Další stupeň
mého rozjímání zastihuje mne již na pevném a určitém místě. Jakmile jsem si
uvědomila své postavení na Zemi i to, kam spěji svým životem, tu dosáhla jsem
stavu, v němž nastává smělý a rozhodující obrat celého mého dosavadního života.
Až do této doby byl můj život podoben
zemskému květu pampelišky, jehož seménka jsou odnášena proudy vzduchu sem a tam
z místa na místo, byl podoben semeni neužitečné rostliny, které dobrý hospodář
nerad na svém poli vidí, které hubí a zaorává hluboko, aby zahynula jeho
životní síla a aby hospodářovo pole bylo čisté pro dobrá a užitečná semena, pro
setbu obilí, z něhož se dobrý chléb připravuje. Jednou mne zaujala myšlenka ta,
podruhé zase ona, jednou jsem byla nakloněna uvěřit, že Země je mým vlastním
pánem, že má zákony přírodní, které samy od sebe vznikly. Jindy jsem se opět
nakláněla k domněnkám, že člověk v člověku je nesmrtelný, že žije v krvi svého
potomstva, anebo zase jsem se podivovala záhadným úkazům při zasedání medií,
čekala na vzkazy o posmrtném životě a dychtivě naslouchala zkazkám nepravých
prorokování. Jednou jsem byla Izraelitou církevně zbožným, potom pohanem, pak
pochybovačem a nevěřícím a posléze lhostejnou a vlažnou pro vše, co se vymykalo
rámci Země.
Mnoho
myšlenek prošlo mou myslí, mnoho proudů duchovních nauk jsem prožila. Byla jsem
domem, v němž dveře byly stále otevřeny a proudy myšlenek - hosté vítaní i
nevítaní - dveře si z ruky do ruky podávaly. Jaký div, že zmocňovala se
mne často únava, že mysl má byla ochablá a ne dosti bystrá a bedlivá k dobrému
a správnému posouzení všeho, co duší proudilo bez ustání.
Proto jsem se
přikláněla tu i tam, proto jsem hledala nové a nové poznatky, neboť všeho již
okusivši nedovedla jsem se dojmout a nadchnout trvale. Stále neklidná a
nespokojená, stále hledající a čekající na nové zaujetí, nové myšlenky a
poznatky, stala jsem se téměř neschopnou nalézt pro sebe to, co by mne naplnilo
vrchovatě tak, že bych již nikdy nehledala a nezatoužila po ničem jiném, v čem
bych nalezla plné spočinutí, pokoj, klid a mír duše.
Jaký to byl
život, jaká trýznivá muka, nespokojenost a reptání proti životu, který mnou
zmítá jako skořápkou na mořských vlnách. Mohla jsem být prospěšnou, mohla jsem
být užitečnou, mohla jsem šířit kolem sebe pokoj, dobro a lásku, když jsem byla
naplněna trpkostí, reptáním, hořem, nespokojeností, neklidem a těžkou, takřka
život ničící bezmocností, únavou a zoufalstvím? A myšlenky mne bičovaly bez
ustání, obléhaly ze všech stran a doháněly přečasto ke slovům i činům, nad
nimiž se dnes rdím a které zná jen nejvyšší zpovědník můj - Bůh sám.
Tak často
jsem stála jako osamělý strom v širém poli, opuštěna od lidí a zdánlivě i od
Boha, uprostřed života. Nemohlo být jinak, vždyť nedovedla jsem lidi milovat,
nedovedla jsem ani Boha milovat a nemohla jsem se tedy nadít ani od lidí ani od
Boha vroucího přátelství. Můj myšlenkový a citový vztah vzdaloval mne od všeho,
co stavělo hráz, neviditelnou zeď, která mi nedovolovala přijímat slova lásky i
skutky dobra z ruky lidské i z ruky Boží.
