Golgotské
tajemství je tajemstvím života člověka v jeho vnitřní porušenosti a ve všem, co
z ní vyplynulo pro něho i pro jeho Spasitele. Čas, v němž se toto tajemství
připomíná a mysticky obnovuje, je dobou posvátností, jaké nelze minout bez
hlubokého zamyšlení, rozjímání, vážných úvah a modlitby.
Běžný výklad
vychází z dění líčeného evangelijním podáním zpráv o událostech vnějších, které
svou tragickou dramatičností silně působí na každého myslícího a cítícího
člověka. Jejich známý obsah má však ještě svá skrytá pozadí, do nichž
nahlédnout znamená překročit hranice hmotných skutečností a vstoupit na málo
známá pole duchovních pohledů na věci života.
Člověk je z
těchto vyšších rovin takřka vyřazen, doslova vyhnán na okraje myšlení a
chápání, odkud nelze vystihnout význam tak hlubokých posvátných mysterií, jak
je připomíná velikonoční čas. Do této omezenosti a okrajů poznání jej uvedl
jeho sesun do nízkých rovin myšlení a citu, kde láska je vyřazena ze své funkce
dát projevu člověka vysokou kvalitu, jeho rozumu duchovní až božskou moudrost.
Tento stav
stírá pečeť božského původu člověka, jeho zrození a pohyb v duchovní podstatě
života v Bohu. Vyblednutím svatého znaku ocitá se člověk v nebezpečné situaci
rozvratu a zkázy své duševní skladby. Jedinou záchranou v těchto kritických
stavech je přenesení celého duševního života do rovin, z nichž vyšel a které
jsou jeho kořenem a zároveň i půdou, v nichž on má svou existenci, protože mu
dává životodárnost sil a mocí Boha.
Tento přesun
je však velmi nesnadným procesem. O jeho rozvíjení a naplnění se zápasí s
obtížemi a překážkami znemožňujícími jej nesmírně dlouhý čas. Byl by
prodlužován donekonečna, protože hmota je takřka nepřekročitelnou překážkou pro
člověka, chce-li se vědomě přenést do duchovních existencí, do myšlení a
poznání života, jak je složen a postaven Bohem.
Dlouho a
dlouho by ještě člověk na Zemi zápasil a tak prodlužoval své utrpení plynoucí z
nevědomosti a nedokonalosti, kdyby se mu nedostalo velké, ba nesmírné pomoci ze
strany Boha. Způsob, jímž ji realizoval, vymyká se lidskému pochopení. Člověk z
něho vidí a částečně chápe jen zcela malou část. I ta však je nesmírně náročná
na myšlení a cit, na schopnost vnímat vyšší jemné vazby života Božího s
lidským. Člověk vnitřně tvrdý a tím netečný k mystické hloubce života, vyhýbá
se myšlení a úvahám o sobě a smyslu všeho dění. Duchovní výklady jsou mu cizí a
vzdálené. Život však je hluboký až k nevyčerpání pohledů do něho z bezpočtu
stran, které má. Nelze obsáhnout vše. Avšak přece je nutno přibližovat se aspoň
k těm stranám, k nimž již je přístup, i když ztížený a úzký.
Tyto přístupy
otevřela víra v Ježíše Krista, Spasitele světa. I když její pohledy na tuto
tajemnou Božskou Bytost jsou zatím velmi jednoduché a jen z rovin lidských
běžných možností chápání, přece otvírají cestu k hloubkám podivuhodných
mysterií života. Vedou člověka za hranice pozemské do oblastí skutečné Božské
lásky a nebetyčné moudrosti. Vydávají o nich svědectví tím, že mluví o velké
Oběti. Ta je možná jen na nejvyšší rovině lásky a moudrosti. Tyto dva hlavní
nádherné principy Boha pronikly v Ježíši Kristu až do lidského života v
pozemskosti, jehož úroveň je vzhledem k ideálu dokonalosti velice nízká.
Proniknutím do Země vytvořily lidstvu průchod do vyšších až nejvyšších oblastí
života v Bohu.
Již tento fakt
je úžasným svědectvím nesmírné pomoci Boží člověku. Je prvním a vysokým
projevem Oběti. Její realizace je však z největší části skryta poznání
pozemského člověka. Odehrávala se v nepostižitelných skutečnostech vyšších
prostorů života. Zde se představila jen tím, co mohlo efektivně zapůsobit na
lidský svět: viditelným, zřejmým mučením, ukřižováním Ježíše Krista. Bez jeho
promítnutí se na viditelné scéně života zde, stěží by se Jeho oběť obětí
nazvala. Skrytá vnitřní utrpení jsou mimo dosah chápání a tím uznání ze stran
přihlížejícího, i když třeba soucítícího
pozorovatele.
Kříž Spasitele
se stal viditelným znamením Jeho Oběti. Mysteria, která mu předcházela a jej
doprovázela, jsou tajemným pozadím, k nimž se lze přiblížit jen výjimečně, a to
jen hluboce vnitřním a již duchovním pohledem.
Komu jsou tyto
pohledy dovoleny, umožněny a dány, má za úkol sdělit je a tak dosvědčit onu
spasitelskou skutečnost, jak ji chápe a v ni věří křesťanský svět, avšak
promítnutou do mystické hloubky; silně podtrhnout význam velikonočního času
spjatého se jménem Kristus, Beránek Boží a Spasitel světa po všechny dny života
Země a lidstva v ní; nově připomenout myšlenku spásy přicházející ne od člověka,
ale přímo od Boha jako již do určité formy vložený akt lásky a moudrosti
nejvyšší.
Tato forma je
originálem, jaký do té doby vesmír nepoznal. Je činem, před nímž lze jen
přehluboce se sklonit celou duší i tělem v pokorném úžasu i obdivu, ve vyznání
nezměrné úcty, díků a chval, a vysoce vyzvednout dny, které jsou vzpomínkou na
ony tajemné a posvátné události, jimiž se Bůh a člověk znovu spojují pro život
v celém rozsahu bytí.
Pro toto
spojení člověk sám mohl učinit jen málo. Je mu dáno milostí Spasitele. A tou je
vrcholná láska . . .
Hloubka a šíře
obětního díla Kristova je málo objasněna. Čas, jímž se začalo promítat na
jeviště světa, zastihl lidstvo nepřipraveno na tak vysoké, složité a tajemné
dění, jehož mělo být účastno, protože ono dílo bylo začato a rozvíjeno jen pro
ně, pro jeho obrodu, zušlechtění a duchovní život. Čas pro tyto procesy
stanovený nemohl však brát ohledy na zpoždění vývoje lidského myšlení a
chápání. Nebylo lze zastavit dění, na něž měly navazovat kosmické situace a
pohyb věcí v celé Zemi, jímž vše mělo být posunuto na vyšší vývojovou linii.
