustředění a tím nese zesílení
působnosti životních sil. Tím se napomáhá udržení tělesné rovnováhy.
Podobné a ještě silnější účinky má
myšlenková činnost při meditaci a modlitbě. Ona sbírá a soustřeďuje již nejen
nitečky tělesných sil, ale zasahuje hlouběji do nitra a odtamtud nabírá síly
již silnější, zduchovněné, jež mají hojivý účin na vše, co je v duši i v jejím
těle choré. Proto duchovní pracovník má předstih před tělesnými lidmi, kteří
duchovně nemyslí a necítí. Má naději až i jistotu (podle intenzity své duchovní
činnosti), že jeho tělo bude odolné vůči všem nemocem, vydrží dlouhý čas na
Zemi žít i v těžkých pracích všeho druhu a nepřízni hmotných podmínek.
V jednom
případě však i duchovní člověk tělo nezvládá: má-li v životním úkolu, pro nějž
se zrodil, utrpení obětní, jímž se míní těžká vina někoho, kdo ničil tělesné
životy, má-li nést důsledky toho, zrodit se pro tento účel a prožívat je.
Najde-li se beránek ochotný ulehčit mu tuto hrůzu, musí vzít určitou její část
do vlastního pozemského prožitku. Tehdy se zde může ukázat i jako zcela tělesně
ochrnutý, všestranně fyzicky slabý. To jsou ovšem případy mimořádné.
Kdo je schopen přijmout cizí utrpení, musí
mít již vysoký stupeň lásky v duši a plné spojení s Obětníkem největším –
Kristem. To již pak dostatečně vyzbrojí pro tento přetěžký úkol. Vyčerpá-li
zásobu sil vlastních, je do nádoby nalévána síla přímo ze zdrojů Božích.
Vstupuje-li člověk do hmotného života, má
jedinečnou příležitost v této potemnělé sféře zazářit jako slunce na obloze,
vztyčit se nad tůně zla jak bělostný leknín, je-li v něm cit a ušlechtilost,
moudrost a čistota úmyslů sloužit a pomáhat. Zlo duši provokuje, nutí ji k
tomu, aby se člověk cele k němu připojil, předkládá mu všechno, co jen trochu
může zaujmout, zadržet srdce v zajetí náruče světa. V tom však spočívá velikost
člověka, dokáže-li překonat svod k cestě povrchem vědomí, kde není problémů
života v šíři a hloubce, jaká vyvstává před každým, kdo se zaměří na vysoké
ideje Božství a jejich uskutečnění v sobě i celém lidstvu.
Postoj Boha vůči lidem je vždy takový, jaký
žádá jeho stav. On zná hlubiny duše dokonale. Vidí-li v ní úhor, zanedbanou
zahradu či jen hromady sutin i nepotřebných kamení a ví současně, co z toho
plyne, nemůže zůstat jen při pohledu, ale musí zasáhnout. Jeho zásah se děje
zvláštním způsobem. Inspirační a intuiční cestou dá pokyn příslušným
pracovníkům, jimž jsou svěřeny vývojové cesty člověka, a ti pak obrátí svou
pozornost na příliš slabou duši nebo postiženou pohromou následků zla v sobě.
Tito pracovníci začnou na ni působit mimo jiné i tím, že seskupí kolem ní velké
tísně, jejichž tlakem se ona mění, citliví, setřásá nánosy hrubosti, odkládá
krunýř povrchnosti a nezájmu o život, zda je on obrazem božím.
Aby tito
pracovníci znali reakce duše na zásahy, musí se ona projevit i mimo svůj
vnitřní svět a jednat s lidmi. Při tomto jednání a všech hovorech je sledována,
co do slov vkládá, jak tvoří myšlenky, jestli je čerpá z podstaty dobra anebo
ještě ze sil zla. Podle toho pak usměrňují své další zásahy do jejího vývoje.
Již z toho důvodu je pozemský život velmi důležitý. Skýtá možnost kontroly
vnitřního stavu duše, zda je již možno určit – pokud možno přesně – chvíli
mysteria znovuzrození, rozzáření a uvedení do činnosti skrytého vnitřního
božství v člověku, na kterého se soustřeďují. Myšlenky člověka jsou jim tím,
čím jsou na Zemi pro člověka knihy, záznamy autorových myšlenek a tvůrčí práce
se slovem. V mysli člověka proto čtou jeho příští osud, neboť jej určuje jeho
stav – zda je na výši, či ještě někde v hlubině nízkostí.
Bolest
lidského života je znamením, že Bůh duši chce pojmout zpět do Své náruče. Když
bolest v ní spoutá zlo, je od něho odvedeno i celé vědomí. V té chvíli
potlačené jiskry božských vloh jáství vydají mohutný zářící výšleh, osvětlí
celé nitro, a tisíci jiskrami, jež jako drobné kapénky padají do vyprahlosti
nitra, zavlaží všechna seménka ušlechtilého citu, všechna malá jadérka dobra do
něj vložená při jeho formování v duši lidskou. Ta začnou nasávat lahodnou,
životodárnou, čistou Božskou vláhu, nasadí klíčky a vzrostou do svěžesti
mladého osení, do rašení květů zasychající jabloně. Hle – zázrak je hotov! Duše
v bolesti zrodila dobro, svůj nový život.
