Člověk má i svou svobodnou vůli,
avšak v rámci plánu Božího s jeho životem. Podpírá, sebou uplatňuje i šíří
činnost nejvyššího Tvůrce, je však schopen působit samostatně v prostoru, který
je mu dán i s materiálem jeho sil.
Člověk je schopen činnosti na
všech úrovních. V tom je jeho vesmírná originalita.
Člověk vede k vytčeným cílům
vývoje méně vědomé bytosti, rýsuje jim cesty svým vzorem.
Člověk je vedoucí inteligencí,
usměrňující dění velmi širokých oblastí vesmíru.
Člověk zrcadlí obtíže, problémy,
překážky, nesnadnost činnosti ve hmotě a s její účastí.
Člověk přichází na svět jako malý
neschopný tvor, ale i v jeho tělíčku je přítomna celá mohutná individualita,
duše, já.
Člověk skrývá v sobě tajemství
záměrů Boha se Zemí i nebem, kosmem hmotným i duchovním.
Člověk má velikou moc, je-li si
vědom svého poslání spolupracovníka, účastníka života Boha v jeho tvůrčím díle;
za pobytu na Zemi vyvstává v něm však i těžko zvladatelná síla naplňující
hmotu, která se mu stává překážkou v nazírání na Boží skutečnost.
Člověk je zrcadlem stavu jsoucna.
Jeho spokojenost a vědomí štěstí naznačuje, že celková situace vesmírného
vývoje je dobrá, že jsou volné cesty k novým rozmachům kladných tvůrčích sil za
účasti lásky a v blízkosti krásy vnitřní i zevní. V utrpení člověka je obraz
porušené rovnováhy kosmických sil, výkyvů v souhře jevů, situací mezních a
krizových z příčin silných negativních reakcí v tajemných strukturách věcí.
Člověk svým dílem naplňuje čas; z
lidské činnosti lze soudit, jaké jsou záměry Boží.
Člověk má několik složek své
existence, z nichž každou může samostatně rozvinout a v širokém měřítku
uplatnit na různých úrovních.
Člověk prožívá zápas s opozicí a
protikladem dobra v oblasti hmoty, přemáhá její negativní vlivy, aby i ji
pronikla láska a vytvořila z ní sféry jasné a krásné pro volný pohyb vyššího
života.
Člověk zjevuje na Zemi Boha,
dává-li svému životu božský charakter, prokazuje-li služby všem, má hlubokou
moudrost a je schopen oběti.
Člověk se pohybuje vnitřní silou, nikoli
jen energií těla. Ochabne-li vnitřní síla z určitých důvodů (vše je hluboce
příčinné), ani nejlépe hmotnou energií vybavené tělo neudrží svůj chod, hroutí
se.
Člověk má svůj osud v rukou jen za
předpokladu vnitřní ušlechtilosti, kdy není překážkou Božímu záměru naplnit
život láskou a mírem. Pokud takovou překážkou je, podléhá následkům svého
stavu, je skořápkou zmítanou vlnobitím zla, které uvrhne každého do temné
propasti zmatků, vnitřních i vnějších hrůz.
Člověk je světlem ze Světla a má
za úkol toto světlo učinit viditelným všude, kde působí, ozářit jím cesty své i
všech účastníků svého života. Nedokáže-li to, je povinen jít ve stopách těch,
kteří již světlem své duše působí. Jestliže vůbec po světle netouží, nesnaží se
je sám mít ani od jiných přijmout, vymkne se svému určení a Bůh jej dává za
nástroj tmy. I toto je možná cesta člověka, avšak kdo na ni vstoupí, je níže
než sám duch temnoty; má třikrát horší životní postavení než on.
V člověku sídlí na Zemi mocný
vládce nad hmotou. Neovládne-li ji však, pozice se mění: z toho, kdo má být
člověkem ovládnut, stává se vládce. Za tohoto stavu věcí hmota panuje nad
člověkem a tak jej vtáhne do slabosti, hrubosti a smrti. Znesnadní mu vývoj k
dokonalosti, prodlouží jeho utrpení.
c) O hmotě
Hmota je jevem vznikajícím
seskupením sil vychýlených z normálních drah jejich pohybů, jimž Tvůrce určil
řád lásky, harmonické plynutí a jednotu s idejí tvořit nepomíjivé krásno,
nesmrtelnost, jemné struktury životních obrazů, které vědomí netísní, neomezují.
Hmota je přechodným stavem
určitého jsoucna, jedním mezi mnoha stupni vývoje vesmíru, možnostmi projevu
životních sil.
Hmota je činností pronikající
jsoucnem za působnosti protikladů přetínajících láskyplné vztahy bytostí,
souměrnou vazbu věcí.
Hmota prolíná cesty života stínem
tlumícím rozpětí ducha do nekonečnosti, do příliš vysokých obzorů vědomí
neznámého jsoucna.
Hmota tvoří překážku vůli, která
chce neomezeně tvořit, volně chtít a všeho dosahovat sama sebou.
Hmota činí cestu životem
nesnadnou, ale podivuhodnou a vysoce zajímavou, proměňuje ji ve školu
zkušeností s vlivy a reakcemi negací.
Hmota nutí k pomalému kroku
všechny slabé poutníky k vysokým cílům, tvoří jim malé prostory, ohraničená
centra působnosti, které může jejich slabé vědomí obsáhnout.
Hmota vnáší do souhry rozpor, do
souladu neklid, do míru a ticha hluk a zmatek, jsoucnu nesmrtelných jevy smrti.
Hmota vyvolává v myslivém principu
zesílenou činnost, vede ke hledání zdrojů inspirací pro tvůrčí výboje ve
vlastních oblastech a v nesnadných podmínkách.
Hmota nutí cit k zápasu s jeho
touhou po blažené nečinnosti.
Hmota působí jako rušitel, ale
také jako ten, kdo učí ctít a milovat mír, protože v neklidu se stává nejvýš
žádoucím.
Hmota vytváří tísnivou sféru
nemožnosti širokého rozhledu prožitky vyvolanými nedostatkem lásky i nestálostí
viděného, slyšeného i neseného vlastní myslí, protože v těle nelze držet dlouho
silný vjem, myšlenky blaha, stav ticha a klidu.
Hmota je clonou ukrývající vyšší
skutečnost, stálým mrakem na čisté obloze života.