Mysterium
Oběti žádalo zemský rámec pro svou zjevně projevenou úlohu. Ve hmotném světě
jako těžišti očistných a zušlechťujících procesů lidstva, pro jejichž urychlený
průběh a navršení vyvstalo, mělo se odehrát a dát žádoucí náležité účiny a
vlivy celé Zemi. Každé dění ve hmotě se promítá hutnými, drsnými i drastickými
obrazy za použití prostředků zjevných tělesným smyslům. Jako takové dává
hluboký průtisk do prostoru reálného i mentálního.
Náboženský
život v čase vstupu mysterií Oběti na půdu Země byl hluboce narušen prvky
fanatismu a extrémních obětních kultů otupujících cit a vtahujících člověka do
labyrintu předpisů a úkonů v rovinách nízkého průměru i holého primitivismu. Za
těchto okolností bylo těžko řešit otázku formy, jíž se nejvyšší Oběť měla
viditelně realizovat. Promítala se jak bylo lze v prostředí tvrdém, drsném a
krajně fanatickém. Jen drastický obraz kříže se vším hrůzyplným, co přinášel
Ukřižovanému i svědkům přihlížejícím zblízka i v pozadí strašného aktu, mohl
otřást pevnou stavbou úzkých, fanatismem pokřivených představ o Bohu a poměru
člověka k Němu.
Přesun
náboženského myšlení do jiného pojetí boholidských vztahů, představ o Lásce
totožné s Bohem, byl nejtěžším procesem promítaným na Zemi od potopy světa.
Vstup lásky do myšlení o Bohu a člověku v jejich vazbách i obecně lidských,
zvláště v její vrcholné ideji nejvyšší Oběti, jíž je Bůh účasten a je pouze
Jeho záležitostí a nikoli člověka či zvířete, jak bylo tradiční a obvyklou
představou, byl revoluční epochou lidstva, jíž se v jeho pozemské historii nic
nevyrovná.
V úžasných a
nepředstavitelných jejich problematikách rodilo se křesťanství. Ideové i reálné
zápasy, kterými procházelo, nedovolovaly jeho prvním realizátorům do hloubky
rozvést a zpracovat nové myšlenky, objasnit dokonale nesmírný význam mysterijní
golgotské události jdoucí daleko za hranice Země až k problémům vesmíru.
Výklady byly stručné a více věcné než mystické. Bezprostřední svědkové sami
ještě neměli tak vysokou rovinu chápání, umožňující proniknutí do Božských
skutečností aktu Oběti. Působily na ně vnější události, tajemný zjev samého
Pána, Jeho zázračná vystoupení a neuvěřitelná konání i zvěstování Boha v obraze
Otce, a proto blízkém člověku. Zastavení se na povrchu věcí, zdůrazňování méně
důležitého a nejdůležitějšího se jen lehce dotknout, zůstalo charakteristickým
rysem křesťanského výkladu života. Malé zdůraznění až opominutí funkce lásky v
jejím prolnutí celého života, vyzdvižení věcí vnějších nad jejich vnitřní
stránky, zůstalo neblahým dědictvím po starých náboženských způsobech myšlení a
konání. Ovlivnilo všechna staletí křesťanství až do tohoto času. Tím ono
nesplnilo své poslání převést lidstvo na vyšší cesty chápání lidských vztahů v
řádu již božském, jemuž dominuje láska v univerzálním rozsahu a dosahu.
Tuto
nedostatečnost i do značné míry provinění nezakrylo zavedení uctívání jména
Ježíš Kristus a vložení Jej do významu úlohy Spasitele světa. Žádná forma
uctívání a klanění, žádný i mysticky pojatý kult Krista nevyrovná onu velkou
diferenci křesťanství se životem lásky, jak ji toto posvátné jméno vneslo do
Země se žádostí i přísným příkazem ji realizovat.
Velký stín
leží na cestě každého křesťana, který tuto realizaci neuskutečnil. Marně nebo
bezvýsledně, neúspěšně, se dovolává své víry v Ježíše Krista a Jím zabezpečuje
svou spásu. I když je toto jméno jediné a svrchované v procesu spásy člověka,
neváže se k tomu, kdo nesplnil stanovenou podmínku.
Viditelný kříž
Ježíše Krista dávno zmizel z půdy Země. Čas jej překryl jinými otřesnými
událostmi, i když jen lidských významů a rozsahů. Jen jedno místo života Země
jej dál vztyčuje do prostoru i když neviditelného tělesným očím. Tímto místem
je myšlenkový a citový lidský svět. Tam ještě žije člověk starozákonní způsobem
svého myšlení, představ, jednání a konání. V něm má hlavní slovo tvrdý rozum,
lpící na malém prostoru myšlení a tradičních představ, v němž působí cit
nezušlechtěný, nezbožštěný láskou, slovo úzkého rozhledu a chápání, a proto
často ostře fanatické a tím zauzlující všechny
situace k nerozřešení.
Takový člověk
ještě v tomto čase vnitřně navozuje atmosféru, která kdysi vedla k ukřižování
Ježíše Krista. Nejenže jí vytváří předpoklady, ale on svého Spasitele sám přímo
křižuje. Celá škála nelaskavého jednání, tvrdého postoje a zlých slov či
sobeckých činů je strašným dramatem ve vnitřním světě člověka. Je neustále
opakovanou, obnovovanou Golgotou Ježíše Krista. Z toho plynou velká provinění,
jejich hrozivý rozsah zvedá vykřičník i otazník nad život lidstva.
Tuto
neutěšenou situaci nezachrání, nevyrovná běžné oslavování Velikonoc ani
zažehování velkých svící jakožto symbolu vzkříšeného Krista. Nic vnějšího
nemůže změnit vnitřní svět člověka, kde je těžiště problému velkých vin a
vztahových lidských konfliktů v rámci osobním i světovém. Změna situací může
vyjít jen z duše člověka. Avšak tato změna nepřichází sama sebou. Tu si musí
každý vybojovat na okolnostech, za nepříznivosti situací, jak se navodily
slabou láskou křesťanů, špatným zacházením s myšlením, slovem i nesprávným
postupem v celkovém mezilidském jednání.
Úsilí o čistý
duševní život, o vztahy lásky, má být součástí každodenního života. Jen ono
může zrušit ony skryté Kristovy Golgoty v lidském srdci; vymazat jejich obraz z
prostoru vnitřního, kam se přenesla pokračující mysteria obětí Spasitele; do
tohoto prostoru vnést a vysoko vztyčit podobu Krista vzkříšeného, oslaveného, a
proto působícího v síle a moci Boha, který v této vesmírné funkci teprve mění
věci, život, člověka a celý jeho svět.
