Pro city chci zajít do jezera
lásky,
aby byly pevné ty zvláštní, vždy
tajemné boholidské svazky,
také jemné, něžné jako dětské
vlásky
zářící a krásné jak červánky,
když odchází den a světlo hasne,
nebo jitro z lože vstává,
naposled se loučí a sbohem dává
černé noci.
Pro vědomí nikde místa není, kam
by pro ně někdo zašel
a tak poznal, odkud plynou jeho
prameny.
Vědomí jsi Ty sám, veliký Bože,
a kdo Tebou a kdy jen
může projít od začátku do konce,
když ani malé kruhy nebo věnce
nemají svého konce?
Pro vědomí nelze nikam jít,
to se smí jen prožít, procítit.
Když Ty, Bože, život lidský v
Zemi tvoříš,
snad již tehdy do něj vložíš
kousek nebo celý obraz sebe.
Hledám slova pro žalm, jenž je
stále nový,
ač vím, že on nikdy zcela
nevypoví,
co je v lidském nitru skryto,
čeho je člověku líto,
nad čím pláče sotva narozené
dítě,
proč smutný je rybář, když
prázdné má sítě
a špatně se mu loví, protože
moře se nepodrobí jeho vůli ani přání lidí,
aby uvolnilo cestu pro všechny
jejich lodi, pro čluny i malé bárky,
jimiž vlny jak dětskou hračkou
pohazují, vracejí je zpátky,
odkud vypluly: do počátku
těžkostí a obav,
zda podaří se návrat do přístavu
bezpečí
jejich blaženého nádherného
náručí
klidných vod a vánku, který
konejšivě hladí, aby odpočívaly dobře,
spali ti šťastní, co vyšli z
bouří a přepluli úskalí.
Ne, to neznějí struny lidství ve
mně -
to snad všechny silné zvuky Země
ozvaly se mocně, překrásně,
dojemně
ne v jediné, ale steré hymně
k poctě Tvůrce, aby před
vesmírem vyznávaly denně,
že hory sklánějí před Bohem
nejvyšší témě.
Údolí k pozdravu zvedá štíhlé
ruce,
vody klidné i ty, co tekou
prudce,
šumí velkým díkem.
Tráva prosí, aby svázali ji
aspoň do kytice
bílou pentlí nebo lýkem,
aby mohla s květinami jak s
přáteli a se sestrami
položit se na oltáře tam, kde
hoří svatozáře Božství.
Když myslím, můj Bože, na Tebe,
přicházím do tiché aleje,
kam nikdo nechodí, po níž vánek
jde a světlo na paprsku nese,
mlčícími stromy jen lehounce
třese,
aby sklonily své tváře.
Vždyť nelze přece, nelze přímo
hledět do té jasné a příliš silné záře,
která doprovází Tvůrce, když jde
tvořit hvězdy, slunce,
bílé šaty holubice anebo hořící
svíce tam, kde dříve bylo lidské srdce,
či život kamene a polozvadlé trávy, pro niž žádné oči neplakaly,
když ji kosili.
Když myslím, můj Bože, na Tebe,
okno si zavírám do dálky k
pohledům do nebe.
Jinak možno není -
vždyť odkud by přišlo to ticho,
které duši konejší, všechno mění,
že je všude jas a mír, není
žádná bolest?
Snad ji někdo nechal z cesty
odnést,
aby srdce bylo volné a mohlo
rychle přejít hranice Země.
Když myslím, můj Bože, na Tebe,
srdce se do hloubi zachvěje.
Diví se, kam svět se poděje;
jakoby radost se dotkla Země
a všechny květy, co kde jsou,
zavoněly ve mně -
nebylo stínů ani zimy
a člověk bez jakékoli viny
stál jako sloup z bělostného
mramoru,
odemkl si uzavřené dveře a pak
po schodišti vystupoval nahoru,
kde je chrám krásy a lásky,
zámek křišťálový,
o jakém pohádky se vyprávějí,
aby blaze spalo se na poduškách
dětství.
Když myslím, můj Bože, na Tebe,
snad za mne přemýšlejí andělé.