Hmota zastírá absolutní krásu,
nesmrtelnost duchovních principů.
Hmota brání radosti v jejích
nádherných stavech plynoucích z Boha každému vědomí, které není spoutáno
omezenou výkonností mozku.
Hmota staví přehrady mezi
bytostmi, aby se viděly oddělené a rozdělené, aby vznikala vzájemná nedůvěra,
základ dalších negací.
Hmota přináší bolest na scénu
života rozlučováním bytostí, které dělí od sebe dva rozdílné světy: duchovní a
hmotný.
Hmota je tmavým bodem na zářící
ploše duchovního jsoucna, aby byl znám protiklad světla - tma.
d) O duši
Duše je výrazné mentální a citové
jsoucno všech úrovní činnosti. Je ohraničené i volné a jako citový prostor pro
vyvíjející se bytosti s vlohami myšlení a citu.
Duševní jsoucno ohraničené je pro
uplatnění jedince a individuality, vytvoření osobnosti s určitým úkolem, které
splývá s univerzálními úkoly ve vesmíru, avšak zachovává si svou specifičnost.
Duševní jsoucno volné a bez
zřejmých hranic je určitými silami a mocí životních podstat, rozprostřenými do
tvarových sfér uzpůsobených bytostnému životu v jeho rozsáhlé činnosti a
splývající svými nejvyššími úrovněmi se jsoucnem duchovým, plně prostoupeným
nejvyšším Světlem.
Duše má činnost samostatnou i
závislou a omezenou. Čím víc se dává vědomě do služeb Božích vesmírných
plánů - když člověk volá: Buď vůle Tvá - tím plněji působí, šířeji se
rozbíhá po cestách Božího díla osvobozujíc se od pout hmoty.
Duše sídlí všude, kam spěje a
dojde její myšlenka a cit, kam ji vede přání lásky, vnitřní touha být a činit,
projevit se.
Duše není omezena a připoutána na
jediné místo. Cítí-li se připoutána, zaviňuje to její vlastní stav lpění na
hmotných věcech a hrubší mentalitě. Je-li zjemnělá a uzpůsobená vyšším nárokům
a kvalitám duchovních sfér, je volná jako pták všude, kde je tvůrčí Boží
činnost.
Duše je souhrnem božích vloh a
schopností člověka pro službu vesmírnému životu.
Duše není zcela samostatnou
složkou člověka, ale za určitého seskupení okolností může se jako taková
projevit.
Duše je krásné, vysoce nadané dítě
boží, potřebující však pevné a moudré vedení vyššího duchovního principu
člověka.
Duše je nesmrtelná duchem, který v
ní sídlí a spojuje ji s věčností a Všemohoucím.
Vyhraněnou individualitu duše si
tvoří nejvyšší princip člověka, jeho duch. Tvoří ji z toho, co je mu Bohem dáno
ze sil a mocí duchovního jsoucna. Dostává tak do rukou vzácný a tvárný
materiál, který může formovat v určitou originalitu, osobnost. Ztvární-li ji do
určité dokonalosti, vytvoří silnou osobnost výrazného a širokého uplatnění.
Úkoly ve hmotném těle váží duši na
tělo. Pokud je nenaplní, je tělem omezena v myšlenkovém rozletu, citové hloubce
i veškeré činnosti; avšak ve vědomí, že pobytem ve hmotě slouží hmota Božím
záměrům s osudem člověka, že zápasem s hmotou se celá její mentalita vyvíjí,
cit sílí a zušlechťuje se, nahradí jí ono vědomí blaha, které prožívá ve
vyšších sférách jako volně se vznášející nespoutaná bílá holubice.
I když Bůh vede duši bezpečnými
cestami, moudrými zákony, přece člověk za její stav, prokonání i průběh těchto
cest Bohu plně odpovídá.
e) O duchu
Duch je duchovní formou člověka,
jeho nejvyšším, s Bohem spojeným jsoucnem, nesmrtelnou existencí v Bohu,
božskou jiskrou člověka, jeho nejvyšším já.
Duch je možností i schopností žít,
mít vědomí, myslet a tvořit.
Duch je moudrostí z Boha oddělenou
i s ní jednotnou.
Duch je láskou z Boha s určitým
posláním.
Duch je vůlí z Vůle nejvyšší.
Duch je nositelem původu člověka z
Boha.
Duch je silou z Boží tvůrčí síly.
Duch je paprskem věčného Světla.
Duch je poutníkem před Pánem
jdoucím připravit mu cestu.
Duch je stálým služebníkem Pána.
Duch je mocí z moci Boha, vázanou
však na cestu hmotnou, kterou produchovňuje.
Duch je účastníkem života
Všemohoucího.
Duch je jedinou svatostí života.
Duch je vládcem hmoty ve jménu
člověk.
Duch vede duši k činnosti, ji
umožňuje, řídí a inspiruje. Jako duše na Zemi působí přes tělo, duch působí
přes duši a skrze ni. Za tělesného života je skrytým činitelem stojícím v
pozadí všeho zevního i vnitřního dění. K silnějšímu projevu přichází teprve na
vyšších stupních víry, naděje a lásky, kdy vede k vnitřnímu spojení s Bohem,
dává mystické prožitky, živé vědomí existence Boží, přímé nazírání pravd a
mysterií. Rozvíjí duševní jemnocit, citovou hloubku, tvůrčí fantazii, zprostředkuje
osvícení rozumu Duchem svatým, inspiruje vnitřní impulzy.
Inspirace ducha, vědomím duše
vnímané vedení, je zachytitelné jako slovo vnitřní s lidskou formulací, která
operuje se známými pojmy, avšak učí vyšším vědám, zasvěcuje do mysterií. Na
vyšším stupni vnitřního života i toto lidské mizí a nastupuje bezeslovná i
bezmyšlenková intuice nesoucí vševědění.
Duch, ač sám je inteligencí
člověka, tuto inteligenci do zevního světa vždy neprojevuje. Složité vazby
vztahů a souvislostí váží jeho projev na celou řadu podmínek. Stav a činnost
duše i její pozemské úkoly zde hrají rozhodující roli. Jsou-li její myslivé i
citové složky nerozvinuté, celkový vztah člověka je tím značně poznamenán. Duch
vedoucí, řídící a kontrolní princip, je ponořen v nečinnost nebo působí slabě.
