3. Vstup do nitra
Vstup do nitra žádá:
Prokonané pokání.
Započetí, rozvíjení a posléze plné
uskutečnění obrodného procesu, kterým se zcela odstraní starý způsob života v
mravní pokleslosti, nedostatečném charakteru a chybném konání, a
vytvoří se nový, vysoce kladný
vztah ke všemu: k lidem bratrský, k Bohu synovsky vřelý, poddajný i oddaný.
Vědomé, chtěné uvolnění svazků
příliš poutajících k zemské hmotě, k záležitostem těla a světa i k osobním
nižším žádostem.
Pevné odmítání zájmů odvádějících
pozornost k hlučnému vnějšímu projevu, dění, k tříštění zájmů na mnoho stran, k
oslabení vnitřní bdělosti a kázně.
Přemáhání a utišení touhy
vyniknout a uplatnit se viditelně pro chvály lidí - uspokojené sobectví.
Ovládání se v každém rozjitření mysli
i citu a zvláště v krajní nespokojenosti, odporu a netrpělivém čekání na cokoli
důležitého a vítaného, nepostradatelného i nezbytného.
Hledání duchovních poučení.
Použití příležitosti každého dne k
povznesení mysli k Bohu.
Soustředěný zájem o problémy osobního
vnitřního vztahu v přísném hodnocení jeho úrovně, neúprosné kritice každé malé
chyby.
Duchovní úvahy.
Tichá hluboká meditace.
Intenzivní, vytrvalý, neustále
obnovovaný vroucí vztah k Bohu.
Myšlenkové i slovní modlitby
hluboce podložené citem, touhou a láskou k Bohu.
Neustálé konfrontace úmyslu s jeho
naplněním, které ukáží nedostatek v konání i odchýlení od dobrých předsevzetí
nebo nedostatečnou vytrvalost na duchovní cestě.
Vyvíjení dokonalosti soustavně,
cílevědomě, denně a v každé příležitosti, zvláště v nejméně vhodných
podmínkách.
4. Vnitřní intuice
Vnitřní intuice má tyto znaky:
Je tajemným projevem Boha v lidské
duši; Jím je inspirována k činům, myšlení i lásce.
Je skrytou cestou moudrosti Boží k
vědomí člověka a informaci o složení života, o významu a skladbě věcí, zda
jsou, kde a proč, jak kudy jít za posláním a s ním Zemí i kosmem.
Je neustálým kontaktem mezi
lidským a Božím, který není přerušen ani rozpadem těla, vstupem kamkoli, ani
pádem do nejnižšího stavu lidství.
Je Boží vůlí bez hlasu a zvuku,
které znějí Zemí a jsou zachytitelné lidskému sluchu.
Je impulzem ke každému obratu věcí
k dobrému, napravení a odčinění zlého.
Je božím věděním člověka; bez něho
by nenašel východiska, nedokázal by přejít hory překážek, ohně zkoušek své
vnitřní zralosti, ani bláhovost lidského dětství, všechny stupně nevědomosti.
Je tajemnou silou udržující
bytostnou skladbu člověka v rámci Země a za určených významů i zákonů pro pobyt
ve hmotě i ve sférických vlastech.
Je záchranou bloudících, vnitřní
útěchou trpících, vyšším osvícením rozumu, krásnou tužbou citu, předpokladem
činnosti dobra, silou k zápasům se zlem světa i osobní slabostí.
Je základem veškeré víry a naděje,
podmínkou jejich rozvíjení, zvedání úrovně inteligence.
Je možností dosáhnout vědění ve
velkém rozsahu a hloubce.
Je vnitřní duchovní činností
silnou a nejvlivnější, o níž svět nic podstatného neví, ačkoli je nezbytná pro
vytváření i trvání náboženské formy, pro díla kultury světské a každou tvůrčí
práci.
Vnitřní intuice působí nezávisle
na člověku; má svou iniciativu v Bohu s celou Jeho nevyčerpatelnou mocí.
Naváže-li však člověk s ní vědomé spojení, na ni spoléhá jako na moudrého
vůdce, její vedení očekává, o ně tiše v nitru žádá a prosí, pln pozornosti k vnitřnímu
hnutí se jí poddává - přetváří člověka v bytost vesmírnou, univerzálně
prospěšnou, zjevem krásnou.
Otevře-li jí člověk vědomě svůj
rozum i cit s přáním, aby jimi i na vnějších stranách projevila duchovní znaky
života, vývoj věcí postupuje velmi rychle určenou cestou. Naplní úkol staletí
třeba za jediný den vnitřní i vnější činností člověka ve jménu lásky a Boha.
5. Vědomé spojení s intuicí
Vědomé spojení s intuicí má mnoho
těžkých podmínek a složitou vazbu předpokladů, za nichž je možné. Nelze je uskutečnit
naráz, bez předchozích příprav, snah a úsilí zjemnit a rozvinout vnitřní
duchovní život, otevřít se vlivům Božím.
Vyžaduje hluboký cit přímo
andělského ladění, jistotu o její existenci a velké moci nad vnitřním světem.
Vstupuje do silného vlivu jen v
jasném klidu mysli, ve ztišení všech citových výkyvů, v soustředění a mlčení.
Vědomí ji silně vnímá, v sebe
přijímá, je-li předem vycvičeno jednak v tichých meditacích a také v pohotových
reakcích citu na každé hnutí nitra.
Prolíná vůlí poddajnou, zpokornělou
vírou a láskou k Bohu, která dávno odložila tvrdé postupy, neúprosnost,
neústupnou vládu rozumu.
Vychází z Božského a vchází do
lidského a je mu do značné míry přizpůsobena, avšak tam, kde nalézá velké
provinění, neodevzdává svůj dar a vedení, ať jakkoli naléhavé problémy člověk
řeší a třeba se i dožaduje Boží pomoci.
Jejím posláním je dodat osvícení
od Boha, ale jen snaživému, vytrvalému žadateli a prosebníku, který je otevřen
poznání a připraven konat dobro; člověk ji dostává z lásky Boha, a proto má
lásce sloužit, ji šířit a všude uplatňovat.
