Doba
novozákonní je chudá na tyto káravé hlasy. Vývoj se přenášel na technické pole.
Dával stále nové dojmy, zvětšoval okruhy činnosti. Lidé ztráceli zájem o
duchovní otázky a život Boha. Stali se netečnými, vlažnými
křesťany . . .
Ježíš
Kristus, který přejal od Otce vládu nad životem, pln lásky a soucitu projevil s
lidstvem nesmírnou trpělivost a shovívavost, přesahující krajní Mu dané
hranice.
Ježíš
Kristus přišel jako vtělená, zpřítomněná Láska, a proto nemůže ani nechce již
mluvit o trestech. I ti, které posílá k lidu jako učitele, nesou tyto Jeho
postupy. Jsou to bytosti zjemnělých myslí a srdcí. Rozmlouvají láskyplně, tiše
a pokorně. Jejich slova jsou slyšitelná jen malým okruhům lidí. To proto, že
lidé, kteří mají slyšet a přijmout do sebe Slova Ježíše Krista, musí mít již
také srdce zjemnělá, uši k naslouchání tichých slov, která nehřímají, ale
dojímají svou vlídností, jemností a laskavostí. On dobře ví, že celý zástup
nemůže pojmout naráz do své náruče. Každý má určen čas i délku putování k těmto
vrcholným Božím milostem.
Jeden
dříve, druhý později, aby se všechno dělo souladně s ustanovením o nesnadné
cestě člověka ke spáse, aby nebylo předbíhání, a každý dostal, co zasluhuje a
potřebuje. A tak ten tichý jemný hlas pracovníka Kristova čeká, až se lidská
srdce ztiší, duše zklidní, zbaví nejhrubších hříšností a vyvine v sobě dobro.
Duchovní
učitelé, přišlí do Země dříve než nastane u lidských duší tato proměna,
prožívají utrpení těla i duše. Zástup je nechápe a k smrti jimi smýká. Kristus
zná dobře zemské poměry. Když se zjevil světu jako Ježíš Nazaretský, plakal nad
lidmi: Líto je mi zástupu . . . -
Ano,
je Mu líto zástupu, toho širokého proudu lidstva, který se zmítá v myšlenkových
vírech. Jde jednou k dobru, podruhé ke zlu.
Lidé
potřebují vedení, potřebují proroky, ale přijde-li k nim někdo Bohem poslaný,
jsou ostře proti němu a nemilosrdně s ním zacházejí, kdykoli se k nim přiblíží
sdělit poselství radostná i kárání Boží všech nehodných.
Kristus
toho sám okusil v míře nejvyšší. Proto posílá své následovníky a duchovní
učitele jen velmi nerad do lví jámy, do chřtánu vlků. Šetří jejich síly, aby
nebyly vyplýtvány předčasně, a proto s malý úspěchem, ale byly vydány v pravý
čas, kdy láska Kristova, krajně shovívavá a trpělivá, ustoupí soudu
spravedlnosti Boží . . .
Čas
letí a nedbá toho, kdo je liknavý a zůstal zpět. Tento přísný, neúprosný čas
přinesl chvíle velmi významné a vážné, kdy se má změnit tvářnost Země, obraz
lidského života, projev jeho duše.
Přípravy
k tomu se dějí na Zemi i v duchovních oblastech. Člověk je jazýčkem na váze sil
dobra a zla v jejich konečném střetnutí, zúčtování a vítězství. Proto je
sledován dobrými i temnými silami. Je všem zřejmým bojištěm, na němž se
podstupuje těžký zápas o současnost i budoucnost člověka.
Má-li
člověk svým stavem a postojem rozhodnout o cestách života na dlouhý věk, nelze
se divit, že Země se stává dějištěm nevídaných a neslýchaných událostí. Přišla
doba zúčtování, kdy každý má složit k nohám Kristovým svůj život, stav, své
činy dobré i zlé. On pak má rozhodnout, co bude učiněno s každým jednotlivcem
pro jeho zásluhy a přičinění nebo hříšný stav.
Jsou-li
na obzoru události tak vážné a významné, Kristus, který lidskou duši miluje a
je s ní spojen svazkem tajemství Boží lásky, vychází ze svého nebeského stanu
jako tehdy v prvním vánočním čase, a jde pomoci lidstvu v nouzi a tísni, kdy
démoni bojují o jeho duši a osobují si právo rozhodnout o jejím dalším osudu.
Jako
předcházeli Jeho sestoupení na Zemi proroci a posléze Jan Křtitel upravující Mu
již bezprostředně cestu, tak je i v tomto čase. I nyní přišli do Země někteří
zušlechtění duchové s poselstvím, že těm, kdo Boha ctí a milují, Jemu oddaně
slouží, přichází od Něho útěcha, posila a přímá záchrana. Sdělují, že nadchází
rozhodný boj, v němž člověk rozhodne o budoucnosti lidstva tím, zvítězí-li v
jeho duši trvale dobro a ušlechtilé city, dá-li lásce celé srdce a vědomí, nebo
bude žít dále rozervaným životem vyhnance z Božích rájů, životem člověka
propadlého zlu a tím těžkému utrpení s hrůzami smrti.
Ti,
kteří se ujímají opomíjené služby, v níž od dob sv. Pavla nebylo účinně
pokračováno, vstupují do čela zástupu lidstva, které v Boha již uvěřilo. Kdo
jsou jako čelo zástupu, nesou největší tíži bojů. Jejich těla jsou nepříteli
nejblíže. Na tomto místě působí ve jménu Kristus ve všem a vším, co je s tímto
Božím jménem spojeno v úkolech a procesech spásy duší . . .
Člověk
stojí v ohni, ve výkřicích nenávisti a zloby. Prochází hrůzami bojů. Je-li v
něm Kristův zákon lásky, rychle a vítězně překoná boj, v němž proti němu stály
zlé síly ovládající Zemí i její hmotu.
Překonáním
a vítězstvím osobním není skončena práce, nekyne ještě odpočinek. Dokud se žije
a působí v těle a mezi lidmi hrubého zrna, žádný vítěz klidu nedojde. Je vázán
silným poutem k lidstvu, a proto spoluodpovědný za jeho nízký stav. Nelze mu
plně vstoupit do volnosti, pokud se jeho bratři nacházejí v zajetí zla a tím v
těžkostech a utrpení. Všude, kam se podívá, vidí ještě své bojující bratry.
Jsou zraněni, z duševních i tělesných ran krvácejí a vzdychají pod tíhou
života. Ti, kteří jsou ještě v poslední fázi boje, jsou již krajně umdlení a
vyčerpaní, ochabují v zápase, takže se chvílemi zdá, že podlehnou a vzdají se
nepřátelům na milost a nemilost.
Tito
vyčerpaní a unavení bojovníci nutně potřebují povzbuzení, slova nadšené a silné
výzvy:
Vzchop
se, bratře, ještě chvíli vytrvej a vydej síly z hlubin duše, kde jsou uloženy.
Buď statečný, vítězství je na dosah ruky. Dokaž, že jsi hoden jména člověk,
jemuž je svěřena ochrana božího dobra a lásky, jímž byl stvořen svět. Abys plně
a čestně obstál v úkolech tak vážných, procházíš výchovou a těžkými zkouškami.
Jsi vystaven útočnosti těch, kteří ti chtějí vzít tvé svaté postavení, ochromit
tě v duši i těle, zvýšit tvou neschopnost k dobrým velkým činům.
