(Věnováno -
dáno ku pomoci těžké době)
Všemohoucí -
Vševědoucí - Nejvyšší -
Kdyby Země
měla ještě více milionů lidí, plno krásných věcí,
v sadech na
sta růží, na obloze hvězd a sluncí
ještě větší
počet než je znám, ale neměla by Tebe,
skrytého v
nejhlubší hlubině sebe
na dně
lidských srdcí - člověk by v umírání byl
jak
bezvýznamný, uprostřed lesa povalený, vyvrácený strom,
jeden lístek
prosté trávy v podzimu spadlý bez povšimnutí.
Bez Tebe by
Země byla pohaslý bloudící meteorit,
jenž žádné
hvězdě vítán není,
protože
žádnou hodnotou není v život vryt.
Bez Tebe
člověk je pouhý prach a pára nad lesem,
částečky němé
hmoty plující vesmírem
jak sněhové
vločky krajem bílým, jež za mírné, tiché zimy spadnou kdoví kam
a není jich
více; rozpustí se a zmizí,
ať ohlíží se
po nich lidské oči do všech stran . . .
Komu projevit
důvěru na celé Zemi, když všichni lidé dosud v lásce jsou nerozvitými stromy,
pupeny růží sotva nalitými, ptáčky s nedorostlými křídly, kteří vysoko
nevzletí?
Ke komu volat
na celičké Zemi, aby člověk věděl, že je vyslyšený v prosbách o pomoc, záchranu
tohoto i příštího pokolení?
Na koho
myslet v přívalech zla na Zemi jak na archu Noemovu
dost velkou pro všechny, kdo v Bohu hledají přístřeší, když lidem hrozí
nebezpečí života?
Komu v Zemi
svěřit k vychování lidskou duši - vždyť kdo jen ví a kdo z lidí správně
tuší, odkud přišla a kam spěje její cesta při zrození i v hodině smrti?
Kdo ví, kolik
muk již prošlo lidskou duší, zda dopíjí se ona nádoba jejím ústům podaná za
nápoj pokání?
Kdo má
nejvyšší moc nad zákony hmoty, že jsou před Ním jako lvice pokrocená, uzavřená
v pevné kleci, v silné ruce uzda nezkrocených bujných koní?
Ke komu volat
bezpočtukrát: děkujeme - děkuji? - Jen Láska Boží vystlala hmotu
poduškami milosrdenství, aby se zcela nerozbila křehká nádoba i něžná bílá
lastura perly Božství, spadlá s duší z nebe na Zemi!
Komu na Zemi
dávat oslavení, když nad lidmi i nad vesmírem pána není, než všemohoucí Bůh?
Kdo je
Stvořitel - Otec národů - Matka hvězd?
Kdo je
Spasitel - Vůdce zástupů - Pán všech?
Kdo je
Láska - Paní zákonů - Cesta cest?
Bože, Ty
jediný jsi Všechno, Sloup náš a Dům nejpevnější, skála nad velkými oceány žití,
kterou příboje zla marně drtí miliony let - jsi nejpevnější Naděje, že za
všech časů, na všech místech a za různých okolností dobře je každému zrnu
života, jež uloženo je v Tobě, Země svatá, nejvíc úrodná, vždy Láskou
svlažovaná, sluncem Dobra zalévaná, a proto od věčnosti zvaná Věčným Životem.
Tvé cesty
jsou tiché, zářivé jak světla hvězd na noční obloze - Tebou je svět i
vesmír tak nekonečný, velký a širý, že není délky ani míry k jeho vypočtení.
Tvá kouzelná moc život mění, a za krátký čas, třeba i za vteřiny, je z neživého
živý, ze smrti vzkříšený ten, kdo v Tebe věří v hodině odloučení i dávno před
ní za rozjímání nad sterými taji rozprostřenými od počátku v osudech lidí jak
tráva po zemi, klasy obilí.
Pro Tebe
žádné srdce nezabolí; dáváš mu, i když neprosí a nežádá, i když neví ani, že mu
hrozí zemdlévání, dobírá dna lidské síly a každou chvíli může spadnout jako
podťatý, kdybys neposlal mu občerstvení douškem laskavosti jemu milých slov a
řečí, nápojem, v němž rozpuštěna je sladkost malé radosti, i chlebem vědění o
tajemství putování lidských duší . . .
Bože -
Kdybys nebyl
nad životem jako matka nad dítětem, pln laskavé něhy, dobrotivé rady, věčné
lásky -
Kdybys nebyl
Otcem i tomu synu, který klesl a jehož vinu znáš, kdybys jej nevolal k sobě
denně po tisíce let, nerozžal v něm znovu světlo lásky, vrací-li se k Tobě
zpět, neposlal mu v cestu vůdce, strážce, nepodal mu chléb, na hlavu věnec z
myšlenek Tvých moudrostí i bílý šat z činných ušlechtilostí i stříbrné opánky
pro chůzi v komnatách nebes -
Kdybys neznal
lidskou duši, že je jak malé dítě pobloudilé v tmách, slabé z dětských nemocí,
horeček hněvů, ze zranění o kameny, jež v lidské cesty postavily ruce
viníků -
Kdybys nebyl
u myšlenky strážným, nesledoval kudy jde a co obtížného nese jiným do života,
jak velkým trnem mnoha lidem srdce zraní -
Kdybys
neodpustil, čím Tě člověk celou jednu věčnost rmoutí, kamenuje Tvé posly,
učitele, proroky -
Kdybys
nečinil Ty denně v Zemi zázraky u všech semen a zrn v poli, i u žen, které
porodily předtím neznámého a nikde neviděného člověka -
Kdybys
nezaléval ohně lidských utrpení slzami vlastních očí, vodami lítostí nad
bolestí lidí, krůpějemi krve Páně -
Kdybys
neozdobil lidské čelo, jež v mučednictví se skvělo drahokamem víry -
Kdybys
neprobudil holubičky citů lásky, jež sta let v duši spaly, a proto zapomněly,
že se říká druhým duším: sestro, bratře - Bohu: Otče - Kristu:
Spasiteli -
Kdybys na
člověka nevyléval silné proudy milostí, aby z jeho duše smyly černé barvy a
srdce mu uzdravily balzámem jejích tichých radostí, že smrt těla je pouhým
mámením, že za ní teprve ten pravý, skutečný život začíná -
Kdybys neotevřel
pokladnici Ducha pro hluboké vědění a nedal zvláštní znamení, že tento čas je
rozhodný a dávno předpověděný k dovršení díla záchrany duší -
Kdybys nebyl
tolik shovívavý k těm, jež poslouchají, co tělesný rozum mluví, jež zaslepuje
věda hledající ve hmotě první a poslední zákon života -
Kdybys neměl
hmotu pod svou nohou, ona Ti nebyla hlínou k tvárnění -
Kdybys tajně
nepůsobil na Zemi, neznal její hlubiny, sopky, horké prameny a všechny lávy v
podzemí, nepoutal je železnými kruhy - Božími zákony -
Ó, Země,
světe, živote, člověče - kde bys byl - zda bys
žil . . . ?