Kdyby nebylo těchto tajných mysterií
bolesti, jejich silných účinků na vnitřní rozvoj, klesal by člověk dále až k
hlubinám, v nichž se zastavuje vývojový pohyb, vše ustrne, ztratí schopnost
životnosti, jako v místě, kam se sto let sypou ruiny, kamení a smetí. Mohlo by
se dojít až k takové hranici, že by ani návrat v lidství nebyl možný.
Ztotožnění se zlem vsunuje člověka do cest a osudů ďábelských duchů, a tak přímo zaklíná do hmoty na celou
věčnost života, končící teprve dnem vesmírného soudu, jímž se zruší stávající
zákony života projeveného formou a tvarem, jeho životní síly se vtáhnou do
Prapodstaty a Prabytí, ukončí se hmotná tvorba. Teprve tehdy by se postavení
takového pokleslého člověka změnilo. Jak, to nikdo mimo Boha neví. Počítat čas,
v němž toto veliké tajemné nastane, není v možnostech představ ani výpočtů
lidských…
Bohatá činnost, jíž se projevuje hmotný
zemský svět, nutí duši k zamyšlení, k vynalézání metod práce, k nucené
orientaci ve spletitosti názorů a projevů všeho slovesného i výtvarného umění.
Zvedá-li se hladina myšlení na vyšší úroveň, zvedá se celý vnitřní život. Mysl
jej naplňuje představami, poznatky, úsudky, zkušenostmi. Tím se nitro rozpíná,
vzrůstají schopnosti, uvolňují se síly ze skrytých zásob v jáství. Z těchto
důvodů i z mnohých ještě jiných je pozemský život pro vývoj duše
nepostradatelný. Je-li umožněn, je velká naděje v rychlý spád procesů
znovuobnovení. Život ve hmotném těle nese ovšem utrpení když ne jiné, tedy
nemoc a smrt. Bolest však je očistnou koupelí duše, přímým průlomem do její
hlubiny až k jádru božské jiskry. Je zbořením silných hradeb hrubého stavu
člověka. Není-li bolesti, vývoj k dobru se zastaví nebo je velmi pomalý, že za
jeden život na Zemi se vůbec žádná změna k lepšímu nepozoruje, neprojeví.
Nemůže-li duše za nižšího vnitřního stavu vstoupit do hmotného těla – do
mysterií bolesti – pak nemá možnost rychlého postupu na vzestupné cestě. Ne
marně byl vytýčen kříž jako cesta spasení.
Každým zrozením do hmoty se opakuje drama
pádu a povstání člověka v nitru jeho duše. Vše, co bylo dříve vydobyto a
vyvinuto v oblasti dobra, i poznáním smyslu a příčin věcí i citů duchovních, to
v určitém okamžiku vstupu duše do hmoty a těla mizí z vědomí. Člověk vstoupí do
Země opravdu jak maličký nevědomý tvor k novému studiu života, k poznání účinků
dobra a zla. Znovu si vydobývá víru, naději i lásku na všech silách a
mocnostech, jež kladou odpor, staví překážky projevům těchto svatých hodnot. Proto
každý život duše na Zemi a ve hmotě je neopakovatelný, jako zcela nový, jakoby
byl jen zcela jediný ve vědomí – nic před tím, nic za tím duše v těle nezná,
nepamatuje si, ať se rozpomíná jakkoli, nic z minulosti nevnímá.
Opakuje-li se něco znovu z jednou prožitého
zemského života, pak jen v projevu účinku toho na postavení duše a všeho kolem
ní. Tyto obrazy však se zjevují jen ve sférách zvlášť pro toto vytvořených, do
nichž se na určitý čas vstupuje po smrti těla, aby tam člověk poznal svůj život
tak, jak se projevoval ne podle mínění nevědomých, do tajemství života
nezasvěcených lidí i vlastního posouzení, ale v zrcadle absolutních Božích
pravd. Je to oblast soudu Božího, před nějž každý dříve či později, ale jistě
vstoupí. Jen tam se znovu prožitý život opakuje, avšak ne v prožívání, ale jen
v pozorování účinků tohoto života, jeho významu a duchovních hodnot.
Jinak nový pozemský život duše je opravdu
jako zcela nový. Před vstupem do něj člověk vše odkládá a jako malé tělíčko
rodí se žít. Nahé novorozeňátko, plačící a bezmocné, je obrazem určité
skutečnosti stavu, v němž přicházející duše vítá a vidí tento svět. I ten pláč
je symbolem očekávaného osudu na Zemi, který – utvořen z účinků životních
projevů před vstupem na svět se všemi důsledky nesprávných nezákonných cest –
nese úděl těžkostí i utrpení člověka. Vyvstanou proto před nově příchozím nové
zápasy se stranou odporu dobra, tvořenou mocnostmi zla, s tím rozdílem ovšem,
že rozvinutá vnitřní síla – je-li – snadno vítězí a postup k vzestupu jde rychle.
Zápasy vedené s nepřízní a úklady žádají rozvíjení inteligence, úsudku rozumu i
zesílení citu. Vyvine-li se postřeh a hodnocení, vznikne schopnost rozlišení
dobra i zla, poznání následků obou. Člověk tak má možnost varovat se zlého a
vyhledávat dobré. Tím roste do vyšších stavů.