Bůh
je moudrý, předobrý. On však dodržuje všechny úmluvy počátků, dbá ustanovení
Božího řádu. I sám k sobě je nejvýš přísný. Na Něm je závislý vesmírný svět, i
ty, celý tvůj život ve věčnosti. Jsi částí jeho síly, jeho statečnosti a
moudrosti. Musíš stejně jako On nadšeně a obětavě pracovat a být k sobě přísný.
Myšlenky,
které tísní, bolí a podlamují tvou duchovní sílu, vnuká ti tvůj odpůrce. Ty se
však domníváš, že to jsou tvé vlastní, vyšlé z duševní únavy, z vyčerpání sil
duše i těla. Nemyl se! Jsi silnější než si můžeš představit. Na tvé straně
přece stojí Bůh a skrytě tě podpírá, abys zvítězil a postavil se pak po Jeho
pravici k účasti na Jeho skvělém díle stvoření. -
Zdá
se, že podepření slovem, všechna povzbuzení, nevyžadují zvláštní námahy. Je to
však úkol nesnadný. Stává se, že ten, jemuž se přispěchá na pomoc, ji
nedůvěřivě odmítá, protože v mnoha zklamáních ztratil víru v nezištnou pomoc
člověka. Je potřebí trpělivé lásky k těmto pomocným skutkům, porozumění i pochopení
lidské duše i všech jejích stavů, aby povzbudivé slovo mělo přesvědčivost,
zkušenost vlastních překonaných těžkostí, bolestí a zápasů.
Jen
pracovník, který si vydobyl duchovní bohatství dobra a ušlechtilých citů, je
schopen jiným pomáhat a tak plnit svůj velký svatý úkol: vydobýt dobru pevné,
stálé místo na Zemi i všude, kde je vesmírný živý svět . . .
Málo
je schopných spojit se s proudy svatých sil Božích a v nich vyvíjet statečnost
v boji se zlem a pro záchranu slabých bratří, kteří své síly vydali na stavby
hmotných věcí a nyní stojí na okraji propasti, v níž sídlí temné síly,
vypovězené z Božího světa. Je proto svatou povinností těch, kterým Bůh dává
poznat nebezpečí, ujímat se těchto nevědomých pobloudilých bratrů, upozornit je
na sráz, k němuž se přibližují svým povrchním a neblahým životem.
Čas
a vrcholící boje v něm nesou nutnost pohledu do skrytých věcí, seznámení se s
duchovními zákony, jimiž se vede záchrana duší, cesta spásy. Záchranné dílo
nemůže být úspěšné, pokud ti, kteří mají poznat jeho cíle a programy, sami u
sebe nedosáhnou vysoké duchovní dokonalosti. Nelze žádat na druhém, aby konal,
mluvil a myslel to neb ono, pokud nemá dobrého příkladu k následování u toho,
kdo jej vede a učí.
Málo
je těch, kdo dávají nejen poučení, ale i příklad života. Málo je proto zalévána
setba, aby nesla cenné úrody. V nesnadných podmínkách a nepřiměřených
okolnostech nelze se volně postavit na cestu, kudy chodí lidé, a volat je ku
pokání jako za Jana Křtitele. Je nutno hledat a nacházet způsoby a prostředky
ku pomoci duším úměrné a vhodné pro tento čas.
Tempo
práce, tělesné vypětí a duševní osobní problémy brání věnovat se duchovním
úvahám, jít mystickou cestou. Současný člověk málo vyhledává duchovní učitele.
Protože však duchovní poučení nutně potřebuje, musí ti, kdo jsou schopni je
dát, hledat příležitost a navodit ji vlastním přístupem k lidem s poučením a
duchovním výkladem života. Žádá-li situace, opustit tradiční kazatelství a
pracovat po způsobu první doby apoštolské. Ta začínala ve velké nepříznivosti
okolností, v přímém rozkolu a rozpadu starých představ o životě i Bohu. Měla
však jedinečný odkaz prorockého slova, které se neustále nově rodilo a
sdělovalo pokyny, souhlas i nesouhlas Boží. Na živém zájmu lidí o náboženský
život se dalo dobře stavět.
Byly
zde však zase jiné těžkosti: pýcha vzešlá z učení o vyvolenosti národa, hrubé a
drsné sobectví, osobní nenávist, v níž zabít bratra nebylo zvláštní událostí.
Začínající
apoštolství nemělo chrámů, kazatelen, kněžských úřadů ani jmen výtečných rodů.
Nesmělo se na ulicích vyhlašovat a veřejně vyučovat, protože stále bylo
ohroženo tvrdou světskou mocí. Proto se uchýlilo do soukromí. Jen od člověka k
člověku mohlo se chodit, získávat a přesvědčovat jedince. A tato nehlučná
obětavá práce, nenápadná, tichá a skrytá, postavila vysoké a silné pilíře, na
nichž pevně stojí křesťanství jako nejčistší a nejvyšší cesta, jediné
východisko k čestnému, pokornému i pokojnému vyrovnání člověka s Bohem a
navázání s Ním úzké spolupráce.
Tato
tichá duchovní křesťanská škola vychovala pevnou a přesvědčenou skupinu věci
oddaných božích pracovníků, kteří do dnešní doby drží Zemi nad propastí i
bouřnými vlnami, aby neutonula v moři zvráceností, rozkladu a hříchů.
I
v současnosti jsou na Zemi přítomní mnozí z prvních nadšených učedníků,
vyznavačů a výborných pracovníků Kristova díla na Zemi. Jsou v tělech hmotných
i duchovních, a proto neviditelných. Řídí a uskutečňují velkou práci na obrodě
a obnovení duchovního křesťanství . . .
Má-li
člověk na Zemi nastoupit vyšší úřad, musí se na něj náležitě připravit a mít
pro něj předpoklady. To je běžné a každému samozřejmé. Pro duchovní život a
jeho vyšší lidské postavení se však málokdo připravuje, a proto nevytváří
žádaný předpoklad. Uvědomí-li si člověk pokračování svého života po smrti těla,
ustrašeně se odtahuje od této záhadné skutečnosti. Proč? Nemá jasné představy o
tomto životě, není o něm ani základně poučen. nejasné výklady nakupily na tento
život clony a mlhy, a lidé sami o něm raději nepřemýšlejí, neuvažují. Táže-li
se někdo na něco, je zrazován i zesměšněn.
Lidé
ze samého strachu před ďáblem, který se podle jejich představ ukrývá za každou
otázkou o duchovním životě, mu sami padají do náruče, protože jemu záleží na
tom, aby byl člověk ponechán co nejdéle v naprosté nevědomosti o všech tajných
a skrytých duchovních skutečnostech a vyšším dění. Zná-li člověk nebezpečí,
vyhýbá se nástraze; nevědomý upadá do jámy na každém kroku, protože jde bezstarostně
vpřed, aniž by pozorně sledoval, kudy jde.
Bůh
si však velice přeje, aby se člověk brzy a rychle vyučil a dosáhl duchovní
moudrosti, uplatnil vlohy lásky, vyvinul se ve statečného pracovníka a bystrého
myslitele. Má již nastoupit vysoký úřad ve službě Božímu dílu. Bude-li jemný a
dokonalý, věcí dobře znalý, dá účinnou pomoc bytostem slabým a nevyvinutým,
podléhajícím svodům zla a tak neustále zdržujícím vývoj správným směrem.
Čím
dříve člověk pozná a pochopí Boží záměr, tím jeho pomoc bude účinnější a přijde
také včas. Nelze se ujímat apoštolské služby spojování lidských duší s Kristem,
není-li dobře a správně pochopen jeho význam a nezbytnost pro příští věk. Vážná
otázka teprve čeká na objasnění. Je tajemstvím příliš mystickým, jemným a
svatým, aby je lidé na dosavadním stupni mohli pochopit, aniž se sníží do
rozumových úvah a myšlenkových spekulací.