Když jsem byla
dobru nakloněna, i když jsem měla snahu a ochotu pracovat pro dobro druhých,
mně blízkých lidí, přece všechna dobrá slova i skutky nebyly konány s plným
vědomím lásky k dobru, lásky k lidem jako k mým spolubratřím. Bylo to spíše
nevědomé, mým vědomím nekontrolované, mým vlastním niterným chtěním nevyvolané,
vůlí neznásobené a nezpevněné, láskou k Bohu a spojením s Ním nepodložené a
neposvěcené konání činů i mluvení slov. A protože to byla jen slova takto
mluvená a skutky takto činěné, nepřinášely duchovní užitek, nevyvolávaly účinky
silné a vysoké jak v nitru těch, pro něž byly určeny, tak i ve věcech vnějšího
jejich života. Mnoho sil bylo tak vyplýtváno, mnoho času promarněno, a dobro,
takto neuvědoměle a neujasněně prokazované a činěné,
nezpůsobovalo obraty jak v životě mém, tak i v životě jiných.
Naopak však
způsobovalo ony pocity bezmocnosti, které jsem pociťovala, když jsem viděla, že
má práce a ochota k dobrému soužití je někdy marná, že není nápravy ani pokroku
v mém vlastním nitru ani v nitru těch, jimž jsem sloužila, obětovala se a pro
něž pracovala. A když jsem se tu a tam rozhlédla kolem sebe, jak jiní žijí,
pracují, jaké mají tužby a snahy, tu jsem spatřovala stavy stejné, ne-li mnohem
horší. Všichni ujišťovali, že dobře myslí, mnoho se jich chovalo dobře i dobře
mluvilo, a přece celek vzájemného života byl stejně těžkopádný, lidé stejně
trpěli, stejně byli ve válkách zabíjeni a trýzněni, ač bylo mnoho dobré vůle i
ochoty k dobru.
A zde se
právě zastavuji ve svých myšlenkách. Není tedy dobro, které se lidskému chápání
zdá dobrem, dobrem pravým, přinášejícím užitky člověku i celému lidstvu. Je
jiné dobro, je dobro vyšší, dobro duchovní, vyplývající z Boha, od Něho vzešlé
a s Ním spojené, Jím žehnané a posvěcované. Jen toto dobro přináší duchovní užitky
a rozmnožuje krásu života. Pokud si toto duše neuvědomí, pokud žije jenom sama
v sobě, pokud myslí, mluví, pracuje a vytváří díla svých rukou bez plného,
pevného uvědomění Božího jsoucna, z něhož všechno vychází, bez spojení s tímto
jsoucnem Božím, tu prožívá velkou a tesknou samotu, je stromem osamělým v širém
poli, je velkou skořápkou na rozbouřeném moři.teprve spojení s mocnou tvůrčí
silou Boží se člověkovo slovo stává významným činitelem a jeho dobrý skutek je
stonásobně užitečný.
Když si
uvědomuji, že vyznávám jméno Boží, že se spojuji s Ježíšem Kristem, že toužím
po slovech a činech, které by tomuto mému spojení dávaly jasný a zřetelný výraz
tak, aby bylo patrno na každém úsměvu a pohledu, na každém skutku, že toto
spojení s nejvyšším Dobrem a Láskou mám, tu nemohu jinak než z hloubi nitra
svého si oddechnout a zaradovat se.
Konečně,
konečně jsem stanula na pevné půdě. Konečně jsem si ujasnila svůj vztah k
životu Země i k životu duchovnímu. Konečně mohu uzavřít dům mysli své proti
návštěvníkům nevítaným, proti hostům nedobrým, myšlenkovým proudům, které jako
zloděj berou stejné city a zanechávají v duši spoušť, bezmocný žal, hněv,
roztrpčení i únavu.
Mohu již tedy
napřímit šíji, pozvednout oči vzhůru, tam, kde vyciťuji Boží dobro a lásku,
Boží sílu i veškeré vědomí života. Tíže ze mne padá, veliká tíže, která mne
stlačovala neustále k Zemi do lidského světa, do jeho starostí, obav a jeho
muk. Radost vyplynula z poznání, že o Bohu vím, že chápu, co On pro mne
znamená, jak mne sílí, jak mi dává bezpočtu možností růst a vyvíjet se a tím
dosahovat vyšších a vyšších stupňů. Vím, jak mému dobru a láskyplnosti dává
vyšší, bohatší duchovní obsah i náplň.