Kristus tohoto
působení však se v člověku promítá, ozývá a jedná, zasahuje a mění, až on změní
sebe, realizuje život do takové výše, hloubky a krásy křesťanství, jakou mu
určuje sám jeho Pán před lidskýma očima se projevujícím vzorem života Ježíšova
za časů dávných i nyní na věky. Každý lidsky prožitý den dává příležitost k
následování tohoto vzoru, k vnitřnímu vstupu v něj. Velikonoční čas však má
zvlášť vhodné dny a chvíle, jichž lze jedinečně použít pro vstup do osobního
myšlenkového a citového prostoru k prohlédnutí jeho situací, zkoumání a
konstatování dobrého i ještě velmi nedokonalého.
Celá
velikonoční, tradicemi navozená atmosféra bolestného rozmýšlení o utrpení Páně,
hluboce působí na cit. Proto on má příležitost k rozhýbání svých stojatých vod,
ke zvednutí se do vyšších rovin jemnosti a posléze i láskyplnosti. I myšlení se
může rozložit do větší šíře a hloubky, přejít z pole všedností do mystické
zahrady, do skutečnosti Božské. Úvahy a meditace mohou na duši silně zapůsobit,
dopomoci ke spojení s jejími duchovními složkami, které jsou již v přímé
návaznosti na Boha a přenášejí do vědomí Jeho doteky, působení milostí.
Nelze proto
ani dost dobře zdůraznit a připomenout význam každé chvíle velikonočního času.
Význam se pohybuje na dvou rovinách: Jedna je ona osobní, na níž člověk sám
hledá příležitost a možnost spojení s milostí a ji úměrně své snaze a vnitřní
vyvinuté dispozici přijímá - druhá platí pro lidský prostor, protože je
celý obléván a pronikán ze strany Krista Jeho Božským vlivem, kterému
velikonoční čas vždy otvírá cestu a dveře ke každému srdci, není-li ve stavu
příliš nízkém nebo temném velkými vinami.
Toto obecné a
spontánní vylévání paprsků milosti je nezávislé na situaci lidstva, pokud v něm
žijí věřící lidé a křesťané. Je-li na Zemi víra, Kristus je jejím Ochráncem a
Spasitelem. Tuto svou úlohu bezvýhradně plní i když Mu ji nesmírně ztěžuje
nedokonalý i velmi špatný život křesťanů.
Člověk, který
vědomě usiluje o své zvednutí se výše, mění sebe k dokonalosti a hledá spojení
s Kristem, dostává nejen milost a všechny formy pomoci pro svůj vnitřní život,
ale přispívá značně k onomu vylití milosti, kterou přináší velikonoční čas
lidstvu jako jarní déšť k umytí země od všech zimních příkrovů, oživení polí, a
obnovu přírody do nové krásy.
Proto buď
vítán, čase velikonoční. Jsi převzácným Božím darem, a proto člověku pozemskému
vždy posvátný a milostivý.
Připomínej
mysteria Velikonoc doby dávné a poprvé do Země uvedené, od nichž vzchází spása
světa.
Projevuj i
Velikonoce lidsky prožívané v uctění a oslavení těžké golgotské cesty Kristovy.
Otvírej lidské
oči k pohledům k tajemným pozadím viditelné Oběti.
Veď mysl k
vážnosti a hloubce přemýšlení o životě, o člověku, o Bohu a Spasiteli.
Posuň lidstvo
o velký krok blíže k cíli . . .
Opět se
rozezněl svatopostní zvon tichým teskným zvukem. Opět
se zastřela jasná Kristova tvář rouškou zjevného smutku. Neslyšným krokem
přichází čas svatých velikonočních dnů, naplněných tajemstvím kříže. Mnohá
modlitba se nese k nebesům. Hluboké dojetí je v lidské duši. Nejedna slza
zaleskne se v oku lidí, rozjímajících nad obrazy golgotské cesty.
A co učiníš
ty, lidská duše, ty, člověče, omilostněný tím, že ti je dovoleno vstoupit mezi
nejoddanější a nejvěrnější vyznavače a učedníky Kristovy, do cesty svatých
učedníků a apoštolů Páně? Zajisté si uvědomuješ toto své vysoké postavení.
Zajisté se rmoutíš jako člověk nad sebou, že nejsi hoden slyšet Boží Slova, že
nejsi schopen učinit sebe čistým, svatým a dokonalým.
Nermuť se však
a nestrachuj. Slovo Boží znovu vychází tobě vstříc. Chce s tebou pohovořit o
věcech tvých i Kristových, aby společně se prožil svatý čas velikonoční. Od
chvíle, kdys uvěřil ve Slovo Boží, je Ono tobě blízké ve dnech všedních i
svátečních, kdy se prožívají duchovní mysteria.
Jako Vánoce,
tak i Velikonoce tě s Kristem spojují. Vánoce v radosti, Velikonoce v bolesti.
Jako v čas vánoční promluvilo Slovo k tobě a řeklo, co máš činit ty a co pro
tebe a celý svět činí Kristus, tak i nyní touží ti povědět, jaký duchovní úkol
je v čase bolestném, kdy Ježíš Kristus prokonával
svůj kříž.
Mnoho duchovní
práce je před tebou v tomto posvátném čase. Proto musíš využívat každého dne a
v něm vhodné příležitosti k plnému přijetí všeho, co je ti sdělováno Slovem k
chápání i porozumění všemu tajemnému duchovnímu dění, jehož se stáváš tichým
svědkem a účastníkem, i když tvé tělesné oči to nepostřehnou a tělesné vědomí
nepostihne vnitřní hnutí tvé duše a dotek Kristův.
Mimo chápání
Božích pravd o tajemném velikonočním dění myslí a vložení jich do paměti a
duchovního vědomí, je nutno probouzet a oživovat, obnovovat city dávno pohaslé,
které jen zřídka slabě zazáří ve chvílích dojetí. Tyto city, nyní ochablé a
pohaslé, jsou nejvzácnější a nejpotřebnější. Jsou to pojítka s Bohem - Kristem.
Jsou to vznosná andělská křídla vynášející duši ke Světlu Boží lásky při každém
projevu touhy po Bohu ve víře, jistotě a naději.
Využij
velikonočního času milosti, plynoucí k duši zvlášť mocným proudem. Oddanost
svou Kristu naplň vroucím citem lásky a touhy po splynutí, sjednocení
naprostém. Není ještě v tobě této silné touhy, není něhy, jemnosti a hloubky v
tvé lásce k Bohu. Dovedeš se v modlitbě vnitřně rozechvět, avšak tvůj všední
den, hodiny práce, tvůj oddech i únava, bolest těla i noční bdění, jsou ještě
daleko, daleko od naplnění duchovním myšlením a láskou. Jen tu a tam si
uvědomíš, že zase minul den bez tvé modlitby a projevu lásky. Tehdy vstoupíš do
pokorného postoje a skloníš hlavu v zamyšlení nad svou slabostí a nedostatky.