Vědomé spojení s intuicí se
dosahuje i milostí Boží přímou - v mimořádných případech:
Je-li mu dán významný úkol pro
duchovní vývoj lidstva, v němž je třeba prokonávat nebezpečné překážky, zápasit
i bojovat za Božské ideje sjednocení, kdy se rodí statečnost, hrdinství a oběť.
V nebezpečí tělesného zahynutí
jedince nebo i celé skupiny lidí za nepředvídaných katastrof, neštěstí a
pohrom.
Ve válečných situacích, kdy Bůh
zvlášť chrání ty, jimž nemá být život odňat, varuje je předtuchou, zvláštními
instinkty je vede k příchodu a odchodu z určitých míst, kde hrozí nebezpečí.
V čase určeném k odhalení
některého z četných tajemství hmoty, které má být lidstvu k dispozici.
Je-li třeba prokonat určité formy
oběti zneškodňující příliš prudké a vysoké vlny následků zla lidí, dostávají k
tomu určení jedinci silné proudy intuice, které je vedou na určitá místa a do
situací, které oběť činí nevyhnutelnou a ji přímo navodí. Říkáme, že jsou
vedeni Duchem svatým, Jím osvíceni a posilováni ve svém obětním životě, který
nejednou vyústí i v mučednictví.
6. Duchovní myšlení
Duchovní myšlení má tyto znaky:
Je nezbytné k vývinu vnitřního
života a také předpokladem jeho zdárného výsledku.
Jeho správné moudré projevy jsou
úměrné chápání člověka jako tajemství Boha a vesmíru.
Nabývá správnou intenzitu, hloubku
i šíři úvahami o životě, přemýšlením o Bohu, studiem Písma, přijetím Slova
Božího v něm do celého rozumu i srdce.
Nabývá vyšší formy modlitbou i
tichou vnitřní meditací.
Projevuje se zvýšenou aktivitou
citů ve všech problémech vztahů milých i nemilých, kdy je třeba smíru, jemuž
rozum brání.
Je žádoucím pro své vlivy, které
umožňují proniknutí k vnitřním silám, nadprůměrným schopnostem činit nadlidské.
Zjemňuje obraz člověka až do
vnitřní krásy a mystického kouzla.
Přetváří člověka v duchovního
zasvěcence.
Přináší světlo prostoru, v němž se
promítá jeho tělesný i duchovní život.
Je mostem pro rychlý a bezpečný
přechod na druhý břeh života.
7. Význam duchovního myšlení
Duchovně myslící člověk je účasten
vyššího života i když se pohybuje na Zemi. Jeho vnitřní svět je jím zvednut nad
hmotu a spojen se vším Božím v celém kruhu života.
Z myšlenkového zapojení na Boha
plyne duši i tělu velmi blahodárný vliv. Jím se rozvíjí vnitřní síly a k
činnosti povstává skrytá moc duchovního principu. Ta přetváří slabého člověka v
bytost vysoce výkonnou, schopnou všestranné činnosti, neustálé pohotové
iniciativě ke konání i myšlení osobnímu a posléze i univerzálnímu.
Duchovní myšlení je prospěšné celé
Zemi. Jím proudí zvlášť silné životní energie rozvíjející tvary a formy nejen
lidského života, ale i přírody, její složité i krásné mnohotvárnosti.
Duchovní myšlení je zdrojem
tělesných sil. Jimi každé tělo okřívá a omlazuje se. Zpomalí i zastaví jeho
stárnutí a ochablost. Je lékem na každou chorobu.
Duchovním myšlením proniká tajemné
světlo Boha. Proto se jeho nositel a šiřitel nazývá osvíceným.
8. Význačné rysy duchovního
myšlení
Duchovní myšlení má tyto význačné
rysy:
Je jako otec a matka všem věcem,
protože na všechny s láskou myslí, v duchu je staví na nejlepší místo, protože
je chápe jako Bohem dané a Jím tvořené i rozvíjené do krásy a bohaté účelnosti.
Všemu dává zdůvodnění duchovními
zákony, jak je do vesmíru rozprostřela Boží moudrost a láska.
Zrcadlí člověka i v rámci hmoty
duchovou krásu ušlechtilosti.
Je pečlivé a starostlivé, aby
vlastní i všelidský život byl projeven jak Bůh v Kristu učí.
Je moudré vědomím, kdo je člověk a
čím je povinen životu, svému Pánu i sobě v lidství, a pak jako anděl, služebník
lásky Lásce.
Nese do života naději i pevnou
rozhodnost stát neochvějně v dobru jako jeho ochránce, pokud je slabé a
opomíjené na Zemi.
Zúčastňuje se Božího díla
soustředěním na ně a pozorností ke všemu, co je míjí i v čem ono stojí jako
zemský pracovník, co samo vytváří nebo společně s jinými pro obecné hodnoty i
osobní blaho.
Vyznačuje se hloubkou úvah,
širokým rozprostřením otázek života, na něž odpověď je i není pro nezbadatelné
tajemství individuality i jednoty všech v jednom původu.
Proudí myslí jako klidné vody
spoutané pevnými břehy, prosluněné zářícím, ale nepálícím sluncem jara.
Vytváří kladné představy v důvěře,
že zlo je přechodná nemoc člověka a Země.
Vydává do prostoru líbeznou
duchovní vůni jako sad kvetoucích růží, lípy v plném rozvití květu.
Člověk s duchovním myšlením
přitahuje k sobě svět Boží, protože on jde tam, kde je světlo, krása a mír.
1. Postavení věcí
Postavení věcí je na Zemi
promítáno světem vnějším, kde věci mají své přesně ohraničené formy a tvary,
vyjadřující viditelně jejich poslání, neustále prověřované zkušenostmi.
Existence věcí je však vsunuta i
do vnitřního světa mysli, sídla rozumové inteligence. V ní každá věc všední i
člověku posvátná má svůj nadhmotný obraz, své vnitřní zrcadlení v jemných
éterických látkách, nádherně spektrálních a přitom nepředstavitelně pružných,
poddajných, schopných přizpůsobení se každému záchvěvu vibrace myšlenkových
sil.
Je to svět neviditelný související
s hmotným, ale odlišný vazbou zákonů i účiny působností životních sil. Je
zrcadlením představ, tedy relativně skutečným. Jejich hodnocení vychází z
hledisek, jimiž jsou konstatovány a poznávány jako vnitřní dění duševní
různého, někdy velmi odlišného stupně intenzity, s malou či velkou odezvou v
mysli a citu.