Vždyť člověk neumí mít tolik
naděje
a všechno vidět bez šedivého
prachu,
bez tvrdosti, jakou mají zrnka
hrachu,
i bez smutku, jaký má pláč
zrození dítěte,
jemuž dosud nechce se žít ve
hmotě, opustit něžné lokty Boha,
peřinku nejměkčí, běloučkou,
jakou Země nedá;
vždyť má jen přikrývky, co drsně
hladí kůži,
tlačí, bolí jak trny ruce, když
trhají růži.
Když myslím, můj Bože, na Tebe,
ztiším se, nereptám, že cesta
těžká je.
Mysl zklidní se jak hladina
vody, na níž smířily se všechny vlny -
svorně si odešly ke břehu spát,
aby oddechly si na chvíli,
dokud vítr znovu neposílí,
z černých mraků nezavolá deště,
pokud slunce svítí a rosa ještě
padá na zemi.
Když myslím, můj Bože, na Tebe,
city se rozeznějí, jsou jako
varhany v kostele.
Tolik je v nich velebnosti,
stero krásných zvuků,
že pak myslím na rozluku se
Zemí. Spěchám v duchu na tu cestu,
kterou ženich chodí pro nevěstu,
pro prstýnek zlatý,
ten, který je snad z ráje vzatý,
a proto vždycky spjatý
s osudem lásky.
Když myslím, můj Bože, na Tebe,
láska mi do nitra
vstupuje -
ta velká, co nikdy nezačíná a
také konce nemá,
před níž vůle stojí beze slova a
jakoby němá -
neporoučí, nevyčítá, ustupuje z
cesty, aby bez překážek mohla líbat Zemi
nebo objímat se s květinami,
jako rybky polaskat se s vodou,
něžně milovat se třeba s každou
horou,
zdravit vesmír nad oblohou,
ruce podat každé hvězdě,
tykat jí jak rodné sestře,
poptat se jí na sto věcí,
zdali malí jsme anebo velcí,
a také na to, kdo z nás víme,
kdy a kam se narodíme,
jsme-li vždy od věčnosti
myšlenkami nevystihlé tvůrčí Moci,
kterou má jen jediný -
Všemohoucí.
Když Tě poznám jako Život svůj i
všude jinde jen jediný,
řeknu Ti, můj Bože: netušil
jsem, žes tak blízký mi.
Kudy jsem chodil, že jsem
nenalezl pravé míry k měření,
že jsem neustále hledal naše
spojení, počítal velkou dálku, která rozdělila
Tebe se Zemí a ona zdála se jak
tečka velmi malá,
kterou ruka Tvůrce ve vesmíru
nakreslila.
Proto divil jsem se, že ji našla
láska Tvá,
oblékla jí šaty ze slunka a
měsíčního kouzla,
aby nezbloudila, neuklouzla do
propasti černé,
její srdce zůstalo Ti věrné,
navždy milovalo světlo jako
poupátko keř růží, na němž vzkvetlo,
holoubátko křídla, jimiž vzlétlo
samo, nikým nevoděno, do světa.
Jsem životem poslán do
vyhnanství z ráje,
kde i každá holubička bílá od
prachu šedivá je
a křídla má jak omotaná pápěřím,
že těžko, velmi těžko uvěřím,
že je schopna letu do výšky, kde
končí všechny mraky,
a proto je tam světlo věčné, jež
odkrývá dálky,
cesty nekonečné, dny bez nocí,
kde zbytečné jsou těžké nemoci
z úzkosti a bezmoci
před tváří Země. Ona sama padá
do bezedna paměti
jak balvan ze skal padlý do
moře, za nímž hladina se uzavře snad na věky.
Ó, přání mé duše, můj Bože,
víš -
vždyť od narození jeho
naslouchal jsi jeho hlasu, rozuměl jsi,
že chci vidět ony prahy neznámé
a oslnivě bílé,
kam položil jsi divně krásné
orchideje
tajemství života za dne i za
noci,
jejich velké i malé věci,
jimiž jsem já člověkem a Ty
Zázrakem bytí.
Rád bych se podíval v hlubinu
vědění
poznal, odkud všechny lásky,
radost i bolest pramení,
zdali pravda žije, a tam, kde se
mnoho o ní mluví,
jen ona sama mlčí, tvář si
neustále skrývá,
že je těžká, velmi těžká víra,
je-li to opravdu ona -
jediná krásná kněžka Boha, která
ví, která tajuplně zná slova,
jimiž se skála nejtvrdší -
život života - otvírá.