Bože -
Tys dal život
této Zemi a rozvíjíš jej bez ustání v něžně krásný, pevně tkaný koberec, abys
po něm v lidském srdci chodil a jemu lásku v jedné chvíli zrodil, sebe samého v
ní zjevil jako Matku vší lidské i Božské krásy, kterou v Zemi rodí v bolestech.
Tys rozložil
Zemí stříbrné stuhy vod do šířek i dálek, a od těch časů všechny modrojasné
řeky i čirá dna všech tichých studánek zrcadlí Tvou mírnou, krásnou holubičí
Duši - vzedmuté výšky mořské vlny zjevují Tvůj velebný, mocný Zjev.
Tys vytvořil
Zemi krásnou, a proto v ní člověk musí vzpomínat na Tebe; vždyť každý den mu
Tebe připomíná vůní květů, něhou citů, stříbrem rosy ve slunečním paprsku,
uměním lidí stavět chrámy i pomníky z mramoru, vytvořit dětem milou hračku, na
stůl dát chléb a sůl.
Tys oblékl
Zemi do zeleného šatu s krásnými lemy lesů a hor - i tuší Tě člověk za
přírodou, když ona do zeleně raší, když roste její strom - Tvou krásu vidí
za rozkvetlých májů, i když se blýská a hrom duní a kvítí se zachvívá pod
dotekem Tvé tajné a mocné síly - děkujeme Ti za tiché deště, když nad
vyprahlým polem déšť se rozšumí.
Tys dal Zemi
vzlet jako ptáku, aby kroužila a vznášela se v prostoru, a proto má slunce své
něžné červánky východu a zlatá světla západu, uléhá do nich jako do podušek za
moře i za horu a noc lidem zjevuje majestáty hvězd, velikost vesmíru.
Tys naplnil
Zemi světlem, zákony růstu všech jejích těl, aby život její cestou vždy
mladistvě šel, rostl a šuměl miliony myslí jak zjara les i širý háj, aby ukázal
se na něm maličký obraz nebes - lidsky prostý, ale pro člověka krásný
pozemský ráj.
Tys zasadil v
Zemi vzácný strom života ve dvojici, a tak se moudrost s láskou mohli jevit
jako dva po sobě věčně toužící, aby z jejich splynutí se nové živé narodilo, je
nazvalo svými rodiči, bylo s láskou vítáno, hýčkáno jako bezbranné, pro život
dobře vychováno.
Tys spojil
Zemi se svým srdcem, abys znal chvíli rozvití růží lásky v srdci lidí a věděl,
kdy ledy hněvů z myšlenek v nenávratno odplují a vlejí
se do moře zapomnění.
Tys naplnil
Zemi obilnými zrny i plodnými vinicemi, štědrým ovocným sadem - i vidí
člověk, žes mu vezdejšího chleba neodepřel, že i nehodnému synu dál zůstáváš
přepečlivou Matkou, předobrým Otcem.
Tys vytvořil
na Zemi i velké nádrže utrpení, aby ten, kdo jimi projde, již nikdy nebyl zlý,
ale jako zlato v ohni přetavený, proměněný, byl holoubek bílý, mírný beránek
boží, anděl lásky.
Tys svěřil
Zemi korunu vzácnou, podal jí růži nejbělejší - vždyť v ní se prožívá
svaté mysterium vtělení Lásky - Kristovo v bolest sestoupení i z ní
vystoupení v moc, slávu a krásu Božství.
Tys Zemi
vdechl tisíce dechů do hrudí, a proto jsi v ní Ty - Živý mezi živými, Ty,
život jediný v životech mnohých, a ony jsou tak naplněny harmonickým rytmem
dění, jímž se prostupuje prostor a čas ve věčnosti - ony jsou dechem v
Dechu a krokem vedle Kroku, vždy více do počtu, dál a dál rozšířený, v kruzích
a spirálách nekonečných . . .
Bože -
Život lidský
je v Tobě vryt jak rýhy v lidské dlani, a proto znáš a víš vše, jak jeho smrt
je tvrdá, neúprosná paní, a jak tiskne srdce k zemi, do nemoci i utrpení.
Není před
Tebou nikde zavřených dveří, ani uzamčené cely, ani hranice národů, zemských
vlastí od sebe oddělených, ani zakázaných přístupů.
Není čela,
jež by snad myšlenku skrylo před Tebou, ani srdce, jež by jen potají vzdychalo
si a utajilo tak bolest svou.
Není tvora
tak maličkého, abys jej necítil jak dětské srdéčko s živým tepem, kapičkou své
krve, jiskřičkou Božství- abys v něm neviděl semeno vzácných plodných stromů,
jež oživí jednou pláně jiných zemí, planet, hvězd, jež ve vesmíru jsou nebo
jimi budou, až se kolo dějin vývoje otočí a život dostane novou, krásnější
tvář.
Není boje na
Zemi, jenž by do Tvého srdce nemířil svými zbraněmi, netiskl Tě - Dobro a
Lásku - hrubostí a úzkostí jak kámen červíka, tvrdá bota zašlápnuté
květy - vždyť Tys Ábel první a největší, bezpočtukrát zraňovaný hněvem
nehodných bratří.
Není dne
Tebou nenapsaného v Knize života slavným činem Stvořitele i Obnovitele, že
právě tento den to je, který rozhodne o životě milionů duší, o budoucnosti
sluncí, i co bude se Zemí, až vesmírná hmota zduchovní a vše se promění a bude
jen krásný svět boží, bytí myšlenek a citů.