Tam, kde představy vznikají a
vytvářejí své obrazy, jsou živou skutečností. Jako takovou ji poznává vnitřní
inteligence, která jí současně dává i význam pro osobní i všeobecný život.
Z hlediska hmoty je myšlenkový i
představový svět neskutečný. Protože se člověk pohybuje na úrovních duševních i
tělesných, učí se je rozlišovat i sjednocovat.
2. Zrod představ
Představami člověk nosí v sobě
velký svět, aniž si to uvědomuje. Tento svět však není vždy přesným obrazem
hmotného světa. Je lepší nebo také horší. Může být i beztvarou abstraktní
krásou vysokého ideálu, jaký by člověk na Zemi chtěl prožít a uskutečnit.
Z celého procesu zrodu představ je
důležitým činitelem použití měřítka, jímž se hodnotí zemský život i každá známá
věc. Zkušenost, z níž vychází úsudek, vytvoří jasnou nebo nejasnou představu a
zvláštním způsobem použije psychických sil i vnitřní inspirace a pomocí tvůrčí
fantazie kreslí v duši obraz, který, spojen s jiným, je vnitřním světem představ.
Do něho se vsunuje i sídlo vědomí a duchovní paměť.
Vědomí protiskne dojmy ze své
okružní cesty představovým světem do mysli. Ta na ně reaguje tím způsobem, že
zrodí záplavy myšlenek radostných nebo tíživých, podle toho, jaký je svět
představ v jejím pozadí.
Jsou-li ve vědomí trvale přítomny
představy neutěšené, depresivní, jako reflex dojmů a bolestných prožitků
života, lze očekávat zrod myšlenek stejného zabarvení. Tak se kupí jeden stín
za druhým, obloha vědomí se zatahuje šedými i temnými mraky hrozivých rozměrů.
Pod tíhou této vnitřní neutěšenosti ochabne duševní síla a tím i schopnost
řídit a upravovat vnitřní stavy, pohotově zvládat složité situace, udržovat jas
naděje, světlo víry, krásu jejího ideálu.
V ochabnutí vnitřních sil nelze
konat žádné větší dílo, tím méně prospívat v duchovním vývoji.
3. Představy negativní
Představy negativní mohou
projevovat:
Nízký a tím hrubý stav člověka.
Přítomnost zla v mysli i citu.
Nedostatek moudrosti.
Slabost vůle.
Vlažný vztah k povinnostem, lidem
i sobě.
Nepochopení významu myšlení.
Opožděný rozumový vývoj.
Tělesnou slabost a poruchy
organismu.
Únavu z přílišné námahy i přímou
nemoc.
Nevědomost o tom, co je prospěšné,
co škodlivé, jak a proč se má tvořit jasný svět myšlení a představ.
Negativní představy nesmírně
ztěžují život, činí jej neradostnou cestou, po níž se jde s nutností, nerado a
bez zájmů. Vytvářejí tíživou atmosféru ve vnitřním světě i mimo něj. Nejsou
přínosem, ale zatížením. Život v nich se náležitě nerozvíjí. Promarňuje se
drahocenný čas daný úkolům obrody a obnovy, celkovému zušlechtění. Člověk,
který toho chce dosáhnout, musí negativní představy přepracovat, přetvořit,
naplnit kladem.
4. Představy kladné
Představy kladné jsou velkým
pomocníkem duchovního vývoje. Tvoří se a rozvíjejí samy přirozenou cestou, jíž
je zjemnělý vnitřní život, čisté myšlení, pevný charakter, dobrota srdce, víra
a naděje. Lze jimi vytvořit krásný obraz života a vnitřního světa, je-li na ně
vědomě působeno.
Jak má člověk na ně působit?
Má chtít, aby jeho představy
šířily celou duší jas a pohodu, rovnováhu a klid, jistotu o Bohu, skutečnost
lásky.
Má kontrolovat obrazy svých představ, co do
nitra vkládají, zda světlo, šeď nebo tmavé stíny.
Má stát svým vědomím na stráži a
nepropustit nevítané hosty do nitra, nedovolit jim rušit vnitřní klid a jas
chmurným obrazem.
Má opravovat a napravovat, co je
představou zmatků, rozporů a z toho plynoucích starostí i strastí světa i
osobní cesty, co se zrcadlí v myšlenkách, citech, dojmech a z nich se
protiskuje do nitra v podobě stínů působících zpětně na vědomí tísněmi,
úzkostí, odporem, hněvem.
Má hledat světlé stránky na všem,
i na jevech, které se mu nelíbí, protože i negativními vlivy je člověk veden a
vychováván - jejich odstrašujícím příkladem a hlavně následky, které
neúprosně přinášejí.
Má brát na pomoc víru, vyvinutou
jistotu o Bohu, Jeho ochraně, vedení i moci, měnící ve stanovený okamžik zlé v
dobré.
Má statečně zápasit s vnitřní
slabostí, která by nejraději složila člověku ruce v klín a nechala jej unášet
proudy událostí až k utopení v beznaději i zoufalství nad špatným světem a
těžkým životem.
Má zachovat rozvahu a klid, nechat
je působit na myšlení, na tvorbu představ, aby nerušily, ale tišily, smiřovaly
s nemilým.
Má očekávat i v nejtěžších
chvílích pomoc Boží, o ni se vnitřně opírat jako o hlavní sloup, který za každé
bouře udrží stavbu života osobního, všelidského i univerzálního.
Má snést útočnost a provokaci zla
trpělivě a s odpuštěním v duši, protože každý jeho projev jej současně
rozkládá, oslabí, není-li znovu do jeho ohně přilito zápalných látek hněvu zla
napadeného a trápeného člověka.
Má si uvědomovat vše dobré, aby
nemyslel na zlé a tak je vyhostil z vnitřního světa, zneškodnil je v sobě,
vymazal z každé představy, aby jen klad jako silný most spojoval myšlenky a
city, vědomí s představami a je s vůlí, člověka s člověkem, člověka s Bohem,
život se vším krásným a posvátným, co je v Bohu.