Toto mé
stanutí na pevné půdě, toto zakotvení mysli mé v Bohu a mé spojení s Ježíšem
Kristem je významným časem, je mezníkem v duchovním vývoji. Jím končím neplodný
život, rozháraný a bez pevného určení cíle, a počínám život nový, krásný,
pokojný a šťastný, život v Bohu a s Bohem, počínám činorodou duchovní práci.
Veškerá má
práce, veškeré skutky dobra a lásky budou zmnoženy, posíleny a zesíleny. Budou
posvěceny a požehnány a ponesou užitky stonásobné, takové, že změní tvářnost
Země i života ve mně a kolem mne, že osvětlí, prozáří a proteplí život druhých
a přinesou celému lidstvu mnohá Boží dobrodiní.
Život můj byl
ve znamení snahy konat dobro. Avšak teprve tímto uvědoměním, touto chvílí
nabývá tato dobrá učitelka mého života významného místa a stává se důležitým
činitelem pro můj další život. Kárala a napomínala mne častokrát, když můj krok
se odchyloval od cesty dobra. Nyní však se stává pilířem, sloupem, na němž
počnu stavět dům, příbytek pro láskyplnější myšlenky a city s Bohem spojované a
Bohem naplňované.
Tato má snaha
stává se však i nejpřísnějším posuzovatelem mých příštích činů, neboť není již
neuvědomělým nutkáním k dobru, ale je v mém nitru nejsilnější a nejvýznamnější
složkou skryté síly ducha, je jeho projevem. A tento duch, oživený a probuzený,
vedený a řízený Ježíšem Kristem, bude na mou snahu ještě více působit, bude ji
zesilovat a zpevňovat. Bude to již plně vědomě prožívaná, prociťovaná a
promyšlená práce v nitru, v duchu i v duši, bude to prohlubování duchovního
vědomí, očišťování i zdokonalování duše, její zušlechťování i zkrásňování. Bude
to také dobro dobrem Božím zmnožené, přes ně dávané, více oblažující.
Nyní ještě k
Tobě se obracím, Duchu svatý. Díky Ti vzdávám, neboť vím, že jen Ty jsi mi dal
schopnost, že mohu takto uvažovat, rozjímat, rozlišovat snahu k dobru
neuvědomělou i snahu plně rozvinutou a uvědomělou, že chápu svůj nynější stav a
že vím, jaký stav na mně požaduje můj dobrý Bůh, a jakého stavu mám také v
budoucnu dosáhnout.
Prosím Tě
vroucně ve veliké pokoře a úctě k moudrosti Tvé i síle Tvé i k velké Tvé
nesmírné dobrotě, s níž ses ujal mne, pobloudilé duše lidské, abys mne naučil a
přivedl na správnou duchovní cestu.
Duchu svatý,
Ty, který jsi dal vzniknout mé dobré snaze, který o ni a přes ni působíš na můj
život, zesiluj své působení na ni, aby ještě silněji mne vedla a nutkala k
činům dobra a lásky a aby se tak stala páskou spojující mne s Tebou.
Vylévej sílu
svou, rozmnožuj dary své mému duchu i duši mé. Amen.
Sestoupila
jsem v myšlenkách do svého nitra, abych zkoumavým pohledem prohlédla, jak to v
něm vypadá, jaké city tam planou, jaké vydávají teplo, jakou záři a světlo,
kolik je v nich nastřádáno dobra a lásky. A když jsem takto zpytovala sebe
samu, nejednou jsem byla překvapena. Objevovala jsem věci, o nichž jsem nikdy
netušila, že v nitru jsou. Byly to myšlenky a city dobré i méně dobré, čisté i
nečisté. Žel, těch dobrých a čistých bylo maličko, že jsem s velkou námahou je
nalezla.
A tyto čisté
a dobré city a myšlenky jsou tužby, jsou přání, abych dovedla se modlit, Boha
prosit, Jemu děkovat a dosáhnout takového stavu, aby On sám mohl ke mně blíž,
aby mne mohl vést a řídit můj život tak, abych již neklesala pod břemeny
těžkostí a utrpení, ale abych vždy a za každých okolností doufala v Boží pomoc
a přispění.