Není cesty
člověka, která by na konci neměla vždy šťastné shledání s Tebou, nejdražším
Otcem, nejsladší Matkou, Odpočinkem po těžké práci ve hmotě a s hmotou.
Není soudu
nad vinami, v němž by nemluvily city Tvé lásky, i kdyby snad pro velké lidské
provinění musel znovu déšť padat na Zemi déle než čtyřicet dní.
Není v nevěře
lidí moci zcela žádné a její vlny narážejí marně jak vlny do skal moře po
tisíce let - slavný trůn Ducha Boha stojí na věky, vysoko nad lidské
myšlenky povýšený.
Není jediné
práce na Zemi, na níž bys nebyl i Ty myšlenkou účastný, a tak z ní zajištěn
užitek stonásobný pro všechny generace lidí, jež do země se rodí, aby ji
naplnili mravenčí pílí, nesli jí Tvé požehnání, zasvěcení se tvorbě krásných
věcí.
Není nikdy v
nebezpečí člověk, jenž ví, že ze spojení s Tebou plyne mu život nesmrtelný, a
ten žádný oheň ani katastrofa nezničí, byť i pohřbila všechna těla a moře se
přelévala jak skořápky s vodou jedno v druhé.
Není národa,
jemuž by nevelela Tvá mocná síla, zákon žít a rozvíjet se, k dobru a míru najít
pevnou cestu i přes řeky krve, přes hory těžkostí, překážkami vlastních chyb.
Není obav z
věcí příštích, když Ty - Moudrý, Silný, Mocný - jsi všude, a proto i
v člověku ve svých mohutnostech živ.
Není lidského
srdce, na něž by Kristus nevzpomněl a nepohlédl na ně v muce svých křížových
utrpení, a tak mu nevtiskl pečeť jistého příštího
omilostnění . . .
Bože -
Ó, přihlédni
k tomu, že člověk Ti dosud nemohl dát srdce do dlaní ke zpracování, zjemnění,
aby se v nich stalo krotkým ptáčkem s hebounkým peřím - nezazlívej, že si
ani Zemi neproměnil v pokojnou, láskou svítící hvězdu - vždyť do knihy
jeho žití nahlížíš, a proto víš, že:
Veliká síla
zla, do níž se duše lidská ponořila, zcela utlumila lásku v srdci, strhla do
větrů svíci víry a naděje, že ony jen slabounce hořely a lidé sotva věděli, že
nejsou sami a v Zemi opuštěni, že nad nimi bdíš, tajně vedeš jejich cesty a je
jako malé děti školou života již staletí učíš.
Veliké lidské
viny zvedaly se jak vlny hrozivé, jak silné příboje rozbouřených moří obléhaly
tiché domy strážců lidí i přístavy odpuštění Tvého, skrytého tak, že nebylo
slyšet z něho Tvůj hlas: Odpouštím, pomáhám - miluji vás. -
Veliké
úzkosti umírání těla lidských duší naplnily prostor kolem Země hrůzyplným
děním, že ani milosrdný anděl neprodlel dlouho u lůžka nemocných, i když věděl,
že návrat člověka k Tobě je možný a nutný přes údolí stínů smrti, přes horu
Golgotu, přes kříž.
Veliké
bolesti nemocí vytvořily oheň pekelný na půdě Země, že duše očistec prokonávaly
denně prožíváním i přihlížením, ztratily sílu a tak nepřiložily ruku k dílu
svého spasení, navrácení k pokoji, jak bylo žádáno, jak má být.
Veliký útisk
za moci zla nedal srdci možnost radostně se pozvednout a ruce rozpřáhnout k
modlitbě; i byly ony Tobě jak na úhoru vyrostlá květina bez barvy a vůně, byly
slabým dýmem nerozdmýchané kadidelnice - jak mohly doletět k Tobě do
výšin?
Veliké
pokušení bylo rozsetým plevelem u každého zrna dobra a samo zlo chodilo denně s
kosou smrti tam, kde se ze země zvedla a zazelenala travička čistých pohnutek k
činu lásky a smíru, k přátelství mezi národy.
Veliké
překážky na cestě k Tobě zastavily mnohé duše ve vývoji, že jsou dosud na
úrovni hříšné Evy, jsou oblečeny jako nekající Magdaleny, se zlem světa jsou
zasnoubeny na sta let.
Veliké
těžkosti na Zemi doléhaly, že lidé jen v nouzi a potřebách si na Tebe
vzpomínali, jen v prosbách Tebe volali a zcela dlouho zapomínali Ti poděkovat,
že je Země vůbec nosí, že už dávno nejsou jak kosti těla v její hlíně
pohřbeni - vždyť tolik velkých provinění již tisíce let volá o trest do
nebes!
Veliká touha
po štěstí přivedla mnohé duše do objetí mamonu i nízké lásky, že je na dlouhý
čas poskvrněn jejich šat, protože obtížný je na Zemi proces očištění, zbělení
nad sníh deštěm vnitřních slzí - a přece takový být musí: důstojnost duše
lidské, dcery boží, je oboustranná: z krásy vnitřní i zevní.
Veliký úkol
zpracovat a podmanit si hmotu mnohého z lidí ke hmotě připoutal, že se s ní
přímo ztotožňuje, s ní jedno tělo, jedno slovo je, jiné řeči ani nerozumí, je
mu zcela divné, cizí Tvé jméno: Bůh - oslovení: Otče náš - i pojem
život duchovní.
Veliké
utrpení vyplynulé z lidského pádu nechť je proto důvodem k odpuštění Tvému,
Lásko věčná, nekonečná - k záchraně tonoucí lodi života lidí, jejich drahý
Spasiteli, Bože - Bože - Bože všech . . . !
Bože -
Do Země vešel
člověk nízkými dveřmi svého těla a jeho duše ani nevěděla, že přijímá staletá
pouta lidské nevědomosti, jimiž se stane malou svými činy a nebude mluvit řečí
lásky, že dostává pouta lidské bolesti, jež bude jednu dlouhou věčnost nosit,
pod jejich tíhou vzdychat i plakat, Tebe volat, sta let denně prosit, abys je
sňal a dal kousek volnosti, šťastné svobody, aby duše znovu uviděla krásné boží
obzory, kolem nich mohla podle přání svými myšlenkami plout, až k vrcholům
lásky doběhnout a s dobrem
splynout na
věky.