1. Vztah k sobě
Vztah k sobě má tyto znaky:
Je ujasněním vlastní existence v
rámci lidského života, i uvědoměním, co má představit, projevit, dát, čím
přispět po stránce duchovní i hmotné, aby život byl touto existencí obohacen o
cenné hodnoty Země - o mír a lásku.
Je sebepoznáním v šíři možností
osobního uplatnění, i jakými schopnostmi se duše dovede projevit, které z nich
jsou dosud nevyvinuté nebo se vůbec nehlásí k životu.
Je kontrolou sebe a neustálým
kritikem vlastního poznání.
Je přísnou a tvrdou školou vlastní
výchovy poučováním a poznáváním.
Je pozorným sledováním vlivů
okolí, přátel i nepřátel, událostí i osobního osudu a světového dění na vlastní
vnitřní i vnější život.
Je vytýčením cílů pro život hmotný
i duchovní, aby se přibližně odhadla intenzita, snaha i délka času pro jejich
dosažení nebo aspoň přiblížení.
Je uvědoměním si úkolů povinných
od těch, které žádají dobrovolnost, zřeknutí se hmotných výhod nebo žádají oběť
a sebezapření.
Je také pevným vedením sebe po
liniích určených vztahem k Bohu a lidem, jak jej žádají zákony Boží.
2. Vztah k rodině
Vztah k rodině váže k řadě úkolů a
pomocných služeb často velmi nepříjemných. Z druhé strany však dává možnost
uplatnění celé řady vzácných vlastností, všestranné pohotovosti k práci a
vývinu lásky.
Přináší různé obtíže, ale také
radost a pohodu společenství blízkých bytostí.
Je zkouškou trpělivosti a
mírnosti, vlastností velmi důležitých pro duchovní cestu.
Má mnoho úskalí, protože může
omezit nebo odvést od duchovních zájmů, snížit všechny zájmy do průměru i ještě
níže.
Žádá stálou bdělost, aby se našla
východiska ze všech konfliktů, cesta ke zmírnění tlaků, usměrnění jednání
druhých.
Rodinným vztahem se člověk učí
neosobnímu životu, snášení nepříjemného, i blízkosti zlých; vnitřně citliví a
jemní, stává se přizpůsobivým, poddajným, pokorným a obětavým.
3. Vztah k lidem
Vztah k lidem je celoživotní
školou a nikdy neukončeným studiem lidství.
Je cestou trnitou, po níž klidně a
ochotně jít je projevem statečnosti, vnitřní síly i hrdinství, které Bůh u
člověka vítá a cení.
Je nezbytným poznáním života z
různých stran světlých i stinných.
Vyvíjí rozum a vůli, protože
lidské zmatky a rozpory kladou na ně nároky, je potřebují jako vůdce, který
může nalézt cestu dál.
Přes svou komplikovanost a
problémy je předpokladem vývoje k určení člověka do vesmírného společenství.
Je úvodem k rozsáhlé činnosti,
která nekončí Zemí a nesetrvává jen na úrovni lidské.
Navazuje nitky spolupráce s
bytostmi jiným jmen a poslání.
Vztah k lidem vyvíjí a prohlubuje
vztah k Bohu, bez něhož nelze žít, trvat v uplatnění sebe jako člověka v šíři
života božího.
4. Vztahy dobré
Vztahy dobré jsou ty, které
navazují na Boží existenci, s níž se vědomě spojují v každém projevu
vyjadřujícím dobrou vůli a lásku.
Patří sem všechny, které v
osobním, rodinném i všelidském životě vytvářejí předpoklady pro ideové
sjednocení a spolupráci na tvorbě věcí účelných, potřebných, i pro krásu
života.
Vycházejí z vědomí, že život je
dílo Boží a jako takové je hodno úcty, obdivu a vděčnosti Tvůrci.
Projevují krásnou vazbu bratrství
a vytýčují šťastnou perspektivu budoucnosti.
5. Vztahy boholidské
Vztahy boholidské jsou velkým
tajemstvím života v jeho posvátném svazku plynoucím z původu všeho živého z
Boha.
Jsou přirozeným stavem věcí, avšak
ne každý stupeň lidství je chápe a zjevuje, protože žádají příliš velkou úroveň
moudrosti a lásky.
Čas jejich projevení lidským
životem je záležitostí Boha. On teprve v průběhu svých tvůrčích dnů spojuje
člověka plně se svým dílem různých obsahů, rozsahů, významů a skladby,
uvědomuje jej o svých záměrech se životem na Zemi i výše.
Vztahy boholidské člověk může
pouze promýšlet, o nich mluvit a stavět je jako stále otevřené otázky. Nemůže
je však definovat; svou mysterijní hloubkou jsou nedostupné. Teprve až člověk
vypracuje vyšší formu lidství, vnitřně zcitliví, zjemní se a ztiší, otevře se
mu cesta k pochopení sebe v Bohu a k prožívání života v Bohu. Na těchto
úrovních bude boholidský svazek živě žitou skutečností v nesmírném rozsahu
všeho, co člověku může dát v kráse, blahu i vesmírné tvůrčí činnosti.
1. Znaky oddanosti
Oddanost je vzácný stav, kterým se
vyznačuje jen vyšší úroveň života. Na Zemi a v podmínkách charakteristických
pro její protikladnou činnost jen ojediněle září ono velké světlo, které ze
sebe vydává člověk v oddanosti Bohu.
Pro svou vzácnost je duchovní
hodnotou vyvažující negativní jevy světa.
Nese požehnání tam, kde se ozve
svou vroucí řečí citu, kde se objeví její duhové záření.
Oddaností se přikrývá pošetilost,
bloudění i mnohé zlo lidí jako bílou rouškou to, co má být čisté a krásné pro
důstojné chvíle.
Oddaností je člověk Bohu nejblíž a
sobě dává to nejlepší.
Oddanost možno postavit na několik
stupňů, od nejvyšších, splývajících již se životem andělských úrovní, až po
stupínky počátečního vývoje, kdy člověk se teprve zvedá ze Země a poprvé
rozpřahuje náruč k výšinám.
2. Oddanost rozumová
Oddanost rozumová vychází více z
mysli než ze srdce, je podpořena a k různým stranám poslána věcnými úsudky,
které rády hledají a zkoumají jakékoli výhody.
