Vysoká
důstojnost - vysoký cíl. Dlouhá a obtížná cesta vede k němu po Zemi a dál
ještě ve vlastech posmrtných. A nebeští obyvatelé ještě více musí vykonat,
snést a nesnadněji dosahovat cílů. I nebe má své stupně a cestu nekonečnou. Je
zářivou, ale strmě se zvedající spirálou.
Duše
se mnou spojené nemají poklidné oddechy. Jak pilné včelky je vodí úsvit dne do
práce, poledne nutí do úzkosti, že soumrak je zastihne s nedokonaným úkolem. Jsou
ve spěchu a stále na stráži, v pohotovosti ke každé službě modlitbou i skutkem,
aby včas se jim zaskvěla božská záře nad hlavou, srdce hořelo plamenem nejvyšší
lásky, ústa se neopozdila se slovem: Bože můj, miluji Tě! - aby mne
uviděly, uslyšely, co chci zjevit a sdělit jim osobně i pro jejich družky, s
nimiž žijí na Zemi jako člověk s člověkem, lidé s lidmi a všichni ve mně a se
mnu . . .
Já
sám velmi pracující, práci ukládám a práci žehnám, o ni opírám své dílo spojení
člověka se mnou, jí stavím cestu k zářivé budoucnosti.
Já
sám pospíchající na pomoc, volám ku pomoci a na každého schopného naléhám, jej
přímo o spolupráci žádám, ji jako povinnost první a před každou jinou ukládám,
dávám jí vesmírný význam.
Já
sám milující, lásku vyzdvihuji, její úlohy dávám do své moci a jimi zlo
překonávám, zažehnávám nebezpečí světa.
Já
sám obětující se, oběti oceňuji, jimi řeším záležitosti lidstva složité tak, že
není na Zemi ani na nebi prostředku, jimiž by se odstranily ze života.
Já
sám trpící, utrpením vedu ty, kteří jdou se mnou odstranit utrpení člověka i
anděla.
Nesnadné
žádám, velké věci chci, těžkými zatěžuji ramena svá i svých přátel. Do rukou
svých pomocníků z lidské strany dávám sílu mocnou, aby mohli unést těžké knihy
hříchů světa; každý den, co s nimi půjdou v pověření mnou, vymazává století
hrozných vin lidstva. Tak je nutno a nelze jinak. Mnoho zla je rozseto v
životních polích, zvrácenost se stává paní světa.
Proto
žádám vás a volám všechny, které uvádím na svou cestu světu skrytých činů, lidmi
neslyšených slov. Dávám jim zvláštní výsadu ochrany před bouřemi a vším
nebezpečím zemského života, aby ušli pozornosti, přesto však působili silně a
vlivně na dění světa - prostředky danými otvírali čas zjevného příchodu
Krista - setrvali v ústraní přes nejtěžší dny i léta než se umožní jednat
a mluvit otevřená slova . . .
Žádám
a prosím vás:
Zasévejte
pokoj a mír do myslí a srdcí.
Tište
nářky a reptavá slova v sobě i všech, k nimiž zamíří vaše kroky, jimž lze
zblízka říci moudrá, dobrá, klidnící a těšící slova.
Tvořte
živá a velmi vřelá, bratrsky založená společenství stejné duchovní služby a
celého způsobu života.
Ukládejte
si dobrovolné úkoly ochránců a strážců pokoje rodin i národa, a dobra každého
člověka.
Sneste
vlny zla bez souzení, bázně a trpkosti slova.
Vyhněte
se adresným kritikám.
Nebuďte
v opozici tvrdí ani proti zlému, aby nemělo k vám nitek kontaktů a tak nebylo
cesty od něho k vám; vy už jím trpět nemusíte, odejdete-li do pravé boží lásky
a nepoužijete způsobů jednání člověka nevědomého, zlého.
Ujměte
se obrany míru a pokoje.
Každému,
s nímž mluvíte, dávejte milá a laskavá slova, útěchu a povzbuzení.
Nesuďte
lid pobloudilý, ale modlete se a proste Otce za něho, aby osvícení došel dříve
než poslední minuta udeří.
V
jednání s lidmi buďte obezřetní, pokojní, moudří a trpěliví.
Rozkládejte
do prostoru slova přímluvná a orodující u Otce za poshovění, prodloužení času,
k odčinění vin jedinců i celého světa.
Ujímejte
se i těch bytostí, které očima nevidíte, ale ony vás vidí jako své ochránce a
zastánce, nositele Kristova světla.
Nastupte
úřady duchovního důstojenství jako učitelé lásky, dobra a míru na Zemi i v
neviditelnu jiného světa . . .
Přes
vás žehnám, přes vás pomáhám, uděluji očištění i pozvednutí do Světla.
Dávám
vám znak nositelů darů Boží lásky, žehnání a nových vztahů mezi mnou a lidmi.
Čeho
se vaše ruka dotkne, to buď označeno pečetí mé působnosti, mé blízkosti.
Místo,
kam vkročíte, staň se očištěným a osvobozeným od vlády zla, stínů vin a tíže
hrobového kamene.
Buďte
se mnou, jako já jsem s vámi na cestách duchovních i lidských, v práci boží a
službě lásky ve vší pokoře, bratrství i v boholidském vztahu.
Mír
vám, pokoj vám a láska věčná.
Milost
s vámi na všech stranách života . . .
Věci
zde sdělované mají sloužit člověku k poznání, co velikého, podivuhodného bude
prožívat, až dosáhne vyšších stavů, zjemní se a zušlechtí tak, že se jeho duše
stane nevěstou nebeského Ženicha. Odhalují zvláštním způsobem skryté duchovní
děje a dávají poučení, sdělení a zjevení všem, kteří jdou hlubokou vnitřní
cestou k Bohu, vyrůstají z dětských střevíčků myšlení, odkládají jednoduché
dětské vnímání o Bohu, Jeho pravdách, zákonech, Jeho tajemstvích.
V
poučeních, projevech a zážitcích je ukázána cesta každé duši toužící po
dosažení nádherných mystických stavů. Slovo Boží a nebeští duchové sdělují
lidské duši své myšlenky a pokyny a provázejí ji na její vánoční duchovní cestě
k Bohu a Jeho lásce. Všechny neobyčejné duchovní děje byly vědomě prožity,
vnímány a nazírány ve výjimečných chvílích dokonalého vnitřního ticha a
soustředění.
Nechť
nadchnou a oblaží duše, nechť je omilostní a dají jim prožít, co pozemské oči
nevidí, sluch nezachytí a vnější vědomí nevnímá. Nesmírné a tajemné věci dává Bůh
poznat těm, kteří Ho milují, Jím a pro Něho žijí.
Vánoce,
doba tajemství Boží lásky, je nejsilnějším sestupem Božích milostí, vydáním
Božích darů Zemi a lidem.