Kristus, tvůj
Pán, ti tímto Slovem říká, že chce být s tebou v každý čas i denní chvíli, a
rmoutí se, že Jej v srdci opomíjíš, nesdílíš s Ním radost, nemluvíš s Ním o své
slabosti ani duchovním úspěchu, dosáhneš-li jej, že v Něm nemáš lékaře, když tě
souží bolest a zchvacuje tělo, že se s Ním neradíš, potřebuješ-li poradit se ve
starosti o denní chléb.
Jste blízko u
sebe duchem, daleko však tvou myslí. Kolik mraků přelétne denně přes tvé čelo,
kolik povzdechů vyjde z hrudi a nelibých myšlenek mysli i slov nevlídných či prázdných
ze rtů. Co citu marně dávaného a rozechvívaného pro ty na Zemi, kteří tvou
lásku míjejí a jí si nepovšimnou.
Tak je tvůj
život ponořen do Země a takřka utopen ve starostech, obavách, hořkostech,
zklamáních a rmutech. Kolik chvil zbývá pak pro Toho, Jemuž se vroucně v
modlitbách odevzdáváš? Maličko a narychlo s Ním jednáš, leckdy pokradmu nebo na
sklonku dne, když únava se hlásí a oči zapadají v sen.
Ne tak, drahý
člověče. Ne tehdy, když máš tělo již vyčerpané a duši rozteskněnou, potřebující
útěchy a posily, a ona jen proto volá a prosí, prosí. Pamatuj po celý den,
pamatuj, když nejvíce práce doléhá, je plno hovoru, ruch a shon bičuje tvé
síly, když mnohé drsné slovo od jiných křižuje trpělivost duše a pohár těžkostí
dne zalévá ústa.
Pán tvůj je vždy
přítomný, čeká na tvou myšlenku, i kratičkou, je ochoten vyslechnout jako
nejdůvěrnější zpovědník každičkou zprávu o všem, čím žiješ ten den ve své
mysli, citu i v dění kolem. I kdybys prošla celý svět a našla si upřímné
přátelství, nenahradí ti lásku a péči Pána ani velkou blaženost a mír ducha,
který tě čeká, až projdeš branou smrti těla.
Ti, k nimž
upíráš svůj cit na Zemi, rozejdou se každý v jiný směr, na místa určená jejich
duchu na onom světě k pokračování života a rozvíjení schopností a vnitřních stavů.
Nebude tam možností vyvíjet rodinné vztahy, malé lidské lásky ani přátelství.
Tam každý sám v sobě bude prožívat mysteria ducha i duše v duchovním otcovství
i mateřství, dětství i něžnostech vztahu snoubenců v mystickém splynutí duší s
Ženichem nebes, Duchem Božím.
Snad tě
zarmoutí myšlenka na prchavost pozemských lásek a nestálost rodinných vztahů.
Snad povzdechneš nad tím, že ti, k nimž se nesou tvé lidské city, jsou jen
dočasnou náhradou Boží lásky, která tě nemůže - pokud jsi v lidském
těle - přímo oblažovat, jak touží tvá duše. Nermuť se však a nerozmýšlej,
proč tak je. Věř, že je dobře všechno uspořádáno podle moudrosti Boží, která v
sobě život chová, všechno prožívá, prociťuje a vnímá, a proto může na všech
místech řídit a vést cesty a vztahy života na Zemi i v nebesích. Podřiď se
klidně a pokojně všemu, co je ti dáno Bohem k prožívání. Vše směřuje k tvému
dobru a spěje k vrcholům lidského blaha.
Tvůj lidský
zrak hledí pátravě do všech stran po stopách onoho tajemného duchovního světa,
o němž jsi poučována. Nikde však nebude náznaku, že duchovní svět je
skutečností. Onen život nespočívá ve vnějším dění; je v tobě, je v tvé duši.
Proto nelze duchovní svět poznávat způsobem obvyklým na Zemi. Zavírej oči a noř
se do sebe. Tlum vnější vědomí, odmítej postřehy smyslové, uč se zachycovat
vnitřně sdělení tvého ducha. Duch tvůj je vsunut do tajemných skutečností
jemného zářivého bytí v Bohu. Může ti sdělovat své poznatky z vyššího světa.
Každá lidská
duše v sobě nosí duchovní svět. Je jím prostoupena a vydává o něm svědectví
svým vnitřním cítěním a vnímáním. Jak hluboce pronikne do sebe, do vnitřních
duchovních stavů, takový svět se jí ozve a takový jednou nalezne v okamžiku
odložení svého těla. Protože jsi člověkem hledajícím Krista, On k tobě v tomto
čase přichází dát ti Slovem poučení a radu, jak se máš připravovat na duchovní
život, jak do něho vnitřně vstupovat, zvláště v mystické dny velikonoční.
Očekává od
tebe, že pevně půjdeš tobě otevřenou duchovní cestou, že za Jeho vedení začneš
vnitřně oživovat a probouzet duchovní vlohy do té míry, aby ti mohl zjevit sebe
samého a ty uslyšela jednou Jeho hlas v kritickém okamžiku, kdy se pohne Země.
Již v
předvánoční čas ti bylo naznačeno, jak se máš připravovat pro mystické svaté
dny. Byl to tvůj první pokus sestupu do nitra, první krůček na mystické cestě.
I k velikonočnímu mysteriu je potřebí vnitřní přípravy, celkového ztišení, aby
duše přijala mystický chléb přímo z ruky Krista v hlubokém vnitřním zvroucnění
a zapojení na golgotské posvátné dění připodobnila se Matce Kristově, s Ní šla
cestou ke kříži Kristovu, s Ní jej prožívala a stala se tak účastnicí Jeho
Oběti.
Velký mystický
úkol je před tebou v tento svatý čas postní. Prožij jej jako přípravu nejvyšší
v modlitbě, rozjímání i ve svatém půstu duše. Takovou radu dává ti Slovo Boží,
tvůj duchovní Učitel.
Pojď, duše
lidská, pojď, ženo jeruzalémská, vyjdi před dveře svého příbytku k pohledu
zaroseným zrakem na Toho, který se ubírá kolem tebe, obtížen křížem. Jde
temnými uličkami svatého místa Božího tam, kde světlo jen spoře proniká. Jde,
aby v nich zanechal navždy své Světlo a všichni obyvatelé temných uliček života
mohli v něm trvale žít.
Dříve však,
nežli po sobě zanechá Světlo, krví svou musí skropit půdu, na níž tolik kamení,
prachu a nečistoty ulpělo, že žádný déšť slzí z lidských očí vylitý v pokání a
kajícnosti, nemůže je smýt a očistit.
Ztiš se ty,
rozvaděná ženo, duše lidská, ustaraná a ulopocená domácími starostmi o chléb,
zdraví a blaho hmotné své i svých drahých, kteří žijí s tebou na Zemi. Umyj své
ruce, znečištěné prací. Oblékni si čistý šat a vyjdi, abys aspoň pohledem,
myšlenkou, vzpomínkou provázela svého Vysvoboditele, Dárce Světla, do tvé tmavé
životní uličky, svatého Očišťovatele tvé půdy, znečištěné vším nedobrým,
nelaskavým, co vychází z tvé duše do života Země.