Srdce otvírá se jako modlitební
kniha,
když duše cítí se od života
příliš utištěna.
Pak mluví silná slova
a vždy začne znova
myšlenkami volat Boha.
I citem Mu sděluje, čím její
nitro překypuje,
čím ji osud rmoutí na podivné,
obtížné pouti po Zemi,
na níž člověk je cestovatelem
bez mapy a vody
jak u cesty jabloň planá, nikým
ještě neroubená,
která dosud nemá ovoce lahodné
chuti.
Komu však chce vypovídat srdce
mé,
že cesta jde suchopárem nebo
horkem dne,
že člověk nese těžké břímě,
chodívá s ním jako kdysi
kajícník šel v zimě
s nepokrytou hlavou, pěšky, sláb
a bos.
Vždyť žádný člověk neví a Bůh
plně nevypoví,
proč je to a proč je ono, kým je
i zakázáno vstoupit
dřív než tělo zemře celou duší
do radostí,
nepoznávat ostny smrti, ani to,
co jinak rmoutí,
dávat jiným i sám sobě ono
štěstí, jemuž nelze dávat lidská jména,
protože nic nemá společného s
tím, co umírá nebo se rodí.
Jsem šťasten, že slova pro to
není,
které by vypovědělo a dalo
vystižení tomu sladkému a podivnému snění,
kdy v jediném okamžení
jako pták za letu unikám Zemi.
Touha jak plamen lidství spálí,
duše jde lehce tam, kde myšlenky
si přály
odpočinout v tichu na horách
věčností, kde domov vytoužený,
stokrát v srdci pozdravený a
láskou vždycky oslovený:
Bože - můj Bože!
Jsem šťasten; duše ze spánku se
probudila, do života vstává.
Přišla pro ni krása, kterou
jenom čisté ráno dává -
přišla pro ni duha spanilá, jako
dítě hravá,
aby šla s ní cestou, kterou
málokdo chodívá,
protože se vine krajinami nitra,
kde Bůh poutníky vítá mírem,
podá pohár se šumivým vínem,
do něhož sebe nalévá.
Jsem šťasten, že přišla chvíle
dlouho čekaná a drahá,
v níž se život znovuzrodí, Bohu
do náruče dává
jako matce děťátko, k velké růži
poupátko,
když do kytic se váže a pak nese
na oltáře,
aby úctu vzdala, lásku
vyjádřila, promluvila ze srdce.
Jsem šťasten, ale ze světa to
štěstí není.
Však i slunce dává rozednění
Zemi, i když daleko je od
ní - přece nese jejím stromům rozkvétání,
růžím výdech vůní,
každé studánce i zcela neznámé
tůni
od Světla políbení.
Jsem šťasten, a myšlenky se
ptají proč jen, proč;
však nemohu jim říci žádný důvod
věcný,
třeba otázek je řetěz nekonečný,
a proto nemůže být nikdo vděčný
za tu krátkou, zcela malou
odpověď: Bůh je to vše! -
Jsem šťasten, a srdce sebe velmi
kárá, že to lépe říci neumí,
avšak ten, kdo sám Boha pozná,
jenom těmi slovy možná
o Něm vypoví.
Jsem smutný jako bývá smutný dům
od lidí opuštěný,
kde není pečlivé ruky ženy,
věci jsou v závoji pavučiny.
Avšak smutek ten je proto, můj
Bože,
že mne ponecháváš stát u bílého
lože,
nepozveš mne ke spočinutí v
loktech svých,
které mají dobrotivost
mateřství,
tichem konejší a hladí beze
slova,
moudře radí, teplé jsou jako
bývá vánek nebo voda
malých studánek, na nichž ze
zlatých paprsků buduje si zámek Slunce.
Jsem smutný, jak bývá člověk
unavený,
který za celý den neví, zda
odpočinek bude někde daný,
koutek malý, ke spánku již
připravený,
aby mohl chvíli zavřít oči, duši
vykoupat si v zapomnění
na všechno, co milé není.
