1. Proces vnitřní
a) Očista mysli
Očista mysli žádá:
Soustředěnou, vytrvalou, pevnou
pozornost ke každému hnutí mysli.
Sledování vzniku i zániku myšlenek
v činnosti i v klidu.
Úvahy, rozmýšlení příčin každého
procesu mysli.
Zkoumání jeho intenzity, délky
prodlévání ve vědomí, síly dojmů a zážitků, které vzbuzují.
Zvlášť pečlivou pozornost věnovat
myšlenkám nesoucím do vědomí podrážděnost, netrpělivost, prudké reakce citu,
neukázněné výlevy hněvu a zloby v různých variacích.
Rozlišování myšlenek na dobré a
nedobré, rušivé a uklidňující, kladné, tvořivé, učící nás být bytostí moudrou a
všestranně činnou.
Poznání vlivu myšlenek na celkový
vnitřní stav, kdy dávají pohodu, jas a statečnou víru, jež snese každou
nepříznivou okolnost bez zachvění - kdy však dovedou obzory zachmuřit a
vzít naději, vnést nespokojenost, žehrání, reptání, skepsi i bolest.
Uvědomění, jak konejšivé myšlenky
jsou tiché, mírné, měkce se dotýkají mysli, jak zjemňují, zušlechťují,
povzbuzují a oživují v duši všechno krásné.
Povšimnutí, zda vůbec jemně a tiše
myslíme, nebo každá myšlenka je v nás malou bouří zvedající hladinu nitra do
silných vln, dojmů, takže se překrývají navzájem, narůstá neklid, zmatek,
chaos, kdy jistota se ztrácí jako krajina v mlze.
Neustálou pohotovost vůle k
zásahům do myšlení, aby bylo urovnáno, dáván směr víry, naděje a lásky.
Nikdy nekončící kontrolu nad
myšlením, bdělou i v odpočinku, protože neukázněná, nezušlechtěná mysl právě
tehdy přichází se vším rušivým, ostře nahroceným i přímočaře negativním a tak
brání vejít míru do vědomí, utěšit a posílit svými vlivy.
Uvědomíme si:
Mysl je základnou i pevným sloupem
našeho vědomí a činného života, který jsme přišli žít, poznávat a prokonávat, jemu se naučit dobře až nejvýš dokonale.
Mysl je zrcadlem vnitřního života.
Zjevuje nesmlouvavě pravdu o nás. Ukazuje vyspělost či omezenost, slabý průměr
moudrosti, nedostatek lásky, malé i velké vychýlení z Božích řádů života.
Z mysli lze vyčíst příčiny našich
činů. Z ní vedou souvislosti ke všem složkám našeho vnitřního i vnějšího
života. Dovede ze všech utkat tkaniva jemná i hrubá i velmi drsné provazy
poutající k nízkosti.
Z myšlenek dneška vyrůstá strom
budoucnosti. Jaká semena sejeme, takový bude: plodný, krásný, ušlechtilý,
vzácný - planý, nízký, chabě kvetoucí, pokřiveného kmene i větví.
Jako nelze dítě ponechat bez
dozoru skotačit, nelze ani myšlenkám dát volnou cestu, nestarat se, jak mysl
hospodaří s vlohami tvořit, rozvíjet, vymýšlet a komentovat jevy - nést
iniciativu činnosti.
Mysl je naše první vysoce
odpovědná činnost. Jí budujeme své rodiny, domovy, svět, jí také si můžeme vzít
pevnou půdu pod nohama, stisknout sebe až k prachu.
Myšlení je silný a prudký pramen
jako vody vodopádu; potřebuje řečiště s pevnými břehy, stále kontrolované, aby
v nich nebylo nejmenší trhliny a nebylo tak víc škody než blahodárnosti.
Myšlenkami se duše krášlí jak tělo
pěkným šatem. Nosí barvy jasné, nebo také tmavé jak bezhvězdná noc.
V myšlení se rodí radost i bolest.
Tato sobě nepodobná dvojčátka čekají na vedení naší moudrosti a vůle, aby nás
uvedla na stupně dokonalosti možné na Zemi.
Myšlenky jsou tvárné v pevné ruce
vírou osvíceného rozumu. Lze jimi život zvednout na vysoké duchovní úrovně,
sebe posvěcovat a všem bytostem pomáhat neviditelnými silami jejich duchovních
podstat.
V mysli je tvůrčí síla duše; proto
si myšlenky zaslouží úctu, pozornost i vědomé prožívání obsahu, který je do
nich protisknut.
Výchova k moudrému, ukázněnému, duchovním cestám sloužícímu myšlení je nezbytná pro každého člověka.
a) Kdo myslí
Myšlení je složitý vnitřní děj.
Zúčastňují se ho všechny složky vědomé a činné duše. Známe jich však jen málo,
zůstávají utajeny za vnějším vědomím. Proto jsme sami sobě záhadou zdánlivě
vnitřně slabé a omezené bytosti. Jsme odkázáni na to, co naše vědomí postřehne
z vnitřního dění mysli a citu, z poznatků a zkušeností ve styku s vnějším
světem a jeho jevy. Vědomí je však vázáno na celkový vnitřní stav, jak živá a
výkonná je tajemná síla v nás, nositelka existence - duše člověka. Její život,
výkonnost má své zákonitosti nám neznámé. Je řízena z Centra bytí
univerzálního, začleněna do kosmického řádu života. Ten má své plány a cíle pro
každou vědomou živou bytost i pro každou věc.
Do života přicházíme s určitým
záměrem. Jemu je podřízena naše cesta i celý postup na ní po stránce duchovní i
hmotné. Když se zde počneme uvědomovat, kontrolovat, konstatovat a přibližně
odhadovat svůj vnitřní stupeň zralosti a celkové schopnosti, nastává nám úkol
rozvíjet to vše v nás se rýsující, výkonné, činné. Stojíme před otázkou, jak.
Máme něco samostatně ve svých rukou? Můžeme ovlivňovat své myšlení, cit, vůli,
slovo, činy? Dovedeme rozlišovat a prohlubovat vědomí? Umíme je zcitlivovat,
bystřit, činit z něj dokonalý nástroj k poznávání života? Kdo a co je naše mysl?
Je to složka soběstačná, samostatná, nebo závislá na jiných, tvořících náš
rozum, inteligenci, moudrost?