Veliký
Spasitel kráčí kolem mnohých domků svatého města, kolem mnohých žen, duší
lidských, různého vnitřního ladění. Jednu přivede zvědavost přede dveře, jinou
upřímná účast. Některou bolest a dojetí nad utrpením Páně. Všechny však,
přihlížející a sledující bolestnou křížovou cestu, jsou účastny mystického
děje, skrytého za vnějším zemským děním. Jejich účast a pláč jsou znamením, že
jsou to duše přístupné, citlivé a soucitné.
Srdce Páně
bylo potěšeno účastenstvím, soucitem i lítostí mnohých duší. Avšak Jeho kříž
ještě tížeji dolehl na bedra: ti, kteří chtějí pomoci obtíženému a rmoutí se
nad cizím utrpením, si zaslouží největší podíl z golgotské oběti. Proto za ty
sledující Jeho křížovou cestu v zármutku nad utrpením Páně, On bere největší a
nejtěžší břímě a jím zatíží sebe.
Proto vy, ženy
jeruzalémské, duše plačící nad utrpením Krista, osušte svou tvář. Vám Pán z
vašeho břímě ubírá v tento svatý čas milostí. Svou účastí těšíte Jeho sklíčené
srdce, zraněné pohrdáním, nevšímavostí i nenávistí mnohých. Pro vaši účast s
Ním On potěší vás a ulehčí i sejme kříž váš.
Jediného je
však potřebí. Obraťte své oči od obrazu Jeho utrpení k sobě. Ponořte je do
nitra a plačte nad hříchy svými. Odtud vyšel první šíp zraňující srdce Boží. Ve
vaší duši skuly se hřeby a vyrostl strom pro Kristův kříž. Co jsou platny slzy vnějších očí tělesných, když vnitřní jsou
uzavřeny k vidění příčin kříže Kristova, a strom, z něhož byl kříž vytesán, má
pevný a silný kořen ve vašem srdci a svými haluzemi zastiňuje všechno krásné a
čisté, co do ní vložil Bůh?
Vy, dojaté
ženy, duše litující trpícího Spasitele, rozpomenete se někdy, že samy tolikrát
denně zraňujete Pána a neustále obnovujete krvácející rány, kdysi viděné
zjevným okem tělesných jeruzalémských žen?
Vezměte
roušku, do níž utíráte slzy tělesných očí, a celou ji promočte slzami lítosti
nad svou nedokonalostí, nade vším, co vytvořilo golgotskou cestu Kristovu. Jen
takto ulehčíte Jeho kříži. Jen tak utřete Jeho pot. Jen tak ztišíte Jeho
bolesti a rány uzavřete, aby již nově nekrvácely.
Tím se nejlépe
připravíte ke svatému okamžiku, kdy z otevřeného srdce Kristova vyjde pramen
krve vykupující lidstvo.
Do duše
očištěné, připravené, vnitřně otevřené láskou a účastí s křížem Krista vstoupí
pak milost odpuštění a spasení.
Konejte denní
pokání. Naplňujte svaté dny dobrým skutkem, láskyplným slovem a pokojným
myšlením, vroucím citem a hlubokou neustálou modlitbou.
Odlož, duše,
myšlenky světa. Odlož šat světské krasavice, která pečuje o tělo a lidem se
líbí. Oblékni roucho kajícnice Magdaleny. Dej se uchvátit nebeskou krásou
Ježíše, láskyplností Jeho slov, zářivou mírností očí. Padni k Jeho nohám v
nevidění a neslyšení světa a všeho kolem. Učiň Ježíše Krista rozsuzovatelem sebe,
svých provinění. Učiň Jej skutečným a nejvyšším Zpovědníkem svého života
minulého i budoucího. Obnaž srdce, obnaž mysl a ukaž se Mu ve svém lidství i
svou duší. Dej Mu posoudit tě a pros, aby odpustil a omilostnil, očistil a smyl
tvou nečistotu vnitřní a očištěnou a omilostněnou mohl tě vzít na Golgotu jako
nejmilejší svou přítelkyni k prožití s Ním poslední hodiny života na Zemi.
Skloň svou
hlavu níže a ještě níž. Kajícně prolévej slzy upřímné lítosti nade vším
proviněním proti Bohu. Denně se Kristu duší odhaluj a vypovídej na sebe. Konej
pokání, svatý půst duše.
Vyznávej se z
nedostatku pokory. Uvědomuj si, jak ti bylo těžko, když jiný zlehčil tvé jméno,
tvou práci, čest a snahu, když pohrdal tvým slovem nebo vůlí, moudrostí či
dovedností. Vzpomeň si, jak naopak jsi byl dychtiv
pochvaly, rád měl uctivé pozdravení a rád viděl své jméno postavené mezi jmény,
kterým se lidé klaněli ne pro ušlechtilost a dobrotu duše, ale pro majetek,
titul, pro pěkný šat nebo pro falešný jazyk, který dovedl lichotit neoprávněně
a nezaslouženě. Takto pýcha zapustila do duše kořínek.
Vyznávej se,
žes nedbal lidí chodících kolem tebe v utrpení, chudobě hmotné nebo duchovní.
Přemýšlej, zda sousto, peníz nebo vlídné a láskyplné slovo nemohlo zachránit
trpícího před zoufalstvím, reptáním a nevěrou v dobrotu Boha. Uvažuj, zda jsi
učinil všechno pro utěšení trpících, jestli tvá ruka i srdce bylo k nim štědré,
zdali jsi nebyl příliš úzkostlivý o svůj hmotný život a dovedl pouštět chléb po
vodě, zda ti nelichotilo, že bohatým patří svět a zlatu se lidé klaní.
Vzpomínej - nezatoužil jsi takovým se podobat? Hle, lakota. Hle,
nedostatek štědrosti, soucitu a milosrdenství. Hle, sobectví - plody
tvrdého srdce. Rostly i v tobě?
Vyznávej se,
žes podléhal tělu. Byl jsi příliš poslušný každého jeho volání po jídle a
lahodném nápoji, po odpočinku nebo objetí lásky, po obrazu, který lahodí zraku
těla, po hudbě rozechvívající tělesné smysly, po teple a světle, oděvu tělu
příjemným. Hle, nedostatek vnitřní síly: málo odříkání, slabá nebo žádná vnitřní
kázeň. Co si počneš, až tělo odložíš?
Vyznávej, jak
tě rmoutí, že jsi stále něčím obtížen, že utrpení tě svírá ze všech stran a
mnohý povzdech vychází z hrudi, jímž dáváš najevo Pánu, že máš příliš mnoho
soužení a práce, že tělo slábo a znaveno a duše teskní. Jdeš-li cestou se svým
křížem, stále pozoruješ ty, kteří kráčejí veseleji. Tvá duše se stahuje do
mraku, nedobrých myšlenek, a mysl velice reptá: Proč já trpím a jiný se raduje?