Zrození do hmoty je pro duše důležité a
potřebné. Nemůže jí být proto lhostejné, zda možnost takového zrození bude
dána. Zůstane-li na nízkém stupni žít někde v temných sférách, kde již dobro v
našem smyslu slova není, nemá ani možnost je poznávat, přijmout a vyvinout v
sobě a vložit si je pak do života. Zaostává, opožďuje se v postupu, nenastoupí
včas vzestupnou cestu, a to nese dalekosáhlé důsledky, těžké až tragické osudy,
jež s sebou vleče po obtížných cestách celá staletí. Procesy zrozování do těla
a tím do hmoty, jimiž duše prochází po určitý čas než se vyvinou její vnitřní
vlohy, než zesílí a zmoudří, vyvine v sobě dobro, jsou prostředky k pokroku, k
rychlému vývoji směrem k Božství.
Bytosti v nízkém stavu, jež se projevuje
životem bez záblesků dobra, dlí v temných sférách, kde jim tělo tvoří výrony
hrubé mysli. Takové tělo nepodlého rozkladu, protože pevná tvrdá myšlenka a
silná vůle despoty je stále udržuje. Není-li působeno na tuto myšlenku a vůli,
aby se zjemnila, pak není příčin ani možnosti ke změně těla. Jen se změnou
myšlení mohlo by dojít ke zrušení onoho hrubého těla, jež je věrným zrcadlem
vnitřního nízkého stavu, a proto i tvarů velmi ošklivých. Dívá-li se na ně
zbystřené duševní oko, hrozí se jich.
Tísnivá a tvrdá životní forma našeho života
nese nám mnohá utrpení. Ale tím právě dává jistotu, že se navrátíme do formy jemné, božské, jež nese
všestranné blaho. Utrpení je očišťujícím procesem i skvělým výchovným
prostředkem, jenž urychluje vývoj. Ne marně byla řečena slova: Kdo chceš za mnou přijít, vezmi kříž (to znamená přijmi
pokorně bolest ve všech formách) a následuj mne.
Význam bolesti na vývin andělských i božských stavů je těmito slovy dostatečně
vyzvednut, a to způsobem jednoduchým, ale překrásným. Je to onen silný řetěz
Michaelův, jímž je ďábelství poutáno. Jen za stavu spoutanosti ztratí svou
výbojnou sílu a může být svrženo do propasti.
Člověk ovšem může poutat zlo a zneškodňovat
je i jiným způsobem, vědomě vedeným a usměrněným myšlením; i citovým postupem,
když dobrovolně, rád a plně vkládá do svého jednání, všech slov, citů a
myšlenek dobro i lásku, když se co nejsilněji soustřeďuje na Božské jsoucno,
když své srdce denně pokládá do rukou Krista s touhou, aby bylo posvěceno a
skropeno milostmi Božství trpícího a tím vykupujícího vše, co touží být
očištěno, pozvednuto do náruče čisté krásné svatosti.
Začne-li člověk tuto práci, pak zvolna, ale
jistě bolest z jeho života vymizí. Jednak proto, že takový člověk spojující se
s Bohem celým srdcem již nevydává ze sebe zlo, a proto ono mu nepůsobí obtíže
svým zákonitým návratem, jak se dosud děje podle platných Božích řádů. I z toho
důvodu, že mysterium bolesti nahradí zvláštní Boží působnost přicházející jako
účinek a důsledek k Bohu obráceného nitra při modlitbě i vytrvalém soustředění
celého vědomí na Božství. Vyvstává podobný úkaz jako při utrpení duše:
rozhořívají se jiskry božských vloh a citů v jádru lidského já. Spěje se k
dokonalosti přímou, ale tajemnou cestou mystického znovuzrozování Boha v lidské
duši.
Všichni lidé jsou
nespokojeni se životem, jaký prožívají. Přáli by si jiný a lepší, s
všestrannými možnostmi uplatnění inteligence a schopností, ale za jiných
podmínek. Největší překážkou dokonalé životní radosti je myšlenka na jeho
krátké trvání, na samu smrt. Kdyby se i jiné těžkosti uklidnily, potlačilo a
vymýtilo se zlo, pokud nebude odstraněna smrt před očima člověka, není možno
mluvit o šťastném životě. Ve spojení s jinými vytváří si člověk citové vztahy,
rozvíjí k nim v srdci lásku, prožívá ji jako něco krásného, oblažujícího. Smrt
však nese nelítostné roztržení jemných vlákének lásky k milým a začne se
prožívat velká bolest loučení a rozchodu.
Bolest loučení při smrti drahé bytosti
patří k největšímu utrpení života. Máme-li proto na mysli budoucí šťastnější
život, je to život bez umírání. Můžeme mít naději, že se tato odvěká touha
splní? K odpovědi na tuto otázku je třeba znát příčinu pobytu v Zemi, v oblasti
stálého umírání a částečně i to, co stojí za smrtí člověka jako pokračování
života v jiné formě. Přímý zasvěcený pohled na věci změní představy o smrti a
životě po ní, jež sice dávaly člověku v jistém směru uklidnění, ale protože
nebyly správným obrazem věcí, nemožno u nich setrvat. Zkreslovaly by nám
skutečnost, oddálily vědomé spočinutí a zakotvení ve vyšším duchovním stavu,
bez něhož nemůže lidstvo na své cestě dál.