Myšlenky vyvstávají působením sil
a mocí uvnitř duševna. Tyto však nejsou mocí hlavní a jedinou. Jsou výsledkem
pohybu ve vyšších podstatách bytí, vyvěrajících z jádra duchového principu
existence duše. V řadě tajných činitelů a působitelů v nitru, určujících v něm
stálý živý pohyb rodící myšlenku, cit, slovo, vůli a vědomí, je jeden pověřen
zvláštní rolí. Je jakoby vyňat z tvůrčích procesů, postaven mimo každé dění,
ale zároveň do středu všeho pohybu, takže je účasten i nejmenšího hnutí v duši.
Je to složka vědomé duše, tajemná
inteligence vnitřního života. Konstatuje, dohlíží, kontroluje, zkoumá,
zaznamenává hnutí neviditelna i našeho viditelna. Obojí konfrontuje, srovnává
výsledky, pokládá je do linií nejvyššího plánu s tím nebo oním jevem.
Nekryjí-li se přesně se záměrem Nejvyššího, zaměřuje svou působnost na
odstranění úchylek, vyrovnání a harmonizaci. Vsunout tuto vysoce důmyslnou a
složitě činnou složku duše pod určitý pojem nelze. Můžeme o ní snad říci, že je
to ideový vůdce vnitřního života, avšak není vůdcem odpovědným plně. Je
výkonným orgánem kontrolních principů, které již podléhají bezprostředně
Nejvyššímu. Jednou stránkou její funkce je činitel, jemuž říkáme svědomí.
Existence těchto úžasných mocí v
nás můžeme postihovat. To ovšem jen člověk zkoumající vytrvale a hluboce sám
sebe, přemýšlející a vyvozující. Ten postřehne v sobě zvláštní seskupení
inteligence, podivuhodný jev její rozdělenosti na dva živé, silné a jedinečně
působící principy. Jeden tvoří myšlenky a současně jimi je; druhý zůstává mimo
myšlenky, netvoří, nemá zdánlivě žádnou činnost, ale je myšlenek účastný, zná
je do nejmenších podrobností, sám je vkládá do vědomí již s určitým komentářem,
kritikou, spokojeností či nespokojeností. Tak v nás vyvstává zvláštní situace:
člověk o sobě mluví, o sobě myslí, ale současně je i naslouchajícím obojímu. Je
kárán, je i jako káraný, je chválícím i chváleným. Sebe kontroluje a zároveň
činí to, co kontrola žádá, protože není dokonalosti v jeho myšlence, slovu i
činu a je nebezpečí zvratu v jeho cestách.
Ze skutečností těchto věcí nám
zatím nepochopitelných vycházíme při svém zdokonalení. Spoléháme na onoho
bdícího v duši, který k němu mluví v našem lidství hlasem kritika, karatele,
žalobce i hodnotitele. Žádá na mysli myšlenky kladné, tvůrčí, jemné, čisté,
světlé, zářící. Zastupuje v nás myšlenky boží, pokud je neumíme vnímat jako
takové.
b) Úkony očisty mysli
Denně promlouvat k
Bohu v myšlenkách i slovu o vnitřním stavu.
Denně promlouvat v sobě ke své mysli.
Denně kontrolovat vědomí.
Pevným odhodláním podepřeným vůlí dokonale se
očistit od všeho zlého, vyrovnat neblahou minulost, vstoupit vnitřně do nového
života.
Cvičit se v přísné kázni poutající myšlení k
záměrům a cílům vnitřní očisty a obrody.
Podporovat mysl ke službám dobru, vyšším řádům
soužití.
Rozjímáním, úvahami, přemýšlením o sobě,
zkoumáním sebe rozvíjet schopnost myšlení, poznání i vědění.
Probouzet skryté duchovní moci mysli častým
soustředěním se na věci posvátné, bohoslužby a modlitby.
Vědomě vypuzovat z mysli nízké, zlé a všední,
uzavírat jim přístup do vědomí.
Věnovat mysl úkolům neosobním -
zušlechtění a sjednocení lidstva ve víře, lásce a blahodárné činnosti.
Klidnit každé vzrušení mysli, uvádět je do
stálé rovnováhy přísnou vůlí i stálými mírnými domluvami, jako když matka
konejší dítě.
Utišit ji do velebnosti mlčení, když duše
sklání čelo před Bohem a nechává mluvit své duchovní srdce.
c) Promluvy k Bohu
Bože, Pane, Otče můj - chci
zvednout mysl svou z prachu země, postavit ji k jasným zrcadlům pravdy, odkrýt
ji před Tebou - Nejčistším, sejmout z ní podobu nedokonalého, vykoupat ji
v pramenech milosti, obléknout jí bílý šat z Tvé lásky.
Chci se umývat v kouzelně mocných
vodách, jako krůpěj rosy zatřpytit se každé ráno, zavonět květem právě
vykoupaným deštěm z nebe a zvednutým z hlíny země pod mocnou závlahou.
Chci zdobit mysl i věnečkem
sedmikrás, jaký si pletou nevinné děti - s nimi se usmívat každý den důvěřivýma
očima, že v něm bude slunce, chléb a voda - domov s dobrými rodiči.
Hledám cestu k očištění od
slabosti lidství, ale není jiné než té, jež vede přes Tebe, protože vše je Tvé
ve svém jádru a nejkrásnějším bytí.
Mysl mne vodí krajinami zmatků a
tak vzdaluje od Tebe - jsi blízký jen v míru a jasu lásky; želím, že Tě
dlouho ještě nenajdu. Obrátím však svou mysl jako nový list knihy a nová slova
v ní začnu číst o sobě i o Tobě, že nás život sjednotil a tak nám dá mír v
srdci i rozumu a mysli světlo osvícení.
Prosím Tě - mé ruce jsou
dětsky krátké a nedosáhnou tam, kde v hlubině duše spočívá svatá čistota
života - pomoz - pomoz - pomoz mi - omyj mne jako matka
dítě v teplých vodách své lásky, oblékni mne v bílý šat, mysl přeorávej na
úrodná pole, na cestičku, po níž chodíš sám nebem i Zemí, ve dne sluncem, v
noci hvězdami zářit životu.
Chvím se, že víš, kdo jsem a znáš
mou první i poslední tvář - před Tebou jsem ji nemohl ukrýt hmotou,
prachem Země jsem první zář na svém čele nesmazal. Z mysli mi vypadly nitky
moudrosti a lásky - proto jsem jemné tkanivo z nich dosud neutkal, ani
dobrem stříbrné a zlaté srdce růžové mírem, moudré vznešeností Ducha.
Šedost a tma nabídly mi, abych si
z nich utkal šaty pro den zrození i pro čas smrti - a tak byl nešťasten a
brzy stár i sláb, jako chudý poutník s malou skývou chleba šel pomalu cestou
kolem uzavřených rájů, odkud nikdo duši ani tělo nevolal.