Náruč
Boží lásky se v ten čas rozpíná k obejmutí a přivinutí k sobě všech duší, aby s
nimi splynula a s nimi se ztotožnila. Tato úžasná a nezměřitelná Boží láska
sestupuje do hmoty, aby zázračnými a životodárnými proudy změnila svět v
krásnou a čistou sférickou oblast pro život lidských bytostí v budoucím vývoji.
Ten,
kdo vědomě, pevně a upřímně touží spojit se s Boží Láskou, Kristem, který ji
představuje a vydává, musí se ve vánoční čas zvlášť hluboce nořit do duchovních
citů, rozjímat, vnitřně se otvírat neviditelným paprskům Lásky. Ve vánočním
čase se projevuje v prostoru jako nádherné zářící Slunce. Skryté, avšak
nesmírně působivé jeho paprsky obklopují člověka a provázejí jej všude, kam
zamíří jeho krok, kam vyšle myšlenku. Zesilují jeho víru, zpevňují a prohlubují
jeho duchovní cit, zvedají do viditelnosti jeho vřelý vztah k Bohu. Jejich
vlivem se člověk rychle vnitřně probouzí a vybavuje se z hmotného snu života, z
nevědomí o Bohu.
Tento
silný skrytý vliv Boží lásky je milost Boží. Na ní je závislý duchovní vývoj a
postup každého člověka. Její příliv nebo i částečné zadržení je kormidlem
životní lidské loďky, její hybnou silou, ochranou a bezpečím v každém směru
plavby.
Je-li
člověk ještě hrubý a má srdce sevřené zlým cítěním jdoucím až do nenávisti,
jemné doteky paprsků nemohou proniknout a dojít k vnitřnímu vědomí člověka, k
jeho duši. Odrážejí se od jeho srdce jako sluneční paprsky od chladné mramorové
desky.
Člověk
vnitřně probuzený a uvědomělý, toužící po světle, teple a něhyplnosti doteků
Boží milosti, denně se spojující s přímým zdrojem - s Kristem, je přímo jimi
zahrnován, obléván celými proudy svatých tajemných sil.
Čím
více se člověk vnitřně připravuje a silněji touží po Bohu, Jeho lásce, darech i
po všech věcech dopomáhajících zářivé cestě
duchovního života, tím více přijímá Boží lásku v sebe. Ona mu do duše vloží
tolik milostí, kolik ona obsáhne a dovede zpracovat v dalším vzestupu svého
života. Jakmile do duše vstoupí vliv Boží lásky, začne působit i bez vnějšího
vědomí člověka. Působí na jeho myšlenky, city, slova a činy, vede celý jeho
vnitřní svět.
Mnoho
záleží na člověku, jeho snaze, vůli a ochotě, jak silně si uvědomuje přítomnost
Božích milostí, které stojí u jeho srdce a čekají na okamžik, kdy jeho touha po
nich jim umožní vniknout hlouběji do nitra. Velmi záleží na tom, jak je člověk
duchovně připraven ve vánoční čas. Záření Boží lásky se v tento čas zmnožuje,
zesiluje a postupně rozšiřuje s přibližujícím se okamžikem svaté tajemné chvíle
Vtělení . . .
Jako
si lidé na Zemi uvědomují duchovní děje křesťanského roku a je prožívají, tak
každý z nich přináší lidem svá význačná a vyhraněná omilostnění. Vánoční čas
zahajuje řadu duchovních dějů, které člověku připomínají Boží péči, pozornost a
lásku k člověku i nesmírnou pomoc. Člověk si toho však musí náležitě
povšimnout, uvědomit si právě se odehrávající křesťanská mysteria a milosti z
nich plynoucí k lidské duši.
Ti,
kteří již dovedou otevřít své srdce a zatoužit, vstupují ve vánočním čase do
Boží náruče. Dosahují vnitřního osvícení v takové míře, do jaké si vypracovali
schopnost přijmout a vložit je do sebe. Vánoční čas zkoumá a prověřuje vnitřní
vyspělost člověka. Adventní doba je přípravou pro vánoční milostiplnost.
Je důležitá i proto, že ukončí celý křesťanský duchovní rok a otvírá nový. Je
význačným mezníkem. Jako nemocný člověk v bolestech prožívá noc a toužebně
vyhlíží první záblesky vycházejícího slunce s nadějí, že nový den dá úlevu
zmučenému tělu, tak advent toužebně očekává milost Boží lásky, která je
světlem, teplem i krásnou ranní září lidského života.
Adventem
končí zoufalé a teskné chvíle v oddálení od Boha. Advent přináší první záblesky
nového času, v němž Bůh v Kristu přichází blíže k Zemi, sklání se k člověku a
podává mu dar, jímž je jeho vykoupení z moci zla. Přichází k člověku tak
blízko, že Jeho tvář je viditelná a hlas jasně slyšitelný.
Tato
Boží tvář je nesmírně láskyplná, něžná, soucitná a milostiplná. Je to tvář
Krista, který se jí ztělesnil a k Němuž se může každý přiblížit. On, vtělená
Láska, snese přítomnost i největších a nejtěžších provinilců i lidských
duchovních dětí. Tato vtělená Láska se neodvrátí od nikoho pro jeho chyby,
omyly a bloudění. Nemůže však projevovat celou svou duchovní krásu, velebnost i
dobrotivost každému, kdo si to v okamžitém vzplanutí zbožnosti přeje.
Láska
je zahalena závoji mlčení, vyčkává, až se v lidském srdci probudí po ní touha,
člověk skloní v úctě hlavu a položí svůj život k nohám Krista. Láska zkoumavě
hledí do duše, zda je již plně připravena pro přijetí jejích darů.
Jako
člověk, i Bůh se v adventu připravuje na sestoupení své lásky k člověku a čeká
na příchod člověka k Božímu srdci, které se rozhořívá v lásku silnou, soucitnou
a milosrdnou. Ta pak vyzáří tišící paprsky, rozprostře je do života, do cest
lidí, na všechna místa jejich činnosti; zvláště tam, kde žije mírumilovný,
dobrý, hluboce věřící člověk, kde se setkává s přáteli nebo nejužší
rodinou . . .
V
čase velkého adventu světa, v době starozákonní, připravovalo se lidstvo k
přijetí Boží lásky. Také Bůh se připravoval k vydání a zjevení své lásky a obšťastnění
člověka. Byl to advent Boží i lidský. Z nich vzešlo svaté tajemství Vtělení.
Od
těch dob se Boží i lidské adventní přípravy neustále obnovují, přijde-li v
duchovním roce chvíle, v níž se rodí touha po boholidském spojení, splynutí v
jediné lásce. Duchovní obnova adventu i Vánoc se děje na mystických rovinách,
kam vnější zrak nedosáhne. Vidět, slyšet a pozorovat, vnímat jeho skutečnost
mohou jen duše zvlášť oddané duchovnímu životu. Vnitřním pohledem mohou spatřit
ono překrásné Dítě sestupující ze sluneční záře a přibližující se k Zemi, k
člověku, ke každé duši zvlášť a ke všem společně.