Do hmoty
člověk padl jak poraněná holubice, a dlouho si musí hojit křídla tam, kde není
léků pro zranění duše, kde je i málo vědění, jak a kdy se vrací uzdravení v
rodný dům radosti, kdy se člověk rozletí k branám ráje.
Do moře zla
lidská duše vplula jak malá rybka z čistých řek, kde nebylo pro ni prudkých
bouří, vírů ani dravčích zubů, kde život plynul čistými proudy od břehu ke
břehu jemností Božství.
Do světa
vstoupilo lidské srdce jak nezkušená dívka do velkého města plné svodu pro
toho, kdo každou třpytku má za pravé zlato, každé hnutí smyslů za pravou
lásku - do světa přišla, ale ven již tisíce let nevyšla, je v jeho branách
jak v temnotách podzemních, je za jeho branou zavřena, a proto říká vždy na
shledanou, když na chvíli do záhrobí, do jiného světa odletí si odpočinout,
neboť zase se do světa zrozením vrátí, zase je duší lidskou, mužem či ženou.
Do světa
svodů vběhla lidská mysl nemající tušení, že jsou nástrahy a léčky vymyšlené
zlem, že jsou i vnadidla podobná soustům, jaké dáváš Ty, Pane, když voláš k
člověku ústy proroků, že jsi dobrý a milosrdný Bůh.
Do cesty
člověk vstoupil, jež má mnohé pády a mnohá zastavení u křížů, že těžko je sečte
ten, kdo by měřil a vážil hloubku i výši lidského utrpení, i hrob, do něhož se
ukládají mrtvá těla, když zemdlela - pomohla splnit u duše poslání na
Zemi.
Nad mnohou
propastí visí lidský život a jako z kořenů vyvrácená jedle nachýlený je, v
každé hodině blíž a blíž k odchodu v neznámo, za opony, jež ukrývají nové drama
bolesti, nové touhy dospět výš a dál k náruči sladkého odpočinutí v Tobě, Bože,
pokojný živote.
Do těžkých
nelítostných bojů byla uvedena duše lidská, a je jich tolik, že nikdo je ani
již nečítá - proto ztvrdlo její srdce jako kámen, jako noha, jež stále
chodí bosá po tvrdých půdách, po hroudách země, stokrát od trnů zraněná.
Do tmy
tělesnosti se položila lidská duše, a proto dávno již Tebe nevidí - proto
v ní tak silně mluví hlas pochybnosti a ona se ptá druhých i sama sebe, proč
osud je k ní tak neúprosný; nechápe, že on je spravedlivým naplněním jejich
zásluh i vin.
Do těžkostí
byla ponořena lidská duše a jako bílé plátno určené k vyšívání je probodena sterými jehlami bolestí; na ní se ukazuje, kolik
život snese těžkostí, aniž se zcela rozloží a zničí.
Do zákonu
smrti byla uvedena lidská duše, a proto není jako zcela nesmrtelná zapsána v
knize života - jen v Tobě, Bože, bude znovuzrozena, jen na Tebe je
odkázána celou svou budoucností, aby i v ní všechno živé bylo, nic se v mrtvé
nezměnilo v jejím vlastním bytí i před jejíma očima.
V slzavém
údolí je lidská duše, kde je málo slunce a od rána do noci stíny - což ona
ví, jak velké viny postavily kolem ní vysoké hory hmoty, že za ně vůbec nevidí,
že závidí i ptáku volnost, vzlet i výšku, jeho křídel
rozpětí . . . ?
Bože -
Kolikrát
lidská duše zoufá i slábne, a proto nemá síly zvednout srdce do oblastí svatých
nadějí - ale Ty hledíš v její těžkou cestu, znáš hory závějí, do nichž
zapadlo její vědomí, kdy se stala Evou a musela se rozloučit s Tebou, protože
přestala být Marií.
Kolikrát duše
mezi hvězdami hledá a chce vroucně k Tobě blíž - ale vidí silné mříže
hmoty, jak ji obklíčily ze všech stran, že je vězněna jak zpívající ptáče, i
když dnes a staletí již pláče, volá, žádá, prosí: Buďte ke mně milosrdní, chci
jít do radosti synů předobrého Otce, do štěstí dcer božích - domů -
domů. -
Kolikrát duše
spí, když má nad svým srdcem bdít a vést moudře jeho dění, a proto v
nestřeženém okamžiku má v mysli příliš mnoho hluku světa, mnoho starostí a
těžkostí, že naplní jimi nádobu, jež má být stále vyprázdněná pro vodu Tvého
občerstvení, aby bylo z čeho pít, když je nutno jít dlouhou cestou v osamocení,
kde se žádný dům přítele neuvidí.
Kolikrát
cesta k Tobě zdá se tak těžká, tak dlouhá, když není kolem nás slova radosti, a
Ty máš tak jemný tichoučký hlas, že i když jsi blízko, až přímo v nás, srdce Tě
neslyší, v dálkách Tě hledá - bojí se Tvého opuštění uprostřed křižovatek
života, kdy je nutno učinit závažná rozhodnutí, aniž se ví, kterými se mění v
dobré naše osudy.
Kolikrát musí
znovu zažehovat pohaslá světla víry, budit ze spánku duši, když začne se
proměňovat v kámen a tím přestane tušit, že její život na Zemi je nebezpečnou
cestou, na níž je vidět i mnohá pobořená města ušlechtilosti i zpustošené háje
krásy svaté lidskosti.
Kolikrát nás
Tvá láska na loktech hýčká jak matka dítě, a srdce to cítí a nakrátko zmlká
jeho bědování - je šťastno vědomím, že jsi nade vším a hojíš, co kde
zabolelo, zaléváš, co kde vzkvetlo - toho je však málo, maličko, a duše
brzy zapomíná, že Tys to, u Něhož se hojí všechny rány, zas ohlíží se na
všechny strany po lékaři ze světa, hledá často pomoc u člověka, jenž sám nad
vlastním je bezradný.
Kolikrát Tě
lidé prosívali a za Tebou chodívali do chrámů a Ty ses jemně, tiše usmíval,
nezazlíval, že jsou tak bláhoví a tak neznalí velikosti Boha, jenž ve svém
srdci chová všechny broučky světa, všechny hvězdy vesmíru, Jemuž nekonečno je
malým chrámem.