Avšak smutek ten je pro Tebe,
můj Bože,
že neřekneš ranní zoře
nebo krásné duze, aby vešla v
cesty mé,
dala jim jas hvězdy
vesmírné -
světlo plné Tebe.
Jsem smutný tak, že i srdce žádá
bílou šatku,
jak by oplakávat mělo
nejdražšího nebo dobrou matku -
den co den a ještě také v noci jak
by oči vyronily slzy kvůli Otci
nebo proto, že k zabití vedou
bílou mírnou ovci.
Avšak smutek ten je proto jen,
můj Bože,
že jsi ještě nerozkázal, aby
lidské hoře
vylilo se ze všech nádob do řeky
a moře,
zakopalo pod kameny, kde nikdo
neoře,
kam nedosáhla by žádná ruka,
aby znovu zasévala sémě, z něhož
vzcházejí muka člověka.
Živote, zjevuješ Boha, když den
tě do práce volá
a květina mnohá klade tě do
kolébky krásy,
když ráno zavoní a rosou oči
umývá si.
Žádostivý v těch hodinách jsi
jako Bůh těm, kdo jsou z Boha.
Myšlenko Boha -
ne, to není klam či iluze pouhá,
to vědomí, že jsi všude, i
rozklenuta nad Zemí
a domem Tvým je modré nekonečno
i tvrdá hlína pole.
Není místo jediné, pusté a holé,
bez Tvého zrna - všude se
živý setká s Tebou,
pokornou, tichou i smělou,
stojící u dveří, v rukou klíč k
tajemství,
jež jsi do nich uložila.
Kráso Boha zázračná, mílové
střevíce nosí noha Tvá -
chodívá po celém vesmíru, ale
skryje se i v malém lístečku,
ve květu leknínu, do každé ruky
se vloží
a také na keře a hloží
nezapomene a vůbec se ani
nedívá,
že zřídkakdy a nerado se chodívá
kolem hřbitovního kvítí;
a snad právě proto i jim zdaleka
svítí
půvab míru a ticha.
Kráso Boha, před Tebou jsou
maličká a dětsky nesmělá
všechna na Zemi zrozená slova,
chtějí-li povědět, čím jsi a kde
všude přebýváš
a kam také chodíváš
pro svoje studánky, hvězdy i
červánky,
pro všechny zlaté spony Slunce,
které jsou jak drahé mince za
poklad životu přiděleny.
Do Tebe, Božství, jak do moře
všechny řeky,
chce se vlít všeho života pramen
a okusit a poznat čas, jenž není
slzou jako stínem světlo porušen a zkalen,
ani kropen potem tváře,
obětí kladenou na oltáře,
aby všechny věnce z trní měly
krásu svatozáře
vítězstvím nade vším zlým.
Dny jsou jak hora za horou
po obzoru Země, vlna za vlnou,
co utíkají denně od břehu ke
břehu oceánu,
jakoby chtěly odnést jeho břehy,
pískem, bahnem zanést všechny
květy radosti a něhy,
co Bůh životu dal,
aby člověk nezapomněl, že u
kolébky lásky stál,
i v náručí ji choval
jako něžné dítě - podával
jí sladká sousta citu
i chléb pro sílu k činu,
jímž by vytvořil živou knihu a
do vesmíru její děje vpisoval.
Bůh můj jsi Ty, Skutečnosti
jediná,
ta nesmírná a provždy tajemná,
za vším životem skrytá, že žádné
oči Tebe nenajdou,
závoje z tváře nesejmou
ni ruce velikého světce.
Ty jen tichounce, jasně a měkce
se nejhlubšího srdce dotýkáš, Ty
letíš, pospícháš vědomím
jak paprskem světelným;
člověk upadá ve spánek a snění,
pije z nádoby zapomnění,
jako vždy jen v míru a tichu na
prsou matky své by odpočíval.
Podušky divné ušila mi hmota a
položila mi je pod hlavu,
aby měla v těžké noci i ve všem
dobrém počínání překážku a zábranu,
když chce tiše spát,
s dětmi nebo ptáčky bezstarostně
žít nebo radostně se smát,
s motýlí lehkostí myslet na
věci, které zítřek lidem dá.