Čas
se však nemůže ohlížet na lidskou nevědomost. Plány Boží, jejich zákon a řád,
mají svého nejvyššího Ochránce. On bdí nad zabezpečením správného vývoje pro
každý věk. Proto velí času, aby jen šel dál a podle přesných pokynů o délce
každého kroku nesl celý živý svět dál a dál, upravoval dějiny, vkládal
události, práce i úkoly do cesty všem, nejvíce však moudrým a zasvěceným do
díla současnosti i nedaleké budoucnosti . . .
Podle
ustanovení o úlohách a dění přišel čas nesoucí neslýchanou podivuhodnou
betlémskou událost, v níž byl spatřen obraz zrození Dítěte za jásavé hymny
nebeských duchů. Nevěděli o tom všichni lidé na Zemi, i když to byl děj významný
pro celý svět. Jen malá skupinka lidí byla svědkem této události. Představovala
vrcholný bod žádané lidské vyspělosti, a proto bylo možno začít s převratnými
změnami, se vstupem do nového věku lidstva.
Kdyby
Bůh čekal, až celé lidstvo vyspěje do stupně přímého nazírání na Boží věci, do
dneška by nedošlo k vánočnímu mysteriu. On má však určitý menší počet moudrých,
vyspělých a oddaných duší, které posílá do Země, je-li třeba připravit významné
duchovní události, sestupy zvláštních milostí. Bylo tomu tak i tehdy. Jedni
zachytili do vědomí zrození Dítěte, vtělení Lásky. Jiní stáli u Jeho dalšího
působení. Někteří zvlášť vybraní a zvolení byli při dění golgotském a pak
zaznamenali všechny svaté děje do Písma Nového zákona. Jiní byli zavoláni ke
službě apoštolské.
Tito
vybraní jedinci splnili dobře své úkoly. Nebyli však na takovém stupni
duchovního uvědomění a zralosti, aby mohli pochopit do hloubky vše, co dalo
sestoupení Krista na Zemi. Pověděli, zjevili, že Mesiáš lidu přislíbený konečně
přišel, aby obětí vykoupil svět a vrátil tak člověku vyšší duchovní postavení,
které ztratil.
Hlubší
poznání tajemství Ježíše Krista souvisí s duchovní vyspělostí a zušlechtěním
jedinců, kteří se jedné chvíle objeví na Zemi, aby pokračovali v apoštolské
službě, dali lidem duchovní vědění a tak uvedli do času nové dění, pokračování
přímé působnosti Krista v jeho velkých úlohách
spasitelských . . .
Bůh
může zjevit své dílo jen osvíceným myslím, otevřeným srdcím, jedincům, kteří se
nebojí podívat se tajemství života do očí, přiblížit se k posvátnostem i na
Zemi a v úrovni lidství s jeho chybami a slabostmi. Záleží na vnitřních
pohnutkách toho, kdo přistupuje k duchovním věcem. Je-li v něm vřelá a upřímná
touha po pravdě, přistupuje-li k výkladům s pokorným srdcem, aby z poznaného
čerpal povzbuzení k dalšímu duchovnímu vzdělání a jím proměnil život druhým,
pak není ponechán na pospas falešným prorokům. Duchovně se více a více
probouzí, oživuje, až jednoho dne je zavolán, aby se stal účastným Božích
milostí, které čas od času sestupují, mění formy svého působení, ale vždy nesou
pomoc, lásku a vykoupení.
Přišel
čas, kdy Bůh posílá do Země vybrané osvícené duchovní pracovníky, rádce a
učitele duší, aby vytvořili prostředí novým myšlenkám. Nastala doba poznání
vyšších úloh a díla Krista nejen jako Spasitele, ale také a především Tvůrce
nových vln života duchovního i vesmírného s novým tvůrčím
děním . . .
Žádný
člověk, vstoupí-li do hmotného pozemského těla, nemá sil k rozvinutí duchovního
myšlení. Jeho duchovní vědomí se spojením s hmotou obestře závojem zapomnění na
duchovní život. I když během života zmoudří a nabude zkušeností, duchovní svět
mu zůstává uzavřen a nedostupný. Lidskou silou a prostředky zemskými nedosáhne
spojení s vyššími světy, odkud by mu přicházela inspirace k objasnění životních
otázek o člověku a Bohu.
Vědomé,
trvalé a stálé spojení s Kristem je těžko dosažitelné. On je Moudrost a Láska.
Bystrost rozumová, schopnost myšlení nestačí k navázání kontaktů. Člověk musí
být prostoupen dobrem a láskou v každé složce svého bytí duchovního i v lidství
pozemském.
Takového
stupně dosáhne jen málo lidí. Dosáhne-li, pak ne silou vlastní, osobní, ale
přímým působením Krista v milosti, moci a síle Boží na duši k tomu povolanou,
vychovávanou. Děje se tak za okolností zvláštních, kdy hlas Boha se spojuje s
lidským pro úkoly zvěstování nových myšlenek a programů vůle
Boží . . .
Správné
osvětlení Božích věcí, poznání záměrů Božích, jejich tlumočení slovem i písmem,
je vzácné, avšak možné. Člověk omilostněný dostane dar tajemného vnitřního
slova, které není zapojeno na zvuk fyzický. Přesto je jasně a zřetelně
slyšitelné ve chvílích ztišeného soustředění na Boha. Jen v nitru a hluboce na
dně duše je skryta zvláštní duševní struna, která se rozechvěje do stejných
tónů, jaké znějí v duchovním prostoru, kde každá Boží myšlenka má svůj zvuk,
intenzitu světla, barvitost a určité krásno. Citlivé, jemné vnitřní duševní
vědomí může zachytit tyto svaté znaky a přijmout je jako řeč Boží.
Tajemné
zákonitosti vedoucí ke spojení duše s Bohem nejsou dosud lidem známy. Jen málo
z nich je vloženo do poučení některých duchovních učitelů starých dob, kdy lidé
nebyli ještě tak vnořeni do hmoty, a proto ještě dovedli zachycovat dojmy
vnitřního vědomí jako pravdivá sdělení z duchovních světů. Do času Vtělení však
nebylo možno pronikat hlouběji do tajemství člověka.
Teprve
Kristus začal probouzet duševní skrytou sílu, odstraňovat z ní nános zapomnění
nepravdy života. Přinášel první spojení, otvíral mu cestu, dal možnosti.
Podobným způsobem jako u proroků se ohlašoval u těch, kteří s Ním navazovali
spojení, vešli plně na Jeho cestu. Jeho Slovo je jemnější, zřetelnější, takže
člověk vstupující do vnitřní bdělosti je může slyšet ve formě rozhovoru, jaký
může vést přítel s přítelem, syn s otcem.
Čím
se člověk více ztišuje a zjemňuje, tím jasněji a zřetelněji slyší. Je-li
pověřen úkolem prorockým nebo učitelským, může jej jen takto plnit a učinit
významným. Podmínkou provždy platnou je však stav lásky, činnost dobra,
oddanost Bohu a obětavost i pokora služebníka Páně . . .