Je výsledkem dobrých snah, ale
nedostatečné hloubky citu, bez něhož každý vnější projev lásky je pouhou hrou
slov, činem s poloviční hodnotou a pochybným výsledkem.
Nese nádech jemné, těžko
postřehnutelné formy sobectví, protože za svůj projev chce dostat náhradu,
odplatu nebo aspoň vděčnost a uznání ze strany, jíž byl věnován.
Je dávána najevo poněkud okázale,
příliš zjevně a tím chtěně a nepřesvědčivě.
Oddanost rozumová se chce
oddaností nazývat, chce být v očích druhých ceněna a chválena - chce se
uplatnit zde na Zemi jako každý rozum.
3. Oddanost lidská
Oddanost lidská lne k věcem světa
jako dítě ke svým hračkám.
Nalézá zalíbení ve vztazích
nestálých, problematických, které vzrušují cit, chvíli oblaží, ale brzy zanechá
po sobě hluché prázdno nebo bolestné zklamání.
Projev lidské oddanosti nemá
harmonie:
Je něžný, ale dožaduje se tvrdě
svého.
Má schopnost příchylnosti, ale
nevytrvalé, prchavé, rodící žárlivost.
Chce lásku, ale sama v sobě pravou
lásku neumí dát ani nalézt.
Mnoho slibuje, ale málo plní,
protože přeceňuje sebe a vůbec možnosti nedokonalé lidské lásky.
Nezjasní trvale život těch, k nimž
připoutala svůj cit.
Nemá sama dost světla, protože
myslí víc na sebe než na jiné.
Její cesta je úzká, vejde se na ni
jen několik nejbližších, ne však celý živý svět, rodina Boží na Zemi i na nebi.
4. Oddanost z lásky
Oddanost z lásky je vztah jemný a
křehký jako vzácný skleníkový květ.
Vyvstává z vděčnosti, úcty,
soucitu, z poznání lásky druhého, z oblažení jeho láskou, z vědomí lásky své a
vroucího přilnutí ke krásnému, dobrému, milému, člověka povznášejícímu, co dává
blaho a mír.
Plyne z důvěřivosti duše, která
stále očekává dobré a nic ji neodradí od lásky a pokoje v bouřích života.
Je projevem silně vyvinuté,
harmonicky laděné citovosti, vítězící vždy nad rozumem a vůlí, podrobujíc je
úmyslu lásky.
Je touhou dát druhému nejlepší, po
všech stránkách jej zabezpečit, upravit mu cestu ve schůdnou a příjemnou.
Je vlastní radostí nad podarováním
druhého, který přijal a potěšil se.
Je čistým, rozumově nezdůvodněným
citem vroucnosti, který se cele dává, aniž se ptá nebo obává, bude-li přijat a
oceněn.
Je sladkým pocitem tichého mírného
štěstí vnitřní hluboké lásky.
Je vnitřním pokladem jemnosti a
něhy každé duše na vyšší úrovni.
5. Oddanost mystická
Oddanost mystická se nedá vyjádřit
plně lidským slovem. Je tajemná a vzdálená těm, kdo neznají zvláštní,
podivuhodnou krásu onoho plného odevzdání se náruči Boží, jež dává vědomí
nádherné zážitky, nesmírný klid, ztišení i pocit nesmírné vnitřní síly, jasně
vnímanou blízkost Boha.
Přes svou vzácnost a ojedinělost
je stavem přirozeným, do kterého jedné chvíle vstoupí všichni věřící.
Je zákonitým vývojem života
člověka, znakem jeho jedinečného naplnění až k vrcholným bodům určeným lidské
úrovni. Jsou jedinci, kteří jich dosáhnou dříve než většina lidí. Uskutečňuje
se to nejen jejich vlastní vytrvalou snahou umocněnou touhou po Bohu, ale také
proto, že na ně působí Boží strana v úmyslu, aby oni před hmotným světem
dosvědčili ony neuvěřitelné stavy spojení s Bohem a tím utvrdili víru a
naději - aby vlastním životem dokázali, že lze dojít k vysokému cíli i
jako člověk pozemský a uprostřed zla světa.
Oddanost mystická je vroucím
vztahem k Bohu, jaký může vyvinout jen láska prolnutá poznáním a hloubkou
moudrosti.
Je výsledkem vrcholné víry
přecházející v absolutní jistotu.
Je spočinutím u cíle určeného
vzestupné cestě duše.
Je i prvním krokem dál k cílům
ještě vyšším, k nimž se již jde pod jiným jménem. K nim nastupuje cestu bytost
andělská.
Oddanost mystická si zaslouží svého
jména, protože překračuje rámec známé možnosti lidství, okruh věcí Země, malý
prostor jsoucna.
Oddanost mystická se dotýká věcí
dosud tajných - Božských. Uvádí je do přímého spojení s lidstvím. Vstupuje
za práh smrtelnosti, aby se přesvědčila o existenci Boží a ji okoušela ještě v
těle jako předkrmu hodu lásky nejvyšší, která je již mimo tělo a svět.
Oddanost mystická zvedá duši nad
všechnu tíhu tělesnosti, když myšlenkový vzlet a vzněty citů ji činí lehkou jak
obláček, krásnou vyzařováním nádherných barevných třpytů, jaké vydávají hvězdy
na pozadí noci.
Plné položení se v náruč Boha mění
člověka v celé jeho skladbě, nejdříve vnitřní, z tohoto světa neviditelné. V
průběhu proměny vnitřní dochází k oživení a zbystření duševních smyslů, jimiž
se vnímá život vyšších sfér. Jejich vývinem postupuje proměna člověka dál až k
bytostnému tvaru. Duchovní světlo z nitra začne pronikat i k hrubším složkám
bytostné podoby. Přetváří i tělo, produchovní je. Tak člověk celou svou podobou
zrcadlí boholidské vztahy a vazby svého života.
1. Duševní příprava
Dosažení vnitřního míru je
znesnadněno ze všech stran. Cesta k němu má velké a četné překážky, že se zdá
nemožné jej uskutečnit. Překážky stojí na straně vnější i vnitřní, takže zápas
o získání vnitřního míru je veden na široké frontě, kterou jen zřídkakdy
některý mystik obsáhne a dobře prokoná.