Po
celý vánoční čas setrvává tento nádherný obraz protisknut v prostoru Země. Je
to zjevení Boží lásky jako věčné krásy, mladosti a nevinnosti, jíž nic pozemského,
lidského, nízkého nezkalí, žádný věk jí nedá jiné podoby. Pro tato podivuhodná
a navždy tajemná zjevení Boží je vánoční čas svatou dobou, jejíž působnosti na
lidský život se nic nevyrovná.
I
když lidské duše ještě nechápou hloubku tajemství Vtělení, vložení lásky Boží
do určité formy, do podoby Božského Dítěte, a proto dost lhostejně hledívají na
tento známý vánoční obraz, neubírá to na skutečnosti oněch svatých věcí. Však
člověk vnitřně vyspívá, vybavuje se z dětských pohledů na život a tím i sebe a
Boha. Nezadržitelně přijde čas hlubokého poznání významu Vánoc pro Zemi,
lidstvo a pak celý vesmír. To už bude člověk šťastnější a žít v prostředí
lásky, kterou mu Vtělený snesl shůry do cest až k nohám, do rukou, srdce i
úst . . .
Lidské
duše na Zemi jsou rozděleny na dvě části. Jedna žije jednoduchým náboženským
životem, v němž se učí věřit, poznávat lidskou nedokonalost a nutnost hledat
cestu z ní a k Bohu. Druhá část žije již vyspělým, plným a zralým životem, v
němž si uvědomuje svá vyšší poslání a úkoly od chvíle dosažení spojení s
Kristem.
Mnoho
duší zůstane po celý pozemský život jen v adventu a nevkročí do šťastné, krásné
a zářivé doby vánoční svým zapojením se celým srdcem na Boží lásku. I když
každoročně opakují adventy i vánoční dobu, vnitřně a duchovně zůstávají před
branou Světla a jako v šeru starozákonní doby. nedovedou plně vstoupit do jasu
lásky a pokoje Kristova. Jejich adventy jsou prázdným zvukem slova, které nic
neříká jejich neuvědomělému myšlení a příliš lidskému citu, představám rozumu.
Dítě
v Betlémě uzřeli jen ti, kteří žili pokojně a tiše, vzdáleni hluku a zmatku
světa. Jen stádce hlídající a bdící pastýři byli
zvyklí ve tmách zachycovat zvuky i světla. Proto uzřeli a nalezli; měli čistá
srdce, mysli nezatížené problémy světa a zájmy pro něj; byli Bohu blízko svou
pokorou, chudobou i zahleděním v mlčenlivou třpytnou noční oblohu, neustále
svědčící o Bohu.
I
tehdy bylo málo těch, kteří překročili advent a vešli do plného Světla, jaké
dalo prvně se odehrávající vánoční mysterium. I dnes jsou mnozí teprve v
očekávání vánoční zvěsti, že i pro ně se vtělila Láska Boží a přišla k nim a
pro ně zvednout je do Světla a Božího míru, obdarovat milostí, dát duchovní
obnovu a tím umožnit návrat k Bohu. Mnozí věřící se hlasitě modlí v chrámu, ale
jejich srdce je v poutech hmotnosti. A dokud není srdce odevzdáno Kristu, marné
je prozpěvování radostných vánočních zpěvů. Radost zůstane jen na rtech, ale do
nitra, zřídla duchovního blaha, nikdy nevstoupí, protože pokojná, čistá radost
je zakotvena v Bohu, a proto jen s Ním může vstoupit do duše navždy.
A
kam může Bůh přijít? Ke kterému člověku se může sklonit a oblít jej svou láskou
a milostí?
Přichází
jen tam, kde jsou Jeho věci: vnitřní čistota, láska a dobro. Kde se ony rodí,
rostou a vyvíjejí se stále krásněji a dokonaleji, vstupuje nepomíjivá radost z
Boží lásky, z možnosti spojit se s jejím živým obrazem v Kristu.
Tyto
prožitky prožívá ve vánočním čase taková duše, která prokonala
advent a vešla do záře hvězdy betlémské. Sama se mysticky stává Betlémem, kde
se zrodila Boží láska, vtělila v bytostnou podobu. Pak v ní jak v chudých
jesličkách zjeví se krásné Děťátko Boží. Bude ovinuto plenkami láskyplných
myšlenek, citů a slov, které ona sama vyšle v těch chvílích k Bohu.
Nad
kým se rozzáří hvězda zvěstující svaté tajemství vánoční, které lidská duše
prožila?
Jen
jedna duše toho dosud byla hodna. Jen Maria, duše vyvolená a milostmi obdařená
pro první svaté početí lásky a její zrození. Ona však nebyla pojata do počtu
viníků před tváří Boží. Proto mohla naplnit tajemství Vtělení. Jí mohla projít
Boží Láska, přijmout tělesný tvar. V Marii se utvořilo Tělo, které spatřil svět
v muce Golgoty i ve slávě a moci Vzkříšeného. Marií začíná mysterium zrozování
Boží lásky v člověku. Ona ukázala nejvyšší a nejzářivější jeho vzor. lidská
duše do něho vstupuje a připravuje v sobě chvíli vydání Boží lásky ze sebe do
života svého a z něho do života všech.
Jak
nemožné, neuskutečnitelné - řekne si člověk, a má pravdu. Lidskou silou
nelze dávat duším betlémské hvězdy, poslání Matky Boží, dávat světu Spasitele.
Ani Maria to nedokázala sebou, Vydala jen, co do Ní bylo vloženo Bohem. Boží
láskou, Boží mocí a pomocí je tím, čím je. Její vlastní prací byla vnitřní
příprava pro přijetí a vydání Lásky Boží, všestranné uzpůsobení se Bohu, aby jí
mohl použít pro slavný akt Vtělení.
Duše
člověka, protože má původ božský, je plna předpokladů pro působení Boha v ní.
Proto lze od ní očekávat i velké osobní mysterium vánoční, až přijde naplnění
času jejích příprav na prostoupení jí Božími silami . . .
Advent
připomíná tajemství Boží v člověku a v Kristu. Uvádí do myšlenek lidí znovu
dobu, v níž žilo lidstvo před Vtělením. Každou jednotlivou duši upozorňuje a
dává jí výstrahu, aby si pospíšila se svou duchovní přípravou na přijetí Boha v
sebe. Jak On přichází k životu osobnímu, přibližuje se k lidstvu celému a
obnovuje s ním jednání, úmluvy o tom, co učiní sám, a co žádá na člověku.
Lidstvo
začalo žít Novým zákonem, který ukládá povinnost lásky, nutnost moudrosti.