Jako mlha brání slunci v plnosti
zazářit nad krajinou, tak hrubé, hmotou omezené myšlení a cítění znemožní
vlivnější působnost vnitřního činitele, jímž je duch člověka, ve svém
neustálém, ničím nezrušitelném spojení s Bohem ve vztahu Otce a syna.
f) O vědomí
Vědomí je nepředstavitelným
aspektem života stojícím nad myslí, citem i vůlí.
Vědomí je vrcholným jevem života
ze všech nejtajemnějších mocí.
Vědomí vychází z Boha a je Jeho
výsostným znakem, který částečně propůjčuje bytostem a z nich zvláště člověku,
protože jeho poslání je nadprůměrné a originální, připodobněné v mnohém
činnosti Boží.
Vědomí přímo souvisí s bytím, se
životem a jeho centrálním vedením.
Vědomí je rozloženo v nekonečno
jsoucna, ve vrcholných bodech jeho existence s ním splývá a je jím samým. Bez
vědomí není jsoucna ani života, není žádný jev. Co přijme vědomí a z něho
vyjde, je - existuje jako skutečnost.
Vědomí je jak bezbřehý oceán.
Vědomí jako všechno konkrétní
zrcadlí abstraktní. Protože je jeho realizací, poněkud hrubším obrazem, tak i
zemský oceán nám kreslí situace věcí Božích. Jeho vody, ač slity v jeden
mohutný tok, obsahují bezpočet drobných kapiček. I ty se však ještě dělí ve
svých tajemných skladbách na menší a menší částice.
Nekonečné vědomí má také své
vnitřní tajemné dělení. Každý jev, každá věc i bytost má z něj svou částečku.
V člověku je vědomí velmi silně a
výrazně živé, bystré a pozorné. Rozšiřuje se i prohlubuje souběžně s rostoucí
moudrostí, vývinem vůle a zušlechtěním citu. Úměrně k tomu, jak se duch chápe
celého projevu člověka, vědomí nabývá senzitivnosti umožňující konstatování
jsoucna ideálního i tvarového i jejich rozlišení a jednotu.
g) O dobru
Dobro je činností
lásky, jejími mírumilovnými vztahy, harmonizujícími skladbu života.
Dobro je určeno Všemohoucím za cestu člověka
životem.
Dobro je blahodárnou působností životních sil
tvořících vše pro spokojenost a nadšený vlet duše rozvíjením touhy po
dokonalém.
Dobro nese oblažení a mír, věci potřebné a
krásné.
Dobro projevuje Boha jako věčného Tvůrce,
poklad lásky nevyčerpatelný na věky.
Dobrem mluví Bůh ke všemu a vším je zrcadlí,
protože všechno nese v sobě nádhernou ideji radostní služby životu za každým
okolností.
Dobro je podstatou moudrosti, dává jí směr a
cíle tvoření ve velikosti i v detailu.
Dobro rozvíjí člověka jako skrytá síla Země
přírodu.
Dobro je odvěkým zákonem života bytostí.
Dobro dává krásné myšlenky, slova i city, činí
život žádoucím všem.
Dobro je setbou vždy přebohatou, nesoucí úrodu
rozsévači i za každých vnějších nepříznivostí.
Dobro nemá hranic ani míry svého projevu.
Dobro je studnou bezednou, vždy plnou moci
Boží.
Dobru je zasvěceno vesmírné tvarové jsoucno
jako sjednotiteli nestejností, rozděleností, jimiž se toto jsoucno zvlášť
vyznačuje.
K dobru všechno spěje a je hledá jak unavený
poutník bezpečné přístřeší. promítá se různě, avšak vždy v jednotě s pohnutkami
dávat a oblažovat.
Dobrem žít znamená vědomě spočívat v Bohu,
tlumočit Jeho záměry, činit všechny šťastnými, pokojnými, v míru a dostatku
radosti.
Být dobrým znamená být člověkem, a být
člověkem znamená konat dobro.
h) O zlu
Člověk hledá zlo mimo sebe, jakoby
bylo výplodem světa. Ono je však produktem duševní slabosti a neschopnosti
řídit myšlení a city, zachovat jim linii lásky, jak ji rýsuje Boží řád vztahů.
Kořeny zla jsou nedokonalé
poznání, labilní vůle, slabá citovost, neukázněná pohybová síla, rozvolněné
vztahy a skladby vnitřního uspořádání životních inpulzů,
narušená funkce instinktů, které jsou skrytými spontánními reakcemi na hnutí
života.
Kořeny zla jsou skryté vnějšímu
rozumovému postřehu i chápání. Jejich původ je ve světě mentalit a citových
vzruchů, které nejsou obvyklým vědomím zaznamenány.
Příčiny zla vyvstaly představou
věcí neodpovídající jejich postavení v životě.
Příčiny zla vznikly porušením
pravdy, vytvořením odporu k plánu Tvůrce, vzepřením se proudům dění při tvorbě
životních situací vydávajících lásku a mír.
Příčiny zla nově vznikají s každým
vychýlením cest vykázaných Bohem inteligencí a činnosti člověka.
Zlo vyrůstá z půdy života jako
plevel a býlí ze zanedbaného nebo nedobře obdělaného pole, kdy člověk nepečuje
o svěřené věci jak má.
Zlo je následkem lidského
počínání; netkví v podstatě věcí, jejich složení a poslání. Všechny podstaty
života jsou tvárněny a naplněny dobrem, korunovány dokonalostí lásky.
Zlo je nenormálním stavem bytí.
Zlo je velkým uzlíkem na zlaté,
krásné, rovné niti života; nikdy však tak velkým, aby se nedal rozplést a zcela
odstranit. Bez námahy však nezmizí. Potřebuje dovednou ruku a bystrý pohled
toho, kdo má za úkol jeho rozpletení. Je-li člověk postaven před takové
situace, má v sobě schopnosti toto nesnadné vykonat.
Zlo je nebezpečnou nemocí dětského
stavu člověka.
Zlo svědčí o silné narušenosti
vnitřních složek člověka, mylných představách nebo velmi opožděném vývoji celé
duševnosti.
Zlo je klopýtáním o překážky,
které má každá vývojová cesta, výstupem na vysoké hory Božství.
Zlo přináší utrpení jako černé
mraky vichřici a bouře.