Tento
čas mnoho změní na ustálených představách a způsobech zbožností. Má překonat
povrchní klanění a uctívání, jímž žil starý svět, protože nízký stupeň lidstva
nedovoloval jinou cestu k Bohu. S vývojem myšlení dochází člověk aspoň k
částečnému zušlechtění a rozvinutí citu. To je počátkem nových vztahů k Bohu,
protože Jej může lépe chápat, hlouběji poznávat a tak přijímat vyšší formy
života. Vyvine první stupně duchovního života, které jej zvednou do bližšího
spojení s Boží moudrostí a láskou. To již umožní slyšet ve vlastním nitru Boží
přání, pokyny, rady a výzvy přímo ze Slova Boha. Bude-li se podle nich řídit,
nastoupí cestu duchovní budoucnosti člověka v přímé a vědomé spolupráci s
Kristem na všech úsecích činnosti, na každé straně života.
Během
vydobývání si tohoto vysokého cíle bude Země proměňována ve své skryté i zjevné
stránce. Její hmota přijme do sebe jemné prvky Božské, a ty jí svou mocí dají
zářivost a krásno světů Božích. Nelze ještě přesně určit čas naplnění těchto
velkolepých plánů Božích. Ještě jim stojí v cestě lidská nedokonalost. Překonat
ji znamená přiblížit krásný cíl na dosah ruky, na kratičkou vzdálenost.
Naléhavým
a nejbližším úkolem je proto nalézt účinné formy duchovní práce, umožňující a
rychle naplňující zduchovnění člověka. Nejvyšší pomocí je však přímá účast
Krista se vším dílem a s každou formou duchovní práce pro zušlechtění a obrodu
lidstva. K tomu je však potřebí přesného a pevného vyjádření lidí, že si Jeho
pomoci žádají, jí si přejí, že je jim nejvýš milá, žádoucí, jedině umožňující
postupy lidstva a každé duše.
Prohlásí-li
se na Zemi z lidské strany závislost na Kristu, projeví-li se silné přání si
Jeho vedení, účasti i rozhodování o současnosti i budoucnosti, situace lidské
se začnou měnit k dobrému. Každý jedinec ztotožněný s tímto přáním brzy na sobě
pocítí blahodárnost Jeho působení, Jeho pozornou láskyplnou účast, pomoc v
každém okamžiku života, zvláště v nebezpečí sestupu a sesunu do negací.
Na
výstup do cest Božích, vlastní osobní snaha, úsilí a síly k tomu nestačí. Bez
vlivné a účinné pomoci Krista je vývoj duše k duchovnímu stavu nemožný. Jeho
složité, utrpení nesoucí procesy by obsáhly další věk lidstva, a ještě s
výsledkem chabým, nejistým.
Kristus
je hlavní, od člověka neodlučitelnou silou a inteligencí jeho života. Na ní
stojí jeho budoucnost . . .
V
čase, kdy poprvé bylo jméno Kristus lidstvu oznámeno a On se zjevil světu jako
něžné krásné Dítě přinášející lidstvu Boží lásku, byli lidé ještě na nízkém
stupni života. Nepochopili, jaký dar jim přináší, ani jaké úžasné
milosrdenství, láska, síla a vliv se v Něm soustřeďují. Nevědí to ani dnes, kdy
Jeho slova jsou hlásána a Jeho jméno velmi ctěno. Vyspělost lidí se vyvíjí
velmi pomalu, takřka neznatelně.
Vánoční
čas je krásnou idylou rodinného kruhu, je chvílí osobního citového dojetí.
Věřící zesílí v tu dobu svou zbožnost a uctívání Boha v chrámu. Klaní se
krásnému Dítěti. Avšak Ten, který před světem si vzal tuto podobu jako obraz
nového, krásnějšího, moudřejšího a láskyplného života člověka - čeká na
pochopení svého Božského poslání, otevření dveří Mu i do rodinného života.
Nechce být jen v ozářených chrámech. Stojí u lidského srdce, čeká na pozvání
duše, aby s ní mohl zasednout k vánočnímu stolu, kam pokládá svůj vzácný dar
lásky a pokoje.
Není
však takových duší, které by se dovedly těšit z darů lásky Jeho něžného
láskyplného srdce, že je mají v rukou, v srdci i na rodinném stole, a je na
nich, jak si jich povšimnou, ocení, potěší se a vloží do své duchovní i všedně
lidské každodennosti.
Mnohé
ještě z bázně před Jeho svatostí, mnohé z nedůvěry ve skutečnost těchto darů i
ze slabého duchovního citu nechají minout příhodnou vánoční chvíli, kdy Kristus
zve k hodu lásky, k obcování důvěrně radostnému, milému a krásnému, jaký svět
nepoznává, jakého neokusí ti, kdo se noří jen do zájmů světa a běžných způsobů
lásky.
Vy,
na něž se usmála Jeho něžná ústa a tiše v duši promluvil Jeho láskyplný hlas,
připravujte chvíli duchovní radosti sobě i Tomu, který přišel v první vánoční
čas, aby vás naučil velké boží lásce milující všechno živé, a pak vás vyučené,
vnitřně čisté a láskyplné odvedl tam, kde je On: k Bohu, Otci na
nebesích . . .
V
podloubí z růžových růží a bělostných lilií vystupuje do zjevitelnosti
křehký, průsvitný, světlem prozářený, jemný obláček - lidsky neskutečný,
Božsky skutečný jev. Sunul se prostorem blíž k mému pohledu a poznání. Zastavil
se v místě, kde již bylo možno v něm rozeznat do bytosti vloženou a jako bytost
tvárněnou Duši Boží onoho krásného jména Maria. Do neurčitých záhybů splývající
roucho se rozprostřelo do známé šíře, až vytvořilo dole i kolem dokola spoustu
vlnek. Na každé z nich stála bytost jemné ženské krásy podoby anděla. Dvě z
nich držely v popředí koš růží, jehož se Mariina ruka lehce dotýkala.
Jakmile
má pozornost na ně byla dostatečně pevná a soustředěná, na jemný, jen náznakem
naznačený pokyn Marie, přisunuly koš růží ke mně a vložily na ruce. Současně
přišlo ke mně Mariino slovo, jemně, tiše, avšak jasně a zvučně řečené: Všechno
přijaté rozdej světu. -
Podívám
se na velký koš v mých rukou a uvědomuji si, že to nebude práce lehká, ani na
krátký čas. Zdál se mi velmi těžký obsahem, množstvím duchovních darů poslaných
Zemi ze světa Boží lásky i moci Krista ve jménu Maria. Místo růží se dotýkám
podivuhodných živých věcí. Ač to zní neskutečně a fantasticky, na rukou mám
nesmírně velké hnízdo bílých holubic, jakoby se z nebe dolů sneslo jedno celé
hnízdo andělských duší k Zemi blíž, lidstvu na pomoc.
Před
mýma očima se odehrává úžasný děj. Bílé holubice vzlétají ze svého místa, kde
dosud byly jedna k druhé přimknuty a vnořeny do ticha a klidu. Každá z nich se
při svém vzletu dotkla něčím mých rukou, takže se zdálo, že jimi prolétávají,
že jim umožňují onu pomoc, kterou nesou světu a v níž následují svého Pána i
svatou Duši - Marii.
Prostor,
který je přijal, na ně čekal, je potřeboval, začal se jimi bělat a tím i
nadlehčovat, zbavovat se tíže vážící jej k zemi zla. Z holubic se stal velký
bílý oblak, který se začal rozprostírat nad lidským světem, halil jej do
pevného obalu z působnosti a vlivu Boží lásky. Ten rozpouštěl, rozkládal temné
síly i hrozivé černé mraky nad životem lidstva. Temnota ustupovala překonávána
světlem Boha, obětí Krista i láskou andělů.
