Chladivý
vánku Božího míru, ovaň již půdu člověka,
ať
nezůstane v půli cesty jak nemocný stařec bezmocný,
co nohy má
jako ptáček,
je
dýchavičný jako býval vláček,
když vyjet
měl na hory nebi blízké, vstříc kráse.
Myšlenko
lidská, již zdálky tě vidět,
že
nachýlena jsi, jak neseš tíhu stesků.
Ne, nechce
člověk již tvou přezku
na čelo
jak svírající pouto vězně -
je čas
přece, abys pohladila něžně skráně
zemdlené a
unavenou hlavu.
Vždyť
horko bylo, zima, deště, z oblak jedním proudem lilo,
že i
kamení se obrátilo,
na Zemi
stýskalo si, poplakalo,
jak těžko
je na ní těm, kdo jsou v ní po staletí,
nebo
teprve jsou klíčky, jako děti, jež nevědí,
co bylo a
je.
Učím se,
učím, do výšin zvedat zrak,
dívat se
za hmotu nad hvězdy, přes oblak,
jasný,
šedý i černý mrak -
chodívat
cestami anděla,
abys Ty,
Lásko nejvyšší, vždy na ně hleděla,
abych já,
člověk, byl Ti blízký jak bývá nejdražší,
ztišil se
i uzdravil v Tvé tiché náruči
na cestách
lidského života, kde jediná šlápota není bez nebezpečí,
že srdce
těžce zraní se a vykrvácí,
když
dlouho chodí bosé z propasti tmy do světla.
Zvedám se,
letím na perutích touhy,
já,
člověk, prostý jak říční oblázek pouhý,
ptáček
dávno z hnízda Boží lásky vypadlý -
proto celý
oslabený, nachladlý v studeném domě lidí,
kde sotva
které oči vidí
pod okny
rozkvétat květ lásky bílý
jako jsou
sedmikrásy nebo něžné petrklíče, co jarní luka zlatí.
A protože
v lásce žít by se mi chtělo -
můj Bože,
žádám od Tebe snad příliš mnoho -
postavit
mosty přes všechny řeky zmatků,
aby člověk
poznal, kde zanechal svou pravou Matku -
Božskou
Harmonii.
Bože můj,
pokud jsem nepoznal své místo u Tebe,
mluvil
jsem po lidsku bláhově, nesměle.
Jak listí
zmrazené znělo vždy slovo mé,
jak z vaty
květiny ve vichru zlomené,
pípání
ptáčete, jemuž sníh daleko odmete soustečko v závěje,
nebo tak,
jako když děti si hrají,
o malých
věcech vyprávějí,
velikými
je vidí
a vůbec se
nestydí
za svou
řeč. Avšak u Tebe je jiné všecko -
na to již
není mluva jak pošetilé děcko,
to je
zcela jiný hlas i myšlení,
protože
Ty, neviditelný, sebe seješ v pole Tobě blízká,
protože
víš, jak je život těžký, jak si duše stýská,
když je
Tobě i sobě planým stromem či jenom třtina pouhá,
o niž
pohled nezavadí, o ni sotva smlouvá,
kdo krásu
hledá či hodnotí věci života.
Řeč Tvá je
bez slabik a hlásek,
mluví jen
tajemstvím osudů i lidských lásek,
jež srdcem
jdou
jak mráčky
oblohou;
dnes
růžové a bílé,
a když
přejde čas i malá chvíle,
již chmury
jdou
a nesou
vichry s bouří nad hlavou,
a není kam
jít a kde v pokoji spočinout.
Hledám
studnice s čistými prameny,
člověk
jsem proto již znavený,
žíznivý,
potřebný vody, jež ústa napojí
i rychle
zhojí všechno, co choré je, slabé, a bolí.
Dlouho jdu
po cestě dál a dál,
vítr mi do
cesty svět s jeho bolestí svál
a jsou jí
velké hory -
volám k
ní: Nezasyp, nepohlť jak dravé vlny břehy s loďkami i vory,
vždyť
bezradný je potom ten, kdo k pomoci je postaven
a s
prázdnýma rukama chce zachránit, co život ztrácí
jak malí,
zimou zkřehlí ptáci,
v řece
zkalené na sta ryb.
Prosím Tě,
volám Tě, Bože, do lidských cest.
Jsi jaro
slunečné, jsi vánek, co zvedá od země osení,
déšť, jímž
květy se rozvoní,
i vítr
silný sušící pole.
Jen Tebou
duše jak stromy v sadě rozkvetou,
nebudou
bez listí, suché a holé
jak keře
podzimní,
na něž s
radostí se nepohlédne, že budou plodné.
Bože,
volej mne, člověka, a silné myšlenky posílej ke mně.
Jsem v
kraji nehostinném, kam pokládá Země
ty, kdo k
ní přijdou s pláčem jako novorozeňátka
dříve
ještě než je ukojila matka,
než jim
byla zazpívána ukolébavka.
Muselo být
trpké mléko pro malého, že již od prvního ochutnání jeho věcí Země,
bylo ono
malé jak odsouzeno k slabosti lidství, ke smrti těla.
Bože,
volej mne hlasem lvice na poušti.
Vždyť
mnoho je těch, kdo na křižovatkách cest Tvou opouští.
Tisíci
hlasy svět volá -
neslyšet
je, a přímo k Tobě nelze - jen silami člověka v doprovodu těla.
Bože,
volej mne, člověka,
a podej mi
obě ruce k vytáhnutí z jámy lvové, kam zapadá ten,
kdo jde
životem Země, má obnažené srdce a ono vede k lidem;
volej mne
a tak mi již jednou jasně řekni:
Zde jsem
Já a to je cíl tvé cesty, hranice strasti konečná. -
Usedl jsem
na klín ticha a srdce bylo naráz jako neživé.