Pokud člověk je vázán povinným
úkolem práce a služby pro širší okruh lidí a věcí jejich života, jeho duševní
život je zrcadlením všech situací světa nebo aspoň místa, kde působí. Nelze se
tomu vyhnout jako se silnému větru nevyhne žádný strom ani prach cesty.
Mysl je průchodním domem všech
vlivů světa, řečištěm pro každý pramen myšlení. Cit je ještě více otevřenou
branou do duše než sama mysl. Jí projde vše, co je živou bytostí v blízkosti. S
každou se setkává, něčím se jí dotkne nebo ji přímo v sobě příjemně nebo
nepříjemně pocítí.
Cit jsou dlouhá tykadla dosahující
někdy až na konec světa, i přes hranice národů a kontinentů. Soucitem a účastí,
což jsou citové záležitosti, se člověk dotýká a vlastně spojuje i s lidmi
tělesně velmi vzdálenými.
Tímto duševním spojováním s
lidstvem nabírá člověk do určité míry odlesk jeho stavů, potřeb nebo i utrpení.
Dokáže-li se vnitřně vyrovnat a zklidnit nadosobním životem a v něm, pak mu
ještě zbývá překonání různých duševních stavů plynoucích z účasti na životě
lidstva.
Pro toto nesnadné si musí vytvořit
podmínky, předpoklady:
Klid duše není stavem samozřejmým,
spontánním. Vypracovává se, vyvíjí se, prohlubuje a zpevňuje se během celého
života. I do velmi dobré a dobře zpracované půdy vnáší vítr semena plevele.
Kdyby tam byla bezstarostně ponechána, i ušlechtilé setby by byly znehodnoceny.
Pro vnitřní mír je nutno neúnavně
pracovat na duševní úrovni. Je to práce nesnadná a dlouhá. Bez trpělivosti se
nedosahuje výsledků a člověk je neustále jako rozvichřená krajina, rozvodněná
řeka, v těžkých depresích a zmatcích nebo v prudkém hněvu, jímž se život ještě
více komplikuje a znesnadní.
Práce na sobě samém a v sobě je
obdobím duševní přípravy v uskutečnění klidu a pokoje v duši. Není to vnitřní
mír sám. Ten je výsledkem velké kázně a moudrosti rozvinuté poznáním, jak
jedinečné je každé hnutí života, jak účelné a příčinné láskou Boha i jevy nevyzpytatelných
protikladů. Duševní příprava je překonáním četných negativních rysů a pak
soustavnou výchovou k vnitřní pevnosti a stálosti v tom, co víra a naděje má
jako pevné sloupy v Bohu zakotveného člověka.
2. Duševní práce
Duševní práce ukládá člověku:
Překonání roztěkanosti,
nepozornosti, povrchnosti, zvědavosti, tříštění zájmů, hlučnosti projevu,
nerozhodnosti a váhavosti, zdůvodněné i nezdůvodněné melancholie, stavů
deprese, komplexů méněcennosti i silného sebevědomí.
Vyrovnání se s minulostí, aby jí
nemuselo být bolestně nebo v zahanbení vzpomínáno - vyrovnání, které pokud
možno křivdy a jakékoli ublížení jiným nahrazuje, na stejné od jiných zapomíná
a zcela je odpustí.
Smír se všemi, ať je okolnostmi
jakkoli nesnadný.
Vyvíjení rovnováhy rozumu i citu
pro jejich jednotu chápání každé situace.
Pevnou rozvahu v tlaku konfliktů,
problémů a rozporů.
Shovívavost ke slabostem i chybám
druhých, i když se citelně dotknou.
Přísnost v sobě v každé chybičce.
Potlačení prudkých reakcí na
nemilé a nečekané události.
Tvoření kladných představ o
současném i budoucím.
Odmítání pocitu jakékoli slabosti,
neschopnosti, nemohoucnosti, zhroucenosti.
Popření a zapuzení nelibosti,
odporu, nechuti k čemukoli.
Porozumění pro každého člověka.
Osobní nenáročnost.
Sebevýchova k tichosti,
umírněnosti, vážnosti a hloubce chápání.
Vědomé rozvíjení moudrosti jako
pevné základny každého vyššího stavu.
Ujasněný cíl životní cesty.
Vyřešení otázky původu člověka i
smyslu života na Zemi i příčin utrpení.
3. Nutné předpoklady vnitřního
míru
Jde o tyto předpoklady:
Stav, v němž víra, naděje a láska
tvoří jednotu a jsou vyjádřeny celkovým vnitřním duchovním životem.
Znalost duchovních věd i
mystických zkušeností osvícených.
Uvědomění si vesmírného poslání
člověka, na které se již v tomto pozemském životě připravuje.
Hluboké chápání nádherné
smysluplnosti života lidí i přes jejich zjevnou slabost a přechodné jevy zla.
Myšlení na neustálou péči a
ochranu lidí, její vedení a všestrannou pomoc přicházející vždy a na každé
místo od Boha v Jeho Otcovství a Mateřství vůči člověku.
Ničím nezkalená vnitřní radost z
krásy, jíž je naplněna Země a ještě ve větší míře krásné krajiny jiných
vesmírných světů.
Vědomí nesmrtelnosti a věčnosti
bytí.
Plná odevzdanost Nejvyššímu.
4. Působení vnitřního míru
Působení vnitřního míru je
nesmírné. Daleko překračuje hranice osobnosti, své vlivy nese celé skladbě
zemského života.
Za pevného vnitřního míru se
rozzáří podstaty duše, vydají svůj mocný vliv, který mysli umožní vyšší činnost
ve vědomých i nevědomých kontaktech s životem univerzálním.
S tímto podivuhodným spojením rodí
se v člověku síla a schopnost působit blahodárně na celý vývoj lidstva, zvláště
tam, kde je vírou otevřena cesta k duchovní moudrosti a lásce. V této
působnosti člověk může pronikat i do oblastí dosud neozářených světlem víry,
kde půda duší je planá, nezušlechtěná dobrem a duchovním poznáním.
Vnitřní mír je ústředním sloupem
zdárného vývoje ke zduchovnění života. Je hlavní podmínkou mystiky každé formy.
Je nalezením sebe v Bohu a Boha v sobě a tím realizací nejžádoucnější
skutečnosti.