Lidstvo má závazek přijmout Boží pokyn, radu i příkaz, jimi se řídit a
připravovat tak na své straně Bohu místu u sebe a v sobě. Vykročením z prvního
adventu vstoupilo na novou závažnou cestu k úkolům duchovní lásky. Jejím vlivem
a přednostmi má dosahovat vyšší dokonalosti, vyšší moudrosti, pevného zakotvení
v Bohu. Má si také dobývat vyšších a jasnějších prostorů pro další život.
Lidstvu
byl dán výstražný, a přitom jasný pokyn a návod, jak žít, formovat vztahy
lidské i k Bohu. Promluvil sám Kristus jednoduchými, ale hluboce výmluvnými a
dosažnými slovy. Nikdo nenajde výmluvy, že by nerozuměl, neznal a nechápal
význam těchto slov. Jsou to slova Mistra a Učitele lidských duší, který zná od
věčnosti všechno, co duše prokonávaly od svých začátků a co ještě prožijí v
příštím věku. Dovede ukázat cestu, která je pro člověka nejschůdnější a
bezpečná. Mluví a vede tak, že každá duše, ať je její stav i úkol jakýkoli,
může od něho čerpat poučení, pokyn i projev lásky. Jeho slova jsou prostá, ale
významově bohatá a hluboká, vytyčující smělé a vysoké cíle pro lidstvo.
Z
Jeho strany je konáno a činěno všechno, k čemu se svým Vtělením a sestupem k
lidstvu zavázal. Nesmlouvavě naplňuje Nový zákon, jímž končí trestná doba a
přesunuje se v čas odpuštění, smíru a budování božího člověka.
Lidstvo
však stále klopýtá přes své slabosti a hříšnosti, opožďuje se a není včas tam,
kde má být: na vzestupné cestě. Ohlíží se na všechny strany, odkud by přišlo
zemské štěstí, pohodlný život, Oslepuje se pozlátky, prchavými radostmi, zájmy
o pomíjející, vetché skořápky na moři. Sleduje vše, jen ne to, co má zkoumat,
studovat, poznávat, chápat. Krášlí si domy, zkoumá hmotu, avšak náležitě
nepřemýšlí o životě, co je za zrozením a smrtí. Reptá, že se mu nedaří jak by
si přálo. Bouří se proti utrpení aniž zkoumá, proč je. Pláče nad smrtí, hrozí
se jí, ale jen se vrátí od smutné pohřební události, je zase v kruhu své
duchovní nevědomosti a zpozdilosti.
Ti,
kteří se nazývají křesťany, jsou na nebezpečném srázu, odkud pád je hrozný a
smrtelný. Jsou v duchovní vlažnosti, v zastavení se uprostřed cesty často jak
tvrdé skály, kam slovo Boží padá, ale neklíčí, neroste. Jsou duchovními
ospalci, kteří neradi složitě myslí, namáhají se otázkami duchovního vědění.
Nestačí denně pročítat verše a celé kapitoly Písma, naslouchat duchovnímu zpěvu
a hudbě, klanět se a odříkávat vlažně svá kréda - pokud se duše nechvěje
až do základu, srdce duchovním citem nepředbíhá slova úst, myšlenky nevstupují
do tajů Božích, skrytých vnější úvaze, pokud duchovní život a vyšší svět jim
není drahým, jediným, nejžádoucnějším cílem - promarňují čas, žijí jak
planý strom.
Duchovní
bohatství duše má stát vysoko nad hmotným majetkem, má být skutečností vnitřně
zažitou; duchovní radosti i starosti nad radostmi a starostmi hmotnými; láska
záměrně a vědomě pěstovaná, vyvíjená a rozmnožovaná a přímé spojení s Bohem je
nutností dne . . .
Bůh
dobře zná a chápe celý proces lidstva, tíživou atmosféru lidského myšlení,
zpoždění ve vývoji a na duchovní cestě k Bohu. Předvídal všechno. Když svou
moudrostí určoval časy a jeho vývoje, v nichž se lidstvo bude zdokonalovat,
pamatoval na budoucí těžkosti, na pomalé kroky lidstva v klopýtání a bloudění.
Věděl, co lze v budoucnu očekávat v situacích a okolnostech, jak se časem
vytvořily v tlaku negativních sil a mocností, jimi působících v prostoru
lidstva.
Bůh
však také ví, co skrývá lidská duše za vlohy i sílu lásky. Střeží tyto skryté
skvělosti, aby nepřišly nazmar a člověk jich nezneužil ke své škodě. Vložil
proto i zvláštní plán do všech dějů vyznačujících život člověka na Zemi, jeho
vzestupnou cestu k Bohu, všechny Boží zásahy a omilostnění člověka. Plán Boží
vkládá do dění v člověku a na Zemi významovou předurčenost. Váže tak postupy na
určitou souvislost lidí, jejich cest i jednání, se svým postojem k záležitostem
lidstva. Vybírá z řad lidí některé jedince a ty určuje za jednatele ve jménu
lidském i Božím. Když oni dokáží naplnit a uskutečnit v jistý čas sebe a své
prostředí správnou, moudrou a dobrou duchovní službou, jednáním, jaké žádá Boží
řád, je to připočteno k dobru všech lidí.
Po
pádu lidstva zůstala jen malá naděje, že se dokáže zvednout, vzchopit, splnit
podmínky Bohem kladené pro návrat do milosti a přízně Boží, jíž se od počátku
těšilo. Zdálo se, že negace zchvátí tento skvělý andělský rod a ďábelství pak s
lidskou účastí ovládne velkou část stvořeného díla, vnutí mu svůj z Božího řádu
vychýlený způsob života a činnosti, a bude na dlouhý čas vytvářet opozici
plánům Krista, záměrům Lásky.
Boží
moudrost však bděla a zabezpečila naplnění svého díla. Řekla anděli temnoty:
Vládni jen do času, než tě přemohou ti, jimž určuji zástupné vykupující úlohy
za lidstvo a uprostřed Země. Vítězstvím jejich nad tebou končí tvá vláda.
Oznámím ti jejich jména, v nichž to bude vykonáno. -
Od
vytýčení této úmluvy lidstvo žije aniž ví, jak Bůh zabezpečil jeho osvobození.
Není mu známo, jak nad ním bdí a úzkostlivě počítá každou myšlenku, modlitbu i
zbožný povzdech jdoucí k Němu, jak obrací lidské srdce z rubu na líc, jak se
těší z každého zablesknutí, záře v něm, i jemného paprsku lásky v srdci každého
člověka. Vidí lidstvo klopýtající i bloudící a trpí pro ně. Nedočkavě čeká na
ty, kteří se zaslíbili úkolu zachránit lidský rod, své spolubratry, zvítězit
nad nepřítelem a rozvázat i slabou nitku pouta s ním.