Proč jsem sláb a jiný je silný? - Steré proč se dere na rty. Ruce tím
slábnou a nemohou již unést břímě dnů. Hle, svatá trpělivost v duši dosud
nekvete. Zato se tam nachází mnohé nedobré i jedovaté býlí nešlechetností.
Vyznávej dále,
že nedovedeš snášet nepravosti jiných bez ostrého souzení. Posuzuješ slova i
skutky jiných bez znalostí vnitřních jejich příčin. Provinění tvého jazyka jsou
dojista u tebe největší. Čiň za to pokání.
Vyznávej, jak
z tvé netrpělivosti vzešly mnohé hněvy, ze závisti vznikla nenávist, mnohý
odpor. Srdce se zatvrzovalo čím dál více. Tvá mysl byla podrážděná, ústa
nevážila slov a jiné zraňovala, vyvolávala kolem sebe neklid, napětí a zlou
vůli.
Uvědomuj si,
jak velice a často pečuješ o věci světa, kolik času věnuješ zemským úkolům.
Kolik času však věnuješ práci pro budoucí život duchovní? Uléháš-li večer ke
spánku, díváš se přísným okem na sebe, na uplynulý den, na myšlenky, táhnoucí
tvou hlavou jako přelétaví ptáci z místa na místo, vzpomínáš na svá slova,
kterými jsi vytvářel kolem sebe ovzduší jasné, tiché a pokojné, anebo bouřlivé,
zlostné a plné tísně a snad i hněvu? Myslíváš na to, jaké pocity tě plnily, zda
radostné či bolestné, povzbuzující, či byl chlad a lhostejnost v duši? Nebuď
lhostejný, nebuď lenivý v práci pro svou duši, v práci na své obrodě, v
neustálé péči o myšlenky čisté a dobré, milé Bohu.
Konečně si
uvědomuj, že nejvíce jsi dlužen lásky v myšlence, slovu i skutku svému Bohu i
lidem, celému životu stvoření Božího.
Prokonej dobře tuto
práci zpytovnou a hodnotící sebe. Když ji dobře,
silně a správně naplníš, celou duší prožiješ, odejdou ti ze srdce všichni Boží
nepřátelé, kteří připravili Kristovu Golgotu.
Kéž odejdou
již v této chvíli, kdy si silně uvědomuješ stav své duše. Kéž již v tomto
velikonočním čase se plně očistíš a posvětíš modlitbou, láskou i vstupem v
dokonalost duše v Bohu.
Co je půst?
Jistě to, člověče, víš, že tímto slovem se označuje odříkání se něčeho, co je
příjemné duši i tělu.
Toužíš-li
prožít mysticky Velikonoce, nelze jinak než začít v duši pilnou práci - v
pevné vůli a sebezapření překonávat staré návyky, povrchnost a všední myšlení,
cit obrácený ke světu a slovo položené do tvrdého znění. Čas Velikonoc volá.
Kristovo utrpení tě vybízí, abys ulehčil Jeho oběti za lidstvo tím, že tvé viny
a poklesky Jeho rámě neobtíží, ale balzámem do Jeho ran bude vědomí, že se
našla lidská duše, chápající Jeho Golgotu a upřímně se snažící ulehčit tíži
kříže.
Pohleď do
nitra! Zrcadlo, které sis chvíli podržel před očima, ukázalo ti podobu duše,
která přivedla Krista na Golgotu. Netušil jsi, že ony nešlechetné myšlenky,
slova i skutky, sídlící v tvém nitru, jsou těmi katany bičujícími a
křižujícími, že to jsou oni pyšní sebevědomí Židé, rouhající se a ponižující
Kristovo Slovo lásky a pokoje.
Vezmi do rukou
sílu své vůle, aby nemilosrdně vyhnala svatokrádežníky ze svatého Božího
chrámu, jímž je duše člověka, duše tvá. Rozhorli se a přísným slovem vyžeň,
vypuď navždy ze sebe myšlenky Krista mučící a křižující.
A když toto
učiníš a vyčistíš chrám Boží, svou duši, od všeho nízkého, nešlechetného i
zlého, postav ke vchodu strážného anděla. Postav tam svatý úmysl pevně chránit
chrám duše a nepřipustit jedinou myšlenku, která by znesvětila svaté místo.
Doposud jsi
nedovedl postavit se pevně a silně jako strážce svého nitra, do něhož chce již
vstoupit Kristus. Avšak čas milosti Boží staví tě před tento úkol se vší
naléhavostí. Svatý čas Velikonoc prožij ve bdění nad sebou, ve svaté kázni
každého pocitu i záchvěvu myšlení.
Varuj se
přísně myšlenek, slov a skutků, které jsou velmi nedokonalé, zlem zastíněné.
Zapuď každý náznak vlastního sebevědomí, myšlenku pohoršení, souzení, hněvu,
netrpělivosti, reptání, touhu po požitku a ukojení všeho, po čem tělo volá,
aniž by to nutně potřebovalo pro svůj život a sílu. Zapuď i myšlenku, která ti
zabraňuje v modlitbě a nutí k pohodlnosti, netečnosti, vlažnosti a lenivosti
duchovně myslet a žít.
Nedokážeš-li
myšlenky ovládnout a řídit jejich směr, soustřeď se na slova a nepropusť ze rtů
slovo, které by nebylo mírné, souladné, pokojné, útěšné, povzbudivé a
láskyplné. Dáš-li pozor na myšlenky, zadržíš-li slova nevhodná a promluvíš
dobrá a moudrá, staneš se Šimonem, pomocníkem kříže Kristova ve dnech, kdy
duchovně se obnovuje a prožívá Golgota.
Obtížným,
avšak velice záslužným a významným postním cvičením, odříkáním se všeho, čím
dosud libovolně tvá duše žila, vykonáš svůj první skutek lásky k Bohu a
připravíš duši k mystickým prožitkům Velikonoc, k přijetí očištění, vykoupení a
prvního silného paprsku vzkříšení.
Abys mohl
dobře prokonávat půst své duše, denně ráno po
probuzení vyvolej v mysli tuto myšlenku:
Ježíši Kriste,
připravující se na Golgotu, toužím ulehčit břímě Tvého kříže svou vlastní duší.
Přijmi mou upřímnou touhu i snahu. Podepři můj pevný úmysl duchovně myslet,
láskyplně mluvit, obětavě pracovat pro duchovní dobro své i všech, pro upevnění
a rozmnožení dobra, lásky a svatého božího pokoje na Zemi.
Od tohoto
okamžiku se uzavírám všem nedobrým, duši znesvěcujícím a ji snižujícím
myšlenkám, slovům a skutkům. Vypuzuji je z duše a provždy jim odmítám vstup do
svého vědomí.