Očisti mne Ty, který jsi Pramenem
všech pramenů, všech sil - umyj mne milostí Boží a zvedni do zářivých
jasů, protři můj zrak, ať vidím stíny a z nich vyjdu navždy do světla.
Očisti mne Nejsvětějším -
sebou, Dokonalým - setři ze mne prach a temné barvy, vyjmi mne, malé
jadérko, ze všech skořápek tvrdosti, rozpusť ledy v mém srdci, sejmi z hrudi
hrubý krunýř hmoty, mé mysli otevři zdroje moudrosti, ať z nich plynou čisté a
dobrem silné myšlenky k mému životu.
City svaté, průzračně čisté, živé,
proudící z hory nejvyšší svatosti do ruše Bohu otevřené - do vás se
vnořuji a smývám ze sebe všechny lidské chyby i nejmenší stopy vin: Bože -
Bože - Bože - jen Tebou a v Tobě jsem čist.
Bože, jdu ke studánce Tvé lásky
pro Tvé odpuštění - nevím, kdy a jak z nich nabírat čistou vodu, ani se
neumím v ní koupat tak, abych byl čistý jako vykoupané nemluvňátko a jako ono v
Tvé náruči měkce, tiše mohl spát i bezstarostně bdít.
Jsem ještě lidsky sláb a mám
pomalý krok - neumím pospíchat tam, kde je neustále připravena koupel z
Tvé milosti pro každého člověka. Pomoz mi nalézt silné prameny síly proměňující
zlé v dobré - chci se rychle naučit onomu veledílu, jímž jsem Ti podoben
láskou a Ty ve mně projeven myšlenkou, slovem i činem. Spoléhám na Tebe -
jen na Tebe - vždyť Ty jsi jediný můj Bůh.
d) Promluvy k sobě
Mysli má, nechoď krajinami stínů a
zášeří. Vyhledávej místa slunná, kde mohou kvést květiny luční i zahradní, i
úhor zdaleka vonět mateřídouškou. Nechoď cestami lidí, kteří pro mělké říčky
osobního i rodinného myšlení nevidí hloubku své duše a v ní tajemství
Boha - vyhledávej cesty vedoucí za prahem Země do neznáma -
nesmrtelna - věčna.
Spěj dál a dál k výšinám vědění a
nezastavuj se ani když jsi přizvána ke stolu nejvšednější práce.
Naplň se čistotou, spolupracuj s
dobrým úmyslem, rozmlouvej s přáním duše pokojně žít se všemi bytostmi v míru.
Naslouchej citu, který slovo lásky
má za jedinou řeč.
Volej k sobě vůli, aby mě
provázela posláním tvořit a činit dobré.
Uč mne myslet tiše a bez
bouřlivých výlevů slov - nechť tvé myšlenky nesou blahodárné vlivy
vnitřnímu životu, aby rozkvétal do krásy - nechť jsi požehnána Nejvyšším a
dána ti koruna osvícení.
Buď klidna -
buď ticha - buď otevřena pro návštěvy Božské moudrosti, která tě podaruje
nejvyšším a nejkrásnějším.
Buď zdrženliva
vždycky - jakkoli okolnosti provokují k odporu a nesouhlasu.
Buď pevná jako skála v obhajobě
víry vůči svému osudu, když reptá na své strasti.
Buď chráněna dobrem jak dobře
vychované dítě své duše.
Buď pomocnicí při obrodě všeho
lidského ve mně.
Buď andělsky trpělivá -
posílej mírné myšlenky tam, kde jsou bouřlivé vlny zla.
Vydávej ze sebe prameny sil, v
nichž se očistíš sama a od tebe vše, čeho se dotýkáš.
b) Očista citu
Do citu je položena a s ním
spojena víra, naděje a láska.
Cit je dílnou krásy a dobra i
jejich plným uskutečněním.
V citu je obraz duše krásné,
moudré, i zastíněné zlem, je-li vybočena z Božských řádů.
Z citu plyne dokonalost, ale také
tvrdý úhoz slova i skutku.
Cit se pojí s myslí vždy, i když
se zdá, že nejedná, nemyslí.
K citu nelze vejít tak
bezprostředně jako k myšlenkám - ty jsou blíže vědomí, silněji
protiskované do vjemu i paměti.
Cit má každá vědomá bytost, i když
nemluví a nejedná s láskou.
Cit není jen láska, je to i část
rozumu a vůle.
Cit zrcadlí celkovou vyvinutou
inteligenci.
Cit je kořenem mysli, základnou
vědomí, schopností vidět a slyšet, poznávat, tvořit.
V citu je přítomna duchová
podstata existence duše.
Citem se projevuje, mluví a život
vede tajemná inspirace a intuice - sama nejvyšší Moudrost a Láska -
Moc a Síla života - tvůrčí Logos.
Cit nelze sledovat jako myšlenky;
nemá určitou formu ani přesné slovo - je stálým různě projeveným vjemem
bytí i myšlení: jsem!
Cit je krásno duše, oblast blaha a
míru.
Cit je vnímáním i nadsmyslových
skutečností, je však i nad rozumem a vším jeho věděním.
Cit je nadhmotný činitel, který se
může hmoty dotýkat, ale s ní nesplývá ani při zrození těla, ani v jeho smrti.
Uchovává si své nezávislé postavení jemné vnitřní složky spojené s duchovými
principy života.
Cit vychází z mateřského těla
lásky a jako její dítě je s ní spojen nezrušitelnou pevnou páskou, nitkou bytí,
jeho pramenem i proudem Božských životodárností a blahodárností.
Cit je krásnou krajinou, kterou
myšlení přikrývá svými stíny a množstvím věcí tohoto světa, takže člověku je
málo známá i jako vzdálená - pokud neukázní myšlení, nevyjme z něho
nepotřebnosti a zbytečnosti, neuvědomí si, že je v něm láska, dobro a
mír - stavy nadhmotné.
Cit sám v sobě je čistým, svatým
principem života. I když je vložen do každého člověka, přece v širší činnosti
je uváděn jen se stoupající úrovní myšlení, s vírou v Boha a snahou žít jako
člověk neubližující a milující.
V citu je skutečnost života. On ji
registruje, definuje souběžně s dojmy, jež se v něm nacházejí.
Citem se lze spojit s nejvyššími
úrovněmi bytí i v nejprostším, zcela všedním prostředí.
Cit je stálé spojení s Bohem.
Cit je třeba si uvědomovat a
spojovat s myslí a vůlí pro harmonickou činnost a jednotu ducha, duše i těla za
pobytu na Zemi.