Tito
lidští jedinci, čistí již od zla malého i velkého, musí trpělivě čekat, až jich
bude náležitý počet, jaký je určen Bohem k přemožení vlády zla. Pak dojde k
obratu věcí, nastane čas, kdy z čistých lidských duchů dosáhnuvších stanovené
výše utvoří se bílý zářící kruh kolem celé Země a všech lidí. To bude přípravou
k procesům soudu, k příchodu Krista.
Místo
určené Bohem pro působení lidského ducha v jemných duchovních říších nemůže
zůstat prázdné. Bylo by velmi zle celému lidstvu i všem, kdo svým duchovním
vývojem jdou za ním, kdyby toto místo zůstalo prázdné a nenašli se takoví,
kteří prokonali celé lidství sestupné i vzestupné, a přesto nedosáhli
požadované duchovní zralosti. Ta spočívá ve spojení s Bohem - Láskou.
Nejvyšší láska je opět Kristus, a proto On je cílem cesty všech lidí. Dojít k
Němu včas je nejnaléhavější povinností i úkolem těch, kteří nesou odpovědnost,
protože jsou k tomu od Boha povoláni a vyvoleni.
Bůh
bdí a neustále dává milosti statečným bojovníkům se zlem a posiluje je. Oni
prokonávají všechny boje, obtíže a utrpení, jak je s sebou nese život ve hmotě.
Jejich cesty jsou označeny bílými kříži vykupujícího utrpení. Jsou postaveny na
mnoha místech Země. Do nich se vkládá a s nimi se ztotožňuje kříž nejvyšší:
Oběť Krista.
Na
tyto životy, zasvěcené pomoci lidstvu, spolehl Bůh po lidském pádu. Určil
jejich počet, a jak jej čas naplňuje, povstává také sám ku pomoci, volá lásku k
dílu záchrany. Volá lásku svou i lidskou. Spojuje je, jsou-li pro to
předpoklady na lidské straně a její láska je rozvinuta do té míry, že je
schopna vydávat se nejen pro úzký okruh lidí, ale pro celý svět.
Vánoční
čas dává této lásce velkou příležitost k projevu. Může ji vydat lidem i Bohu.
Může se spojovat s láskou Boží, protože její působnost je postižitelná,
nesmírně blízká. Představuje ji a podává ten věčně živý, krásný, okouzlující
obraz vánočního tajemství narození Syna Božího. V něm se Bůh přibližuje,
sestupuje až k rovině jednoduchého lidství, které je schopno chápat i dítě.
Láska
Boží sestupuje, láska lidská vystupuje k setkání. Dochází-li k němu, je to
okamžik strhující velikosti a netušeného významu pro toho, kdo jej
bezprostředně prožívá, i pro celý okruh života Země. Ten ruší pouta vazby se
vším zlem. Nitku za nitkou rozkládá až do jejího kořínku, z něhož vzešla. Tyto
vazby, láskou Boží přerušené, se již nenaváží a osvobozený člověk jde vstříc
nádherné volnosti ducha, jemuž je domovem duchovní nekonečno. Počátkem toho je
vánoční mysterium: zrození Boha v člověku. Stane-li se skutečností - provždy
končí adventní čas . . .
Čím
více je svatých a krásných okamžiků spojení a splynutí s náručí Krista, tím
volněji se na Zemi dýchá, pokojněji žije. Zatím však jen zřídka lze slyšet
čistý překrásný tón, rozeznělý láskyplným spojením lidské duše s Kristem. Málo
je klidných a pokojných, naplněných láskou k Bohu i ke každému člověku.
Náruč
Boží se široce otvírá, volá, čeká v plnosti dobroty a lásky. Touží obejmout
duši a zahrnout ji láskou jemné laskavosti, pozorné ochotnosti, obětavé služby,
oblažujícího vědomí. Lze jí důvěřovat, mít v ni stálou naději i přímou
pomocnici života, očekávat od ní věrnost věrnou, útěchu a radost stálou a
rozmnožující se do nádherného nekonečna . . .
Naději,
že Kristus se sklání k člověku jako vtělený soucit, milosrdenství a láska
nesoucí únik ze všeho utrpení - tuto naději je nutno oživit, prohloubit a
zpevnit v předvánoční čas, aby duše radostně očekávala svaté vánoční dny a
těšila se na duchovní dary, které v nich přijme.
Tomuto
účelu slouží denní duchovní úkony ve formě myšlenek a slov. Zmocněny vnitřním
citem ve chvílích prokonávání, mohou v duši probudit,
navodit potřebný stav touhy po všem svatém, krásném, pro ni významném a cenném,
sestupujícím do připraveného a otevřeného srdce jako Kristův dar. Člověk je
nutně potřebuje pro vnitřní vývin, zjemnění, zušlechtění a další vyšší stupeň
dokonalosti. Jen ta dá oprávnění vstupu do Kristova světla lásky po odložení
těla, kde je život bez utrpení. Po takovém voláme, přímo již dychtíme zde na
Zemi a stále prosíme: Přijď království Tvé. -
Kristův
svět se k nám nepřiblíží, jsme-li plni chyb a neumíme žít láskou. Přitahujeme
jej jemnými a čistými duchovními city, hlubokou a vřelou zbožností, vroucím a
vážným, opravdově míněným slovem modlitby, projevenou touhou po spojení s ním.
Až k tomuto vrcholu musí duše dojít, o jeho dosažení s úsilím neúnavně a
vytrvale pracovat - především modlitbou, protože ona otvírá naše srdce
Kristu i Jeho k nám. Musí se nám stát povinným úkolem i dobrovolným úkonem,
prací důležitou a neodkladnou. Je nutno modlitební myšlenky a jejich obrazy
promýšlet, prociťovat je a zamilovat si je celým srdcem, hledat v nich útěchu a
posilu, jimi si přivolávat Kristovu přítomnost, ji si živě představovat.
Duševní
stav má být největší starostí dne - je-li dostatečně čistý a svatý pro
krásnější a jemnější svět, kdyby nás Bůh v té či oné chvíli z těla povolal a
objevila se nutnost vyjít ze Země a hledat i nalézt nový domov duše.
Advent
je nejvhodnější dobou ke zkoumání sebe, zda jsme se vnitřně změnili k lepšímu.
Pro Krista i pro vlastní duši a její budoucnost mysleme na to, že jsme zvoleni
pro vyšší duchovní život, a proto musíme vynikat čistým a bezúhonným životem v
každé situaci, v každém čase a místě Země; také se naplnit hlubokou oddaností
Kristu, Jeho dílu pomoci celému lidstvu, k níž jsou volány duše moudré, dobré a
ušlechtilé, schopné žít pro vysoké ideje, pro úkoly andělské. Jimi se
zachraňují trpící a bloudící, vyprošuje se Zemi pokoj a mír, člověku přízeň a
pomoc Boží v současných těžkostech i pro cesty dál a dál. Myslet na spásu
všech, a proto i svou, pracovat vytrvale a usilovně pro obojí, je nejvyšším a
dokonalým naplněním života.