Ke zlu nelze být lhostejným. Není
však moudré vidět a chápat je jako stav absolutní, hrozivý a tragický. Otřesný
a strašný je jen svými následky.
i) O lásce
Láska je nejvyšším stupněm dobra.
Láska je příčinou vesmírné krásy
tvaru, barvy, vůně a zářivých éterů.
Láska je jásavým vzrušením vědomí
i nesmírným zklidněním jeho hladin.
Láska je nejzazší představou
člověka, jakou může mít o dokonalosti.
Láska je jemným kouzelným proutkem
svazujícím vše se vším.
Láska je jedinou možností lidského
vyjádření definice života.
Láska je jediným obrazem, který
smí představit Boha očím Země.
Láska je věčným zdrojem světla,
skutečnou radostí mezi všemi radostmi.
Láska je vznešeností a velebností
tajemství Boha i člověka.
Láska je matkou i sestrou všech
ctností, vlastností božských, vloh anděla.
Láska je nesmrtelnou tvůrčí mocí,
základem i korunou života, silou nejtajemnější.
Láska je všechno dobrovolné,
ochotné, pokorné konání, i oběť a z ní plynoucí strasti duše i těla. Má mnoho
vyjádření, má nejrozsáhlejší činnost i nejhlubší ticho.
Láskou je člověk bytostí silných
tvůrčích vznětů i citlivou něžnou duší.
Láskou člověk slouží všem a sobě
dává poklad největší - Boha.
Láskou na Zemi prožitou a plně
projevenou se člověk stává miláčkem Páně, andělem Země s mocí chránit a
zachránit ty, jimž tuto službu věnuje.
K lásce se uchýlit o radu v každé
situaci je postojem dokonalých; žít vědomě láskou je účelem zkoušet člověka v
ohních protikladů.
Láska projevená uprostřed sporů a
hněvů zvedá mocnou pravici Krista k utišení rozpoutaných bouří zla.
Láska vydaná v plné upřímnosti a
jako neodvážený chléb, nepočítaný dar, věnovaný bez touhy po vděčnosti a
odměně, je skutkem božské hodnoty, jemuž se nic na Zemi z lidské činnosti
nevyrovná.
Láska je světlem, teplem i
závlahou lidství pro jeho rozkvět do krásy a růstu do velikosti.
j) O Bohu
Bůh je nepochopitelnou
skutečností.
Bůh je neznámým a skrytým
činitelem všeho.
Bůh je věčným tajemstvím.
Bůh je nevyčerpatelnou
životodárností.
Bůh je podstatou sil.
Bůh je mocí mocí.
Bůh je vyjádřeným i nevyjádřeným
jsoucnem.
Bůh je pojmem nekonečného obsahu.
Bůh je tvůrcem souvislostí.
Bůh je jediným vrcholem života.
Bůh je nekonečným pramenem
moudrosti a lásky.
Bůh je věčným pokladem dobra.
Bůh je stálou záhadou jevů.
Bůh je počátkem kosmu.
Bůh je nejvyšší vedoucí
Inteligencí.
Bůh je vládou nade vším.
Bůh je krásou tajnou i zjevnou.
Bůh je neviditelným viditelného.
Bůh je nepojmenovatelnou
Existencí.
Bůh je neobsáhlou nejvyšší Myslí.
Bůh je Duch nade vším a všeho.
Bůh je Světlo světa.
Bůh je zákonem i milostí.
Bůh je příčinou první a jedinou.
Bůh je nezrušitelným Bytím.
Bůh je Duší vesmíru.
Bůh je neznámem věcí.
Bůh je nepojmenovatelným vedením.
Bůh je jsoucnem ticha a míru.
Bůh je překrásnou harmonií.
Bůh je kouzlem tvaru.
Bůh je tvůrčí Dech.
Bůh je nejvyšším vedením všemohoucnosti
i vševědoucnosti.
Bůh je Bytost nad bytostmi.
Bůh je slavné Logos.
V Bohu je, co je.
V Bohu vše trvá, rozvíjí se, má
svůj pohyb, poslání, osud, prostor i čas, svou krásu, světlo, tvar, barvitost,
mnohost i jedinost, opakující se i neopakovatelné jevy.
V Bohu se člověk vyvíjí jak ze
seménka nádherný strom.
V Bohu se všechno zrcadlí a On je
vším projevován v síle, moci, tvůrčím umění, v něze a jemnosti lásky i v
podivuhodné skladbě příčinností.
V Bohu je neomezená činnost všech
úrovní.
V Bohu je položen vesmír jako oko
do hlavy a tvář do zjevu člověka k částečnému odkrytí toho, co se odehrává v
mysteriích duchového bytí.
V Bohu žít a mít o tom plné vědomí
je vrcholným prožitkem živoucího, jsoucího.
V Bohu se odehrává, co člověk
prožívá na Zemi i na nebi, v utrpení i slávě syna božího.
V Bohu je zabezpečení života jako
maličkého děťátka péčí výborné matky. Není jediného místa, nejmenší skuliny,
jíž by mohl proniknout nečekaný otřes a zmar.
V Bohu každý nachází svůj bohatý
život, cestu od jiných odlišnou, ale spojenou se všemi v cestu jedinou.
V Bohu žít znamená ž í
t - být v plnosti skutečnosti.
V Bohu nalézt sebe a v sobě Boha
je dokonalostí poznání.
k) O lidském a Božím
Co je Boží, je dokonalé.
Boží je vše, a proto ono vše má v
sobě dokonalost jako překrásnou perlu položenou pod množství vod různých zákonů
pohybu a souhry okolností v souvislostech podivuhodných osudů kosmu.
Boží rozlišujeme od lidského jen
šíří úkolů, možnostmi projevu, kvalitou činu.
Lidství je částí kosmického
života, jedním stupněm jeho široce rozložených činností. Je zajímavé a od
jiných odlišné tím, že je prolnuto zápornými elementy vyvolávajícími rozvrat,
rozkol, zmatek, aniž však pohnou základní strukturou jeho života.
Boží znaky jsou protisknuty do
všeho lidského, protože ono je do značné míry experimentem působnosti
protikladu. Tím i jeho negativní rysy dostávají úlohu služeb, kryjí záměr
Tvůrce, který proťal světlo stíny, vody zavřel břehy, všemu odpočítal čas
naplnění sebe Bohem v zápase s překážkami.