Cit dodává smyslům jejich vjemy a
funkce. Je na počátku všech zkušeností a prožitků. Jeho skrytými informacemi se
řídí mysl, jeho impulzy se rodí myšlenky radosti i bolesti a také tvůrčí
podněty.
Do citu je položena cesta k
dokonalosti. Vine se celou duší, obepíná všechny její složky jak křehká
rostlina peň stromu. Avšak tam, kde je ušlechtilost citu, spojuje se a
sjednocuje s nejvyšším duchovým principem duše, s vnitřním božstvím, a tak
pečetí boholidské svazky v myšlení, vůli i činu.
Cit je rozložen do široké škály
projevu. Odpovídá za řeč hmoty i Boha, reaguje na každý záchvěv dojmu a bytí,
ať je prožíván na Zemi či na nebi, v ponížení nebo slávě Boží.
Cit je životem rozeznělá struna,
jíž naslouchá člověk i Bůh.
Cit prolíná nitrem, proudí jím
jako spodní vody půdou Země, aniž to kdo pozoruje. Činí z člověka bytost živou,
vnímavou a reagující na věci vnější i skryté myšlenkové pochody, které rozvádí
do šíře a intenzity, nebo je zastavuje na prahu vědomí jako nevítané cizince.
Cit činí člověka člověkem.
Tajemství citu je tajemstvím
božského původu člověka. Nelze je vystihnout, vyjádřit lidským pojmem ani
představou. To, co si obvykle představujeme jako cit, je jen malá část jeho
působnosti, jen jeho okrajové projevy.
Cit je složitě působící činitel i
tím, že spojuje mysl s vůlí, slovo s inteligencí, sebe a vědomí se vším, co
tvoří člověka jako živou tělesnou bytost. Nejhlubší pramen citu má svůj zdroj
ve studnici věčnosti a nesmrtelnosti. Síly a moci Boha jej napájejí sebou. Tyto
hlubiny však nevstupují do běžného vědomí, do činnosti duše v její působnosti
na tělo a hmotu. Jsou skryty, neprojeveny, nezjeveny. Nejsou lidským poznáním.
Protože jsou spojeny s Bohem, jsou jeho odleskem. nepotřebují opravovat a
napravovat, obrozovat se či očišťovat. Do těchto procesů vstupují jen ony
složky citu, které jsou položeny do vědomí lidí a oni je mohou chápat, mít pro
ně určité pojmy. Cit vnímaný vědomím nese na sobě znaky tělesnosti a tím
porušenosti oné Božské krásy, jíž je tvořen a dán jsoucnu jako nádherný dar
života z Boha.
Čím víc se noří duše do tělesnosti
a hmoty, tím ona část vnitřního citu, kterou má k dispozici k vyjadřování
světla ze sebe, ztrácí svůj lesk drahokamu, krásu perly a hodnotu božskou.
Hmota jako hrubý prvek působí na vše, s čím se stýká, rušivě a rozkladně.
Tomuto procesu podléhá mysl, vůle, slovo, cit i celé vědomí. Proto ten, kdo je
účasten tohoto procesu jako člověk, má uloženou povinnost pečovat o to, aby
životem ve hmotě neztratil, nesetřel pel božských jemností a ušlechtilostí,
neztlumil schopnosti citu žít láskou a milovat harmonii, mír a krásno jako
věčné principy Boha i své nejhlubší duše.
Jako mysl je v neustálém
nebezpečí, že se naplní hrubostí a tvrdostí myšlenek a představ, tak i cit je
vystaven nárazům jako za bouře všechny křehké květiny, tráva, voda i prach
Země.
Jako musíme nad myslí bdít, aby
zůstala čistá i cestou lidským myšlením kolem věcí těla a veškeré hmoty Země,
všech věcí prostých i rozporných, zmatených i zlých - tak i citu je nutno
věnovat soustředěnou pozornost, chránit jej před nebezpečím zhrubnutí, otupění,
netečností, odporu k lásce a míru i proti podrážděné hněvivosti, prudkosti a
neukázněnosti.
Jako si umýváme tvář i ruce po
styku s nečistými předměty, tak i vnitřně denně smýváme nánosy, které ulpěly na
citu, když se spojoval se vším, co vyvolávalo jeho odpor, hněv, nelibost a
podrážděnost.
a) Projevy citu
Vědomý cit se
projevuje:
Vírou, nadějí a láskou.
Touhou a přáním.
Spokojeností a nespokojeností.
Bolestí, lítostí a smutkem.
Neklidem, úzkostí, obavami, starostmi,
pochybnostmi s bázní.
Důvěrou i nedůvěrou k sobě i druhým.
Radostí, odvahou, statečností, nadšením,
ochotou a snahou.
Soucitem, šlechetností a štědrostí.
Hledáním a konáním dobra.
Mírností a laskavostí.
Přirozenou pokorou, prostotou a skromností.
Zájmem a účastí se vším živým.
Bratrskými vztahy a přátelstvím.
Obětavostí.
Vážností, opravdovostí a čestností.
Smyslem pro spravedlnost a vyšší hodnoty
života.
Čistými pohnutkami činu.
Oddaností, věrností, stálostí a vytrvalostí.
Pevným a rozvážným postojem i jednáním kladně
rozvinutého charakteru.
Pod různými vlivy, v nepříznivých osudech i
vlastní rozporností, nedbalostí a lehkovážností, také nevědomostí a celkovou
vnitřní nezralostí a slabostí mění se cit v negativního činitele. Tak z dobrého
se stává zlé. Negativně projevený cit je
hlavní příčinou vin a chyb člověka.
Cit nevědomý:
Dává všechnu tvůrčí fantazii.
Dává inspiraci k činům v rámci míru a lásky.
Dává vnitřní jemnost, něhu, vědomí krásna.
Je nositelem vyšších idejí života, vědomí
skutečnosti Boha i nesmrtelnosti duše.
Je spojujícím článkem člověka s Bohem se všemi
vnitřními duchovými podstatami jáství.
b) Očista citu
Očista citu nás uvědomuje,
kontroluje a hodnotí, snímá viny, navrací do cest zákonitostí Božských řádů
života, vědomě obrací zlé v dobré, vyvíjí dokonalost, spojuje s Bohem.
Prokonávání očisty (malý příklad, jinak podle
vlastních schopností):
Pondělí: Překonávání hněvu pevnou
vědomou snahou. Odmítání každého prudkého
vnitřního hnutí v nelaskavosti, neochotě, podrážděnosti, nevoli,
nevlídnosti, přání zlého, pomstychtivosti a nenávisti.
Úterý: Překonávání nespokojenosti,
reptání, žehrání. Překonávání ostrých
kritik, odsuzování nebo výsměchu a pohrdání, ponižování druhého vlastním
pyšným a příliš sebevědomým chováním.