Pomoz mi, můj
Spasiteli, naplnit život dokonalostí vnitřní čistoty a lásky. Díky Tobě, díky
Ti na věky!
Když přišel
velikonoční čas a duše vstupovala do rozjímání nad jeho mysteriem, tu před
vnitřním zrakem se ukázala temná hora, Golgota, zahalená těžkou clonou, jako
několika neprostupnými oponami. Opony se počaly zvolna jedna za druhou
rozhrnovat. Objevil se kříž mezi nebem a Zemí, sahající do nedozírné výše i
hloubky. V temnotě, jaká byla kolem, rozeznala jsem Božskou Bytost na kříži.
Její ukřižování ji položilo do nehybnosti a hlubokého mlčení. Po delší chvíli
ticha a mého zvyšujícího se soustředění nastal podivuhodný, až tajemně mystický
pohyb.
Ukřižovaný se
zachvěl, silná oživující vlna proběhla Jeho podstatami projevenými jako Tělo.
Pohnul se a pomalu zvedl sklopená víčka. Vyzářil pohled plný nesmírné síly a
touto silou pronikal mou duši a celé její duchovně lidské vědomí. Vyzdvihoval
je do výše svých úst a ta stažená a sevřená bolestnou mukou se otevřela a z
nich plynula Slova.
Co lze přetlumočit
do lidských pojmů a myšlenkového vyjádření slovem člověka z onoho tajemného
sdělování, je obsahem rozjímání Svatý týden.
Pán mluví:
Následuj mne,
člověče, cestou golgotské trýzně. Pozoruj cestu, poznávej činy, které vedla
Láska. Upři svou mysl k obrazům a poučením, kterými budou ti přiblíženy a dány
k úvahám.
Ach,
Jeruzaléme, tys symbolem lidského nitra. Jeruzaléme, město zbudované na pokyn
Hospodina, ty stalo ses zjevným příbytkem božího lidu, který vyveden byl z domů
egyptských, aby si zbudoval tebe, obraz svého duchovního života, obraz své
duchovní minulosti, přítomnosti i budoucnosti.
Ty stalo ses
tajným, neviditelným a skrytým symbolem člověka, vedeného svým Stvořitelem.
Bylo jsi stavěno a budováno Božím přáním, aby se projevila i tvá duchovní
významnost. Když kladly se základy tvé zjevné výstavnosti a krásy, tvořily se i
základy oné neviditelné, velkolepé stavby duchovního Jeruzaléma, který
zobrazoval duchovní bytí člověka, jehož jsi měl být, zjevný Jeruzaléme,
mystickým symbolem.
Duchovní
Jeruzalém je sám člověk. Je vytvářen Božsky dovednou rukou. Jeho Stavitel jej
vyzdobil nejlepšími věcmi a chtěl jej mít za radostný stánek svého přebývání,
protože jej stavěl ku potěše své. Myslel i na jeho budoucí slávu, až se naplní
čas a tento duchovní Jeruzalém v celé kráse ukáže se stvoření jako město veliké
a krásné, v němž sloupy jsou z nejčistších alabastrů, svítících do daleka svou
bělostí. Takto krásného zbudoval Hospodin, Pán zástupů, duchovního člověka, s
tělem bílým, jemným, pevným jako sloupy z mramoru. Postavil jej uprostřed již
stvořených divů k dovršení svého stvořitelského díla
počátků . . .
Člověče,
otevři knihu Písem a sleduj osudy zjevného města Jeruzaléma. Kolikrát nepřítel
vtrhl do jeho bran, pustošil jeho krásy, kolikrát zrada i netečnost strážců
otevřela přístup k jeho domům a nepřítel odcizoval jejich drahocennosti. A když
najdeš dosvědčení v Písmu, zavři tělesné oči a podívej se vnitřním zrakem na Jeruzalém
skrytý. Zachvěješ se nad ním a ustrneš. Jeruzalém duchovní, vnitřní život
člověka, uvidíš ve stejném postavení.
Zpustošen od
nepřítele, oloupen a znečištěn jeho rukou, který tak dlouho brány duchovního
Jeruzaléma obléhal, až se mu podařilo jich dosáhnout a vyvrátit z veřejí, takže
měl volný přístup do všech jeho příbytků.
Co udělal
člověk na obranu?
Mnohý se
uchýlil do chrámu k modlitbám v domnění, že prosí-li svého Hospodina, On za něj
brány i dům ohlídá. Jiný zase s velkým křikem šel na svého nepřítele se zbraní,
ale vysílen halasností a vychloubáním byl přemožen a padl docela pod ranou
nepřítele. A ten opatrný, který každý den zabedňoval své okno a nevycházel, aby
na sebe neupozornil, klopýtl ve tmě a poranil se o svůj vlastní práh. Ospalci a
hýřiví, kteří v radovánkách nemysleli na konec noci ani dne, byli překvapeni
uprostřed veselí a do jednoho byli pobiti. Nepřítel zvedl hrdě svůj prapor a
sbíral zbytky obyvatel města, kteří se mu dobrovolně a rychle vzdali.
Díval se
Hospodin na své město a byl smutný dlouhý čas. Našel se však odvážný, který
neváhal jít do nepřátelského zajetí k přemožení jeho moci, k vyvedení zajatých.
Kdo jde do
tábora nepřítele, bývá v zajetí týrán a mučen, aby pověděl o tom, který jej
poslal, aby i on mohl být přemožen a zajat. Tak se stalo i v čase, kdy
Obětovaný přišel přemoci nepřítele přímo v jeho hlavním sídle. A chtěl-li to
učinit ne pro slávu Jeruzaléma zjevného, ale duchovního, stavěného rukou Boží
stvořením člověka, pak musel tento Obětovaný nejdříve do něho vstoupit.
Když nadešel
čas příhodný a určený k Jeho záchrannému konání, musel tento svůj úkol učinit
zjevným před očima vykupovaných, i před nepřítelem. Dal přivést oslátko, symbol
trpělivosti a pokorné mírnosti, vsedl na ně a vjel do bran zjevného Jeruzaléma.
Tímto zjevně promítaným dějem počala golgotská oběť, mysterium vykoupení a
spasení.
Právě v tuto
chvíli vstoupil Kristus i do neviditelných bran duchovního Jeruzaléma, do
lidského nitra, do duše člověka, k jeho mysli a srdci. Spatřil tam strašlivou
zkázu, zpustošení, hrůzu a smrt, že nad ním zaplakal. Plakal nad vlastí
pozemskou, Jeruzalémem, městem zjevným, i nad městem duchovním, jímž je sám
člověk.
Mnozí Jej
vítali a pod nohy kladli květy, ale On se z toho netěšil. Věděl, že ústa
volající: hosana - za okamžik budou žádat Jeho
smrt.