Všechny
meditační myšlenky, modlitby a úvahy adventní i vánoční tomu velmi napomáhají,
jsou přímo nepostradatelným prostředkem k plnění duchovních úkolů a práce
vnitřní. Jsou dány duším pro jejich přípravu k účasti na všech mysteriích
vánoc. Povznášejí mysl ke Kristu, oživují a rozpínají touhu ke Kristu do
andělské krásy. Vzbuzují v duši vděčnost Kristu za vše, co dává lidstvu a
každému člověku zvlášť . . .
Kristus
dopomáhej k vnitřní hloubce zbožnosti každé duši přistupující k této duchovní
práci zde podané, nabídnuté k modlitbám, promluvám k Bohu i k sobě, k naplnění
Božího chrámu v srdci lidském líbeznou vůní a světlem, zpěvem a hudbou,
vyjadřující nejkrásnější, posvátný cit víry, naděje a lásky k
Bohu . . .
Čas
sestupu Boží lásky k mysteriu Vtělení do zemských sfér nemá obdoby v žádném
věku. Je to událost, k níž hleděl celý vesmír s úžasem. I ti, kteří svým
vychýlením z dobrého vývoje vypadli ze součinnosti s nejvyšším a nejčistším
Božstvím, zaznemnali divukrásný nebeský zjev.
Zjevil
se nečekaně ve slunečním obzoru. Nesmírným jasem pronikl prostor kolem Země a
sunul se až do propasti jí velmi blízké. Jedné chvíle se Země dotkl, do ní
sestoupil. Tam již čekala ve svaté připravenosti zlem neposkvrněná bytost. Ta
přijala onen zářící nebeský zjev do svého duchovního, pro ten účel sestaveného
těla, schopného ztvárnit přijaté do bytostné podoby lidské.
Tak
povstalo svaté mysterium Vtělení. V něm Tvůrce tvůrčí mocí, stvořitelskou silou
a schopnostmi Ducha nejvyššího dal životu, světu a lidstvu největšího Syna
Božího - Krista. Tímto tvůrčím aktem Boha počal vesmírný proces obnovování
života a člověka v něm do božských obrazů silami zvlášť uzpůsobenými. Mohutným
a slavným úvodem k tomu je zázračný děj prvního vánočního času, v němž Slovo se
stalo Tělem - zjevenou Bytostí - Ježíšem Kristem.
Tato
tajemná událost se stala skutečností nebeskou i pozemskou. Zasáhla do lidského
dění, do cesty současnosti i budoucnosti. Bez ní by nebylo možné pohnout se z
místa, do něhož lidstvo uvedl jeho sesun z duchovních výšin na dno bytí, do
tajemných světů hmot. Bez velkého mysteria prvního válečného času by člověk
zůstal na okraji vesmíru, sláb a neschopen se formovat, vyvíjet, poznávat Boha
i sebe. Tělo by mu ochablo a duše by se stala nástrojem zla.
Vtělení
Boží přineslo nový život člověku, záchranu tak velkou, že pro její docenění
není slov, díků, ani chval.
První
adventní meditací nastoupí duše cestu bližšího poznávání Boha a spojování se s
Ním. Aby mohla na této cestě rychle a úspěšně pokračovat, musí se snažit pochopit,
co je jí sdělováno o Jeho působení v Ježíši Kristu, Jeho úmyslech a záměrech s
lidskými dušemi a tím i s ní samotnou. S modlitbou musí souběžně jít
uvědomování si poznaného, rozjímání o tom, přemýšlení a úvahy, soustavné
duchovní vyučování vyšší moudrostí, aby člověk dobře a správně pochopil, co na
něm Bůh žádá, jakými skutky, myšlenkami, slovy i city má naplnit svůj život.
Duše
musí žít v neustálé a vzrůstající touze hluboce nahlédnout do neznámých
duchovních příčin pozemských dějů a osobních osudů, poznat zákony řídící
procesy zrození a smrti. Jen duše neustále dychtivá poznání, stále připravená
učit se a z poznaného vyvodit návody pro svůj život, má užitky ze své práce a
její vývoj rychle dohání zameškané úseky zušlechtění. Neustálé živé dychtění,
podepřené a zesílené modlitbami prosebnými i děkovnými, přináší velké úspěchy.
Nestačí
látku danou k rozjímání pročíst, modlitbu se pomodlit, meditaci prokonat. Duše
musí být na všem plně myšlenkově i citově účastna. Prokonává-li
se určitý duchovní úkol a odloží stranou, aby se opět celý rok na něj
zapomnělo, je to práce neúplná, nepostačující, málo účinná a cenná. Ovšem není
možné o Velikonocích prokonávat meditace a modlitby
určené výhradně pro vánoční dobu. Každá má své zvláštní milosti, svou od jiných
odlišnou působnost, avšak navazující na předchozí. Vytváří s ní harmonickou
souřadnici článků do sebe zapadajících a souvislých.
Duchovní
rok počíná adventem. Za ním jdou Vánoce, Hromnice, Velikonoce a čas svatodušní.
Jedna doba vyplývá z druhé a milost Boží je spojuje. Konec duchovního roku,
adventní čas, shrnuje v sobě všechny výsledky celoročního duchovního úsilí. V
něm lze přehlédnout klad i zápor, světlo i stín, v němž se duše pohybovala.
Podle dosažených výsledků řídí se výše, síla a intenzita Božích vlivů na její
další cestu, množství duchovních vánočních darů jí.
Kdo
prokonává adventní přípravu povrchně, slabě, nemůže
očekávat uprostřed roku velkých úspěchů nebo nenadálých zážitků. Stupínek po
stupínku, krůček po krůčku se jde výš a dál, aby duše správně všechno chápala a
překotně se nehnala za zážitky vázanými na určitý stupeň vnitřního oživení,
duchovního růstu. Je nesprávné předpokládat, že v adventní čas není potřebí
duchovní práce, že stačí vánoční nebo raději až velikonoční v domnění, že z
Oběti získá nejvíce duchovních darů.
Advent
je přípravou duše na příliv duchovních darů celého duchovního roku. Je proto
nutno každoročně jí věnovat velkou péči, dělat v ní přehlídku celé roční práce
a poctivě i upřímně zpytovat své nitro, rozmýšlet se nad sebou, jak se
rozšířilo a prohloubilo duchovní vědění a celý vnitřní život rozjímáním,
přemýšlením a úvahou nad duchovními poznatky, které jí byly předloženy. Vánoční
čas žádá zvlášť velkou duševní připravenost, aby mysteria Vtělení mohla duši
sblížit s Boží láskou, přenést její světlo do celé duše.
