Ptáte se mne, zda
pomáhám hříšníku, který mne
prosí ve svém soužení? Každé prosby si
povšimnu, každou prohlédnu, kolik je v ní
upřímnosti ke mně, zda mě volá proto, že ke
mně má důvěru a uznává mne jako Toho,
který má v ruce moc nad člověkem a jeho osudem –
může jej změnit, dát ulehčení i
pokojnější průběh. Podle prosby, její
vnitřní ryzosti a čistoty rozvážím a
buď pomohu, nebo zaváhám a odložím
splnění prosby na dobu pozdější, až se
prosebník ještě více životem ohlédne,
utrpením se očistí, odvrátí od zla a
navždy je opustí. Pak se raduji a jsem přímo
šťastný; velmi rád otevřu svou pokladnici, v
níž jsou věci pro duši i pro tělo,
potřebují-li pomoc ve chvílích
namáhání a trápení vlastního i
celého světa.
Ne
vždy se však hříšník trápením
obrátí k dobrému. Prosí-li jen v krajní
nouzi, bez vnitřních citů ke mně, nemůže se
nadít takové ochoty z mé strany, s jakou
vycházím vstříc prosebníkům
věřícím a obracejícím se ke mně, kdy
tělo nebolí a duše není naplněna zármutky.
Jak
milý je člověk ke mně, tak milý jsem k němu
já. Ač mé srdce Láskou přetéká,
přece musí šetřit s dary, které má pro
potřebné. Nemůže je rozdávat na místa, kde
jsou ještě duchovní kazy, nečistota a temno.
Zvláště
věci potřebné pro zemský život
udílím velmi šetrně. Nemoci těla a jejich bolesti
jsou duši nejprospěšnější. Jimi se ona
nejrychleji a nejdůkladněji očistí z minulých i
současných vin. Kdyby nebylo nemoci těla, mnoho
duší by se opožďovalo na svých cestách ke
mně. Tělesné utrpení zadrží duši i
tehdy, je-li na samém okraji zkázy. V nemoci těla i
největší vzpurník zkrotne. Je jako
jehňátko, lítostivý a smutný. V jeho smutku je
znamení, že se v něm srdce silně pohnulo; srdce
hříšné a zatvrzelé jako kámen,
jímž není možné jinak pohnout. Bolest a
lítost jsou znamením, že nastalo kýžené
proměňování tmy ve světlo, zla v dobro.
Hříšník
při svém očišťování a
napravování trpí. Trpí však i ten, kdo mu v
napravování pomáhá. Chce-li někdo
pomáhat raněnému, nemůže tak učinit bez
vlastního namáhání, podání
pomocné ruky. Jistě zdálky na něho nezavolá a
neřekne: Bratře, vstaň a choď. Co by to bylo platné,
když raněný nemá vlastní sílu, aby
povstal sám?
Kdo je
slabý v dobru a stále se proviňuje, je podobný
zraněnému ubožákovi, který se zastavil
uprostřed cesty a nemůže dál. Má zřejmě
ještě málo vnitřní síly. Nemůže
pokračovat v cestě za Láskou, ke mně. Ve své
nemohoucnosti trpí a běduje, a přitom neví, v čem
bezmocnost a utrpení spočívá. Neví, že
spočívá v jeho vnitřní slabosti, jež
vhání duši do nešlechetností, které Otec
přísně soudí Božími zákony a
žádá pro ně velké pokání.
Pokání
je to, co duši tísní a bolí, co ji vodí
obtížemi a trápením duše i těla,
protože je kárným nápravným procesem. Je vodou
smývající temné nánosy zla. Bez
pokání není možné dojít spásy,
protože spása je navrácení lidské duše do
svatosti a ráje.
Kdyby
lidé věděli, co je jim k dobrému, volali by: Pane,
umožni nám pokání, umožni nám
očištění duše, abychom se už jednou
provždy zbavili trápení a nemuseli chodit cestami
hříšníků, na nichž je tolik
tělesných bolestí a smrtí těla.
Protože
pokání však znamená tísně a bolesti a ony
jsou obtížné a těžko se v nich žije –
kdo si je má přát? Nevzpírá se jim jen ten,
kdo ví, proč jsou a co dávají životu,
člověku, jak jsou prospěšné a odstraňují
zlo, duši zjemňují a dodávají jí
světlo a božskou krásu. Kdo je však poučený o
těchto věcech a dobře jim rozumí? Neznají je
dobře ani duchovní učitelé, jak je potom mají
znát jejich žáci?