Když byl
člověk příliš životem tísněn, bylo jeho jedinou útěchou, že po smrti duše
vstoupí do krásnějšího života – do Nebe. Věřící se k této naději upínal a tak
snesl těžký život. Byla to však útěcha nesprávná. Vedla k určité duchovní
pohodlnosti a tím neměnila radikálně lidskou duši, jak je účelem každého
výkladu věcí lidského života z hlediska vyššího duchovního poznání. Vznikaly
představy, že životní obtíže a utrpení jsou něčím, co si duše nezasluhuje a za
co má být proto někde odměněna. Nebyl to správně kritický a moudrý postoj k
lidskému životu. O hříchu se mnoho mluvilo, byl brán jako skutečnost. Věděl
však někdo přesně, co si pod tím slovem představit? Je to nedodržení, úchylka
od určitého zákona, který Stvořitel dal životu, aby se udržel ve stálé
rovnováze a harmonii, a to nejen u jedince, ale v celé oblasti vesmíru.
Poslední okamžiky lidského života v těle
bývají nejsilnější a největší proměnou stavu duše. Na ně se čeká na Boží
straně, aby v ochablosti tělesných sil, jež podporovaly jeho vládu nad duší,
zapůsobilo se Boží Silou a ta vsunula do duše zářivé Světlo Boží Lásky.
Zjihnutí, obměkčení, zcitlivění duše v bolesti nemoci a smrti těla velmi
napomáhá útlumu zla v ní. Vede i k jeho přímému zastavení a pak i vyzdvižení
nejlepších citů, jež jsou v nitru zasypány a pohřbeny až do hlubin podvědomí.
Na člověka se působí i přes tělo, nestálé
ve své stavbě, jež hrozí na každém kroku zhroucením, vychýlením z okružních
drah životních sil, jež v něm kolují a udržují jeho chod látkové výměny a
proměny. Nebezpečí jeho rozkladu jde jeho životem od prvé chvíle, co vyjde na
světlo světa. Jeho stabilita je vratká a nedá se lehce ovlivnit, zvláště je-li
mdlý vnitřní stav, myšlenky jak pápěrky, city jako vlažná voda a vůle vůlí
dítěte, vrtošivá, neukázněná, na nepravém místě neústupná, na pravém slabá.
Nesnaží-li se člověk o nějaké soustředění
se na určitý zájem, studium či práci, marní-li čas zbytečnostmi a slabůstkami
pro to či ono povrchně líbivé – jeho myšlenková síla je jako sotva vegetující
květina, volní a citová síla jak podvyživené nemluvně, jemuž hrozí rachitida.
Za těchto podmínek se stěží udržuje tělesná rovnováha. Její výkyvy nesou
zpravidla těžké nemoci a tím velká utrpení. Nastupuje svou úlohu úzkost,
strach, vnitřní krize projevená malomyslností i zoufalstvím.
Smrt
vyvstává jako poslední nejpřísnější karatel života, neboť sám vznikl
rozkladnými prvky sil zla, jež vstoupily do duše, zasáhly všechny její oblasti
stejnou působností, jakou má silný mráz na živou krásnou přírodu. Bůh nechal
okusit až těchto krajně tvrdých a hrubých účinků porušení božské stavby duše.
Jsou jedním z nejzazších prostředků, jichž duchovno používá k sevření člověka,
aby z něho pod vlivem utrpení vyšlo to hrozné, co mu dalo jméno hříšník.
Až vodopády slz a řeky vzdechů na
smrtelných ložích na své cestě z nitra odnesou všechno zlé a zcela zahladí jeho
stopy, obraz smrti se rozplyne jako sůl ve vodě, sněhová vločka v paprsku
slunce, dřív než padne k zemi. Nesmrtelnost Všemohoucího se spojí s duší
lidskou, a ona, božský prvek života, bude plynout nekonečností, věčností
věčnou…
Při umírání těla, když mozek vypoví svou
službu přenášení dojmů z duševna do tělesna a opět zpět, jsou ovšem chvíle, kdy
vědomí se ztlumí a upadne se do jakési mrákoty až bezvědomí, do stavu, jaký
bývá při tvrdém spánku, v němž se nevnímá duševní ani tělesné dění, žádný vjem
ani vzpomínka či myšlenka se nevynoří. Místo hmotného mozku ujme se funkce
zprostředkovatele vjemů z vnějšího do vnitřního světa duše orgán jiného těla,
které se z hmotného těla vysune při jeho odumření. Toto vysunuté tělo je za
krátký čas schopno podobné služby, jakou koná tělo hmotné během pobytu duše v
něm, když ona přes ně myslí a mluví. Během posmrtného ztišení, při útlumu
celého vědomí duše, jež za tohoto stavu nevnímá, není dojmů ani prožitků –
přesune se ono do určitého centra tohoto nového tělesného nástroje duše.
Vědomí tam znovu nastoupí svou důležitou
činnost zaznamenávání prožitků duše, vybavování vzpomínek, vnímání myšlenkových
proudů, postřehování stavů nitra i všech věcí ze strany vnější, ze světa, v
němž se nově začíná žít, kde je opět živé dění a nové množství různých
osobností, jež tam projevují rozmanitou činnost, po některých stránkách
podobnou pracím na Zemi. Život pokračuje dál. Duše jej prožívá, vnímá touže
schopností, jakou vnímala život ve hmotné oblasti. Začíná nová kapitola
prožitků a zkušeností za malou pomlkou při tělesné smrti. Co duše věděla, ví.
Co ji bolelo, bolí až do chvíle, kdy nové prožitky zatlačí staré, dají na ně
zapomenout. Především se zapomene na stav, jaký byl před smrtí těla, na jeho
těžké nemoci a úzkostné umírání za všech nepříjemných projevů, jak je ještě
vědomí sídlící ve hmotném těle zaznamená.