Kolikrát zní
nitrem tiše Tvůj útěšný hlas, že ses od člověka zcela neodvrátil a jsi blízko u
něho v každý čas, a když se na Tebe rozpomene, že ho neodmítneš, rád mu dodáš
síly, když je drcen kříži, padlý do mrákoty beznadějí, do očistce duší, v němž
pyká za minulé viny, do něhož ony samy odsoudí člověka.
Kolikrát bylo
již smutno na Zemi, když války usmrtily těla jak silné mrazy květ -
prosíme Tě, pošli zpět ty těžké lidské věci, ať padnou do hlubin minulosti, aby
člověk zapomněl, nevěděl, jak se vymýšlejí zbraně, jak se zvedá meč.
Kolikrát se
vlny násilí a hněvu hnaly světem jako lavina a postižení lidé nevěděli, že jen
Tvá moudrost roztíná uzly zapletených situací a samo zlo soudí i trestá
viníka - člověka, aniž ten, komu on ubližoval, zvedne ruku obrany, aniž
jedno slovo promluví volaje Boží trest na provinilého člověka.
Kolikrát Ty
celou Zemi zadržíš svou mocí, aby nezapadla, nezbloudila zcela v cestu bez
zákonů dobra, nespravedlivou a zlou, a byl z ní vždy možný návrat k Tobě i po
dlouhé době odloučení synů, jež mají i tak velkou vinu Kainovu, že vnesli do
země násilnou smrt milionů těl svých bratří.
Kolikrát
ještě, Bože náš, zemský život tak jako dříve a vždycky, milostivě, dobrotivě,
jak jen Otec umí, požehnáš - jím uklidní se i nejvíc rozbouřené moře,
oceány, vichřice všemi kraji Země proletí beze škody, i jaro včas přemůže zimu,
odklidí ledy, obnoví život přírody a člověk pokojně před sebe pohlédne na
osudy, jež se před ním rýsují jako pevné, zlem nezastíněné obrysy šťastné
budoucnosti . . .
Bože -
Znáš lidské
lože na Zemi, co je v něm za steny, jakoby do něho byly vhozeny, vysoko
nastlány kameny. Neklidně, těžce se na něm člověk obrací v nemoci, snad stokrát
za noci vzdychne, když čeká na to poslední, co nese loučení s milými, drahými,
když myslí i na velká nebezpečí plynoucí ze života, který je jedna velká poušť
bezcitností, jež tolik národů vodí přes moře, rudé válečnou krví.
Jak hluboko
spočívá jiskra Božství v lidském srdci a Tys v něm s ní ve světě zajatý, k
umlčení odsouzený; vždyť nemáš fyzického hlasu takového, na který je člověk zde
na Zemi odkázaný, uvyklý, aby slyšel jemné ťukání na dveře duše, Tvé tiché
volání: Otevři mi aspoň malé okénko do tvého vědomí, abych měl kudy posílat
silné paprsky světla světu a dal tak znamení, že přišel čas projevit lásku
životem lidí - promítnout do zemské skutečnosti vtělení , vstup Boha
do hmoty k jejímu proměnění v tvořivou prasílu Boží?
Lépe než
člověk víš, jak bez Tebe je zemdlena duše i její choré tělo, jak obtíže mnohé a
stálé nedovolí do budoucna smělé pohledy, jak dlouho trvá než se srdce zcela
poddá důvěře v naději, že zase bude život krásný a toto vše, co bolí, z čeho
jsou nejistoty a obavy, je jako ze spánku chmurný zážitek a sen, z něhož bude
člověk jednou provždy Tebou probuzen a odveden do pravé skutečnosti, do pravé
země, která tvrdé neprostupné hmoty nemá, je ze světla zbudovaná, jím tak silně
prozářená, že je překrásným krystalem.
Člověk si
navršil na své cestě tolik těžkých vin, že nemůže být hotov s tím, aby je smyl
a odložil to, čím je způsobil, avšak za všemi stíny zla a vymyšlenými křestními
jmény, jimiž se vepsal do všech knih a matrik pozemského žití, ještě zcela
neukryl - ještě mu zůstalo a ve Tvém srdci svítí stále na Tobě drahé
jméno: člověk, boží syn.
Je těžké
správným směrem jít, mít chůzi statečného poutníka, jejž vůbec neleká blížící
se smrt, jíž každým krokem jde vstříc mladé i staré tělo - vždyť bázeň je
obavou z neznámého, a což již někdo z lidí ví, jaký svět je za hranicí této
hmoty, zda je krásný na pohled a co dává za prožitky, jak dlouho v něm člověk
dlí, nebo jej zas po čase osud odvádí jinam?
Lidská
duše - tento obraz Tebou malovaný v době tvoření, byl tak krásný, jak
utkaný ze spekter slunečních - jen Ty jediný víš, jak se stalo, že má nyní
temné stíny, a to, co o ní básník zpívá Tvými slovy v Písni písní, má
vzpomenout toho, co na počátku bylo, ale nyní není, ale opět bude, až přijde
den a svatý obraz lidské duše bude očištěn a jím projevena služba Tvá dát do
prostoru určitý vzor života, něžnou i velmi moudrou dceru pro předlohu těm, kdo
jednou v budoucnosti budou tvořit krásný hmotný i duchovní tvar.
I v největším
nebezpečí, třeba v bouři celé Země, za vichrů a sténání stromů - tak
pokojně je tomu, kdo má ono poznání, jímž se osvětlují všechny lidské cesty i
jejich podivné složitosti - i přestane tápání a mrákoty nejistoty o
budoucnost zmizí pod slunéčkem víry, že Ty, Neochvějný, Pevný, Silný, Bdící nad
Zemí a všemi katastrofami, vezmeš lidské duše v těžké době jako malé ptáčky do
dlaní a ony, pevné a láskyplné, lidské hnízdo i živé v něm na všech místech
ochrání a zachrání.
Jak touží
lidské srdce po lahodném vánku něhyplnosti, ale ony nejsou v jeho světě, jsou
jak ve vyhnanství někde za horami, za moři - víš, proč duše má tak ráda
jejich dotknutí? Ona v hloubi svého bytí neochvějně, silně cítí, že je v nich
Tvá vlastní něha, okouzlení z krásy citu, jenž je Tebou vydáván a k člověku
tajnou cestou posílán i ukládán do hlubokých studánek jeho vědomí.