Uvědomuji
si, že tento nadějný obraz je pohledem do budoucnosti. Bude výsledkem práce
všech zúčastněných na záchraně člověka. V ní je obsažena i pomoc Mariina a
těch, které tak podivuhodným způsobem mně představila jako bílý oblak
holubiček, jimž dává pokyn ke vzletu a určuje rozpětí jejich mocných andělských
křídel.
Ve
vnitřním zapojení na Boží lásku rozzářila se Země jasným proudem světla
přicházejícího z výše, jakoby se jednou rozsvítilo velké Slunce a vrhalo záři
dolů do zemského prostoru.
V
prostoru světla se zjevil duchovně Kristus. Zvolna sestupoval. Zastavil se v
určitém bodu blízko nad Zemí. Zkoumavě přehlédl prostor, pak se soustředěně
podíval dolů. Po chvíli rozpřáhl ruce k Zemi a láskyplně zvolal: Pojďte ke mně
blíže s láskou, všichni pracující, a já vás občerstvím v těžkostech světa;
pojďte si pro sílu, pro pomoc, pro nový život, který připravuji a vám
dám. -
V
tom volání byla velká, až úpěnlivá touha pomoci člověku, který se na Zemi
potácí v utrpení a nezná cestu k vysvobození. Někteří nedůvěřují slovům, jimiž
je Kristus k sobě volá. Nevěří ve skutečnost Písem, že Ježíš vskutku lidské
duše miluje. Přála jsem si, aby Jeho volání všichni uslyšeli, uvěřili, aby
proniklo hradbou hmotnosti až do každé duše. Zachvěl by se v té chvíli celý
svět jako má duše nad úžasností, hloubkou a intenzitou Kristovy lásky.
Jeho
zjev se ke mně přibližoval, až jsem rozeznala obrysy bílého jednoduchého roucha
i Jeho tvář nevýslovně láskyplnou, avšak se stopami utrpení a smutku. Na Jeho
rukou a nohou jsem spatřila krvavé rány. Sestoupil až do výrazné zjevnosti,
jakou jsem nespatřila od prvního setkání s Ním, kdy mě přišel vybídnout na svou
cestu a dal mi přímé vedení. Nyní přichází opět a já slyším, jak říká: Pojď,
ukáži ti obraz, který tě potěší. -
Lehce
jsem se přenesla přes tělesné vědomí, jak mi podal ruku ku pomoci. Vedl mě k
nepřehlednému černému moři v hrozné bouři. Kolem bylo tma a těžké tmavé mraky
visely nad hlavou. Stála jsem vedle Pána a s úzkostí hleděla na moře. Podíval
se na mé nohy a já jsem věděla, že zkoumá, zda některé z těch hrozných černých
vln je nezasáhly a neušpinily svým kalem. Mé nohy však byly čisté a bílé.
Spokojen se malinko usmál a beze slov ukázal na vzdálený druhý břeh. Začala
jsem tam rozeznávat lidské bytosti. Všechny toužily dojít ke břehu, na němž
jsem stála s Pánem. Nemohly však dojít pro hrozivé vody, bouři a tmu.
Jako
bych uhodla a poznala Jeho přání, vykročila jsem na černou hladinu moře a šla
po vzdouvajících se vlnách pro bytosti na druhém břehu. Vyšla jsem bez
rozmýšlení, hrůzy a strachu, statečně, s důvěrou a vírou, že šťastně přejdu a
všechny převedu k Němu. Za chvíli jsem cítila, že jsem přecenila své síly.
Cesta byla strašná, přímo zoufalá. Při pohledu do kalných vod mě jímal odpor,
děs a hrůza. Byly plné nenormálních zvířat otřesně hrůzných podob a velké
dravosti. Zakrývala jsem si oči i uši, abych neviděla a neslyšela hrozný hukot
vln, zvuky podobné skřípotu zubů a vytí psů, kvílení dětí. Dlouho trvala tato
zoufalá a nebezpečná cesta, při níž jsem každé chvíle mohla propadnout do
propasti vln, tmy i strašné síly v nich působící.
S
krajním vypětím jsem konečně dosáhla břehu a přišla k bytostem. Když jsem se
rozhlédla, znovu jsem viděla Pána. Stiskl mi ruce beze slova. Bylo to uznání
velkého výkonu. Pak se obrátil k bouřlivému černému moři. Soustředěně je
pozoroval. Pak vysoko nad ně zvedl ruce a tiše, avšak s pevnou vůlí nad ním
stál. Vlny se počaly utišovat. Klesaly zpět do hladiny a vyrovnávaly ji do
klidu. Černá barva zmizela, obzor zjasněl. Uklidněné moře se rozdělilo na dva
proudy vod, které se rozestupovaly čím dál víc a víc, až se mezi nimi začala
objevovat uzounká bílá cestička. Rozšířila se tak, že bylo možno přejít
prostředkem moře bez velkých obtíží a nebezpečí. Pán mi řekl: Hle, cesta tvá,
již vybojovaná a mnou požehnaná. Po ní veď a ke mně přiveď všechny, pro které
jsi podstupovala boj se zlem z mého pokynu a po mém boku. -
Uvědomuji
si, že jsem na této cestě prostředkem děsivého moře zla. Jdu po ní lehce a
jistě. Je suchá, bílá, vlnami už neohrožená. Jsou zkroceny láskou a mocí
Krista. Za mnou vyšlo mnoho lidských bytostí. Pán stojí u břehu, kam máme
dojít. Kyne nám a usmívá se. Vím, že byl a je tam, odkud jsem vyšla. Je všude s
tím, kdo jde po jeho boku cestami života.
Touto
myšlenkou nazírání končí. Obraz Pána se mi rozplývá. Všude však znějí slova
Písem: Kdo je tento, že Ho vítr, bouře, tma i vody
poslouchají . . . ? -
V
předvánoční době, když jsem ve ztišeném, zharmonizovaném nitru nořila se do rozjímání
o nesmírné lásce Boží a na ni se myslí i citem upínala, počalo vnímání,
nazírání i zachycování duchovních dějů, jeho úvod a vstup do duchovních Vánoc,
jejich známých i dosud neznámých mysterií.
Mé
hlavy se dotkl světelný paprsek jako silný jasný blesk. Zvedla jsem oči vzhůru
a pátrala po jeho příčině. Prostor nade mnou byl čistý a jasný, jako bývá za
krásného jarního dne, kdy slunce plně září. Něco se mi však neustále třpytilo a
blýskalo nad hlavou. Poznávám, že je to nádherná vánoční zářící hvězda. Zdálo
se mi, že se pohybuje, že mi ukazuje cestu někam do daleka, do neznáma. Můj
duch se k ní upnul a nechal se vést jejím zářivým světlem.
Nevím,
zda jsem letěla nebo šla jako člověk lidskýma nohama. Vím jen, že mne světlo
přivedlo na zvláštní místo v prostoru, kde jsem se zastavila jako u cíle.
Stála
jsem před tajemnou převysokou branou, jaké jsou jen v pohádkách, jaké vedou do
nádherného zlatého či stříbrného paláce. Světlo nad mou hlavou se zastavilo a
začalo osvětlovat místo, na němž jsem stanula.
Ve
světle bylo zřetelně vidět dvanáct vysokých, štíhlých, krásně vytvořených
sloupů, které tuto bránu podpíraly a dodávaly jí podivuhodné krásy. Každý z
nich byl jiný, jinak zbarvený, jinak zdobený. Bylo to překrásné umělecké dílo,
souladné a harmonické, vytvořené ze světelných vzácných drahokamů, třpytících
se jako krystaly. Celá brána i její oblouk byly vytepané ze zlata, plné
podivuhodných vzorů z květin a ptáků tak vybarvených, že bylo těžké určit, zda
jsou živé a skutečné, anebo jsou jen mistrnými obrazy.