Novými zkušenostmi duše zase více zmoudří,
dalšími obtížemi se zoceluje, nutnost myšlení rozvíjí její síly, moci i
schopnosti myslet, rozlišovat, usuzovat, hodnotit i jednat. Nová škola života
ji přijme jako malého žáka, aby ji zase dovedla o kousek dál ve vědění i
vyzrání inteligence, v rozvinutí lásky. Nejvíce však v očistě od všeho
nedobrého, co na Zemi konala, ať již ze slabosti či z nevědomosti nebo proto,
že měla v sobě ještě v silné působnosti rušivé, rozkladné prvky zla.
Pokud je duše na Zemi, je jí život
bolestným prožitkem, protože ji lidé zraňují, má těžce nemocné tělo i jinou
velkou obtíž. Co však duše nevnímá, je život za hmotou. Do něj se tělesným
zrakem nevidí, a proto se ani neví, je-li hrozný, smutný nebo třeba i krásný a
radostný. Netrudí se proto nad tím, co ji čeká, nestará se, na smrt nemyslí. je
dost co dělat s věcmi a událostmi, jež jsou bezprostředně v dosahu přímého
vnímání a vidění. Když se do posmrtného života duše přímo vsune, vstoupí do
nového dění. To, co uvidí, pozná a začne prožívat, nedá očekávaný posmrtný
klid, který třeba očekávala, na něj se těšila.
Jací lidé tam nalézají svůj další domov?
Jsou to zase ti staří velcí pošetilci, duše nevědomé svého klopýtání, neznalé
složitostí života, hrubé i zcela zlé. S nimi se přesune všechno nepřátelství
mezi lidmi, rozdílnosti názorů, nepravé iluze, klamy, svody, zrady, smutek i
těžký žal. Je možno si proto představit, do čeho takzvaný zemřelý přijde.
Posmrtný život je pokračováním svízelného života na Zemi, zadrží-li nízký stav
duši na prvních stupních posmrtných sfér.
Všechno, co ruší harmonii a lásku, je duší
vnímáno, vše má silnější účinky tíživě pociťované. Hmotné tělo hrubými hutnými
silami, z nichž je vytvořeno, částečně chrání a tlumí vlivy nepřátel a
nepříznivců, kteří svým vnitřním postojem vydechují přímo smrtící sílu na toho,
koho nenávidí a chtějí mu uškodit. Do mysli lidí se ovšem nevidí, cizí myšlenky
se nepostřehnou, proto uprostřed největších nepřátel člověk může být celkem v
klidu a bez obav se s nimi stýká. Je to jedna z mála výhod zemského života. Na
druhé straně se tím však pravý stav věcí podceňuje ve svých výsledcích, nebere
se na vědomí nebezpečí zla pro život. Protože je za tělem, uschováno v mysli
lidí, skrývá svou velikost, nebezpečí a rozsah vlivu. Proto člověk klidně usíná
a vstává každé ráno do dalšího dne a společnosti druhých. Neví, k čemu se
probouzí, do čeho vstupuje.
Kdyby se ukázal myšlenkový svět lidí, život
na Zemi by byl mnohem těžší než je. Slyšet všechna slova, jež o nás na různých
místech lidé pronášejí a chovají ve svých myslích, všechno to nespravedlivé a
nespravedlivé souzení, nepřízeň, křivdy, závisti a osočování (smýšlet a mluvit
dobře o bližním je, jak se zdá, nad nynější lidskou schopnost), vidět myšlenky
jak nepřátelské šípy, ostré hroty a plameny, bylo by jistě člověku peklem. Od
toho jsme zde uchráněni. Jak to však vypadá na onom světě?
Bez obalů tělesnosti může duše žít jen v
přímých výronech Božského krásna a vznešenosti – v ráji. Nesmírně křehká, něžná
a jemná životnost těchto oblastí, i když rozkládá vědomí a bere ohraničenost
vlastního já, působí jak láskyplné políbení, na něž se s touhou čeká a které se
opětuje se stejnou něhou. nejmenší záchvěv neruší ticho nesmírného Prabytí.
Není se před čím skrývat, čeho se obávat – nic netísní, vše jen konejší a
laská. Jiný stav však je v oblasti za hranicí této Božské krásy. Čím dále od
jejího středu směrem do vnějších okrajových oblastí života, tím více poruch se
pociťuje a prožívá. Je to jako vstup z tepla domu do mrazivé sněhové vichřice.
Pokud člověk je ve fyzickém těle, je mu ono
silným a ochranným obalem před všemi přímými a bezprostředními doteky vysoce
činného zla v proudech myšlenkové moci. I to, že žije ve společenství rodiny a
národa, ulehčuje cestu i práci, znásobuje vnitřní sílu. Člověk nejen vkládá do
prostoru mimo sebe životní síly, ale také je z něho bere. Od života k životu
jde jejich kolování, je jako proudění krve v těle od buňky k buňce a do každého nervu a tkáně.