Středa: Přemáhání vnitřního odporu
k lidem, věcem, místu, práci. Překonávání
lhostejnosti, netečnosti, povrchnosti, chladu, nezájmu o život
potřebných, trpících, různě postižených lidí. Přemáhání neúčasti na prospěšném a dobrém díle konaném v blízkosti
a dosažitelnosti pomoci.
Čtvrtek: Pevné odvrácení se od
malicherností, nízkostí, hrubostí, tvrdostí
vnitřního postoje, v chování. Odvrácení se od postranního
nečestného jednání, vědomých lží a
klamů.
Pátek: Naprosté vymýcení sobectví
v malém i velkém, bezohlednosti i lakoty
v závisti a nepřejícnosti.
Sobota: Cvičení se v sebezapření
pod kázní pevné vůle.
Neděle: Vyvíjení vřelého vztahu k
Bohu ve víře, naději a lásce.
c) Očista vůle
Vůle je duchový princip života.
Její přímá plná odpovědnost je mimo hmotnou sféru. Stojí nad smyslovými stavy,
mimo rozum nižší úrovně. Jen její malá část se vsunuje do mysli a citu. Z nich
však se ztotožňuje jen s okrajovými vzněty a vede tak celkovou činnost
tělesného člověka.
Je silou a intenzitou chtění a
přání. Jen ve spojení s těmito lidskými projevy potřebuje, jako všechno lidské,
očištění.
Přání a chtění mohou být někdy,
buď zčásti nebo i zcela, proniknuty negativními prvky. Nejsou-li včas ukázněny
a uvedeny do náležitých kolejí, mohou vyrůst do nenormality
a strhnout ostatní složky duševního života do svého pádu.
Kde je cit naplněn vášněmi,
bouřlivou prudkostí, neukázněnou libovůlí, tam je vůle v zajetí negace. Její
vnitřní, harmonicky vyvážená působnost naráží při svém průniku proudy myšlení a
cítění na překážku, která ji zastavuje jako skála pramének vyvěrající z hlubin
Země. Takový pramének si za čas najde oklikové cestičky pro své pronikání a
začne slabě prosakovat půdou kolem pramene. Jeho intenzita však je nadlouho
ochromena.
Ani vnitřní vůle, jež nese do
vědomí čistá, hmotnými pohnutkami nezkalená přání Boha vydávat, vyzařovat lásku
a mír, tvořit dokonalá díla, nemůže plnit své poslání a zušlechťovat život
toho, jemuž je dána. Příliš tvrdé myšlení ji přitiskne k zemi, sobecké cítění
ji omezí na zcela malý okruh působností, uvězní ji v malosti jako ptáka klec.
a) Činnost vůle
Se šíří myšlení rozšiřuje se i
pole působnosti vůle přicházející z duchové podstaty duše, kde sídlí její
nejvyšší složka - vůle Boží. Se zušlechťováním citu otevře se cesta Boží
vůli do lidského nitra ke konání činnosti člověka vysoké úrovně dobra.
S poznáním a věděním, znalostí
řádů života a věcí zevně utajených, nabývá vůle svého výsostného postavení
prvního tvůrčího činitele - hýbatele duše i těla, vydavatele sil k pohybu
všeho dění v časnosti i věčnosti, do nichž je položen život člověka.
S vírou v Boha, a tím v život
nesmrtelný, duchový, začíná vůle blahodárnou očišťovací a obrozovací činnost v
nitru, která předchází každou cestu k Bohu.
Vědomým úsilím o dokonalý vnitřní
i vnější projev vůle zesílí, nabude charakteru vůdce, který obezřetně a rychle
vyvede ze slepých uliček slabosti, váhavosti, nerozhodnosti, lhostejnosti a
vlažnosti.
Soustředěným zájmem o vnitřní
život, jeho smysl a cíl, uplatní vůle svůj vliv, moc a sílu plynoucí z Boha,
takže životní zápas je snadnější a vítězný.
Vědomým vyvíjením vůle k dobrému
naplňuje člověk svou novou významnou roli: stává se ochráncem a otcovským
pečovatelem o všechny tvory Země, vstupuje do kosmické činnosti, spojuje se s
bytostmi vyšších sfér pro spolupráci tvůrčí i rozvíjející dílo již dané.
b) Vývin vůle
Vůli je třeba si uvědomovat všude,
kde vzniká myšlenka, rodí se cit, plyne slovo - počítat s ní při duchovním
studiu i celkovém vývoji jako s výborným pomocníkem, který je neustále v
pohotovosti i schopný přispět k očistě, obrodě, obnově všeho božího v duši.
Vůli je třeba v sobě hledat a
spěchat k ní v těžkých a kritických chvílích pro podporu snah setrvat na
duchovní cestě, zasvětit všechnu činnost dobru.
Vůli je třeba vnímat, silně
prožívat jako skutečnost, opírat se o ni a spoléhat na ni vždy, když máme před
sebou obtížnou práci, řešení problému, zodpovězení závažné otázky, vyřízení
nemilé záležitosti.
Je třeba soustřeďovat pozornost na
důležité věci - jsme-li rozrušeni, roztěkaní, úzkostliví nebo pod silným
tlakem chtění - aby vůle měla pevný cíl svého vlivu, vydala jej v silné
intenzitě a tak usnadnila to, co potřebujeme konat, znát, mít v sobě i tam, kam
směřujeme myšlenkami, úvahami a úsilím.
Je třeba spoléhat na vlastní
vnitřní sílu, která je v mnohém s vůlí ztotožněna, takže podpírá jedna druhou a
k vědomí tak plyne blahodárný vliv obou, který uklidní, utěší, posílí.
Je třeba usilovat za každých
okolností o vnitřní klid, myšlenkovou i citovou rovnováhu, v níž vůle může
teprve uplatnit svůj zásah do situací tím, že dává pevná rozhodnutí, jež moudře
řeší naše otázky: jak, kdy, kudy, kam a co činit.
c) Cvičení vůle
Konat práce
nepříjemné, zdlouhavé, všední, neradostné, namáhavé, k nimž máme nechuť a
odpor.
Odříkat si milé, příjemné věci, oblíbené
pokrmy a nápoje, co nás těší a co dychtivě očekáváme.
Káznit chtění a usměrňovat přání, tlumit
tužby, omezovat postřehy, potlačit náročnost na nejmenší míru, zpokornit silné, vyhraněné já.
Řešit problémy, jimž se vyhýbáme pro jejich
nesnadné řešení, nutit mysl k přemýšlení, úvahám a studiu zvláště duchovního
života.