Podél
štíhlých sloupů, z nichž tři nesoucí hlavní tíži klenby byly z bílého alabastru
s jemným narůžovělým nádechem, vinuly se překrásné květy jako girlandy
věncovitě spletené. Skládaly se ponejvíce z lilií a růží, ale tu a tam byly i
jemné sedmikrásy a něžné fialky. Celek byl obdivuhodně barevně sladěn. Všechno
vyzařovalo krásu, něhu a harmonii, vše svítilo čistotou, neporušeností, vše
bylo svěží jako právě vyšlé z rukou Tvůrce, který vytvořil dílo nadmíru krásné,
dílo mluvící o tvůrčím mistrovství, jemuž nikde není rovno.
Podivuji
se v duchu této kráse a vnímám světlo, které se čím dál víc zesilovalo, až
proniklo všechno do nejmenší částečky. Bylo to, jako bych stála u domu, z něhož
vychází nesmírné Slunce. Stála jsem na výšině, kam dolétaly intenzivní zářící
paprsky. Dodávaly všemu nadpozemskou tvářnost, jako když východ slunce rozhoří
oblohu a dává každému obláčku jiné, čím dál krásnější zabarvení. Znovu si
uvědomuji, že jsem se ocitla před branou, před vstupem k něčemu tajemnému,
nejvýš zvláštnímu, krásnému. Tato myšlenka mě poněkud zneklidnila a já chvíli
rozpačitě a plaše jsem stála, nevědouc co dál. Z těchto rozpaků mě vyvedl jemný
tlak v rukou. Začala jsem si uvědomovat, že držím něco v rukou, nějaký pevný
předmět. Dívám se na ruce a ke svému velkému podivení spatřuji v nich velký
klíč. Ano, byl to klíč z téhož materiálu, z jakého byla vytepána brána.
Okamžitě jsem věděla, že tento klíč k ní patří, že jím je možno bránu
odemknout, otevřít a snad vstoupit do tajemného hradu či paláce. Zadržela jsem
však tuto myšlenku, protože mě jímala přímo posvátná bázeň před tímto nečekaným
objevem.
Z
této bázně i váhání vytrhlo mě zašumění křídel nad hlavou. Podívám se vzhůru.
Nade mnou byla rozprostřena andělská křídla. Postřehla jsem, že to nejsou
křídla jednoduchá, ale že jsou šesteronásobná, že zaplňují celou hruď, šíji i
záda podivuhodné bytosti, která byla nade mnou. Nebyl mi dán čas, abych se
podivovala kráse a zvláštnosti okřídleného anděla, neboť přišla od něho slova:
Neboj
se mne. Jsem nejvyšší cherubín, který ostříhá tvář Boží a Jí se neustále klaní.
Zavedl jsem tě k této bráně, která je nepřístupná člověku. Avšak v majetku tvém
se odedávna nachází vzácný poklad, který se jmenuje: klíč Davidův. Tímto klíčem
uzamkl kdysi Pán dveře svého příbytku, když se lidstvo zpronevěřilo. Neuschoval
ho však do schrány nebeských klíčů, ale vtiskl do rukou věrného služebníka,
který mu byl oddán a prokázal mu služby nade vše dobré. Tenkrát mu Pán řekl:
"Uschovej dobře pro časy zlé, až rozpoutají se bouře, abys k úkrytu došel
se všemi, kteří s tebou v dobru a lásce budou žít. Až poprvé zazní hrom, ty
přijdeš a tímto klíčem si otevřeš dům můj, aby ses v něm skryl před nebezpečím,
úklady a zlobou. Buď ochráncem i zasvěceným v tajemství, uzamčeného tímto
klíčem."
Uplynul
dlouhý věk a přišla doba předpověděná. Klíč, který se zdál neznám a ztracen,
zaleskl se náhle před očima těch, kteří byli svědky dávné úmluvy. Proto
přispěchali a s nimi i já, svědkem dávných časů, abychom byli pomocníky ve
vážné době, kdy klíče bude velmi zapotřebí.
Tys
služebník věrný, jemuž Pán důvěřoval a svěřil mu vzácný klíč. Namáhavě jsi
pracoval v ústraní a netušil, co ti bylo dáno. Avšak právě proto, že sis
nežádal nikdy odměny, žes nezneužil daru, že v pravý čas stojíš na pravém
místě, jsi pozván a zavolán přede všemi pohlédnout do mnohých tajemství, svolat
svůj dávný rod a vyvést ho z nebezpečí, pomáhat, kde je naléhavá potřeba
pomoci. Nuže, neváhej, uchop pevně klíč a otevři dveře. Je již dovoleno. -
Cherubín
zmlkl, ale jeho křídla šuměla jako když se lidská duše zachvívá v silném
dojetí. Zachvěla jsem se i já, jakoby se pode mnou silně pohnula půda.
S
úzkostí se podívám dolů a tu spatřuji hrozný pohled. Celá Země hořela v
plamenech, vycházejících z jejích hlubin. Byla jako veliká sopka. Sledovala
jsem pohyb horké lávy, která vyvěrá, tlačí se vzhůru a hrozí zaplavit všechno
kolem sebe. Uvědomila jsem si, že i já vycházím z této Země a že i mé paty jsou
jako omžené a opálené, že jen tak tak v poslední
minutě unikám. Celé pluky temných bytostí se šikovaly v útoku, ozbrojeny všemi
možnými zbraněmi. Cítila jsem hrozné nebezpečí hrozící lidem na Zemi i všemu,
co je jim nablízku. Všude to čpělo prachem a dýmem.
V
hrozné úzkosti si pojednou uvědomuji svůj příchod před bránu, celou situaci i
to, že mám v rukou klíč. Mé ruce jej silně pociťovaly a hmataly jeho tvar. Ano,
byl to klíč, možnost vstupu do bezpečí, k úniku z tohoto pekla otvírajícího se
přede mnou.
Zaplavila
mne silná vlna úlevy a radosti. V tom velkém rozechvění cítím, že se mi
počínají ruce třást, že nemám síly k pozvednutí klíče. vzpamatoval mne však
hlas cherubína nade mnou:
Drž
pevně, drž celou silou duše, ať neupustíš v leku a hrůze. Nepřátelé na to
čekají. Lidstvo by ztratilo cestu a vstup do domu Božího by zůstal uzavřen. Buď
silný a zvykej si na různé obrazy, krásné i ošklivé; obojí vedle sebe žije ve
světech viditelných i neviditelných. Buď statečný. Je-li třeba, bojuj, když je
nutno, vyučuj, ve chvíli vážné a těžké, když je třeba, modli se. A když Pán
zavolá, vstup nebojácně na práh svatyní. Všeho je potřebí a toto žádá
čas. -
Provázena
tímto povzbudivým slovem cherubína, chopila jsem se klíče jak se dává do zámku.
Znovu jsem měla nedůvěru, jak dosáhnu na tuto vysokou krásnou bránu. Nebylo
však třeba vystupovat a namáhat se. Bylo to tak
zvláštní,
že má ruka stačila dosáhnout na místo, kde jsem vnímala zámek.