A
přece je důležité znát, že je
přikázáno očišťovat se z vin a chyb,
utrpením je vymazat z cesty života. Jen
očištěné, zla zbavené duše volám k
sobě a dávám jim místa a příbytky u sebe.
Dokud nenabudou vnitřní očisty, marně se na
Království Boží těší jako na
místo blaženého odpočinku po pozemském
životě. Nemohu rušit ovzduší pokoje a míru,
dobra a lásky těmi, kdo jsou jeho rušiteli, kdo myslí,
mluví a jednají proti nebeským zákonům
tím, že v sobě nosí hrubou nedokonalost
plodící zlo.
Proto
nejpřednějším úkolem člověka je starat
se o to, aby byl co nejdříve zbavený stínů na
sobě, aby nemusel dlouho trpět jen proto, že přestupuje
Boží řády, aby utrpení duše nebylo jen
trestem, ale především vědomím
pokáním a prostředníkem, který z něho
opět činí Božskou bytost – můj projev a
nástroj Lásky činné, jímž spravuji a
řídím vesmír v nejkrásnějším
slova smyslu.
Bolest
našla místo v mém srdci. Dovolil jsem to proto, aby
jí bylo přemáháno zlo a vymazáno ze
života. Zlo se zastavuje utrpením, na němž beru
účast s člověkem. Zlo nenese Světlo,
jímž září má Láska v oběti.
Mají-li
se ukončit bědné stavy pobloudilých synů,
není možné odmítat prostředek tak
účinný, jako je utrpení. Naopak je třeba
přijmout je pokorně a vděčně, jako všechno, co
dává Otec k životu, aby mu vrátil jeho krásnou
tvář. Dokud ono je základnou obnovy všeho, co ztratilo
krásu, blaho a mír, musíme společně nést
jeho břemeno. Proto jsem otevřel srdce dokořán a
řekl:
Pojď,
pracovníku na obnovení díla Kristova, a vstup k mé
pravici! Půjdeme ruku v ruce vytvořit nový ráj a jeho
nové obyvatele – člověka, jenž je znovu
posvěcen a Otcem požehnán…
Tak
přišel pomocník, jehož tvář byla jako samo
světlo lásky. Zaujal místo
nejdůležitější – místo v mém
srdci, kde jsou city jako kořeny živého života.
Přišel a já dobře věděl, co dá,
neboť pomocník od Otce vyšlý a ke mně
poslaný měl jméno: utrpení života. Pracujeme
spolu již dlouhý, předlouhý čas;
delší, než je život člověka.
Proto ty,
člověče, který trpíš, vzpomeň, že
já jsem trpěl dříve, nežli jsi dostal život
od Otce. Trpěl jsem proto, abys ty, poskvrněný, znesvěcený
zlem, mohl se mou Láskou omýt a být opět
krásný, a pak čistý dopomohl k
umývání v mé obětní Lásce i
jiným bytostem.
Jsou
mnozí, kteří pochopili, že není
možné se radovat, když za hranicemi jejich domů jsou
ubožáci a znečištění, kteří
již velmi dlouho hledají teplo domova, lásku bratrů i
rodičů. Mnozí již poznali, že je nemožné
budovat a krášlit vlastní domy, a slabé,
nemocné a jinak ubohé nechat na pospas nepohodám bez
střechy nad hlavou. Uznali, že též není
možné chodit v krásném rouchu a jiné nechat
chodit v žebráckém šatu, aniž by dobro a
láska nedošly porušení navždy a nestaly se
nesplnitelným snem.
Což je
možné říci, že má lásku v srdci a je
dobrotivý ten, kdo vidí bídu chudých, sám
oplývá všemožným dostatkem a nesnaží
se onen nedůstojný úděl jiným ulehčit i
zcela odstranit? Kdo žije ve stálé radosti, zajisté
si neumí žalost představit. Kdo je sytý, neví,
jak hlad kruší nejen tělo, ale i celou mysl a všemu
dává pocit hořkosti. Dokud nepozná z vlastní
zkušenosti, že není jen ráj, ale také peklo,
nemyslí na ně.