5. Zdánlivý protiklad
Pojmy mír, ticho a klid jsou v
lidské představě těžko slučitelné s představou práce a činnosti. Avšak onen
mír, který je vnitřní záležitostí a vyšším stavem člověka, není pouhou
pasivitou. Je především vyrovnáním se s celou řadou lidských problémů, které
těžce komplikovaly vztahy a mučily otázkami po smyslu života.
Jen ten, kdo v sobě nalezl
duchovní odpovědi, pochopil život jako Boží dar moudrosti, lásky a krásy,
poznal onu věčnou a povždy nejpevnější základnu všeho živého a jsoucího,
nesoucí tajuplný název Božství - je uschopněn vyvinout nádhernou rovnováhu
duše - vnitřní mír.
Ani jím však vývoj nekončí, ale na
obzoru teprve vyvstává nová tvůrčí cesta s aktivní účastí Božských principů,
které inteligenci člověka rozvinou do nepředstavitelné šíře. Z malého praménku
jeho lásky vytvoří nesmírné moře, jehož vodami poplují bílé vznosné lodi
tajemných životů vesmíru.
1. Nesnadný úkol
Překonat nevědomost, s níž se
člověk rodí na svět, je velmi nesnadný úkol, jemuž člověk věnuje čas svého
pobytu na Zemi. Mnohost hmotných věcí a jevů dokáže zaplnit jeho vědomí tak, že
je v nich cele ponořeno, jimi pohlceno, nebrání-li se a hmotě se poddá. I věřící
dává své vědomí často bez výhrad do služeb hmoty a duchovním věcem ponechává
místo malé nebo žádné.
Tento základní nesprávný postup má
své následky, které se velmi nepříjemně prožívají při vstupu v jiný svět. Tehdy
hmota, její věci a jevy, jimž člověk věnoval drahocenný čas, duševní sílu a
téměř celé vědomí, ztrácejí se z dohledu a vnímání. Skutečností zůstává jen to,
co bylo ve vědomí jako poznání a vědění věcí vyšších, co předpokládala a
očekávala víra v Boha a v život duchovních úrovní.
Kdo však nepamatuje na tyto
závažnosti, nesnaží se vědomí naplnit a trvale v ně vložit myšlenky a představy
související s duchovním životem, zůstává při vstupu v něj dlouhou dobu v
bezradnosti a chápání žáka prvních tříd. Nevstoupí do hlavního proudu nového
života, který vyžaduje bdělé, velmi bystré, silným a pevným duchovním myšlením
rozvinuté vědomí.
2. Rozvíjení vědomí
Rozvíjení vědomí je za daného
stavu vývoje člověka bolestným procesem, jakým je jeho zrození na tento svět.
Vědomí jako projev duchovního
principu člověka je ve hmotě, stejně jako onen princip sám, v určité
spoutanosti a tím v nečinnosti. Má-li se tento stav změnit, je třeba pro to
stanovených zásahů do skladby celého tělesného života člověka.
Přicházejí z několika stran:
Především jdou cestou poznávání
věcí a jevů, jimiž je svět naplněn a člověk obklopen od dětského věku. Čím
větší možnost poznání a studia, tím dříve a lépe je vědomí probuzeno a uváděno
v činnost.
Nejsilnější vliv na vývoj vědomí
mají všechny odstíny jakéhokoli utrpení duše i těla. Bolest je ostrým pluhem
hluboce se zarývajícím do plané půdy duševního života. Přeskupuje v něm a na
správné místo staví životní síly a vnitřní vlohy, aby mohly působit. Vše
zákonité a hermeticky skryté pod vnější tvrdou horou hmotnosti obrací na světlo
Boží, aby ono ozářilo svou blahodárností mysl, cit i vůli a duše začala svou
činnost ve hmotě, rozvíjela své vnitřní i vnější vědomí jako hlavní předpoklad
vědomého života, první podmínku svého individuálního i univerzálního uplatnění.
Rozvíjení vědomí učením ve škole
života i utrpením v nesnadnostech úkolů a procesech duševního i tělesného zrání
je všestranně strastiplné. Výsledky jsou však vpravdě božskou odměnou, jíž se
nic pozemského nevyrovná.
3. Vědomí tělesné
Vědomí tělesné je prvním stupněm
vnímání lidského života. Mají je všichni lidé schopní běžného způsobu myšlení a
chápání smyslovými vjemy. Je vsunuto do obrazu viditelných věcí a částečně i do
duševních pochodů. Zaznamenává události a dění související s tělesným životem.
Není však schopno postřehovat a
silněji vnímat složitější, očím neznámé věci, hlubší citové vztahy, vnitřní
problematiku a rozpory, konflikty rozumu a citu, vyšší souvislosti. Do otázek
víry proniká jen okrajem jejich záhad a zvláštností.
Tím omezuje člověka na pracovníka
úzkého rámce činnosti a jen pro blaho nestálé tělesnosti a hmotnosti. Pro
pozemský život má však svou nepostradatelnost a cennost.
4. Vědomí duševní
Vědomí duševní má schopnost
uvědomit si v menší i větší míře víru, naději, lásku, dobro i zlo.
Přenáší člověka na vyšší úroveň
umožňující dokonalejší mravní hlediska, ušlechtilou činnost zaměřenou již na
budoucnost.
Odráží v sobě celkové vnitřní
probuzení, oživení, vyvíjející se inteligenci, počínající moudrost, určitou
duchaplnost žádající složitější myšlení a pevnou stavbu představ.
Dává možnost bohaté duševní
činnosti tím, že je schopno nést v sobě značnou šíři poznatků, zkušeností,
zachytit z nitra proudící první záblesky nadsmyslových prožitků vycházejících
již z duchovních skutečností života.
Vědomí duševní je vědomím vědců,
filozofů, básníků a umělců, všech zjemnělých, oduševnělých lidí, kteří
vytvářejí a rozvíjejí světskou kulturu mimo přímé duchovní cesty.
Je mostem spojujícím dva odlišné,
ale vnější formou tělesnosti sblížené světy, dvě pojetí života: hmotné a
duchovní.
Do duchovních podstat a přímých
pramenů jejich přebohatých inspirací a tajemných krás mysterií vědomí duševní
neproniká. Směle se však již rozbíhá cestou k nim vedoucí, překonává překážky a
má blízko cíl, zachová-li člověk alespoň základní mravní zákony.