Rychle a pohotově se rozhodnout v
komplikovaných situacích.
Formulovat myšlenky do přesných pojmů.
Vyjadřovat slova správně voleným tónem a
důrazem, jasně a srozumitelně.
Bystřit pohotovost, prohlubovat zájem o
důležité věci, hlavně o vlastní duševní stav, jeho vývin k dokonalosti.
Odvracet myšlenky od věcí, jevů a událostí,
které působí silné rozrušení, neklid, úzkost, zmatek, hněv a velkou bolest.
Přemáhat pocity tělesné únavy, slabosti,
neschopnosti z nemoci.
Vytvářet si kladné a povzbudivé představy,
pocity svěžesti a schopnosti.
Soustřeďovat se na skutečnost Boha celou silou
duše i těla.
Věnovat se vnitřní modlitbě a meditaci každý
den - pevně, cele a soustředěně.
2. Proces vnější
a) Očista slova
Slovo je široce otevřenou oblastí
projevu všech činných složek člověka. Stvrzuje skutečnost mysli, citu, vůle,
rozumu, inteligence i vědomí.
Slovo je prvním stupněm zjevné
činnosti. Zrcadlí obraz vnitřního stavu, jeho vyspělost i nedokonalost. Je
pojítkem mezi vnějším a vnitřním, tělem a duší, světem a člověkem, celou
lidskou společností a jedincem.
Slovo je činitelem sjednocujícím
všechny známé složky v člověku v jediný projev, v jednotu hodnocení i kritiky,
ve vjemech radosti a bolesti při inteligenci vyspělé či rozumu dosud
nevyvinutém do moudrosti.
Slovo reprezentuje všechno dobro,
zlo, víru, nevěru, naději, zoufalství, lásku nebo primitivní stav hrubosti,
znalost i neznalost věcí.
Slovo soustřeďuje pozornost na
složité, vnitřní i vnější věci života. Všeho se přímo dotýká, kreslí obrazy
viděné i zcela v nitru skryté. Všechno vyjadřuje, o všem vydává svědectví. Je
to silný, pozoruhodný a vysoce důležitý činitel života.
Slovo vkládá jevy, tvary a formy
do přesných formulací a tak je přímo i nepřímo uzavírá do významů, staví na
stupeň důležitosti, zjevuje jejich světlo či stín.
Slovo je zdůrazněnou myšlenkou,
upřesněným citem, formulovanou vůlí, projeveným stavem vědomí - co v něm
bylo, je a chce být vnitřní skutečností i vnějším rámcem bytí, činností kladnou
a tvůrčí nebo pasivní lhostejností či přímým odporem.
a) Zrod slova
Zrod slova je tajemnou záležitostí
duše i těla. Na rozdíl od myšlení, které je procesem vnitřním, skrytým, spadajícím
jen do oblastí vlastního duševna, je slovo dáno životu pro všeobecný užitek.
Patří světu, věcem, jevům, tvorům, bytostem - vše poutá k vnitřní
integraci lidského duševna a jím pak přímo k moudrosti, která slovem vede, učí,
zasvěcuje do zákonitostí, zprostředkuje dorozumění a vzájemné poznávání
myšlení, citu a vůle, jejich bytostného osobitého projevu.
Zemská hmotná sféra nezrcadlí
myšlenky, aby byly zjevné a bylo možno v nich číst. Proto je ale do ní vložena
široká činnost rozumu i citu, bylo v dílně Tvůrce nezbytné vytvořit schopnost
projevit je originálním způsobem - zněním zvuků, jež rozlišeny a odlišeny
projeví obraz vložených významů, vnitřních skrytých skutečností.
Zvukové efekty, jichž bylo
použito, jsou ze zákonitostí a působností hmoty. To však, co nesou ve svých
vibracích, jsou duchové prvky života, nádherná bohatství ducha pronikajícího
celé nekonečno hmotné i nekonečno bytí Boha.
Ve slovu se spojuje hmota a duch k
činnosti, k přímé, téměř ideální spolupráci. Proto také slovo hmotou proniká,
hýbe, ji přetváří, posvěcuje duchovními světly, působnosti nesmrtelnosti a
dokonalosti, tkvícími v Božském vesmírném myšlení, v lásce a tvůrčí moci.
Slovo se rodí v nitru. Tam je
tichou bezzvučnou myšlenkou, představou věcí, které ve vědomí již jsou nebo do
něj chtějí vstoupit a ohlašují se předběžnými jevy. Jako takové by však slovo
neproniklo do oblasti světla, nemělo by se čím zřetelně projevit.
A zde přichází ku pomoci tělo.
Jeho sestava a skladba jsou důmyslným reproduktorem duševního dění. Na ně navazuje
celá síť nervových buněk, přenáší je obdivuhodným tajným procesem do citlivých
center tělesného chodu. Tam jsou ústrojí schopná rozehrát a rozezvučet ony
skryté struny dávající přesné znění každému myšlenkovému i citovému záchvěvu,
hýbajícího již nejen tělem, ale samou jeho podstatou - duševním a posléze
i duchovním bytím jako nejvnitřnější základnou člověka.
Slovo spojuje duši s tělem nejvíce
ze všech složek. Úměrně s vnitřní inteligencí jde souběžně schopnost připravit
tělo pro tlumočení nitra, uzpůsobit je a pak zvládnout natolik, aby formulace
myšlenek a citů byla konkrétní, přesná a pohotová. V některých případech se
však tento proces nezdaří úměrně s vnitřní vyspělostí. Ale to má zase své
hluboké kořeny osudové, jež přicházejí z oblastí nám neznámých, ze světů idejí,
tvořících předběžné cesty člověka v kladu i záporu.
b) Moc slova
Pro svou výjimečnou úlohu má slovo
nesmírný význam. Protože se jím projevují a do něj vkládají všechny činné
vnitřní složky, je vrchovatě naplněno působnostmi duševních sil i mocí Boha
jako jediného a nejvyššího Inspirátora všeho pohybu duševna v mysli, citu a
vůli. Slovo je proto nejsilnějším projevem člověka. Je-li pronášeno, duše jím
proniká jako vzduch prostorem, voda řečištěm. Vyzařuje, vydechuje skrytý
vnitřní svět, nevyzpytatelno a tajemno života v jeho
pobytu uvnitř těla v oné hlubině jeho existence, již nazýváme lidskou duší.
Vlivy těchto působností jsou
nepředstavitelně účinné, mocné. Smyslovým postřehům vázaným na tělo však nejsou
dostupné, takže vnitřní vědomí zaměřené na hmotné viditelno
je nevnímá a nemůže proto ani informovat rozum. Rozum pak nedává impulzy k
úvahám o těchto věcech. Tak člověk nezná pravou situaci. Žije v klamu sám o
sobě, o své síle, schopnostech i působnostech na život i jím samým na sebe.