Bože, vedeš mne do cesty života;
mlčíš však, neříkáš, zda bude od
sněhu zavátá
nebo půjde krajinami květů,
skončí na Zemi či jako nitka
povine se do vesmírných světů,
zda budu někdy vědět na
rozcestí,
která stezka je nejlepší,
protože nese štěstí
a kam pro ně vůbec jít
jak k prameni nejčistšímu pro
vodu, kterým klíčem otevřít
si onu závoru u dveří Tvých
do zámků zapadlých,
za nimiž ukryl jsi Božství
člověku.
Bože, v tichu jsi nad lidským
světem,
zdobíš se mlčením rád jak dívka
květem
a holčička věncem pampelišky,
která zlatá je jak slunce
nemající stříšky,
svítící nahoru i dolů, kolem
dokola,
protože všechny všude vidí, že
jdou spolu jednou cestou života
k velikému osudu kosmu.
Když duše je tichem kolébána ve
snění,
vše v mysli obrátí se, nezůstane
kámen na kameni.
I černé v bělostné se změní,
srdce do hlubiny své se vrátí,
kde se neví, že je utrpení,
že člověk je má jako chléb, sůl
i pokrm každodenní.
Tehdy řekne si: Živote, buď
vítaný nastokrát! Bůh mi tě dal jako velký dar
cením si jej, vím, že nad něj
většího není,
v němž našel by někdo zalíbení,
že nosil by jej do skonání
světa všemi jeho hranicemi jako
obraz v srdci zavěšený,
věčný amulet pro štěstí.
Jsem člověk - voda sladká i
hořká,
i bez příchuti jako pouhé kapky
deště -
proto mnoho je těch, kterým
dosud ještě nezachutnala.
Člověk může se pít jako víno, s
radostí,
i po malé trošce, jako lék na
pouhé bolesti,
s pocitem posvátným, s jakým se
zvedá číš s nesmrtelností,
i statečně a směle, jako když
hrdina jde beze zbraně vstříc nepřátelství.
Jsem duše, řeka odvěká,
i její voda mělká i velmi
hluboká,
tekoucí z nejvýš postavené hory
do života člověka v lidství,
veliké jak širé oceány,
silné jak ženoucí se uragány
i malé jak kalužinka vody nebo
také kulička, s kterou něčí ruce si hrají,
když se zakutálí osudu pod nohy,
aby na ni šláply tvrdé boty
a ona již nebyla radostí pro ty,
kdo ji milovali.
Jsem cesta člověka jako barva
černá i bílá -
jako stín ke světlu se v Zemi
položila
a těžko obracet ji, aby byla
jiná,
jako svíce rozhořená či zahrada
provoněná -
proto je nesnadno jít pro ni.
Kdyby aspoň okrášlit ji mohli
palmami,
aby po ní šli jen stateční
hrdinové,
co přinášejí z bojů věnce
vavřínové,
že bojovali jako lvi, jak o
mláďata orlice.
Jsem člověk, půda dávno zoraná, úrodná,
živá,
z níž vzejít by měla pšenice jak
ze zlatého zrna,
vysoký strom ze semene, myšlenka
jako blesk smělá,
aby mohla dorůst, rychle
přispěchat k Tobě,
tiše usednout si v mlčení,
naslouchat v sobě Tobě -
Intuice Božská.
Snad pochopil jsem to, můj Bože,
že všechno lidské hoře
je i proto, aby duše byla
zalévána jako pole vodami,
jež v očích mají své studánky,
řeky i praménky,
aby stesky vinuly se vysokými
horami,
poutník na nich zasloužil si
odměny,
že vytrval, došel ještě před
večerem k cíli.
V každém praménku malém
je třeba oblázek nebo i
kámen -
není oblohy bez mraků;
proto počítám, kolik jsi, Bože,
učinil zázraků
v člověku, že srdce má již v
hrudi a jeho ruce teplé jsou, nestudí;
i nohy chodívají rovně,
myšlenky jak stromy stojí pevně
v půdě víry a naděje.
V zahradě míru člověk si dosud
neusedl.
Bože, však víš, že přichází
pomalým krokem
k ní blíž, snad i váhá, že vidí
kolem
ní mříž vysokou a zeď, kterou
ani umělec by nepřeskočil -
mohl by padnout zpět na půdu
tvrdou,
bolestí lidství již
rozpálenou -
na ohnivou pec.