Jak bylo
tehdy, je zas. V každý velikonoční čas oslavují lidé vstup Ježíšův do
Jeruzaléma. Modlitby a zpěvy jako krásné květy a ratolesti Mu padají pod nohy,
sterá volání: vítej - se ozývají z nejedné strany. Za slavným vjezdem do
Jeruzaléma stojí Golgota. Ruce, které před chvíli měly v rukou květy, vedou Jej
ke kříži. Zlé skutky kříž Kristův vztyčují nad Zemí, dávají mu velikost od Země
k nebi. Každé Velikonoce Jej odhalují a opět obnovují v duchovním obraze
mysterií Oběti. V ní vstupuje Kristus stále do bran jeruzalémských k přijetí
chvály i ortelu smrti. Znovu se hrozí zpustošení v lidských duších a utrpení,
které následuje jako strašný dopad hned vzápětí každého křižování
lásky . . .
Až v chrámu se
bude oslavovat den, připomínající vstup do bran jeruzalémských s voláním lidu:
Požehnaný, jenž přichází - vstup do ticha přemýšlení a rozjímání.
Představ si,
že Kristus, Beránek Boží, vjíždí do bran jeruzalémských s láskou, dobrotou,
mírností a trpělivostí. V tu chvíli vstupuje i do tvé duše, člověče pozemský.
Kéž nehrozí se Beránek Boží jeho spouště a zkázy. Kéž nezapláče nad ním. Kéž
není veden v tobě k ukřižování . . .
Člověče, vedu
tě k důvěrnému nahlédnutí do obětí z utrpení Kristových. Soustřeď mysl a vnitřní
zrak upři k duchovním obrazům, které budou ukázány.
Poznal jsi
Beránka Božího, který sestoupil do zajetí lidského nepřítele, aby zbořil jeho
pyšný hrad vystavěný v městě Božím - v člověku. Poznal jsi Ho ve chvíli
pláče a smutku, kdy svým Božským vědomím a pohledem Otce Stvořitele viděl místo
vybudované s tolikerou péčí a láskou. Tento pohled viděl věk minulý i budoucí.
Jeho vědomí,
překypující soucitem a láskou k zajatým vězňům, bylo spalováno nezměrnou trýzní
a nezměřitelnou touhou po vydání sebe do všech lidských životů, které propadaly
zákonům zmaru a zániku. Bylo by však pro Boží lásku myslitelné, aby s
nekonečnou trpělivostí čekala, až on vyjde z bloudění na návratnou cestu do
ráje?
Již tehdy,
když plamenný meč anděla odváděl člověka z duchovního ráje, láska Boha byla
proniknuta soucitem s nešťastným člověkem, a potají, bez jeho vědomí,
připravovala čas, kdy sestoupí za člověkem do temnoty, posílí a obnoví jej, a
silou svého stvořitelského Slova jej vloží do boží podoby.
Tajný úmysl
Boží lásky se stal zjevným Ježíšem Kristem. A tento Ježíš Kristus vstupem do
Země postavil se tváří v tvář dílu, které toužil naplnit a dovršit, aby navždy
stálo jako zjevný, poznatelný čin Boha na věčné časy před zrakem celého
lidstva. A protože Země je důležitým zkušebním kamenem vesmírné stavby, jsou
její děje zaznamenávány a zjevovány všem.
Bůh zatoužil
právě v ní projevit čin své lásky, a proto do této podivné zemské vlasti
sestoupil a projevoval se tak, jakoby sám byl jednou z jejích bytostí. Musel
skrýt svou Božskou tajemnou tvář a zastřít ji podobou člověka, již bylo lze
spatřit tesklivou a plačící, pod tíhou přetěžkou a přehroznou, nad lidským
proviněním minulosti, přítomnosti i budoucnosti. Nekonečné moře utrpení
vyvolané proviněním člověkovým nachylovalo zastřenou Božskou tvář Ježíše Krista
ke smutku, úzkosti a bolesti.
Jeho pláč byl
pláčem celého lidstva, Jeho vzdechy byly vzdycháním lidstva, jeho pot byl
smrtelným potem tisíců dobrých i zlých, spravedlivých i nespravedlivých,
protože všichni mají hrůzy smrtelných potů a v úzkostech stojí před smrtí.
Všichni nezměrně trpí tělem i duší, celým svým lidstvím.
Vševidoucí
pohled a Božské vědomí, v němž jsou zaznamenány všechny lidské strasti od
počátku až do konce, byl největším utrpením Páně. Svou přímou účastí na všech
lidských bolestech přiblížil se k člověku ve spojení se s ním pro přítomnost i
budoucnost.
Dějem zahrady
Getsemanské, pláčem nad Jeruzalémem, se úzkosti a smutky Ježíšovy stupňují s
velkou silou i mírou, protože se přibližuje Jeho Golgota. Jimi se víc a víc
ponořuje do lidství ke ztotožnění se s ním.
Úkolem duše
lidské v prvých dnech svatého týdne je přiblížení se v duchu k Ježíši a
porozumění Jeho bolesti, ponoření se do Kristovy oběti, v níž On zastupoval
Boha u lidí a lidstvo u Boha. Úkolem je uvědomit si, co tím učinil pro celé
lidstvo, pro každého člověka, a proto i pro tvou duši, která takto přemýšlí a
rozjímá. Jeho slza je slzou minulou, přítomnou i budoucí. Jeho smrtelná úzkost
je táž, se kterou její tělo umírá.
Jako se stal
celým člověčenstvem přijetím jeho bolesti, tak byl i každou duší lidskou
zvlášť. Její věci nesl jako břímě kříže, jejím věcem pomáhal, ji vykupoval a
vyváděl ze zajetí zlého. Tím vším se s ní spojil tak, že tvoří s ní tajemnou
jednotu. On tuto jednotu zná, ona však o ní dosud neví. Musí ji však poznat a
uvědomit si ji.
Vystup, duše,
na další stupeň blíž a blíž ke golgotskému kříži. Hluboce skloň svou hlavu.
Kolem tebe jde neslyšným krokem postava tak věrně lidská, že takřka vidíš oko s
temným obrvím, vlas tak jemný, že i lehký vánek větru jím pohrává, spanilou
tvář, jakou mívá nejkrásnější dívka, ruce tak bílé, že se zdají průsvitnými,
postavu tak vznosnou, jakoby neměla nohou a vznášela se jen vnitřní silou nad
Zemí.
A její čelo?
Jakoby na něm sídlilo Slunce a třpytily se hvězdy, jako nejkrásnější květy by z
něho vyrůstaly a stékaly z něho stříbrné praménky vod. Kdo může vypovědět krásu
čela, jež se stalo čelem Ježíšovým? Mělo tvar i podobu lidskou, a přece svítilo
jasem a krásou, že lidé před ním ustupovali v posvátné bázni před tak zázračným
zjevem.
Jen jeden člověk před Ním neustoupil. Jen
jeden člověk se nesklonil před majestátem této nadzemské krásy, zahalené
lidským tělem. Kdo byl tento člověk? A byl to vůbec člověk?