Člověk mluví. Domnívá se, že
vyzněním slov skončila jeho myšlenková činnost, že dal průchod názorům,
postřehům, že se jednoznačně projevil. To, co pokládá za projev slovní, je však
jen částí velkého pohybu sil, které slovem pronikly do tohoto světa. Nejvyšší
jejich intenzita zůstává skryta. Nenechává za sebou stopy, které by
upozorňovaly na to, jaká síla pronikla do prostoru, jak rozvlnila jeho hladiny,
co přinesla v kladu i záporu životu Země a lidstva.
Lidé si nejsou vědomi, co
vytvářejí svou řečí, nevědí, jak mocná působnost se ve slovu skrývá. Proto si
slova neváží, plýtvají jím nebo je používají pro konání zla. V tom pak spočívá
velké nebezpečí. Pokud určité zlo trvá jen v myšlenkách, má jakési ohraničení,
je vázáno na zákonitost mentálních sfér. I tam ovšem koná své zhoubné dílo
rozkládající, rozvolňující, rušící skladby seskupení blahodárných a
životodárných sil, z nichž se tvoří krásné tvarové jsoucno vyšších hvězdných
světů pro velmi jemné bytosti. Myšlenkové moci jsou v užším okruhu působnosti,
ovlivňují a ovládají světy své.
Cit je vázán na své oblasti. Slovo
je však spojujícím mostem mezi všemi. Má přístup k myšlenkám, citům, je spojeno
s vůlí, vstupuje do celého vědomí. Proto nese síly všech, působnost všech a moc
všech. Ve zlém slovu je zlo myšlenek, citů i vůle. Proto je trojnásobné -
třikrát silnější a mocnější. Je-li vysláno do života a do prostoru, koná
zhoubné dílo, jež si nelze ani představit.
c) Působnost slova
Určitý přesný řád věcí vnáší do
všeho složitosti tím, že je váže souvislostmi, jež jsou blahodárné, mají-li
volnou cestu kolem každého pohybu v něm. Nakupí-li se překážky, pak nastávají
těžké nesnáze, protože nelze jít jinudy než žádá řád. Nic nelze obcházet ani
slevovat z cílů. V tom je Tvůrce díla nekompromisní. Tak myšlenka má svou
cestu, cit okruhy působností a možností, vůle pevnou d dráhu vlivu.
Slovo ve své vázanosti na vnitřní
dění vstupuje do zákonitostí každé ze zmíněných oblastí. Mimoto má ještě svůj
samostatný řád, své vztahy k věcem i mimořádné souvislosti. Jeho působnost
vytváří proměny. Buď dokresluje nehotové obrazy dění a dává jim náležité krásno
i význam, nebo je deformuje, omezuje a stírá až do nejasností.
Slovo jednou promluvené se silným
citovým zabarvením, ve vzrušení, je vytvořením pevného hradu z určitých
sil - skály, která může v prostoru stát sto let. Tento hrad může být
postaven z jemného křišťálu, může zářit světelnou krásou. Může však být také z
nejhrubších kamenů, tvrdý a šedý, ponurý a hrozný. Záleží na tom, z jakých
myšlenkových i citových látek je vytvořen.
Slovo dobré, jemné, laskavé, které
vyslal cit čisté lásky, tvoří v prostoru nádherné útvary, zářící obrazce
jemných struktur.
Slovo zlé zakalí prostor kolem
toho, kdo je vyslovil, temnou mlhovinou, šerým příkrovem, mrakem věštícím
bouři, který zcela ukryje slunce. Je-li opakované, uvězní člověka do pavučin
temnoty, navalí do jeho cest balvany, přes které se nedostane dál ve svém
postupu a vývoji v bytost božsky krásnou.
Mimo zpětnou působnost na svého
vydavatele mají účinky slov otevřenou cestu ke každé věci, bytosti a jevu.
Mohou působit obdobně jako krupobití na zrající úrodu. Mohou znemožnit souladné
vztahy lidí blízkých i vzdálených. Mohou přispívat k chaosům, které již jsou
nebo se teprve rodí z hrubého porušování řádu života, který ukládá povinnost
služby dobrem.
d) Řád slova
Rovnováha věcí žádá neustálé
vyvažování. Co kde chybí, musí se nahradit, kde přebývá, rozvážlivě ubírat.
Jestliže člověk vybočí z vykázané cesty, vstoupí na jinou půdu, která se může sesunout
až k propasti. Člověk má úžasné schopnosti. Má v rukou možnost tvoření i
ničení, může své schopnosti dát do služeb kladu i záporu. Tím je na něj vložena
velká odpovědnost.
Na slovo je položena odpovědnost
nejvyšší, protože se dá nejlépe kontrolovat. Cit je velmi jemné, stěží
postřehnutelné prostředí duševna. Myšlenky jsou při své bezzvučnosti a při
svých neviditelných účincích na život vnitřní i vnější také obtížně, jen s
krajní soustředěností zaznamenané vědomím. Zpravidla se nemyslí na to, co a jak
se myslí. Chod a výrony myšlenek se zdají být do určité míry jakýmsi
mechanismem. Slovo je však záležitostí víceméně vnější, i když má svůj vznik ve
vnitřních skutečnostech. Proto také je možno je vědomě sledovat, dokonce
částečně vidět, celkově smyslově zachytit. Při řeči nelze myšlenkami odbíhat a
citově se poutat na něco jiného. Slyšitelné i tiše vyřčené slovo žádá celkovou
soustředěnost a pozornost. Je zatím nejvyšší možnou plností člověka na Zemi.
Účinky slov se mohou projevit v
reakcích těch, k nimž jsou promluveny. jejich radost či zármutek se může
zrcadlit na jejich tváři, očích, odpovědích i celkovém chování. Proto dohled
nad nimi i jejich kontrola jsou usnadněny. Tyto účinky jsou však nepatrné vůči
jejich působnosti ve skrytých oblastech života, kde se zrcadlí každé hnutí
myšlenky, každý zvuk slova určitým pohybem, rozvlnění jim vyhrazeného prostoru.
Jsou to úrovně nehmotného charakteru, sférická oblast, kde hmotu zastupuje
zvláštní, na Zemi neznámá životní látka, jemná sférická substance. Ta zachycuje
a protiskuje do sebe výrony sil myšlenkových, citových i slovních.
Slova mají nejsilnější průnikovou
intenzitu i schopnost hlubokého průtisku do jsoucna určitých životních látek.