Nejlepší
a účinnou přípravou je vnitřní ztišování po celý advent. Jím se mysl klidní,
odstupuje od všedností, od četných myšlenek a zbytečných slov, obvyklých
denních pocitů a dojmů. Uzavřením cesty nižším zájmům otvírá se duše proudům
vyšších myšlenek, hlubších pocitů a vědomí Boha. Nelze-li pro neklid okolí,
ztížené podmínky i nepříznivé okolnosti dosahovat vnitřního ztišení, je nutno
aspoň během dne a každé práce po chvílích odpoutat myšlenky od uspěchanosti a
množství práce kolem i před sebou; uvědomovat si existenci Krista, všechna
mysteria Jeho zjevení se na světě; v duchu se na ně poutat, s nimi se spojovat
a hledat cestu pro myšlenku každou situací vzhůru do světla, výše k Bohu.
Vnitřnímu
uklidnění také napomáhá vědomí, že osobní život a všechny osudové cesty vlastní
i nejbližších a drahých jsou pod Božím vedením, a proto v bezpečí a stálém
proudu pomocných sil. Tíseň v mysli, úzkost ze srdce vystoupí, uvolní místo pro
klid a velkou naději. Dosáhne-li se zklidnění, ztišení, je snadné přenášet
myšlenky a city na Boží lásku, jí žít aspoň po čas vánoční duchovní přípravy.
Je
dobře věnovat se i pročítáním toho, co je sděleno jako pokyny i jako přímý
pohled do tajného duchovního dění za vánočním obrazem, jak si jej kreslí a
jednoduše představují lidé na Zemi. Je nutno se vším vyšším se seznamovat,
protiskovat je do paměti velmi usilovně a opakovaně. Jen tak se nabývá hlubších
vědomostí a chápání složitých významů cesty lidské v souvislosti s vánočním
děním.
Bez
hluboké a vážné zahloubanosti do vyšších věcí skrytých povrchním pohledům víry,
nelze dosahovat rozvinutí duchovních citů, duchovního života duše. Bystré a
rychlé chápání vyšších skutečností lze vyvíjet, nabývat ho a jím působit. Samo
nepřichází jako dar Boží přímo a bez úsilí člověka položený do jeho rukou.
Děje-li se tak, pak jen za mimořádným a velmi dosažným účelem. Jinak se těžko
vydobývá, o ně se často i celý život zápasí.
Každý
náznak schopnosti chápání Božích věcí i sebemenší zájem o ně se musí soustavně
a uvědoměle pěstovat jako vzácné seménko vložené do duše Bohem. On chce mít
člověka jako moudrého a bystrého, chápavého i vnímavého pracovníka, jemuž není
potřebí všechno dlouze vysvětlovat, ale stačí napovědět a on již ví, co a jak
dělat k Boží spokojenosti, čím plnit mysl i srdce . . .
Třetí
stupeň duchovní adventní práce je velmi významný a náročný. Jím se vstoupí do
bratrských vztahů s každým člověkem ke službě a pomoci na Zemi všem, kdo ji
potřebují a jsou na ní závislí. Duše na vyšším stupni Boží přízně, kdy přijímá
milosti Boží od Krista a jimi sebe prosvětluje, duchovně uvědomuje a blahodárně
působí i na okolí, má povinnost z přijatého dávat opozdilým lidským bratrům,
kteří s ní sdílejí život rodinný nebo přátelský, jsou s ní ve společném
národním svazku.
Později,
až sama ještě více pozná, pochopí a vnitřně duchovně zesílí a citově zvroucní,
bude schopna zapojit se na andělské služby všemu tvorstvu Země. Čím více ona
sama přijme, tím více může dávat jiným, láskou zasahovat do lidských osudů,
přispívat k rychlému a zdárnému vývoji lidstva, k jeho pozvednutí z nízkých
stupňů, z bahnitých nánosů zla na čisté a pevné půdy života v Bohu.
Adventem
prožívaným na vyšším stupni se vstoupí v tyto úkoly, služby a povinnosti. K
vlastní práci pro svůj duchovní vzestup se přidává díl práce za druhé. Z času
modlitby, rozjímání, čtení a úvahy se věnuje část myšlenkám na duchovní potřeby
lidstva - zvláště za ty duše, které modlitby neznají nebo mají modlitby
prosté, jednoduché a příliš osobně a sobecky zaměřené, a proto nechápou, že Bůh
na nich žádá, aby pomáhali svým bližním a prosili za celý svět. Pomoci bližnímu
rozumějí ve smyslu pomoci na úrovni pozemské a pro běžné potřeby. Pravá pomoc
bližnímu směřuje k vyšším cílům, hledá jeho duchovní blaho. Zemský život
přestane smrtí těla, ale za ním je další, který nese další těžkosti tomu, kdo
se z nich na Zemi nevykoupí dobrem a láskou. Proto služba a pomoc duším má
dlouhé cesty a je potřebná jako pokrm tělu.
Ti,
kdo jsou jí schopni a o ní uvědoměni, jsou pro ni voleni a k ní vyznáni již v
tento adventní čas. Nechť se velmi přičiňují o Boží dary lásky, aby jim byly
podány do rukou a navršeny do klína pro jejich duchovní život současný i
budoucí. Duše jimi bohatá může rozdávat z něho na potkání, při myšlence, při
modlitbě a ve vydání lásky všem . . .
Lidé
s prostým chápáním duchovních dějů očekávají Vánoce a těší se na ně s pocity
přímo dětinskými ve vzpomínkách a představách, které jim byly v útlém dětství
vštěpovány rodiči nebo duchovním učitelem, knězem. Tradiční výklady duchovních
dějů v čase vánočním se omezují jen na narození Ježíška. I když křesťanský
výklad uvádí, že tento Ježíšek je Syn Boží, přicházející spasit hříšné lidstvo,
přece neobjasňuje do hloubky a plně celý význam sestoupení Krista i Jeho
nesmírnou úlohu u lidských duší.
V
tehdejším čase zůstalo mnoho ztajeno lidem, pověřeným Bohem zjevit a sdělit
lidstvu podivuhodnou a tajemnou událost vtělení Syna Božího. Duchovní moudrost
lidstva v čase Vtělení byla ještě málo rozvinuta, proto nebylo možno chápat
věci tak složité, jemné, posvátné a tajemné, jako je mysterium Boží lásky.
Jednoduché
chápání dějů prvotních Vánoc lidstva nebylo dosud doplněno. Bůh trpělivě čeká,
až se lidská duše vyvine do vysoké moudrosti, až člověk zmoudří, zjemní se a
zušlechtí, až překoná všechny nižší prvky, které přijal průběhem svého sestupu
do tvrdé hmotnosti. Teprve pak nabude moci pochopit, co se skrývá za zdánlivě
jednoduchým dějem Vánoc i jaká je jeho úloha a místo v nich . . .