Za krátký čas však člověk odchází do posmrtné sféry. Při svém vstupu do druhého světa odkládá ochranný obal
duše – hmotné tělo – a působí tam bez něho. Tam má jiný obal, ale ne tak silný,
pevný i nepřístupný jako je hmotné tělo. Nechrání duši před vlivy provokací a
úmyslným napadáním, jež jde od různých nižších i velmi nízkých a zlých bytostí
žijících v nízké sféře zvané podsvětí, kterou prochází duše od zla na Zemi
neočištěná nebo s ním ještě spolupracující. V této sféře je tísnivé a dost
chmurné prostředí, je nepříjemná jak zevním obrazem věcí, tak tlakem na vnitřní
život, především cit. V duši proto nastávají nové úzkosti a zmatky, i když se
od tohoto života smrtí těla odpoutá. Je to nemilé poznání, že životní nesnáze
nejsou jen zde, ale všude, kde působí porušený, do nevědomosti uvedený člověk, jenž nedodržuje Boží řády.
Denně a denně odchází mnoho lidí z tohoto
světa na druhý. Mnozí lidé se domnívají, že po smrti těla se vstupuje již do
života krásnějšího, přímo do duchovna. Vše je daleko složitější. Není jen život
viděný lidskýma očima. On je rozprostřen do nesmírného prostoru, jaký si ani
lidé nedovedou představit. Abychom si jej aspoň trochu představou přiblížili,
můžeme si jej znázornit domem rozděleným na několik částí, řekli bychom
místností. Jsou od sebe odděleny, ale ne tak, aby byly mezi nimi pevné zdi.
Z jedné do druhé není možno přímo nahlížet jako do volného prostoru a
pozorovat do podrobností způsob života v ní. Každá je jako jeden velký svět s
mnohotvárným životním projevem bytostí vyšší nebo nižší inteligence, různé kvality
jáství.
Tak jako je zlo vázáno svou mocí na
člověka, která jeho účastí roste a odporem padá, tak stejné postavení je při
jeho činnosti ve světech posmrtných. I tam vymýšlí léčky a svody k připoutání
člověka k sobě pro zabezpečení své moci nad určitou oblastí některých sfér. I
ve druhém světě proto člověk musí vyvíjet sílu k rovnováze, aby nepodlehl v
nových zkouškách a nezklamal v prověrce svého vnitřního stavu. Čím silnější je
při vstupu do nového světa, tím
získá pevnější pozici a je mu hračkou přemožení temných sil.
Víme-li o skutečnosti života v jiných
světech a formách, pak práce na vyvinutí duchovního stavu má hluboký smysl a
význam. Je přípravou na další život duše, aby se naplnila duchovním světlem,
jež ji povznese do vyšších světů
posmrtných, kde již není úkladů zla, a proto klid, pohoda, jas a mír…
Po smrti hmotného těla nastanou nové
starosti o udržení jiného těla, které, i když je z jemnější hmoty než tělo
hmotné, přece jen tísní a žádá také vypětí sil pro pravidelný, dobře vyvážený
chod. Za určitý čas dochází rovněž k přerušení jeho životnosti. Duše pak
vystoupí výš, do jemnější úrovně – je-li zralá pro její zákonnost – nebo
opakuje proces vtělení do Země. Vybuduje si nové hmotné tělo.
Cesta
duše je plna změn, obtížného budování vhodných těl pro úrovně, v nichž je na
kratší nebo delší dobu činná. Prožitky těchto složitostí nepřispívají ke klidu
a vnitřní pohodě. Zanechávají hluboké stopy v podvědomí duševní paměti, jevící
se jako jizvy po těžkých ranách. Putování z místa na místo, od stupně ke
stupni, ze smrti do smrti, od známého k neznámému, je přetěžkými zatěžkávacími
zkouškami nosnosti její vnitřní skladby. Je i přísnou školou, jež má vychovat k
všestrannosti, vyškolit pro různé a četné úkoly na různých místech vesmíru. Má
rozvíjet vysokou myslitelskou inteligenci, potřebnou pro další cesty duše.
I když život je jeden nepřetržitý proud,
přímo veletok jástevního bytí, sama bezčasová věčnost – přece je složen z
velkého množství vln i jednotlivých malých životů a jedinců.
Posmrtný svět je součástí tohoto světa, je
zemí nad Zemí, kterou ale tělesným vnímáním nepostihujeme. O přechodu člověka
do vyšších, již duchovních světů se nedá mluvit, pokud jde o duši nesoucí do
života rušivé prvky. Taková se sice z těla vysune, ale zůstává na svém místě
žít dál mezi těmi, kdo jí byli rodinou, vlastním národem nebo lidmi, k nimž
měla jakýkoli nedobrý, nelaskavý, nesprávný vztah.
První stupeň a úsek posmrtného života je na
témž místě, kde se člověk pohyboval a působil, jen s tím rozdílem, že hmota
této sféry je poněkud jemnější, se slabým prvním paprskem duchovních mocí.
Proto prvním pocitem tam přišlého člověka je úleva. Tělo, do něhož přenese
vědomí, není tak svírajícím poutem jako tělo hmotné, ale má zase jiné nevýhody.
Než začne působit vnitřní stav duše, jsou dojmy za hmotou celkem příznivé.
Teprve postupně se vynořují obtíže jako důsledek nerovnováhy osobní, ryze
vnitřní i celkové, vládnoucí sféře nového světa. Je to zase shromaždiště duchů
nižších i velmi nízkých stavů, a proto je tam život stejně, ne-li více obtížný.
Hrubě nebo i jen nelaskavě myslící a jednající člověk nemá naději na lepší
život onoho světa. Jakýkoli nedobrý čin na Zemi připoutává duši k místu, kde
byl vykonán, i tam, kde vyvstal jako myšlenka nedobrá či nešlechetný úmysl.