Nemá Země
vědění o zákonech zrození a smrti, proto lidé na ní se potácejí již tak dlouhou
dobu v bludném kruhu lží - ach, kdyby se již Pravda jednou provždy nad
člověkem smilovala a ze svých dlaní odsypala zlatá zrnka vyšších poznání, kolik
je za každou i malou věcí skrytých příčinností; život lidí by byl jiný, věděli
by a divili by se, jak se mohlo v jejich malém světě navršit, seskupit tolik
významů a podivuhodností.
Tys pevný, silný
Strom, jejž žádné lidské blesky nikdy nerozštěpí, nezlomí, korunu dolů
neskloní - zda dáš možnost duším vstoupit do blízkosti těchto mocných
sil - vždyť kdybys je pod větvemi jejich nechránil, což přežily by tento
hrozný čas, nezničil by uragánem nevěry a pohrdání jméno Boží i plodná pole
víry, každé zrno i jejich slabý či silný klas?
Tvá náruč
sladká je jak žádný hrozen Země - jak by se srdce láskou rozechvělo a
všechno se v něm proměnilo, kdyby objala lidský svět jak jen ona to umí -
laskavě, vroucně a jemně - i ztlumilo by se vlnobití nenávisti, hrubých
citů, jež místo květů sypou bodláčí na všechny cesty bratří, ať jsou živi
kdekoli zní lidský hlas, kde jsou bytosti sobě podobné tělem i myšlením.
Ví dobře ten,
kdo ve jménu Krista byl pokřtěn, že Ty, věčná Dobrota, se neodvracíš v hněvu
ani pohrdání od žádného života, i když je v něm duše svými zlými činy jinými
lidmi zavržena a snad i prokleta - ó, jak rád si člověk znovu a zas toto
připomíná, když na Zemi je tak rozbouřená, vlnami zla vysoko vzedmutá hladina
života - jak vlastní i jiné ruce lidí uzavírá do pokojné světničky klíčem
pevného slova: Bůh je a s námi, nechť proto v klidu žije ten, kdo Jej vyzná
svým životem lásky k lidem, tvorům všem - On do oblaku ochrany vždy vloží
každého, kdo je toho hoden . . .
Bože -
Již předlouhý
čas Zemi nasloucháš - tak tiše, vpravdě Božsky trpělivě čekáš, až si
člověk na ní uvědomí, kdo jsi, že jsi a co člověk pro Tebe je a co on sám od
Tebe dostal - až zezdola k výšinám se mocně a silně zvedne lidský hlas a
vypoví Ti, čím jsi lidstvu od věčnosti, čím mu budeš zas, pozná-li sebe jako
část Tebe a vezme-li místo zbraně do rukou její skvělou sílu dobra a přetvoří
život v tisíciletí království míru, v nový lidský ráj.
Odpusť, žes
slyšel po staletí k Tobě člověka mluvit jen prosebnou řečí, jakoby jinou neuměl
mluvit - odpusť, že oslavení, velebení věnoval jen pozemskému dění, na
oslavu přírody psal básně jakoby nevěděl, že vše krásné je Tebou životu
věnované, že bez Tebe není květiny ani žádného činu, že překrásné harmonie
hudby jsou od Tebe inspirované, duším vkládány melodie písně, lidské mysli
odhalovány zákony hmoty, rukám dovednost při tvoření sochy a srdcím všechna
láska matky k dítěti.
Jsi tak
velký, svatý Pán, a jdeš, i když jsi nevolán, všude tam, kde žije člověk. Jeho
duše nevítá Tě vřelým hlasem a Ty jí ani nezazlíváš, že nemá ani za pasem
zelené větvičky palmy na znamení, že vítězí již nad světa svodem i zlem -
že nemá ani jemných citů srdce, jimiž by Tě uvítala, když do její cesty
vstupuješ, abys ji se svou spojil.
Nemyslí duše
jak by myslet měly na Tebe - vždyť jsou ještě duchovně nevědomé a jako
dítě často zpozdile a nesprávně život vidí, nevnímají ani svoje chyby a černé
barvy zlého počínání mají obarveny růžovými brýlemi - vždy víš, že tak je
vychováván svět, aby na sta let byly jen jeho dětmi a ne Tvými, aby co nejdéle
žily v klamné iluzi, že není světa mimo tento svět.
V Tobě je
lidská duše jako ona sama v těle za pohybu na Zemi, a proto dobře cítíš, kde je
v ní co choré, zakrnělé i kdy je třeba uzdravení, protože je velmi velké
nebezpečí, že v jedné chvíli skončí smrtí její cit, nebo přijde ochrnutí její
mysli, že na jejím slabém stromu nevypučí žádný nový list myšlenky dobra, květ
lásky, a její vnitřní svět se zase promění v neúrodné pole plné plevele.
V Tvé ruce je
síla sil a pevnost všeho, co stojí ve vesmíru na svém místě miliardy
roků - ach, kolik bylo již Tvých kroků, kolik střežících pohledů a
vyzvedání pevnou silou duše lidské, milenky nevěrné, tak dlouho již zamilované
do pozlátek světa, do vlastních slabostí.
Vložil jsi do
lidských srdcí zrna dobra a lásky, ale ony dobře nevzklíčily, a proto dosud
nevydaly plné klasy. Zdupalo je sobectví a myšlenky zla světa provrtaly krtčí
díry v půdě duše, že je na ni žalostné podívání - těžká obnova životních sil,
leč by se staly z moci i lásky Tvé u ní a v ní veliké zázraky.
Ach, dobře
víme, že jsi předobrý a moudrost ti hledí ze zářících, láskou divukrásných
očí - proto se osmělujeme a k Tobě jdeme jak ke zpovědnici, své hoře na
sebe sami žalujeme a Tobě vyprávíme - proto se těšíme, doufáme v pomoc
Tvou, v Tvé vševědoucí vědomí, jež proniká až ke kořínkům příčin zla i bolestí
lidí, že Tvé ruce brzy je vytrhnou z půdy srdcí.