Lidské cesty se položily velmi
nízko, kde lidství je jiskrou stěží doutnající v popelu zničených krás a
velikostí života. O to slavnější a celým vesmírem sledované je jejich zvednutí
se k výšinám cest Dokonalého.
Boží milost není darem náhody a
chvilkové vlídnosti Nejvyššího. Je výsledkem zdařilých pokusů v díle všeobecné
spásy na straně, do níž se v pozemskosti nevidí.
Lidská snaha je korunována
úspěchem, když se dovolává spojení s vůlí Boha, která stejně přeje všem, rovně
všem dává, všechno miluje a každého zvlášť oblévá přízní, jakoby byl jediným a
ve vesmíru sám.
Do lidství vstupuje člověk, když u
něj nastává závratně rychlá cesta ku pravici Otce k úkolům vytvořit nové věci
mocí a uměním lásky. Proto žije svůj pozemský život ve znamení plození nových
těl, jimiž se rozdmychávají a mohutnějí tvůrčí síly.
K lidství se Božství přidružuje a
s ním posléze splývá až ve vrcholných fázích vývoje, kdy člověk překročí
hranice své osobnosti a žije jako společenství všech v Bohu, jako služebník
všech, avšak pán nad sebou i v nejmenších podrobnostech projevů.
Lidské slabosti jsou znakem
dětinských stavů vědomí, kdy je zúženo, má slabé prostředky a je jako travička
pod kamenem bez barvy a vzrůstu.
Lidství pomíjí jako noc při
východu slunce. Láskou je proměněno v krásné člověčenství, a to se pak stává
skvělým andělem svým zmoudřením, láskou, která se v něm usídlí, protože se jí
plně otevřel a dal.
Boží a lidské jdou ruku v ruce
Zemí a nerozlučují se ani když mezi nimi zlo světa vytvoří propasti. Kdyby se
jen na okamžik Boží od lidského zcela oddělilo, byl by konec Země i člověka.
1. Mysl a rozum
Mysl je široké pole působnosti
člověka. Jí vstupuje do oblastí hmoty a ducha, prochází všemi stupni, které se
navzájem váží, rozdvojují i rozlišují.
Mysl spojuje člověka s Bohem; také
však se světem a všemi jeho protiklady, problémy i poznáním, čerpaným ze
zkušeností rozsáhlé činnosti lidstva.
Mysl je oblastí zákonitých pohybů,
daných řádem vývoje od lidství k božství. Zrcadlí činnost inteligence v
úrovních, kde se tvoří formy života, tvar krásna, realizace idejí.
Každá činnost má svůj počátek ve
zrodu určitého záměru, přání, touhy, lásky, naděje i víry. Mysl je sídlem
těchto tajemných projevů života. Je jednou z možností vyjádření existence
inteligencí tvůrčí i tichou podstatou bytí.
Mysl je vnitřním okem, jímž člověk
poznává oblast danou mu k projevu a činnosti, úkolu a poslání v kosmickém
jsoucnu. Je jemným tykadlem rozprostřeným do šíře věcí a jevů, které má poznat
a spoluvytvářet s jinými složkami života, zaznamenávat v sobě, informovat o
nich vědomí; současně je hodnotit, zařadit do strany kladu či záporu, podle
výsledků, které nesou význam jejich úlohy ve světě vnějším i vnitřním.
Mysl má rozsáhlé a všestranně
významné úkoly:
Poznávat, chápat, rozlišovat,
vytyčovat záměry a cíle, tvořit mosty souvislostí, volit nejlepší z možností.
Být kritikem a soudcem svých
projevů.
Přesně formulovat souhlas,
nesouhlas, obhájit jejich volbu.
Vyjadřovat vnitřní i vnější stavy
každého okamžiku.
Usměrňovat cit a sjednocovat s
vůlí všechna vnitřní hnutí.
Tlumočit moudrost a lásku. Vést je
k činům v rámci možností známých i v tvůrčích experimentech smělých novot; jimi
odhalovat neznámé tajemství, pronikat jejich skladbou a tak se zúčastnit jejich
procesů až k mysterijním hloubkám.
Mysl ve vyšších, složitěji
umocněných schopnostech přechází do funkce rozumu. V hmotném světě rozum
zastupuje a vyjadřuje nejvyšší řídící a kontrolní princip člověka, zakotvený od
věčnosti v čisté beztvaré duchové podstatě, vycházející z Boha jako světlo ze
Světla.
Hmota má své omezení i konečnost.
Nemůže v sebe pojmout ono božsky nekonečné, co je duchovní podstatou člověka.
Proto on v dočasném rámci svého působení ve hmotě má k dispozici pro řízení
svých věcí ony mnohotvárné schopnosti mysli, jejichž vrcholem je rozum. Ten je
na Zemi nejvyšším činitelem člověka, pokud on nepřekročí rámec pozemského
chápání věcí i všeho smyslu života, pokud v sobě nehledá a nenalezne vyšší
složky, hluboce skryté pod průměrným vědomím, pod hladinou prostého lidského
citu.
Mysl a rozum splývají svou
činností v celém rámci projevu. Jejich rozlišení a oddělení vstupuje jen v
rozhodujících okamžicích, kdy je nutno nalézt řešení, východisko z obtížných
situací nebo vnitřních zmatků, zaujmout přesná stanoviska, pochopit složité
dění světa. Tehdy mysl předkládá šíři možností. Rozum rozhodne, která
alternativa zvítězí, jak a kdy bude realizována.
2. Stupně myšlení
K různým životním problémům a
situacím je možno zaujmout různá stanoviska, chápat je různým pojetím. Jejich
dokonalost či nesprávnost závisí na schopnosti mysli rozložit problematiku i
všechny otázky s ní související do náležité šíře a hloubky, osvětlit je ze
všech stran a předložit je své inteligenci - nebo jinak rozumu - k
posouzení, nalezení pravdy, jasného východiska, moudrého řešení.