Uskutečnění zlého úmyslu dokonce vsune duši do míst činu tak hluboko, že jí
předurčí sto let těžkostí na něm prožívaných během posmrtného života.
Zlo má strašlivé účinky. Sevře železným
kruhem, odejme jakoukoli svobodu rozhodování, protože začnou působit účinky
nedobrých činů v neúprosném sledu těžkostí a člověk není schopen se od nich
osvobodit. Od zlého činu duše nikdy daleko neodejde. On sám jakoby ji nutil,
aby ho vymazala ze svých stop, protože nic trvale zlého lidské jsoucno nesnese.
Ono by mohlo svou smrtící silou zcela rozložit vnitřní skladbu, jež by znovu
padla do místa, z něhož se stěží
zvedla a šla dál. Byla by vyňata z lidství, postavena mimo vývoj, podobná těm,
jejichž tělem je kámen. Aby nedošlo k této krajnosti, je duše vedena takovými
zákony a vnitřními procesy, jež nesou možnost vše zlé v sobě překonat, zcela
zrušit, aby nestálo v cestě do výšin duchovního bytí k Lásce a do Lásky. Proto
se duše musí vracet na místa nedobrých činů, jež černě zastínily její životní
cesty. Setrvává tam, pokud zcela nezahladí stopy zla a místo stínů nepoloží do
nich jas, světlo a krásu lásky v různých formách.
Nepřátelství mezi lidmi a bytostmi nesmí
být, protože je smrtící silou, jež by zcela rozložila jejich bytí. Sváže takřka
do pevných uzlů život se životem, jedince s jedincem, i národy, jež se sváří a
válčí proti sobě. Není osvobození od těchto neblahých pout přinášejících do
cesty rozkoly, nepřátelství a bratrskou nesvornost. Jen moudrost jednoho či
druhého – dokáže-li se vyvinout za rozjitřenosti
vztahů, poznání pošetilosti a nebezpečí zlého jednání – osvobozuje od břemene
těžkého následku nepřátelství vůči jakémukoli životu. Lidé se trápí jeden
druhým tak dlouho, pokud není mezi nimi vztah lásky, z níž plyne soulad a blahý
mír jak pro duši, tak pro vše kolem ní až po ten poslední kámen, květ, hvězdu i
oblak, s nimiž se na cestě setká majíc v srdci jasný, zářivý klid.
Láska ovšem spojuje též, její pouta nesou
služby ochotné a laskavé pomoci v každé situaci druhých. Nesou však srdci velká
oblažení, neboť radost těch, jimž bylo pomoženo, má svůj domeček i v duši
pomáhajícího, tam dlouho přebývá a třeba celý život obšťastňuje milou blahou
vzpomínkou. Proto darující má větší užitek z toho, co dal, než sám obdarovaný.
Láska je božský projev, a ten, kdo jej často klade do své cesty, naplňuje život
duchovními krásami. Jimi vstoupí na Zemi maličký, ale pevný nebeský ráj.
Ideální postoj, práce, činnost, vztah k životu, sobě i všem je takovým jednáním
docílen.
Celou Zemí se ozývá
úpěnlivé volání k Bohu o pomoc již po tisíce let. Život na Zemi se přesto
nezměnil k obrazu byť jen malé dokonalosti. Složitěji se komplikoval, hlouběji
propadal názorovým zmatkům a ideologiím, z nichž žádná neobsahuje plnou boží
pravdu. Pomoc Boží však má svou vlastní cestu, po níž jde k člověku. Přichází z
hlubin svého bytí v duši. Projevuje svůj zásah pohnutím se a oživením i
rozhořením boží jiskry, jež je čistým, ničím neporušeným jádrem lidské duše.
Svou tajemnou činností rozvíjí vnitřní život člověka, usměrňuje jeho jednání, aby
se spojilo s činy lásky a myšlení se zušlechtilo tak, že by tvorba myšlenek
nesla přínos životu, souladné prvky vkládala do celého prostoru a jej
podpírala, rozvíjela do krásy, byla životodárností a ne zmarem a chaosem v
prostoru, času a světu bytostí Země i jiných světů vesmíru.
Mnozí věřící by si přáli, aby Bůh zasáhl
tak mocnou a viditelnou silou do zmatků světa, že by v jedné vteřině od základu
vše ve něm změnil a tak dokázal skutečnost Své existence i Sílu a Moc z ničeho
všechno učinit, co by si jen lidská fantazie přála, čím by za duševně lenivého
člověka někdo Zemi proměnil v Nebesa, v Království Boží. Jak jsou bláhoví! Tím,
že Bůh vložil do všeho zákony, dal jistá omezení i Sobě. Dané zákony jsou
vytýčeny nesmírně dlouhým obdobím, jaké si člověk nepředstaví. Zahrnují celé
obrovské procesy životního drama člověka, jeho cest z výšin Božství do hlubin
až tak krajních, že v nich jakoby vše Božské se ztratilo z obzoru a byl jen
tvrdý život hmot. Z těchto stavů a nejnižších životních stupňů zpět do
velebnosti Božství vyvíjejí se procesy zrání člověka.