Tyto tužby
jsou jedinými květy, jež rozkvetly v mém nitru, jež dovedu ošetřovat a zalévat
denním rozjímáním, denní modlitbou. Jestliže vím, že Bůh je, jestliže je mi
známo, že mám k Bohu jednou dojít, tu vím také, že musím být nejdříve
zušlechtěna, zjemněna, že mé nitro musí být čisté jak studánka v lesní tišině,
že musí zářit a svítit bělostí a krásou bez jediného stínu.
Ano, toto
vím, a přece, co jsem až dosud učinila a co činím nyní, abych dosáhla této
požadované čistoty a krásy? Ach, málo, maličko jsem dokázala, málo, maličko se
změnila k dobrému. I když mi víra v Boha před oči staví vážný úkol očištění
nitra od všech věcí, které je činí nečistým a ošklivým v očích Božích, i když
vím, že k Bohu Otci dojdou jen ušlechtilí svatí synové, přece míjí rok za
rokem, den za dnem, hodina za hodinou, a já, duše, mám stejné nitro, stejné city,
myšlenky i slova.
Jak dlouho
potrvá má cesta k Bohu, budu-li stále stejná, budu-li jen toužit a toužit,
volat a prosit, rmoutit se často nad sebou, uvědomovat si kajícně svou
nedokonalost a hříšnost, ale neučiním nic, co by mi opravdu prospělo, co by mi
ulehčilo cestu k Bohu a zkrátilo ji?
Ó, dobře si
uvědomuji, že spoléhám se na Boží milosrdenství, na Kristovu lásku, na Jeho
převelkou, nezměrnou dobrotu. A což jestli promeškám příhodný čas, jestli
neužiji všech Božích milostí, které mi Bůh štědře a nezaslouženě dává jen a jen
ze své péče o mne, ze svého soucitu nad mou váhavou pomalou cestou? Co bude,
jestliže se jich nechopím s nadšením a nezapočnu s nimi práci na sobě, abych
jejich pomocí překonala svou váhavost a pohodlnost a překročila konečně plně a
pevně hranici, na níž se stále nacházím, hranici mezi dobrem a zlem? Co se
stane potom? Bude Bůh stále tak štědrý, shovívavý k mým slabostem, anebo se
odvrátí ode mne jako od nenapravitelného lehkomyslníka, který zas a zase hýří a
promarňuje svoje jmění, Boží pomoc, Boží milost dávanou tak láskyplně?
Vždyť není
možné, aby stále a stále jen On dával a já obdarovaná a podělená tak značným
dílem Jeho péče, plýtvala jí a plýtvala i časem a potácela se mezi modlitbou a
hněvným slovem, tápala ze strany na stranu, jednou Bohu oddaná a nadšená pro
Jeho věci a vzápětí na to ponořená do myšlenek, které Boha zraňují, které jsou
proviněním proti lásce, pokoji a míru, které vyvolávají hněvy a spory,
nesoulad, bolest a ukřivdění. Není již možno, abych těmi ústy, jež vroucí
modlitbu šeptají, propouštěla slova ostrá, hrubá, hněvná, slova posměchu,
závisti i výtek, slova příkrých souzení. Co si může myslet o mně Ten, který
slyší obojí? Může naslouchat mé modlitbě, mé prosbě i mému vzývání i
dobrořečení, když dobře ví, že hned za chvíli, zítra či pozítří, místo modlitby
ozvou se z těchže úst slova, která jsou přímo
pohaněním a výsměchem mé zbožnosti?
Kdybych se
já, duše, takto chovala k člověku, jednou mu lichotila pěknými slovy a podruhé
zase ho urážela hrubostí, jistě by se ode mne s pohrdáním odvrátil a pomyslil
si, že blázen jsem. Nižádný přítel zemský, nižádný člověk by nesnesl takového
chování, kterým denně, každé chvíle Boha zraňuji.
Ó, co
požaduji od Boha, to k uvěření není. Nutím Jej, aby se nikdy nehněval, aby
snášel i nejtvrdší a nejhrubší urážky a ponížení ode mne. Vždyť zlo dobro
snižuje a jím pohrdá, nenávist lásku křižuje. Já denně stále a každé chvíle
činím tyto hrozné skutky, ačkoli se v modlitbě rozplývám a mám touhu samé dobro
přijímat, jím se těšit a oblažovat tak, abych neměla již utrpení, zármutku ani
starostí. Od Boha i od lidí dobro a lásku žádám, ale sama je dát nedovedu. Sama
zraňuji, rmoutím Boha i své spolubližní.