Jistě
usnulo si v něžných loktech Boží lásky,
že nikde
neviděl jsem ani jedné pásky,
jíž by
bylo se životem Země spojeno.
Jen proto
bylo všechno zasněné, duše byla jako kotva lodi u břehu -
proto
těšil jsem se z krásného pohledu v odpočinek tichý u nohou Páně.
Položil
jsem lidskou mysl do rukou Bohu; řekl jsem Mu přitom:
Prosím Tě,
Jediný, Silný, vezmi ji a nes životem za mne,
neboť já
jsem synáček Tvůj velmi malý,
proto
unést ji sám nemohu s tou velkou tíží myšlení
na strasti
člověka, jež rozsety jsou po Zemi
jak po
horské cestě malé i velké kameny,
jak ostré
trny na všech keřích růží,
na nožích
světa celého ostré hrany.
Položil
jsem osud lidství v cestu nadějí,
že přejdou
větrné časy a sníh nebude padat bez ustání -
nevytvoří
závěje, nebude ani uzamčených domů;
také
přestanou pukat srdce zvonů,
protože
odzvonila těžkým kladivům láska Boha k člověku.
Z duše
odpluly šedivé mraky, je v ní bezvětří.
Její
obloha převlékla se v modrý šat
a rosa
shůry slétla do zahrad
mysli.
Proto čeká jako na zázrak
rozkvétání
do listů i do poupat.
Snad bílé
sedmikrásy vzkvetou v ní -
snad
později i růže zavoní,
když tiše
přejde nový den a svítání -
když
slunce Boží lásky
prvními
zlatými pásky
obzory
ověnčí. Život objeví se v mlze růžové
a ptáci
vstanou z hnízda pro písně sladkých slov,
že radosti
je dost a dost
pro toho,
kdo duši s Bohem zasnoubí.
Lásko
Boha - jediná, krásná, spanilá -
růže
stolistá bílá -
v Tobě
jsou všechna srdce jak vesmírná srdce zářící, velká, živá -
v Tobě je
velká skála, na níž je zbudována
všemu
otevřená brána.
Je
postavena z roztaveného zlata,
nejvyšší
katedrála života,
schodiště
nekonečné, trůn i stolec ze třpytů, diamantů, drahokamů,
perel
nejvzácnějších ze dna oceánů kosmu.
Ne, Ty
neusedáš v roli vládnoucího, Ty jsi vždy Matka, projevená Něha -
celý
vesmír kolem Tvého klínu jako dítě běhá
nebo v
náručí Ti tiše spí. Hebká,
jak plátek
květu nebo holubičí křídla je peřinka,
kterou
přikrýváš svět jak maminka nemluvňátko, když je noc a zima.
Život pro
Tebe je zcela malou dlaní.
Je Tvá,
stále hledíš do ní -
od práce
je tvrdá,
protože
nejsi královna, která malým nebo prostým zhrdá.
Tvé ruce
jsou služebnice vesmíru,
mají
pevnost vůdce, který pro víru jde přes hory a doly,
pro cíl
cesty zapomíná, že Jej nohy bolí.
Tebou,
Lásko věčná, Boží, myšlenky do jisker zažehují se.
Již hoří
ohněm bílým, jemně zlatým, vysokým až do hvězdného nebe,
na němž
světlo s paprsky si hraje,
v záři, v
duhu sebe vtěluje,
život a
nekonečno spojuje,
aby jako
dvojčátka, jako malá jehňátka,
tulila se
k Tobě - jediné Matce.
Lásko
jediná - jediná krásná jsi, veliká, nesmírná.
Máš tisíce
rtů a milovaných očí.
Již i
nejmenší děťátko v matčině náručí
o Tobě se
učí,
když
poprvé ji pozná,
a dříve
ještě, nežli slovem promluví a k dojetí se přizná,
srdcem jí
ruce zlíbá.
Tak člověk
vždy na Tebe vzpomíná, říká si na Zemi,
že bez
Tebe smutný je a jako ztracený,
maličký
písek v moři.
Lásko
Boží, struny v Tobě znějí jako nejzvučnější stříbrná polnice.
O Tobě
každý, kdo unaven je bojem, tiše v noci sní,
abys
ukončila strasti, mosty postavila přes propasti lidství,
aby srdce
byla si vždy blízká,
neznala
již slova, jimiž si stýská -
žaluje na
člověka.
Lásko
nejtišší - tak tichá,
že před
Tebou se ostýchá
dech v
hlubině hrudi -
myšlenka
se bojí vejít do mysli, položit se v ústa, stát se slovem,
i srdcem
jít jak lehounký vánek polem,
pod nímž
nepohne se klas,
ze žádné
strany nepřinese hlas,
jímž mluví
Země.
Lásko
Boha, orlice smělá -
Ty ses
posadila
na
nejvyšší strom života, v koruně jeho krásy, kterou Tvůrce dal
a přál si,
aby zůstala nedotčena.
Bože -
Lásko - jsi nejkrásnější leknín nad tůní,
jediný
motýl zlatohlávek nad vůní květů,
obláček
jasný a bílý, plující od světa k světu
toho
nádherného, lidem ještě neznámého nebe,
jež z Tebe
zrodilo sebe -
i kouzelné
vlny na moři nesoucí do dálek ozvěny
hlubin,
které v sobě zvedají bouří na hladiny,
i malé
hravé vlny, co rády laškují s vánkem nebo mluví s rybami,
když den
je jak stařec zadumaný,
který
stále sebe ptá se:
proč to
je, proč ono není . . .