Rozum svou úlohou je vázán na
celkový vnitřní stav člověka, v němž působí i jiní činitelé než mysl. Především
vyspělost citu umožňuje vnímání hluboce vnitřních hnutí, které jsou reakcí na
dojmy života. Stupně jejich síly a intenzity umožňuje mysli zaměření na
důležité jevy, co je nebo má být poznáno, pochopeno, hodnoceno či konáno jako
člověku dobré, všem blahodárné. Je-li cit chabý a slabě reagující na životní
pochody vnější i vnitřní, inteligence rozumu kolísá. Nemá silných projevů,
nestačí v sobě zpracovat vjemy a dojmy ze silných a otřesných životních procesů
odehrávajících se v osudu osobním i světovém.
Je-li inteligence soustředěna
ponejvíce na myšlenková vyjádření a jen ony jsou jí uznány za jediné vnitřní
mluvčí, pak se člověk nedokáže projevit moudře a ušlechtile. Jeho řeč, chování
i city jsou poznamenány strohostí, jednostranností, úzkými zájmy, sobeckými
žádostmi, schopnostmi, jež více škodí než prospívají souhře lidského života ve
společenství.
Myšlení je vynikající schopnost
člověka jen v součinnosti s citem, od něhož bere hloubku, jemnost a geniální
nazírání pravd, osvícení rozumu, zvládnutí obtížných úkolů, problémů a řešení
otázek, důstojnost a ušlechtilost vyššího stupně lidství.
Člověk myslí několika stupni
myšlení možného zde na Zemi. Jeho mysl zpracovává a vědomí předkládá:
Poznatky týkající se vnějších
věcí, Země, její přírody, živých tvorů a lidských bytostí po stránce známé a
vůbec poznatelné zákonitosti.
Záležitosti svého těla, všech
nutných prací k jeho udržování výživou, oblékáním i bydlením.
Dění osobního osudu v rámci
rodinného i národního soužití.
Věci povolání a postavení mezi
lidmi.
Problémy lidské činnosti technické
a kulturní.
Obtíže v kolísání a celkové
labilitě těla, nesoucí bolest a smrt.
Stavy vnitřního života.
Vztahy k lidem.
Rozpory, zmatky světa.
Problémy lidství.
Otázky víry.
Úsilí o duchovní život, vyšší
nazírání.
Lásku k Bohu.
Celou šíři krátce zde načrtnuté
činnosti mysli nevyvíjí a neprojevuje člověk každý. Dokáže-li ji i takto
rozprostřít, tu z každé části zpracuje určitý menší díl. Některého oboru
myšlení se jen dotkne, jen co je nezbytností k uhájení postavení člověka. Čím
širší a hlubší je však myšlení o životě, tím rychlejší růst je jeho moudrostí,
snadnější cesta ke zušlechtění.
Poznáváním šíře a hloubky jevů,
hledání příčin a následků, chápáním souvislostí objevuje člověk sebe jako
tajemnou součást vesmíru a život jeho jako projev všemohoucích, všemocných sil
mocí Tvůrce - Boha - nekonečné, velebné, neobsáhlé Inteligence věků.
3. Rozvíjení myšlení
Mysl člověka jako pořadatel věcí a
informátor vědomí je nesmírně cennou schopností člověka vzhledem k rozsáhlé
činnosti, která je jeho úkolem v trvání určitých forem kosmu, k nimž ona
přispívá, je doplňuje specifickými prvky, rozšiřuje jejich vliv a účiny na
všeobecný život.
Pro široký a rychlý vývoj mysli
přichází člověk do zemské sféry. Je složitě formován protiklady, aby se myšlení
stupňovalo, byla pohotovost úsudku, potřebná stabilita, pevná vůle, kterou je
nutno vkládat do myšlenek, slov i citů, aby projev byl silný, vlivný a vysoce
kvalitní. Šíře věcí a jevů vtahuje mysl do sebe, aby ona jí pronikala, zkoumala
a prohlížela všechno ze všech stran, z výše i hloubky, z hledisek hmoty i
ducha.
Průnik životem lidí činí mysl
pevnou a mohutnou, podobnou tělu atleta podrobenému neustálému vypětí sil a
námaze. Z mysli se stává mohutný pracovník, schopný výkonů, jakých je třeba pro
zvládnutí problému současných i k přípravě na další pronikání člověka životem
vyšších úrovní v širší a náročnější činnosti budoucích věků, které odhalí dnes
ještě na Zemi neznámou krásu kosmu.
Rozvíjení, zpevňování a zesilování
mysli pozemskými způsoby myšlení nese však v sobě určité nebezpečí. Věci Země
jsou postaveny v rozporu, mnohé nesou pečeť nedokonalosti, stíny zla. Mysl,
která je poznává nebo je okolnostmi dovedena k jejich poznání, nutně musí s
nimi navázat určitý kontakt, třeba neviditelný. Již tím, že na jevy a věci
myslí, proniká jejich skladbou, dotýká se jí jemnými tykadly svých skrytých
sil. Tyto doteky zanechávají v ní odlesky a stopy. Jako na rukou ulpí částice
látek, s nimiž přišly do styku, tak i myšlenky zabývající se rozpory a negací
jsou úměrně zastíněny hrubostí a tvrdostí nedokonalostí, které poznávají a s
nimi jednají.
Má-li myšlení nést klad a být cenným vývoji člověka i obecně, musí obezřetně operovat svou schopností poznávat, zkoumat a se vším neustále konfrontovat, potýkat se s rozpory a přinášet skladbám i významům věcí osobitý vklad kvalit.
4. Rozlišení věcí
Nemá-li člověk zapadnout do
vlastních konfliktních rozporů, nejasností a zmatků, musí se hned od počátku
poznávání věcí učit rozlišovat jejich poslání a postavení vzhledem k sobě i
celku včetně přírody. Musí věci sledovat, zkoumat, hledat řád, z něhož vzešly,
jímž jsou vedeny ke službám životu i člověka v něm.
Všechno je zaměřeno k jednomu
cíli, jímž je vývoj, rozmach života v nekonečných variantách. Vývoji slouží i
věci nesoucí zřejmé stopy negace. Tyto věci jsou však složitě vázané, že jim
nelze porozumět z průměrných hledisek Bohem neosvíceného rozumu. Některé z nich
jsou jen výstražnými mementy. Jiné jsou záměrně vytýčenými překážkami nutícími
rozvíjet rozumovou inteligenci, intenzivnější cit a mohutnost vůle; také ovšem
skrytou duchovní sílu, která nejdříve intuicí a pak přímo se chápe vlády nad
celým člověkem, aby ve vyšších fázích jeho vývoje jej projevila jako bytost
božskou.