Jak dlouho
bude Bůh shovívavý, jak dlouho bude snášet mou dvojí tvář, která se chvíli modlí,
ale kterou nečisté myšlenky stahují do ďábelské podoby? Dávno by, dávno by si
tato druhá zasloužila, aby se od ní Bůh navždy odvrátil. Ale On místo odvrácení
sklání se ke mně v Kristu a mluví ke mně o lásce. Věru, že jen Bůh
nevyzpytatelný, laskavý a dobrotivý může toto činit.
Ó, jak
skláním hlouběji a hlouběji hlavu svou, ó, jaká se mě zmocňuje závrať nad
velikostí Boží lásky. V přehluboké pokoře zastavuji své myšlenky tak poděšené a
zarmoucené pohledem do hlubiny nitra, v němž nalezly tolik slabosti a
náklonnosti ke zlému, tolik lehkovážnosti, tolik nedostatků. Zastavuji je, aby
vzdaly úctu Tomu, jenž nad nimi bdí a střeží jejich let, aby příliš daleko
neodletěly, Tomu, který do citů nahlíží, aby se příliš nezpronevěřily svým
úkolům: rozsévat dobro a lásku celým životem na Zemi.
Ten, který
bdí, nahlíží, který pomáhá v tomto úkolu, dal mi v tuto chvíli osvícení, abych
při pohledu do svého nitra se zachvěla a uvědomila si své chyby, nedostatky i
provinění. Ten, který čeká na mé obrácení, lije Světlo do nitra a jím mi
ukazuje cestu z tohoto bludiště, z této bahnité půdy mých nečistých myšlenek,
slov i citů. Přichází, aby mi přede mne postavil svůj požadavek, své přání.
A já znám
toto přání:
Buď dokonalá,
duše lidská, buď čistá a svatá, abych co nejdříve mohl tě uvidět u svého
trůnu. -
Tak mluví On,
můj Bůh, můj Stvořitel, můj Otec. Jak odpovím? Ó, sbírám síly, ó hledám slova,
abych se vzchopila a mohla říci Bohu:
Bože můj,
kaji se a lituji. Toužím a snažím se, mám dobrá předsevzetí jít, utíkat, letět
za Tebou a k Tobě, ale jedno jediné nedovedu Tobě říci: Já chci. Ochotu i snahu
mám, ale slabá vůle mi nohy podlamuje. Tato síla největší a nejpotřebnější,
pevná a silná vůle, nevyvinula se dosud ve mně tak, aby se stala pomocníkem mé
duchovní cesty. Jsem jako třtina ve větru. Lehounký vítr dovede zlomit mou
ochotu i snahu a já znovu se kamsi nakloním ke všemu, co stojí jako zábrana
mého duchovního růstu.
Jestliže jsem
došla až k tomuto poznání, tu se znovu rmoutím. Jak mám dosáhnout této síly
vůle, jak mám si počínat, aby ji mé nitro vyvinulo? Avšak proč se rmoutit? Co
tím nahradím, co tím napravím, co zlepším? Je třeba již od úvah a rozjímání
přejít ke skutku, k činu. Je třeba vůli v sobě obnovit, vůli, dobro a lásku
činit pevně, cílevědomě a jistě.
Ó, kéž bych již
v této chvíli pocítila pevnou půdu pod nohama, kéž bych už vykročila a ruce
vztáhla po práci. Kéž síla vůle do mne vstoupí, aby jediný pohled zpátky mne
nezdržoval na cestě k Bohu, abych i v této chvíli počala ztišovat zlé
náklonnosti a vyvíjela dobré.
A tak jako
vždy u Boha pomoci hledám, tak v této chvíli si pomoc vyprošuji. Vzývám Ducha
svatého a prosím:
Duchu svatý,
Ty, který jsi mne osvítil, Ty, který mne vyučuješ, zesil své působení v mém
nitru, aby vyvinulo přímou a pevnou vůli pro odříkání zla i pro vypučení dobra,
pro duchovní růst, rozkvět dobra i lásky. Na pomoc Tvou čekám, na ni se těším,
v ni doufám, že podepře mne na cestě k dokonalosti a svatosti.