Tvé tiché
kroky šly za krokem lidí, ale kdo je slyšel? Ó, nezazlívej, že se ozval hlas na
Zemi, který řekl: není Boha - že člověk v bolesti se cítí jako zavřený, do
hlíny země přislápnutý červ i od Boha opuštěný, jako
ten svatý Ukřižovaný, volající k Tobě z kříže: Bože, Bože můj, kde jsi? -
Dej lidské
duši smilování - vždyť do Země položil se stín již předtím, než se nad ní
vůbec člověk objevil; však víš, kdo před ním do zla padl, který první květ
uvadl v zahradě života, že lidská duše pojedla jedovaté býlí mravní zkázy, když
nebylo již oltáře neposkvrněného žití v absolutnu Božství.
Tvá cesta
Oběti vede přímo k lidské duši, a proto i její tělo Pán si vzal - zajisté
na to vzpomínáš, a proto snad nedáš jí zahynout ani když bydlí v podzemí, na
nejnižší úrovni lidství.
Proto, že
říkáme Ti: Bože dobrotivý, věčná Lásko - jsme klidni nade vším, co hoří u
Země plamenem pekelným; však hasne navždy - vždy v každé hodině jej
zalévají proudy svaté vody slzí Tvých nad lidským utrpením, a Tvé srdce,
bezedná studnice slitování, i Tvé ruce jsou takové, jaké mají v pohádkách dobré
víly, jež slabému jsou vždy nablízku a vždy mu pomáhají.
Od Tebe život
vzkvetl sterým divukrásným květem v celém vesmíru - od Tebe, věčného
Plamene, k nám letí jiskra živá, vždy silně zápalná, a proto od Tebe se
rozhořela i celá obloha a miliardami hvězdných třpytů se ukázala láska Tvá jak
Matka Světla, jež nepohasne nad Zemí, nad duší zde ani tam za smrtí
těla . . .
Bože -
Nad Zemí
Slunce je symbolem Tebe od těch časů, kdy je člověk vidí; a protože na ni dosud
svítí, denně líbá čelo zlých i dobrých lidí, hlínu i kameny, prostupuje světlem
všechny vody, třeba mají zakalené prameny, vítězí nade všemi mlhami -
vidíme v tom ději tajné zaslíbení, nadějné znamení, že k člověku jsi milostivý,
ochotný mu pomoci vybudovat nový život bez umírání a bolestí.
Nad Zemí tak
často po bouři duha se klene, krásou barev září - ó, smíme věřit, doufat,
že to Ty Tvou láskyplnou tváří obrácen jsi ke svým pobloudilým dětem, jež tak
dlouho chodí těžce, smutně zemským světem, východ z něho neznají, a sotva k
němu jedno srdce dojde, již ho zase jiný člověk před ním zavře, protože hněvy
lidí, neshody bratří na něj závory navěsí.
Na Zemi růže
kvetou v zahradě i tomu, kdo duši jako růži nemá, komu jen býlí roste v polích
srdce, kdo v Tebe neuvěřil a Tebe jménem Pán a Bůh neoslovil, ani Krista jako
Spasitele nezná - čí síla a jaká láska tyto růže z keřů kouzlí, ke slunci
jejich kalich zvedá? Jen ta, jež nemyslívá na sebe, ale vždy jen na tebe, ty
druhý, bratře, příteli, bližní! Kdo ji má, kdo takto umí milovat? Jen Ty, Bože,
nejhlubší, bezedné Moře, závratná Hlubino věčného rozdávání- Ty každému
koukolu, plevelu, býlí poskytneš dostatek životních sil, byť oni místo užitku
dali obtížný úkol jejich vymýcení.
Zemi potopa
nezničila a moře ještě nevylily z břehů všechny rozpoutané uragány a bouře,
vždycky jejich vlny poklesly a voda ztišila se jako dítě konejšené v náručí;
zda někdo z lidí poděkoval Ti v té chvíli, zda si uvědomil, kdo vlnám vládne,
kdo i bouři poroučí - že to mocná Síla Tvá je zažehnává a opět pevně do
zákonů zamyká, aby hmota nepřevýšila člověka, aby byla velmi cennou služebnicí
jeho pozemského života.
Ze Země
daleko má duše k Tobě - ne snad proto, že bys Ty sám bydlel někde v
dálných galaxiích, ale že hmota vytvořila klamné dálky, rozklenula do široka
prostory, dala čas i počítání plynutí a všem hmotným věcem zákon tíže, jenž i
tělo váže tak silným poutem, že s ním duše nemůže do duchovna odlétnout a tam
přímo nahlédnout do tajného zákulisí, kde jsou jiné světy, formy, životy, ani
tam, kde jsi Ty, aby se přesvědčila o Tvém bytí, odložila všechny pochybnosti a
slabé víry při nalezení jistoty.
Země se dosud
nenazývá rájem, neboť na ní žádný z lidí nebyl zcela šťasten, její cesty jsou
úzké, velmi křivolaké a její strom i květ je pod úpalem i pod mrazem - ó,
měj, Pane, slitování se svým postiženým synem, jemuž je tak dlouho domovem
ohroženým mořem, bleskem, rozpoutaným živlem a naposled i samým člověkem, jenž
chce řešit lidské spory ze zákonů služby vyšinutým atomem!
Země má
mohutný obal z hmoty, a proto na ní nikdo nemá pevné jistoty, zda je za ním
svět jiný, nebo jen on jediný, který je - ó, propusť do něj proudy světla
z duchovního nebe - on zprůsvitní, zpřístupní lidu Tebe a on pozná, že jsi
živá Skutečnost, nad niž větší není, že Bůh je, i když je skrytý, zahalený,
těžko poznatelný tomu, kdo hloubky i výšky, světlo i zvuky měří, zkoumá
strojem!
Do Země
vcházíš jen s lidskou duší, a proto Tě v ní nikdo z lidí nevítá - jen
člověk a zas jen člověk se v ní ctí a vyhledává, jeho umění se vzdává čest a
sláva - kdo na Tebe při zrození dětí vzpomíná? Odpusť - vždyť tak
málo lidí ví, že jsi v jádru každé věci ukrytý částí svého Já.
Země je
nehostinným domem tomu, kdo dřív bydlel v nebi u Tebe - zda smí se těšit
člověk ten, že z něho bude brzy odveden Tvými anděli do krásných rajských síní,
kde tak sladce znějí zvony bratrství a člověk v tu chvíli vyjme ze své mysli
všechny trny, jež v ní bodaly po dlouhá staletí života na Zemi nelaskavostmi
lidí.