5. Vědomí duchovní
Vědomí duchovní má šíři i hloubku
vždy úměrnou vnitřní zralosti chápání duchovního bytí člověka v síle a moci
Boží i jí samou. Velmi záleží na tom, kolik člověk dopřává v sobě místa oněm
posvátnostem, kolik úvah o nich projde jeho myslí, jak intenzivní je jeho
vnitřní aktivita víry a lásky.
Se vzrůstajícím zájmem o duchovní
poznání i touhou po vlastní duchovní zkušenosti, i rozvíjející se láskou k
Bohu, se vědomí duchovní prohlubuje, jemní, sílí, nabývá bdělosti, pozornosti,
schopnosti postřehu vyšších skutečností, a v této nadosobní, nadzemské formě
přechází ve vědomí duchovní.
V dalším stadiu svého rozvinutí,
kdy duše se vnitřně osvobodí z vlivů hmoty posledního osobně laděného cítění a
myšlení, může duchovní vědomí vstoupit až na oslňující prahy tajemna života. Na
této výši, přímo zaplavované bezprostřední milostí Boží, mocná působnost
všemohoucnosti i vševědoucnosti Boha duchovní vědomí člověka noří v sebe a dává
mu částečné, až i plné ztotožnění se svou závratnou, úžasnou nesmírností.
6. Vědomí v Bohu
Vědomí v Bohu je ničím lidským
nezaslouženou milostí, i když na lidském staví, s jeho stavy počítá a jim dává.
Tuto milost je možno pokládat za výsledek prokonaných obětí, velkých a četných
jak hory Země, za božskou formu odměny za moře práce a služeb životu lidí, za
prokonaná krvavá mučednictví, i za pokorně prožitá utrpení vnitřní.
Může být darováno za mimořádných
okolností, a to pro úkoly, které nutně žádá čas a nelze je naplnit jen lidskou
moudrostí a vnitřní silou i věřícího a s láskou činícího člověka.
Je dáno i pro poslání duchovních
učitelů, vůdců na duchovních cestách, proroků i zakladatelů nových náboženských
forem, jsou-li potřebné pro hlubší poznání a dokonalejší bohoslužbu, úměrnou
vyššímu stupni vývoje lidstva.
Je účinem vytrvalé vroucí
oddanosti Bohu, vnitřní neustálé modlitby, vědomého a plného odevzdávání se,
zasvěcení a zaslíbení se Kristu.
Vědomím v Bohu končí cesty za
spásou vlastní a začíná cesta za spásou všech a pro ni.
7. Zvláštní znaky vědomí v Bohu
Zvláštní znaky vědomí v Bohu jsou:
Spontánní působnost Božích sil a
mocí, do nichž je člověk zahrnut a jimi obdarován, aniž si vědomě a chtěně je
vydobývá způsobem Božím řádem dovoleným i nedovoleným, jako jsou magické úkony
a různá kouzla s účastí nízkých sfér.
Překvapivě rychlý vývin zvláštních
vnitřních schopností umožňujících poznávat a současně chápat ono neznámo za
pozemským životem.
Schopnost konat apoštolát
mimořádných účinů a kvalit.
Prorocké vize vysokých úrovní,
zrcadlících pravdu bez stínů klamu.
Zvláštní moc posilovat, léčit i
přímo uzdravovat těla.
Podmanivé, silně účinné
kazatelství a výklady svatých nauk.
Projevy ničím nevyvratitelné
pokory a sebeoběti.
Nazírání na věci skryté v hloubce
jejich významů.
Posvátné mlčení ve stavu vnitřního
ticha, které předchází vědomému přiblížení se Nejvyššímu.
Přirozená a nejvýš spontánní
vnitřní koncentrace.
Extatický stav vzrušující, až
jásavé radosti z krásy a lásky Boží, která se v určitých nepostižitelných
chvílích představuje vědomí a rozlévá svou působnost v šíři celého života.
Vnitřní duchovní slovo, nesoucí
poselství vyšších sfér v podivuhodných náznacích i přímém sdělení.
Tajemně přetiché, avšak jasně
znějící promluvy s Bohem, vedené v dialogu tak, že se člověk někdy
rozplyne - není oddělenosti a v duši mluví a jedná jen Bůh.
8. Život v Bohu
Život v Bohu je souhrnem
dokonalých projevů, jaké lze člověku dát na jeho osobní cestě za nejvyššími
cíli určenými Bohem, i všemu živému, s nímž je v kontaktu lásky, přátelství,
bratrství nebo služby.
Je obrazem na Zemi převzácným, a
když se někde objeví, je předmětem velké úcty duchovního světa a on jej
zahrnuje přízní, ochranou i láskou, takže je zabezpečen vždy a v každé situaci
jako dítě v matčině náručí.
Přináší pozemskému světu světlo
Boží z výšin, na nichž stojí jako život Bohu připodobněný neustálým
sebedáváním.
Jeho realizace je možná i na Zemi,
avšak klade na člověka takové požadavky, že jen duše stokrát prošlá ohněm
utrpení, devaterou horou pokušení zlého i jeho provokací, sedmi branami
nástrah, úkladů a protivenství dobru, které koná - může život v Bohu jako
takový žít a pod přísnou kritikou duchovního světa v něm být uznána a stvrzena.
Nejsilnější charakteristika života
v Bohu je láska.
Největší krásou života v Bohu je
oddanost Bohu.
Nejvýraznější činností života v
Bohu je práce v ponížení, nevděku a krajní nesnadnosti.
Nejvlivnější působností života v
Bohu je modlitba.
Nejvyšší ctností života v Bohu je
pokora.
Nejčistším pramenem myšlení života
v Bohu je přání pomáhat.
Volání duše
Volám tě, pokoro - volám tě,
lásko - volám tě, moudrosti!
Prosím vás - sestry mé
krásné, mé nejvzácnější přítelkyně, služebnice boží, učitelky všech dob,
vůdkyně cest svatých:
Pojďte se mnou, kam jdu.
Proveďte mne, kam spěchám.
Jděte přede mnou i po mém boku mi
blizoučko, abych vás slyšel, jak dokonalost mluví k Bohu - jak jedná i
koná . . .