Amen.
Kdo vytrvá,
spasen bude. -
Tato slova
zaletěla ke mně z úst Ježíše Krista přes dlouhý lidský věk. Zní živě, naléhavě
a povzbudivě , tak, jakoby On sám stál u mne a promlouval je ke mně samotné.
Ó, jak dobře
znal lidské duše, jak tušil jejich těžký zápas se zlými náklonnostmi, s celým
pokušením těla, světa i ďábla. Ó, jak dobře zná mne, duši zápasící neustále se
světem i se svým vlastním nitrem, do něhož jakoby napadalo všechno nedobré ze
stromu života na Zemi. On ví, kolikrát jsem ve vroucí modlitbě s nadšením se
oddávala Bohu, kolikrát jsem, naplněna úctou k Jeho svatosti, slibovala, že
upravím svůj život podle Božího přání.
Avšak slova
se mluví a doznívají, myšlenky letí a zapadnou, cit se rozhoří a pohasíná.
Nitro vzepjaté touhou hledat Boha, nalézat, slyšet a spatřovat Jej, ochabuje,
klidní se až k dřímotám. Nahoru a dolů jako na vlnách jsem vynášena, plujíc
mořem života. Kde je nadšení a slib? Smetl je rozvířený prach zemských hmotných
starostí, kterým příliš a nade všechno hoví mysl má. I slovo a cit se jim dává
do služeb, a nadšení pro svaté věci na dně nitra jako žebráček otrhaný, hladový
a žíznivý, čeká na vlídné slovo, na úsměv i peníz, kterým může jej obdařit
myšlenka, slovo nebo cit.
Avšak tito
vnitřní činitelé hledí jen svého, jsou zaujati jinými věcmi. Oni zapomínají
rádi na nejpotřebnější. Svět je oslňuje, péče o tělo odvádí jako nevěrnou
milenku zrádný přítel. Zdalipak se rozpomenou, že v té či oné chvíli podpírají
svaté nadšení pro věci Boží, pro Boha samého, že byli ochotni dát se do Jeho
služeb a věčně sloužit, dokud nebude dosaženo cíle?
Ó, těžko, těžko
se nevěrník vrací zpátky, a vrací-li se přece, pak jen váhavě a nerozhodně,
neboť je si velmi dobře vědom svého pobloudění. Tak i myšlenky do světa
zatoulané, tak i city přilnuté k věcem světa, rozpomenou-li se, že v modlitbě
prožívaly nadšení a vzlet do výšin, že Bohu daly slib věrnosti a oddanosti, tu
se zastaví a nejistě jako provinilý hříšník vzhlížet budou k Boží tváři. Dobře
ví, že není možno dvěma pánům sloužit, dobře znají zákon i Kristovo přání, že
duše jdoucí k Bohu nemá na vybranou mnoho cest. Bůh si žádá duši celou a nejen
na polovic či ještě méně. Touží po lásce celé, po nitru, které nemá již temných
zákoutí, z nichž se ještě potají ozývá ďábel.
A tak žiji,
já, duše lidská, uprostřed pokušení, kdy mysl a cit je lákán sterými pozlátky
světa, kde dobro i zlo, krása i ošklivost stojí vedle sebe. Jak mám uchovat
čistotu, jak mám se vystříhat svodů, jak udržet svatý cit nadšení v nitru pro
všechno krásné, dobré, čisté a láskyplné, co je u Boha? Vždyť všechny tyto
krásné svaté hodnoty jsou tichoučké, neviditelné a skryté. Jsou jen v citech,
myšlenkách a slovech, jsou jen ve stavech mého nitra. Oko je tedy nevidí, ruka
nenahmatá. A co je neviditelné, co je nehmatatelné, tomu se tak těžce uvěří,
pro to se tak málo srdce rozehřívá a nadchne. Proto stále se odkloňuji a
zapomínám na tyto skryté hodnoty, Bohem tolik žádané a tolik Bohu milé.