A
přece je nutno myslet na všechno, na dobré i zlé. Kdo
vyhledává jen radosti a od obtížné cesty se
stále jen odvrací, nepozná mne zblízka.
Domnívá se snad, že já spočívám v
nečinnosti jako dítě spící na
měkkých poduškách? Jak se mýlí!
Málo jsem své utrpení světu ukázal? Spojil
jsem svůj život s bolestí. Přijal jsem ji do srdce jako
družku svých cest, abych jí zmnožil,
zdvojnásobil všechno, čím je třeba
zachraňovat svět, život, uzavřít před
ním všechny propasti zkázy.
Je-li
můj život z velkých svatých příčin
spojen s utrpením, pak ten, kdo se ke mně
přiblíží, se mnou se spojí, spojuje se s
Láskou v její službě obětní. Okouší
mé lože z velkých trnů, pije číše
hořkosti, jí tvrdý chléb, po němž
ústa bolaví. Putuje se mnou na pomoc všem, kteří
odumřeli lásce a upadli tak do nebezpečných
dřímot, z nichž může vzejít spánek
smrtelný.
Přijal
jsem hořký kalich od Otce bez smlouvání a
odmlouvání. Což jej mohou odmítnout ti,
kteří jdou se mnou ruku v ruce ke spolupráci pro
naplnění oběti? Jejich odmítnutí by jim neslo
smazání znaků synů Světla, vysunutí se ze
spolupráce s Mesiášem, neúčast na
obtížném díle Spasitele, jenž obnovuje Božský
život – stalo by se novou zkázou synů, kteří
odloučením ode mne neměli by celou věčnost toho, kdo
by je znovu zachraňoval.
Je to proto
velká zkouška oddanosti nejen ve víře a naději,
ale také ve schopnosti následovat mne činem oběti.
Mnozí se zalekli nesnází a odešli ode mne; ne proto,
že by si zamilovali temnotu a byli velmi porušení, ale proto,
že nechtěli trpět pro jiné v obtížných
podmínkách, jaké vytvořilo zlo. Zůstali stranou
a nezúčastnili se této záchrany. I když
jí nestojí v cestě a nebrání jejímu
rozvíjení, přece jejich odstup od ohně utrpení,
jímž zachránce prochází, prodloužil
strasti lidí o tisíce let.
S
lítostí jsem je vyvázal z povinné i
dobrovolné služby. Nenaléhal jsem však na ně.
Služba lásky je vždy dobrovolná, i když ona
vyžaduje plány a přesná určení času i
míst, kde se musí soustředit. Tito vyvázaní
zůstali v krásných oblastech ušetřeni obtíží,
ale také chudí na činy, které Otec vyvyšuje a
odměňuje Sebou, Svou Mocí, slávou a krásou v
průběhu konání i po jeho naplnění.
Kdo
málo dává, málo dostává. Kdo je
zdrženlivý v pomoci, k tomu jsem zdrženlivý i
já, když ho vyzvedám k pravici Otce pro vyplacení
zasloužené mzdy.
Jako jsou
pracovníci vlažní a neochotní, jsou i
přičinliví, oddaní a věrní,
kteří mne následují ve všech nepohodách
cesty. Trpím-li já, trpí i oni, podobně jako muž
a žena v manželském svazku společnou
obtíží dní. Ale ne všichni stejnou měrou
přispívají. Jeden více, druhý
méně; avšak i nepatrná služba ochotně
prokázaná je vysoce cenná a nejvýš
potřebná sloužícímu i všem ostatním.
Je
tisíce míst, kam je třeba položit oběť malou
i velkou, zřejmou i zcela skrytou, odehrávající se před
mýma očima a s mou účastí:
Prožít nesnadný krok,
vylít slzu z oka, nabídnout jednou pravici,
podruhé levici k práci pro maličké, slabé,
choré, umírající.
Položit
srdce na podušku i velmi tvrdým hlavám,
aby jejím dotekem změkly, zjemnily se, odložily nepoddajnost,
protivenství Lásce.
Z
celé duše vyzařovat světlo, abych já –
Světlo tohoto světa –
se stal všemu novým, krásným domovem.
To vše
a tisíce jiných činů dobrých zobrazuje mne v
Lásce.
Všechno, co Božskou Lásku zobrazuje a
vydává,
proměňuje život do lásky a je Láskou – je
mnou.