Dveře
se neslyšně otevřely, bez hluku ustupovaly. Jak se zvolna šinuly, rozezněla se
divukrásná zvonečková hra, hudba tlumená a něžná, jakoby někde andílci cinkali
do stříbrných a zlatých zvonků. Do těchto stříbrně jasných tónů začaly znít a
připojovat se i jemné, líbezně čisté a chvějivé hlasy zpívajících andělů. Byla
to božská, nebesky krásná harmonie. Do vysoko, převysoko laděných tónů zazněly
i hluboké, dumavé a jemně teskné tóny harf jako vzdálené ozvěny prožitých
smutků a bolestí. Zazněly nesmírnou touhou lásky druha k druhu, zněly i štěstím
a blahem lásky.
To
byl vstup na práh neznámého, překrásného, smyslům lidským nepředstavitelného
světa. Ponořila jsem se cele do blahého naslouchání nebeské hudby, která
rozechvívala duši a takřka ji rozkládala na tisíce jemných blažených pocitů,
takže se chtělo nežít a necítit a jen se rozplývat a trvat v těch čistých
blahých dojmech a nadpozemského prožitku.
Nevím,
jak dlouho jsem naslouchala a vnímala jen sluchem. Pak zvolna jsem začala
vnímat i čichem. Bylo mi, jako bych vkročila do ráje, o němž se píše jako o
místě nejkrásnějším. Líbezná vůně se vkrádala do pocitů jako ve sklonění nad
záhonem lilií, růží i fialek. Zde znovu nastalo opojení jako v prožívání
nebeské hudby. Bylo mi tak blaženě, tak něžně, a pociťovala jsem takovou
láskyplnost, že jsem až ztrácela vědomí . . .
Na
prahu této neznámé divukrásné země jsem padla jako zchvácena, omámena a
rozechvěna. Lehká mrákota mi zastřela vědomí. Přesto však vnímám, že nade mnou
se sklání něžná, milá tvář, která mi říká:
Prožiješ
krásný den, v němž prokonáš cestu lidské duše až k
vrcholnému stadiu setkání jí jako nevěsty s nebeským Ženichem. Zavři jen pevně
oči, aby tě neoslepovala záře, a pojď za mnou. Jsem Gabriel, zvěstovatel a
průvodce panny. Pán mne poslal v ústrety tobě, abych tě provodil k domu
nebeského Ženicha. -
A
já už cítím, že mi pokládá ruku kolem ramen a že mne pozvedá. Nadzvedla jsem se
lehce jako peříčko. Oči, které mi dříve zjevovaly určité tvary, byly jako slepé
a bolely, jak vnímaly a zachycovaly světlo silné, čiré a intenzivní. Jak jsem
ztrácela skutečný zrak, silněji se mi zbystřovalo vnitřní vnímání a chápání.
Šla
jsem opravdu jako ve snách a vnitřní cit mi nahrazoval oči. Vnímala jsem jemný
profil anděla a bílou vonnou lilii, kterou měl zatknutou za pasem. Ve volné
ruce držel také lilii. Bylo mi u něho bezpečně a dobře. Nebylo možno rozpoznat,
zda kráčíme nebo letíme. Bylo to takové lehké nadnášení. Pod nohama nebylo
pevnosti, ale bylo to, jako bychom se dotýkali vlnek křišťálové, krásné, čiré a
hedvábné jemné vodičky, nebo jakoby se nohy bořily do prachového peří.
Tyto
pocity, doteky něčeho převelice jemného, zachycovalo celé tělo. I to naráželo
na tyto zdánlivé vlnky, které se však rozplývaly a nebyly takřka ničím. Všechno
bylo prosyceno jemnou vůní, celý prostor jí byl naplněn. Cítím, že kolem jsou
samé květy, že po nich jdeme, na ně narážíme, že nám padají na hlavu, že se
dotýkají tváře i rukou, jakoby neviditelní andílci sypali je z nedoberných košů.
Snad
jsme šli prostorem, kde nejsou tvary a podoby, kde život je jen nádherným
trváním v kráse a vůni. Pak se náš let stával pomalejším. Cítila jsem, že se
blížíme k cíli. Snad jsem se i zachvěla, protože mě ruka anděla pevněji objala
a on sám tiše zašeptal:
Připrav
se, vstupujeme do míst nejsvětějších. Hle, před tebou je dům, kde bydlí Miláček
srdce tvého. Spěj Mu v ústrety. Nežli tě odevzdám Ženichově náruči, podívej se
na sebe, aby sis navždy vtiskla v paměť svůj duchovní obraz, podobu, do které
se odívá panna. -
V
tu chvíli vnímám, že stojím na břehu krásného jezera, jehož voda byla lesklá
jako plocha zrcadla. Podívám se do jeho hladiny a hlava se mi zatočila. Uviděla
jsem tam obraz, k němuž bych se na Zemi nikdy nehlásila jako ke svému obrazu.
Byl
to obraz panny, dívenky, skoro ještě dítěte v prvním rozpuku mládí, sotva
odrostlé dětským střevíčkům. Byla oděna v blankytně modré roucho se zlatými
obrubami, kolem šíje, rukou a spodního lemu upevněnými. Na rouchu byla
rozhozena tu a tam stříbřitě svítící hvězda, a tam, kde se dal tušit příští
mateřský klín, byla jasná stříbrná luna. Roucho bylo přepásáno. Při pohledu na
tento pás zatajil se až dech. Byl to pás z lilií, něžných, překrásně svítících
čistotou a bělostí, která až dojímala a téměř bolela. Tento pás byl široký,
přehozený jako do stuhy a jeho oba konce padaly dolů až k nohám. Nohy byly
skryty v rouchu. Jen tam, kde roucho končilo, vyčnívaly bílé růže na obou
nohou. Ruce byly rovněž skryty v řasnatém rukávu roucha. Ale také v nich jsem
tušila květy. Tvářička nevinná, důvěřivá a milá, oči třpytící se ve lesku.
Vlasy nebylo možno rozeznat, protože z celé hlavy vycházela záře, která přímo
hořela jasným čistým zářením, v němž se všechna podoba i obrysy hlavy ztrácely.
Při
spatření této podoby, do níž se odívá panna, jak mi řekl anděl, bylo mi tak
divně, jakoby mé myšlenky letěly dlouhými věky, plynuly dozadu i dopředu. A
přitom vidím, jak během tohoto času je pás panenského roucha čím dál hustěji
liliemi ozdobován a krášlen. Spatřuji zde obraz budoucí dokonalosti lidské
duše, budoucí její krásy, čistoty a vnitřní spanilosti. A já jsem si vypůjčila
tento šat duševní krásy a dokonalosti, šat krásné panny, lidské duše, abych
mohla být uvedena k domu Miláčka lidských duší, k náruči Ženicha.
Obracím
se, hledám anděla, chci mu říci, co se mi jeví, co vnímám a o čem přemýšlím,
ale nikdo tu není. Byla jsem sama tváří v tvář podobě, která byla přímo
pohádkově neskutečná. Pociťovala jsem velikou touhu sáhnout sama na sebe a
přesvědčit se, jestli ten překrásný liliový pás na sobě mám, anebo je to jen
přeludný obraz přede mnou, krásná a tajemná iluze.
Sotva
jsem se však pohnula, abych něco učinila k svému přesvědčení, obraz před mým
zrakem zmizel. Cítím však přímo zašustění svého šatu, jak jsem se pohnula,
cítím jeho doteky na rukou a nohou, vnímám jeho jemný obal, který netísnil, ale
činil každý pohyb snadným a lehkým. Cítím, že má hlava hoří, vnímám záření i
záblesky stříbrných hvězd na šatu. Bylo to podivuhodné, neuvěřitelné.
Nebyl
však čas rozjímat nad podivuhodnými věcmi. Nadešel okamžik ještě silnější,
podivuhodnější. Kolem mne zavanul přejemný vánek a jemně růžová clona mi
zahalila prostor.