Avšak toto
vše nestačí k mé omluvě, nestačí, aby se ospravedlnilo mé klopýtání, mé
zapomínání na sliby a dobrá předsevzetí, na snahy oddat se plně a cele Bohu. Co
mi prospívá modlitba, kterou denně prokonávám, když
často je mi jen povinností a nikoli nutnou a naléhavou žádostí, přáním i
potřebou mého nitra; když ji pronáším na usmíření Boha, a nikoli abych Boha
potěšovala a ukazovala Mu svou hlubokou oddanost?
A tak míjí
můj den, který je mi od Boha dán k tomu, abych v něm žila co nejlépe, abych se
snažila něco učinit, co je k mému prospěchu, co pomáhá druhým duším, co je
těší, posiluje a podpírá. Místo toho však mine den vyplněný myšlenkami, city,
slovy i skutky, které ničím nepřispívají k tomuto úkolu mého života na Zemi,
ale naopak zatěžují mne tíhou Země, že místo stoupání přečasto klesám až tak,
že mne hmotný život přímo dusí a přímo vytlačuje všechny duchovní vzněty.
Není možno
takto žít. Dny by byly promarněny, život by byl chudý. A já přece toužím, abych
tímto životem, který žiji, mnohé si vyrovnala, napravila, abych se oděla čistým
bílým šatem, v němž bych mohla jednou po odchodu ze Země předstoupit před Boží
tvář. Nemohu se stále zdržovat na jednom místě, vždyť Bůh mne volá k sobě blíž
a blíž. Jak mohu utíkat, letět, když mi v nitru leží balvany zemských starostí,
obav, bázně o tělo, o jeho jídlo, o jeho šat.
Ne, nemohu se
vzepnout k výšině a stoupat tam, kde tuším Boha. Tíha života v těle příliš mne
drží na Zemi. Sotva v modlitbě rozepnu křídla, sotva se nitro rozvolní, už
přiletí černá myšlenka a nutí mne znovu a znovu se strachovat o zemské věci, o
pohodlný klidný život, který netísní a neskličuje. Tak křídla ochabnou, mysl se
znovu ponoří do Země. A přece znovu a znovu si musím uvědomit, že nemohu stále
takto ochabovat, stále se vracet do stavů duše, která pečuje jen o zemské věci.
Vždyť dobře vím, že celý můj život Bůh sám drží v rukou, že ho sleduje a
zasahuje, vidí-li, že je potřebí.
Nač se tedy
tolik starám, strachuji a obávám o vezdejší věci? Vždyť celé toto starání je
zbytečné, neužitečné, neboť stejně věci a události přicházejí bez mé vůle,
radost i žal, obavy i uklidnění se střídají, aniž bych já sama o to měla
zásluhu. To Bůh sesílá a dopouští zkoušky, dopouští události a spletité
problémy, abych ukázala, jak jsem se naučila skládat věci, všechny problémy i
nenadálé události do Jeho rukou.
Ach, maličko
jsem se naučila ve škole života. A má duchovní moudrost je stále na úrovni
malého školáčka. Zas a zas se nechávám přesvědčovat, jak mi Bůh pomáhá a
nečekaně zasahuje i vyjasňuje mraky nad životem, jak dává pomoc v nouzi a
potěšuje v trápení.
Avšak nemohu
žádat, aby On stále poučoval, stále káral a bezvýsledně napomínal. Nemohu stále
zneužívat Boží trpělivosti. Jednou už musí skončit toto kolísání mezi dobrou
snahou a slabostí nitra, které nedovede vytrvat, nedovede opravdově a pevně
stát v předsevzetí: neupadat do starých chyb, do nedostatků i zálib, které
odvádějí myšlenky i city nežádoucím směrem dolů do hmoty, do Země, více než je
nezbytně třeba pro uhájení života.
Musím vytrvat
a nepodléhat těmto slabostem, těmto náklonnostem, které tolik brání mému
vystupování k Bohu. Když se mi podaří očistit jednu myšlenku -
slovo - cit - zjemnit je, zlaskavět, zněžnit a vydat je z nitra jako
proud čisté síly duše i ducha, jako sílu, v níž jsou obsaženy prvky, které
přeměňují život Země v krásnější, jemnější, čistší, tu nesmím je nechat
pohasnout jako slabounké nepatrné jiskřičky, ale musím stát na stráži s
bdělostí, vážností, uvědomovat si, co se v nitru děje, co ono vydává, jaké
proudy myšlení, jaké síly citu.