Pro Zemi
tolik ses již rmoutil, že není míry, jíž by to odměřil člověk a správně poznal,
jak velké lásky bylo třeba, aby Tvá ruka neochabla při rozdávání vezdejšího
chleba na stůl hříšníků, jaká trpělivost střežila všude cesty nevěrníků; Tys
ještě na každém kroku zasypal růžemi odpuštění stopy nevděku Otci, jenž žehná i
když syn Jej o to nezaprosí, o požehnání Boží nedbá - Tys pomáhal, když on
přecházel hranice pozemského života a jako chudý poutník u prahu dobrotivých
andělů s rukama sepjatýma o sousto v slzách žebral.
K Zemi
posíláš Krista jako velkého Spasitele, mocného Soudce lidu - kéž soud ten
je obrazem odpuštění synu, jenž velmi hřešil, ale za svou vinu odpykal si
tisíce let těžkého žití na Zemi, jež mu dala tolik okoušet utrpení smrtí a na
níž pil číše hořkostí až k závrati a zemdlení všeho živého v duši.
Zemi neodepři
slitování, smilování, když Tě z jejích hlubin prosí lidská srdce, jejich hlas:
Bože, Otče všemohoucí, pomoz, vyslyš prosby úpěnlivé, silné, vroucí za nás
všechny, živé i mrtvé lidi - vyveď z nebezpečí ohroženou lidskou duši a
dej život nový i láskou naplněný Boží svět k přebývání v odměnu za namáhání, i
z pouhé lásky, která spasí všechny zástupy bytostí na Zemi i v podzemí, v
záhrobí, i všude, kde porušený život je v utrpení . . .
Bože -
O, nezapomeň
na Zemi, i když nezavoněla Ti dosud růžemi lásky lidí, i když je na dobro tak
chudá a stále ještě nemá vyznamenání, že její činy nemají stínů viny Kainovy.
Ó, neodvracej
od Země svou tvář - vždyť jen pohleď - ona postavila Tvému Jménu
mnohé chrámy a v nich oltáře, u nichž Tobě z prostičkého žaltáře lid zpívá,
modlí se: Otče náš - volá k Tobě: Bože náš, smiluj se! -
Ó, nehněvej
se na Zemi - Tys přece její Slunce, celý vesmír i s hvězdami, jsi jasná a
krásná obloha nad ní, všechny zázraky její přírody, v nichž tisíce nových
životů denně se narodí na polích, v zahradách vždy něco vyraší, i pod ledem
plyne proud vody - tak jako Tvůj život nesmrtelný, jemuž nic neublíží.
Ó, nenech jen
v rukou člověka osud Země - vždyť vidíš, jak hluboká propast se kolem něj
vine, že stačí ještě maličké nachýlení a on padne znovu do ní jako tenkrát,
když poprvé jeho duše od Tvých zákonů ustoupila, je odhodila do pohrdání.
Ó, nebuď nad
Zemí jako dosud, tichý tak a mlčenlivý - lidé se pak tolik mýlí, tolikrát
se proviňují, zdržují se ve vývoji, nedojdou včas k cíli - oni potřebují
vidět Tvé blesky a hromy, aby uvěřili, že zlé trestáš, že jsi živý,
spravedlivý, že bolesti a zmatky světa vyplynuly jen a jen z jejich vlastních
lidských chyb.
Ó, nenechávej
temnotu na lidských očích, aby si člověk dovolil říci: vše je lidské, Bůh
není - vždyť tento klam již tisíce let trvá a on nemůže přece zvítězit; ó,
Ty, jediná Skutečnosti, se jednou ukážeš všem tváří v tvář, ale pak již bude
pozdě brát zpět ona lživá slova, protože bude příliš slába duše ta, jež Tebe
zapřela, a proto Tě nemá, aby se Ti omluvila, za odpuštění prosila.
Ó, nedovol
zlu, aby zcela vládlo na Zemi, vždyť dost dlouho trvá jeho vláda, vždyť již
sterá pěkná růže v duši zvadla, že neměla dosti vody ze studnice víry, a tak
mnohé světlo naděje pohaslo ve velkém průvanu nevěry, jenž táhne Zemí, v
bouřích násilností, jež drtily dobré, ušlechtilé ctnosti lidí, jež zůstali Tobě
věrní za vší nepohody života.
Ó, neopomeň
cesty obětníků, jež svítí v Zemi leskem diamantovým - oni ji k Tobě svými
srdci pozvedali, svým mučednictvím ji proslavili, stokrát Tě za ni prosili,
abys jí dal jiné šaty a ona přestala nosit roucho pohany, na němž ulpěla krev
nevinných, zničený život Abela.
Ó, neodstupuj
z lidského života, Ty, jeho podstata i síla veškerá - vždyť dávno a dávno
jsi předpověděl jemu Spasitele a On již přišel, je mezi zbloudilými, On vše
obrátí, k Tobě navrátí a k Tobě přivede, počkáš-li ještě chvíli, aby mohli i
opoždění dojít k cíli v míru srdce k míru na Zemi.
Ó, neodsuď
Zemi, Ty, její jediný Spravedlivý, ale dovol jí, ať se Ti ukáže, jak krásná je
s čelenkou míru, s bílým šatem pokoje, z něhož vlají, až k nohám lidí padají
bílé stuhy přátelství se všemi.
Ó, nenech
člověka bez pomoci, Ty, jeho Stvořitel - vždyť jeho duše je z Tvé Duše,
jeho srdce Tvého půl, a proto Tebe nosí kamkoli vkročí; i když hluboko jsi do
něho položen, přec zůstává Tvůj obraz obnažen ve jménu prostém i slavném -
člověk!
Ó, v dobrém
vzpomínej na své syny, ochraň jim jejich domov - Zemi - po čas, kdy
ji potřebují, aby v ní nalezli poznání, že jejich život je od Tebe a že v
jejich vlastních rukou je možnost i síla spojit jej opět s Tvým přesvatým a tak
ukončit těžké cesty i velké úkoly vytvoření mostů mezi nebem a Zemí, aby tělo s
duší jedno bylo pro příští život, pro čas krásných
budoucností . . .