Každá událost v těchto procesech má
zvláštní duchovní poslání i dobu, v níž upoutává pozornost žijících. Vše v
tomto díle je rozpočteno, naplánováno, vyměřeno, položeno do dálek, šířek i
hloubek pro služby a význam všeho. V gigantických vševesmírných
plánech nemohou se životní zákony měnit každým dnem nebo nahodile se přesunovat
věci života a dávat z místa na místo. Snad by to šlo tehdy, kdyby zde nebylo
souvislosti věcí v celém širokém okruhu jsoucna, kdyby život a život byly zcela
samostatné, na druhých nezávislé složky a projevy Božství. Protože jsou jen Jím
samým a Ono samo je jimi rozprostřené do prostoru, nemůže se jedinec vyjímat a
dávat pod jiné působnosti, aby nemusel respektovat věci vedle sebe.
Složitá,
ale pevná skladba vesmíru nesnese úchylky ani výkyvy v propočtu Božím. Neslo by
to stálé katastrofy, nesmírné těžkosti, zdržování celého vývoje v rozvíjení
vesmírné životní skladby i všech cest k nejvyšší dokonalosti. Jestli se zdá, že
ony trvají a jsou průvodním zjevem hmotného života, pak jen proto, že hmota je
mimo jiné i zkušební dílnou únosnosti zátěží zvratů a opaků, jež se mohou
naskytnout při tom či onom jevu vyvolaném rušivým prvkem negací, jež jej dodává
do procesů vývoje myšlení člověku vychýlenému z absolutní lásky.
I každý
atom je střežen, je mu vymezen prostor, který je rovněž pevně uzákoněn, aby
udržel svou vnitřní skladbu sil. I na něm, ač se zdá nepatrný, spočívá
rovnováha hmotných vesmírných těles v nich samých i jejich rozložení v
prostoru. Soudržnost silám v tvaru dodává zákonitost.
I lidský život je svým způsobem určitým
tvarem. Proto i on musí mít pevnou skladbu působení sil v něm a přísně
zákonitou dráhu jejích koloběhů v celé oblasti, kde je jako živý činný
pracovník i jako nositel obrazu toho, co je věčné, neměnné a jako bez pohybu,
co je samo malé slovo: jsem. Ani na Zemi se nemohou přehazovat koleje, aby
životní cesty se rázem obrátily do
jiných směrů podle přání nevědomých, do Božích plánů nezasvěcených lidí.
Člověk musí vědět, že vesmír je živý, s bezpočtem životních forem. To, co je na
Zemi, je z celkového počtu jen malá část. Největší a nejsložitější dění je
skryté před zrakem lidí. Nevěří-li tomu, nic to na věci nemění, neubere to na
existenci jiných, jen ji ztíží a komplikuje.
Neznáme-li místa rozložení sterých
neviditelných životů ve hmotném i duchovním vesmíru, o jejich okruzích
působnosti, potřebách, těžkostech či radostech, nemůžeme správně hodnotit
životní situace své ani všelidské a hlavně ani to, jak je třeba jít a co dělat,
aby naše cesta nestála v cestě druhého, nám neznámého tvora v jiných úrovních
či hmotných světech. Bůh proto za nás řídí cesty života. Nečekejme viditelné
zázraky, náhlé přesuny a obraty, trestání lidské hříšnosti způsobem, jenž by
náhle překvapil celý svět. Kdyby přišly tak dlouho čekané Boží tresty, padly by
na všechny. Žádný, kdo je v lidském těle, není dokonalý tak, aby se nemusel
obávat Božího soudu.
Kolo životních dějů se otáčí pohybem tak
rychlým, jaký mu určil Boží plán, v němž jsou zahrnuty všechny vývojové
vzestupné i sestupné cesty všeho tvorstva. Každá hodina času, do něhož je jeho
život rozložen, vždy na jednom místě přinese některému z nich velké štěstí. Ono
se usměje na každého, až přijde chvíle, kdy Bůh se k němu obrátí se Svou náručí
nesmírné Lásky, aby jej nasytil lahodnými pokrmy prožitků blaha a míru, dojmů
ze života v Bohu.
Bůh nejlépe ví, jakou cestu lidská duše prokonala, kudy šla, s čím se setkávala a jak hluboce se
změnila během svého sestupu do hrubé hmotnosti. Neodsuzuje ji za to ani
netrestá. Má-li ona těžkosti, je to důsledek jejího stavu, v němž je v činnosti
prvek smrtících sil – zlo. Ten v ní pohřbil vnitřní krásu, jemnocit, jímž se
vědomě nazírá do Božství. Přísně však na duši žádá, aby odstranila všechno, co
se na ni během času navršilo jak hromada kamení a co je želvím krunýřem
tvořícím neprostupnou skořápku božskému jádru v ní, že ono nemůže pronikat z
hlubin já k vědomí člověka, zářením svého světla probouzet jeho nitro jak
slunce jarní zemi k rozkvětu a plodnosti, z níž vzchází sladké ovoce lásky
života k životu.
Lidský problém je vysoce složitý, neboť
život člověka je vázán i na celé řady bytostí andělských i ďábelských včetně
životů, jež jsou teprve ve stavu počátečně
zárodečném. Do všech těchto životů
projevených různým stupněm inteligence i pouhým vegetováním člověk nějakým
způsobem zasahuje, je ovlivňuje. Jejich vývoje předepsanými liniemi jsou jen
tehdy možné, je-li zvedán do výšin Božství člověk. Klesá-li on nebo nestoupá-li
rovnoměrně stupeň za stupněm, jsou v nebezpečí všechny