Musím si
stále uvědomovat, co se ve mně děje, a střežit si tyto jemné záchvěvy dobra
jako svůj největší poklad, a v těchto jemných záchvěvech vytrvat, žít po celou
hodinu, po celý den v tomto čistém proudu a nedopustit, aby se vytratil v
příštím okamžiku, aby zapadl na dlouhé, dlouhé vteřiny, minuty, hodiny i dny.
Ó, Duchu
nejsvětější, prosím, prosím, pomoz mi. Vzbuď a povzbuď mou vytrvalost ve
hledání ctností, poznávání nectností, aby nitro přestalo vydávat kalné proudy a
počalo vydávat proudy nejčistší: proudy šlechetnosti, dobra a lásky, které mne
vynesou jako silná široká křídla vysoko k nebesům, do oblastí, kde Kristus, můj
Pán, můj Bůh, mne již očekává.
Amen.
Děkuji Tobě,
Duchu svatý, že jsi sestoupil se mnou až do hlubiny mého nitra a vedl mne
spletitou cestou jeho myšlenek i citů, jimiž se projevuje můj život na Zemi.
Cítila jsem Tvou ruku na svém rameni, když jsi mi podržel před očima zrcadlo,
abych poznala, jakými cestami chodím po Zemi, jakým úskalím, jakými propastmi
mne vodí myšlenky i city.
Ó, hanbila
jsem se před Tebou za všechny své nedostatky, jež odhalily se tak očím mým i
očím Tvým. Co je však platná lítost a zahanbení? Ty ničeho nemění na mém stavu,
ty ho ničím nezkrášlí a nezastřou. Tvé všepronikající oko stejně ví o
každičkém, pro mne samotnou nepostřehnutelném záchvěvu nitra. Nemohu před Tebou
nic utajit, nic omluvit. Ani se o to nepokouším, neboť mně by to neprospělo a Tebe
nepotěšilo.
Ale toužím
učinit něco, čím bys byl potěšen a alespoň maličko odměněn za svou velkou práci
u mne, kterou děláš skrytě a nenápadně tak, že nikdo z lidí o ní neví, nikdo ji
ani nepředpokládá, netuší. Ten, kdo pracuje ve skrytosti, i když je jeho dílo
veliké, nedočká se odměn a hlasitého chválení. Tvá tichá, skrytá práce také se
nedočkává odměny a vroucího děkování u lidských duší.
Avšak já,
lidská duše, uvědomuji si této chvíle Tvou obětavost, Tvou práci a zásluhu,
kterou máš o mé duchovní probuzení, o všechno, co již počíná v mém nitru pučet
jako nesmělé, slabounce útlé rostlinky dobrých snah, úmyslů, předsevzetí pro
dobro a k dobru.
Jakmile si
uvědomuji Tvou práci, tu se cítím zavázána Tobě velkým díkem. Děkuji Ti tedy,
děkuji, můj Obdarovateli, tichý Pracovníku v mém nitru. Děkuji Ti, ctím Tebe a
velebím od okamžiku svého uvědomění si Tebe, Tvé zásluhy o mé probuzení, Tvé
obětavosti.
Děkovat, ctít
a velebit Tě budu stále, víc a více, čím více se budu blížit k Bohu, neboť
dokáži-li toto, bude to jen proto, že Ty mne neopustíš, že mne nenecháš na
pospas světským zálibám a snahám, že mne z nich vyvedeš svou milostí jako dítě,
jež z neznalosti bloudí.
Ó, přijmi můj
dík, přijmi mou chválu i úctu, přijmi mne do milosti a učiň mé nitro krásnou
zahradou, plnou světla lásky, plnou vůně dobra a plnou krásy čisté radosti,
pokoje a míru. Do Tvé ochrany, milosti a péče vkládám své nitro. Nechť Tvé
působení mne posiluje na cestě, kterou jsem si vytkla jako svůj cíl - na
cestě k mé svatosti.
Duchu
nejsvětější, s Tebou spojuji svůj život.
Amen.