Člověk stojí uprostřed proudu
jevů. V jejich množství se těžko orientuje. Někomu to trvá krátce, jinému velmi
dlouho, než najde pevnou základnu, v níž by začal svůj další úsek vývoje k
vnitřní ušlechtilosti a moudrosti. Myšlení je mu velkým pomocníkem. Nemá-li
však vnitřní síly, vše usměrňující a přísně káznící získaným poznáním, snahou
jít ve všem dál a výš, stává se ono prvkem brzdícím, ne-li přímo překážkou
zušlechtění.
Naučí-li se člověk rozlišovat a
tak i poznávat skrytá nebezpečí, ví-li, která věc života jej povznáší a která
táhne dolů, nastává mu další nesnadný úkol: využít poznaného k vedení cest
svého myšlení a citu. Rozvinuté a současně pevně zvládnuté myšlení je již samo
o sobě vyšším stupněm života člověka, znakem vnitřního zušlechtění.
5. Mysl činná
Činnost mysli je protikladná.
Povznáší i stahuje k nejnižším stupňům. Téměř každý člověk svým myšlením
zrcadlí tyto protiklady. Tak je tomu od chvíle, kdy v něm začne proces proměny
tohoto stavu působením víry ze strany jeho i vlivem Božím.
Poznáním vyššího smyslu života,
navazováním spojení s duchovním principem v sobě a přes něj s Bohem, dostává
myšlení člověka zcela jiný význam a vliv. Ubírá se jinými cestami. I když
vnější rámec života se nemění a člověk zůstává dál uprostřed lidí, jevů a věcí,
s nimiž se spojuje svou myslí, jeho myšlení ztrácí svou protikladnost a
vyhraňuje se k dobrému. To ovšem za předpokladu, že si je plně vědom, čemu mysl
i cit slouží, co mohou přijmout za dobré, moudré, k čemu upřít pozornost, dát
zájem a věnovat účast.
Mysl poučená, dobře rozlišující,
vědomě poutaná k vyššímu životu, odmítající nízké a zlé, sjednocovaná s citem,
prolnutá láskou, svou činností nesmírně slouží Zemi. Odstraňuje překážky vývoje
všech lidí k duchovnímu životu nesoucímu mír a blaho příštímu věku. To proto,
že se ztotožňuje se vším, co činí Bůh, stává se Jeho nástrojem, jeho až do Země
a hmoty prodlouženou pravicí tvořící dobré a krásné vším a všude.
6. Mysl tichá
Tento nezvyklý pojem přichází v
úvahu a k uplatnění za nadprůměrných okolností. Člověk k nim může být doveden
souhrou situací, jinak řečeno vedením Božím, nebo k nim může dospět po určitém
úsilí sám.
Zemský život je charakterizován
rozsáhlou činností. Vytváří ji celý řetěz drobných článků, z nichž každý má
svou osobitou důležitost. Vypadnutí toho či onoho by neslo zastavení nebo
citelné zpomalení cyklu dění, jež se má vytvořit v experimentu i obraze určení.
Člověk sám neřídí složitý chod
zemské činnosti. Je vsunován do jejího rytmu v určitý čas, s určitou schopností
přesně odpovídající souhře dění. Vyšší vedení řídí příchod i odchod ze světa,
zařazení na úseku díla, jehož prostředky rozhodují, kdy který člověk je
nepostradatelný jako myslitel určitého typu, charakteru a šíře formátu nebo
pracovník technický. Protože každou činnost předchází myšlení lidí, není
lhostejné, kdy, kde a jak někdo z lidí myslí, v jaké intenzitě a na jaké úrovni
lidství.
Všem lidem je dáno myšlení jako
hlavní předpoklad tvůrčího života, nejsilnější projev osobnosti. U jedinců,
kteří dosahují vyššího stupně života, se obvyklý řád věci mění. Mohou volněji
disponovat osobní cestou. Mohou se zúčastnit známého chodu lidského života nebo
jej vytvářet odlišně - přijmout život jak je na Zemi formován, jak nese
utrpení bytosti jemné, zušlechtěné až do stavu univerzální lásky. Proto
zřídkakdy takovéto bytosti se vsunou plně do běžných forem lidství. Odstupují
od nich buď přímo nebo jen vnitřně. Volí společenství stejných vstupem do
řeholí nebo úplné samoty.
Tito výjimeční mají své formy
projevu. Žijíce jen vnitřní duchovní silou, nemusí plně používat způsobů lidí.
Jejich myšlenkové síly jsou buď již tak koncentrovány a zmohutněny, že působí
bezprostředně tam, kde působit mají nebo chtějí, a to přímou funkcí vůle, nebo
jsou ještě nerozvinuty vůbec, protože ona bytost přichází z oblastí života, kde
formy činnosti a působnosti jsou jiné než zde. Jestliže jejím posláním na Zemi
je třeba jen snést do ní duchovní síly vyšší sféry a sebou je vetknout na
určité místo v prostoru, kde ony vlastní iniciativou působí, pak onen člověk
může zůstat jinak bez vnější činnosti nebo ji projevit jen slabě a nevýrazně.
Mysl takového člověka se může nazvat myslí tichou, protože vystoupila z poslání
silné tvůrčí myšlenkové činnosti. Význam a zrození takového člověka i jeho
poslání tkví jinde; může se jím prokonávat oběť nebo
příprava k duchovní misi.
Nelze říkat, který způsob života
je lepší. Ke svému místu i poslání na něm, službě a veškeré činnosti jsme jako
lidé osudově dovedeni. Vnitřní impulzy neslyšně, ale důrazně mluví, kam, kudy,
kdy je třeba jít, co konat, do jaké hloubky a intenzity rozvinout myšlení.
Má-li člověk touhu a snahu jít cestou nejlepší, konat dobro, tu na každém místě
a každou formou slouží Bohu, Jeho dílu, sobě i jiným v současnosti i pro
věčnost.