V
očích mě zabolelo silné zatřpytění, jakoby do tísíců
oken se opřelo slunce a jejich přečisté sklo zaplálo oslňujícím leskem. Stála
jsem před palácem, zámkem či hradem - těžko je nazvat pravým jménem to, co
jsem vnímala jako určitou podobu před sebou. Stěny a všechno, co se k tomu
upínalo a vztahovalo, bylo jako skleněné, ale ne zase tak, jak jsme zvyklí sklo
vídat na Zemi. Toto sklo bylo snad z diamantů, ze stříbra a třpytivých jasných
krystalů. Bylo bezbarvé, a přece v něm byly obsaženy všechny barvy, všechny
jejich odstíny, splývající v jednu jedinou, třpytivě jasně bílou.
Někde
tam uprostřed této třpytící se nádhery, uprostřed tisíců oken, byly dveře
dokořán otevřené. Na jejich prahu počínám vnímat a zachycovat siluetu postavy.
Jak si zvykám oslňující záři a třpytu, začínám i rozeznávat podrobnosti.
Je
to postava průsvitná, neskutečná, postava jako překrásná vidina, obraz, vzor
spanilého mládence, souhrn vší dokonalosti, vší čistoty, vší jemné mužné krásy,
jakou si jen mysl dovede představit a srdce vytušit. Úžasná záře vycházela z
celého zjevu a v této záři ztrácely se obrysy postavy, ztrácela se barva
roucha. Jen tam, kde zemský ženich nosívá zelenou snítku myrty jako odznak
svého stavu, zahlédla jsem po levé straně šatu tuto zelenou, jemně svěží snítku
jako k šatu připevněnou. Tento spanilý jinoch držel v náručí nádhernou,
překrásnou kytici květů. Dívám se v očarování - vnímám a chvěji se jak
listí mladé jarní břízy, již sluníčko líbá a větérek ovívá.
Cítím
pohled na mne upřený. Pod tímto pohledem se ocitám ve zmatku a rozechvění.
Cítím, že mne opouští veškerá síla. Zdá se mi, že ještě okamžik a budu snad
rozdrcena, rozdělena, rozplynuta, že přestanu vnímat, cítit a že se ztratím v
divukrásném zářivém prostoru. Místo toho však cítím, že jsem unášena,
přitahována - že oči spanilého Zjevu mne nesou vlastní silou blíž a blíž k
sobě . . .
Tak
jsem se přiblížila ke Krásnému bez nejmenšího úsilí. Stála jsem však u
schodiště a hleděla vzhůru jak omámena, přimrazena a
bez jediné myšlenky, beze slov. On začal sestupovat níž a níž, až se zastavil
nade mnou a sklonil se k mé tváři. Ovanul mne Jeho dech, teplý jak sluneční
paprsek, vonný jako všechny vůně květů slité v jednu. Jemně, tiše a lehounce
zazněl Jeho Hlas:
Holubičko
čistá, tvá křidélka jsou již silná, když tě donesla až na toto místo, kam
lidská myšlenka nedoletí. Vítám tě, poselkyně radostné zvěsti, že lidská duše
vyrostla už do krásy a do síly, že probudila lásku nejvyšší a nejčistší, lásku
ke mně, k Ženichu svému. Oko tvé uvidělo posvátné tajemno, skryté dlouhý věk.
Pohlédni
jen směle na mou tvář, abys mohla povědět svým družkám, kdo tě uvítal na místě
nejvýš svatém. Pověz a přines ode mne pozdravení těm, které za tebou jdou po
cestě duchovního panenství. Řekni jim, že já jsem, abych se k nim přiblížil, je
jako tebe pozvedl k sobě a dal vstoupit do mého domu, do sídla lásky, na místo
tiché i stále oživené činy moudrosti.
Pověz,
že já jsem dnešní Ženich a příští Choť té duše, která dospěje k duchovní lásce.
Řekni, že jsem již jednou přišel vysvobodit svou nevěstu a přicházím znova,
abych ji vysvobozenou přijal na svou hruď. Pověz, že s ní chci budovat nový
věk.
Zde,
z tohoto místa, pravím: Vy všichni, kteří svou duši oblékáte do roucha, v němž
možno spatřit mne jako Ženicha, vy budete spolutvůrci mými.
Jsem -
jsem, a proto jsou i ti, které miluji já a oni mne. Láska je naše spojení pro
život . . . -
Naslouchám,
vnímám slova a vím, že Ten, který je pronáší, nestojí jen u mne v této chvíli,
ale že je všude a u každé lidské duše, že Jeho Hlas zní vysokostí, hlubokostí i
nezměřitelnou šíří prostoru, času a života.
Když
jsem vše vyslechla, zdálo se mi, že Ten, který byl tak blízko mé tváře,
vydechl, jakoby se chtěl zbavit všech myšlenek, všech starostí, všeho smutku i
marného toužení své lásky. Ztišil se. V tomto nastalém působivém tichu začaly
se rýsovat údery srdce. On jim naslouchal, ztišený, jemný, zněžnělý citem velké
lásky. Naslouchal tepu srdce svého i srdce mého. Silná, horoucně teplá vlna
lásky Jeho srdce vysoko se vzedmula. Počala se přelévat a zaplavovat mé srdce,
až si mi zdálo, že celý život, celé vědomí v ní utone a nebude mé duše, mého
já.
Sladěný
rytmus srdcí nabýval pojednou určitého zvuku. Stal se silným zvučným akordem,
znějícím ve všech oktávách, od nejnižší po nejvyšší. Zněl celým prostorem,
procházel sférami, kde se k němu připojovaly další a další tóny, jakoby srdce
bytostí tepala stejným úderem, žila stejným citem lásky, který rozezvučel
všechny struny života.
Tato
zpočátku tichá, stále se však stupňující harmonická zvučnost zazněla mi
pojednou hlasem zvonů i chvěním silných, jemných i velmi vysokých tónů, hudbou
mohutnou i dojímavě působící na prostor. Vnímám, že se mnou naslouchá mnoho
bytostí, že tiše a hluboce sklánějí hlavy a říkají: Souzvuk lásky -
mysterium Vánoc začíná . . . -
Tímto
silným až opojným zážitkem skončil krásný sen, v němž jsem putovala do
Ženichovy náruče, jak mi Gabriel zvěstoval. Ač mé vědomí bdělo, ač jsem byla
plně v rozumu a soudnosti, přece tento prožitek byl jako nádherný opojný sen.
Byla to pohádka prožitá ve vlastní duši, ve ztišeném nitru, v němž nebylo nic
jiného než silná oddanost a láska k Bohu.
Zvolna přestávám vidět záře a božské
krásy, vnímat něžné harmonie, květy a vůně. Nořím se kamsi hluboko do nitra, v
jehož tajemných skutečnostech jsem ještě nikdy nebyla. Vstupuji do ticha
nejtiššího. V něm vzrůstá cit toužebné a silné lásky, který takřka nutí všechno
ze sebe vydat i do sebe pojmout, všechno obejmout, se vším krásným a neskonale
harmonickým a pokojným, mírným a tichým splynout. V tichu duše jemný, něžně
tichý Hlas promlouvá a jako vanutí vánku nese se jejím citem:
Láska naše spojená, splynulá přijetím
a dáním se zmnožená, je mysterium zasnoubení Ženicha
a nevěsty. Co tebou prožito, k tomu spějí lidské duše, které vyvinou lásku ke
mně, k Ženichu nebeskému a které já sám oslovím, sebe zjevím, srdce jim daruji
a od nich jejich požádám na věky . . .