Vibrace skrytých sil slova vytvářejí útvarový svět, specifickou plastovou
obraznost, jíž se na Zemi nic nevyrovná. Tyto sféry vracejí protisknutou
působnost slova na její počátek. Vytvářejí jí vnitřní svět člověka svou
myšlenkovou, citovou a slovní činností.
Slovo, které se ozve v prostoru,
rozechví a rozehraje jeho neviditelno. To podle svých zákonů na to odpoví.
Seskupí své síly a moci do různých jevů, zvedne své hladiny do rozmanitých vln
a jimi zobrazí následky toho či onoho pohybu sil v člověku, jenž takto zasahuje
do velké říše kosmického života. Dává podněty k tvoření věcí a jevů i mimo
viditelnou pozemskou oblast.
Otázkou i problémem však je, co
tvoří. Protože člověk je postaven mezi protiklady, jeho projev může také jen
protiklady uvádět na scénu života. Vychází z něho dobré i zlé, kladné i
záporné. Obojí pak může být jen lehce načrtnutými konturami nebo výrazovými
obrazy, vždy úměrně s vydanou intenzitou svých vnitřních sil. Jde-li o člověka
prosté myšlenkové úrovně, nevýrazného slovního projevu, bez silnějších citových
vzruchů, tu jeho slova neobsahují moci, tvořící výraznější jevy. Když však
slovo je protisknuto silným vnitřním impulzem, prožitkem, citovým zaujetím, jež
je plné chtění i přání, jeho moc je úžasná. Vytváří pevně tvárněné obrazce,
nádherné scenerie, ale také - je-li položeno do negace - groteskně
zrůdné, strašné a děsivé. Tak každý si tvoří svět kolem sebe i v sobě, protože
tyto jevy hmotou pronikají a ona jim nebrání v rozkládání a rozvíjení se
kdekoli a jakkoli.
Člověk vstupuje do slov, je jimi
obklopen. Působí na ně, slova opět na něho. Jde-li o věci a jevy krásné,
vytvářené slovem moudrosti, dobra a lásky, je blaze pod jejich zpětným vlivem.
V opačném případě však nedobrého tvůrce čekají zážitky strachu a utrpení, že se
setká tváří v tvář se svým dílem, které si postavil ze svých slov naplněných
negací a zlem. Toto setkání bývá ve chvílích kritických, kdy se odlučuje jeho
duševní vědomí od umírajícího těla. Tehdy lze očekávat nepříjemné, někdy i
krajně tísnivé zážitky, dojmy a stavy.
V obrazech neblaze působících,
jimiž je obklopen, nemohl by dlouho setrvávat. Jeho vědomí by to neuneslo.
Proto je veden k očišťující práci na všem a všude, kde si do cesty postavil
sebe jako tvůrce světa hrůzy i temných, tísnivých stínů. Začne odstraňovat,
smazávat tyto neblahé výtvory ze svého myšlenkového i slovního života. To je
velmi nesnadné.
Účinky slova se dají odstranit a
změnit jen cestou, jakou vznikaly. Za slovo zlé je třeba dát slovo dobré. Slovo
deformující věci musí být nahrazeno slovem, jehož vlivy a účinky věci
harmonizují a protiskují do nich krásno a dobro. Avšak myšlenková síla sama o
sobě nestačí změnit a smazat, co vytvořilo slovo. I kdyby stokrát byla v srdci
promítána jako opak toho, co bylo ve zlém úmyslu či neukázněné rozčilenosti
vyřčeno, nemůže změnit slovem vyřčenou tísnivou atmosféru. Ublíží-li se někomu
slovem, jen slovem lze vzít křivdu zpět.
e) Proces očištění
Slovo, ač svou povahou nehmotné,
výrazně ovlivňuje hmotný svět, je jeho součástí. Napravujeme-li slovo, měníme
tedy současně celý s ním související svět vnitřní o vnější. Změníme-li myšlenku,
nikdo na světě o tom neví, je to naše vnitřní záležitost. Změna slovních
projevů je však poznatelná ze strany lidí i světa. Má proto nesmírnou
důležitost. Myšlenkami bez slovního vyjádření nemůžeme sebe projevit, nic
vysvětlit, nikoho poučit, nemůžeme dávat vzor a příklad dobré cesty. Do
myšlenek lidí vidí jen svět duchovní. Do slov vidí i lidé žijící na Zemi. Proto
za slova jsme dvojnásob odpovědni.
Očistná práce slova je snadná i
nesmírně těžká. Snadnost plyne z možnosti kontroly slova, těžkost vychází z
řady nutných duševních úkonů.
Žádá:
Velkou rozvážnost a soustředěnost,
pozornost a vážnost.
Ukázněnost, sebekontrolu, pevnou
vládu nad proudy slov.
Přehled o tom, co, kdy a jak bylo
řečeno.
Uvědomění si nesprávného i
chybného mluvení v okamžiku jeho vyřčení.
Podtržení toho, co je třeba říci
lépe, jak žádá řád lásky člověka k člověku i ke všemu živému.
Uvážlivé hodnocení každého
rozhovoru o věcech důležitých i všedních. Koná-li se hovor ve spěchu, kdy mu
nelze věnovat náležitou pozornost, promítnout si jej znovu v duchu ve volné
chvíli.
Rozlišení dobrého slova od zlého,
potřebného od zbytečného, kladně tvořivého od toho, jež jakkoli narušuje soulad
a mír, moudrého od toho, jež utvrzuje naši bláhovost, nevědomost, nízkost,
povrchnost i vyhrocení individuality v silném až agresivním uplatňování našeho
já.
Znalost řádů soužití, jimž je
člověk přísně podroben pro jejich dobro, uplatňování a budoucí slávu vesmírného
Tvůrce.
Začlenění slova do působnosti
lásky boží tím, že bude mírné, laskavé, moudré, k pomoci všem.
Vědomé pronášení dobrých slov pro
útěchu, radu i povzbuzení, pro dobrý příklad dobrého slova, v němž je moc dávat
blahodárnost všem, měnit zlé v dobré, naplňovat svět Bohem.
Pevné, citem podložené chtění
slovem sloužit, chránit zachraňovat.
Vyrovnávat slovem odpuštění,
usmíření, účasti, přátelství a bratrství vše, co bylo osobně i lidmi položeno
do života jako zrada, křivda, úklady, zloba i nenávist, tvrdost a hrubost zlých
slov, z nichž vzešlo utrpení i ztráta víry.
Odevzdání slova věčnému Slovu, aby
Ono jím zde na Zemi a v člověku vydávalo světlo světu.
Slovem projevovat vnitřní život
věřícího, doufajícího a milujícího.