7. Cesty myšlení
Cesty myšlení se rozbíhají životem
za vším a ke všemu, co jej vytváří. Jsou široké i zcela úzké. Mnoho lidí po
nich chodilo a chodí, protože všichni prožívají radost, bolest, námahu,
problémy, starosti a pak i smrt. Cesty široké se otevřely poznáním a zkušeností
lidstva i vlastní moudrostí a kulturou světa. Cesty úzké jsou ryze vnitřní, po
nichž každý jde za svou dokonalostí ruku v ruce s nedokonalostí, s níž je
spojen, když prožívá vývoj lidství k božskému stavu člověka.
Na obou cestách jsou překážky,
nesnáze, zápas na každém kroku, protože Boží řád vede vývoj nesnadnostmi, aby
zářily a svítily do širokých prostorů překrásné perly vlastností, schopností a
vloh člověka tvořit, trpět, milovat, obětovat, sloužit, pomáhat, měnit a
upravovat, žít za všech podmínek dobrého i zlého.
Myšlení je předvojem
předcházejícím na všech cestách všechno, co je u člověka v činnosti po čas jeho
strádání, úporného snažení jít dál a výš, jak je mu uloženo a jak také nalézá
ve své duši k tomu pohnutky a naléhavé popudy. Co je v popředí, je nejvíc
viditelné, stahuje k sobě pozornost. Proto i mysl je podrobena neustálé
pozornosti a kontrole duchovního vedení, které každý člověk má jako pomoc a
ochranu vyššího světa při své těžké pouti úskalím a překážkami vzestupu.
Obraz myšlení dává důkaz o
vnitřním stavu. Ti, kteří v něm umějí číst a znají zákony příčin a následků,
vědí, co lze očekávat v budoucnosti blízké i vzdálené jako nové komplikace,
těžkosti nebo uklidnění a dobrý osud člověka, jeho vzestup a pak i vstup do
vyšších úrovní.
Člověk na Zemi nevidí svůj obraz,
jak jej tvoří jeho myšlenky a city. Kdyby do něho uměl nahlédnout, měl by velmi
usnadněnou práci se sebou. Věděl by, kdy mu byly myšlenky ke cti a pro krásu,
kdy jej zatemnily jako tmavé mraky věčně modrou a zářící oblohu. Varoval by se
těch, které jej snižují, vyhledával by v sobě ty, které jej zušlechťují.
Tato vlastnost by mu však vzala
ono cenné, pro co vlastně podstupuje své zápasy: vlastní díl přičinění na svém
zápase a z toho plynoucí úctu celého Božího světa. Proto zůstávají cesty
uzoučké s velkými překážkami a nejednou uzavřenou branou nesnadně se
otvírající.
Na širokých cestách myšlení obíhajících
svět a vnější lidské záležitosti, i na úzkých, krajně nesnadných, vinoucích se
vnitřními stavy, osobními zápasy v přemáhání zlého, je nutno být krajně bdělým,
soustředěným, pozorným ke každému hnutí, pevně odhodlaným vytvořit svůj
myšlenkový svět do jasného obrazu ušlechtilosti i moudrosti člověka. Jen takový
je zabezpečením všech cest jeho života zde i všude jinde, jejich mírem i
krásou.
8. Moudré myšlení
Moudré myšlení žádá:
Sledování jeho cest od věci k
věci, od milého k nemilému, mít jasno v otázce, o čem je třeba přemýšlet, co
vyžaduje úvahy před rozhodnutím, co je možné řešit vůlí, co jen rozumem i
citem, čeho si pozorně všimnout, co minout a nezdržovat se výklady věcí.
Pevný úmysl vytvořit svou myslí a
na její straně jejími možnostmi předpoklad i pomoc svému duchovnímu vývoji.
Vytrvalé úsilí znovu a znovu se
chápat možností daných myšlení, aby jimi bylo vytvořeno dobro v sobě i na Zemi,
zušlechtění své i jiných.
Přísnou kázeň myšlenkových
postupů.
Stálý dohled nad myšlením, aby ho
nebylo příliš velké množství, myšlenky nebyly rychle přerušované, útržkovité,
roztříštěné, silně neklidné, příliš rozjitřené a vzrušené, nebo naopak chudé,
nic nedávající, jako větrem zmítaný, uvadlý, k zemi padající list stromu.
Zásahy vůle do chodu a obsahu myšlenek;
jsou-li překážkou k uklidnění, vůlí je přimět k tichu.
Tvoření potřebných představ nebo
vyvolání vzpomínky na to, co je třeba znovu promýšlet a definovat, opravit
aspoň v duchu.
Vnést přísný řád i vnitřní sílu do
myšlení, aby mělo pohotovost, soustředěnost, bystrost a neúnavnost v čase, kdy
to okolnosti žádají, protože prožíváme tělesnou námahu, obtížné řešení problému
a těžkostí, vnitřních zmatků, nejistot i hledání pomoci Boží modlitbou.
Věnovat pozornost myšlenkám každý den
a možno-li v přesný čas, aby v káznění spolupracovala vůle a rozhodování se
zúčastňoval i cit.
Často dát vědomě mysli oddech,
uvolnění napětí představou ticha a klidu.
Nenásilně, ale záměrně mírnit
intenzitu myšlení, zmenšovat jeho proud, zpomalovat pohyb myšlenek, když
odstupujeme od nutné práce nebo duševní činnosti a toužíme po odpočinku a
spánku pro osvěžení.
Zastavovat příliš silný tlak
myšlenek; uvědomovat si jejich přítomnost i naplnění, které nesou vědomí,
jejich příchod i odchod.
Vědomě se zúčastňovat procesů
myšlení, je řídit a tak vyvíjet sebeovládání, sebezápor,
vnitřní jistotu a pevnou víru za každým okolností.
Vytyčovat myšlenkám zájmy, aby
mysl nebyla přeplněna dojmy z jevů, které zneklidňují, rmoutí nebo stahují do
nízkých vášní a zálib.
Soustavně a vytrvale odvádět
pozornost od všeho, co kalí vnitřní mír, rmoutí či silně komplikuje život,
nahrocuje situace nežádoucí problematikou.
Pevně a plně odsunout i zcela
potlačit všechny nižší a všední myšlenky, když je chvíle pro modlitbu a vnitřní
rozjímání, pro povznesení duše k Bohu v hledání i nalezení spojení.
Naplňovat myšlenky touhou po
dokonalém, touhou po Bohu.
Z myšlenek tvořit posly lásky ke
všem bytostem, životu a Bohu; lásku jimi dát a rozprostřít Zemí, svým celým já.