Pozorujeme-li
lidská myšlení, slova, tvůrčí i všední práci, vidíme velké rozdíly. Jsou lidé
téměř primitivní, jejichž duše se dosud nevymanila z vnitřní pasivity a celkové
ochablosti, do níž ji uvedl vstup do hrubé hmotnosti. V tomto stavu nedovedou
pochopit duchovní život, nehledají jej a po něm netouží. Někdo však již má
rozhořelou jiskru ducha. Je v živé duševní činnosti, a proto schopen uvěřit a
částečně pochopit duchovní život. Taková je většina křesťanů. Věří v Boha, ale
nemá silnou touhu přiblížit se k Němu, pochopit Jeho skutečnost osobním
prožitkem a tak jeho tajemné bytí v neviditelnu.
Od
onoho času, v Písmu zaneseném jako narození Ježíška, výše nevyspěli, nevyvinuli
schopnost vyšších postřehů. Oslavují Vánoce ve stavu
duchovního
dětství. Jsou svým způsobem šťastni v rozzářeném chrámu, kde zní vánoční oslava
v hudbě a zpěvu a někde v koutečku je osvětlen vystavěný Betlém z papíru. Nikdo
z nich se nezamýšlí, zda v této radosti z nebe přišlé mezi lid neozývá se tichý
Boží hlas, žádající od člověka dar jeho lásky k Bohu.
Bůh
vyslyšel adventní zoufalé prosby člověka, přišel ku pomoci, pomoc zvěstoval i
dal. Touží však také po blízkosti člověka, po daru jeho srdce. Nenacházejí se
posud tak velcí lidští dárci, kteří by za dar Boží lásky dali lásku svou, plnou
a dokonalou. Velký dluh má lidstvo u Boha. Zatím nepotěšilo a nesplatilo lásku
Boží, která v obětování se za ně nebyla jím doceněna a přijata do lidského
života.
Chrámy
září světly, vánoční písně otřásají prostorem, ale hlubina srdce, sídlo lásky,
je opuštěno, je v něm šero a pusto. Jen tu a tam se jeho dveře otvírají, jen
několik jedinců si začíná uvědomovat, že je čeká práce otvírání srdce lásce a
vložení jí do vědomí celé duše . . .
Vánoce
přicházejí zas a zas. Roky ubíhají, čas letí - ale člověk, který v něm
působí, stojí jako přikován na jednom místě. Mnoho slov o Bohu je řečeno z
promluv kazatelů ve vánoční době, jsou však rychle vadnoucími květinami, zrnem
padlým na skálu. Představa jesliček rok co rok ožívá v lidských myslích. Sotva
však minou vánoční dny, zapadají do hromad všedních věcí, zachází se s nimi
jako se šatem, který se odkládá do skříně a vytahuje jen ve slavnostní chvíli.
Avšak
mezi těmito duchovními dětmi jsou lidé jakoby nepatřící k zástupu průměrných.
Tito vzácní, ojedinělí chodci po cestách lidských životů, jsou pravými obrazy
vyspělosti člověka a duchovních stavů. Na tyto hledí Boží oko pozorněji a
soustředěně, protože jsou nadějí lidstva, čelem vývoje lidské duše. Jejich
vyspělostí se měří síla i hloubka spojení člověka s Bohem, výše naplnění Jeho
vůle, plánu, řádu i programu. Každý vyspělý jednotlivec je také pozorně
sledován neviditelnem stran světla i tmy. Zasahuje do všeho: světlo šíří a
zesiluje jeho vliv v prostoru, tmu stírá z obou stran života.
Od
těchto vyspělých jedinců je očekáváno, že se stanou duchovními zástupci,
prostředníky i vykonavateli Božích záměrů na Zemi. Podobně jako v době, v níž
se odehrávaly první vánoční děje, byli vybráni lidé na tehdejší dobu duchovně
nejvyspělejší k zachycení, sdělení i chápání podivuhodných zásahů Božích do
Země a lidského života, děje se a bude se dít vždy, když na hodinách,
zaznamenávajících vývojový čas, ukáže se hodina určená k tomu, aby lidstvu
přinesla nové Boží dary, nové milosti i vyšší posvěcení a poznání duchovních
tajemství.
Proč
se na ně váže pomoc Boží, zásahy do zemského dění? Duševní schopnosti, jejich
vývin i uplatnění mají nestejně určený čas, v němž mohou působit na život
vlastní i obecný. Jsou ti, kteří vedou, a ti, kteří jsou vedeni.
Mezi
nimi se prolínají ti, kteří sice dosahují samostatnosti v myšlení, ale nemají
poslání duchovních a vědoucích. Nejsou v plném spojení s moudrostí Boží, Duchem
svatým. Nemají proto ani předpoklady pro život světců. Věnují se práci v
různých úkonech služby lásky a dobra, oběti a milosrdenství nebo šíří světské
záležitosti či operují s hmotou . . .
I
v tomto čase přichází hodina, kdy Bůh se obrací k Zemi ve zvláštní a silné
pozornosti. Soustředěně se dívá na všechny lidi i jejich záležitosti, věnuje
jim velkou péči. Výsledkem toho jsou osudové zásahy, velké změny a přesuny v
Zemi. Dívá-li se Bůh na široké zástupy a pečlivě zkoumá a hodnotí jejich
duchovní stav, tím více si všímá a pozoruje stojící v čele zástupu. Na ty již
dopadá první paprsek Božích milostí.
Hne-li
se čelo zástupu, i liknaví musí přidat do kroku, aby se mezera nerozšiřovala a
byly udrženy stálé vzájemné kontakty. Od Boha byl dán velký nový pokyn. Ti, kdo
představují výkvět duchovního snažení lidstva, jsou Jím voláni k zahájení
činnosti, z níž by povstalo silné duchovní oživení, zvýšení zájmu o duchovní
život, o Boha, Jeho vesmírné dílo, Boží řád věcí současnosti i budoucnosti. K
zahájení a rozprostírání této činnosti je potřebí všestranné podpory i přímé
pomoci duchů andělských, kteří jsou určeni za prostředníky Božích inspirací
lidstvu a k vedení nových myšlenkových proudů.
Nejvíce
je však potřebí pomoci Toho, jemuž je lidstvo dáno do ochrany, do pravomoci. Je
to Spasitel lidstva, Ježíš Kristus. On je nositelem, zjevovatelem i konatelem
vůle Otcovy. Proto má nesmírný zájem o vývoj lidstva i jeho současný duchovní
stav, aby byl na takové výši, jež umožní vysoký cíl, jímž je úzká a důvěrná
součinnost člověka s Bohem v novém vesmírném dění. Tento nejvyšší svatý Dědic
veškerého duchovního bohatství Otcova, Jeho nebeských i zemských říší i všech
nesmírných světů, je zvláštně a tajemně poután k lidské duši. Tajemství tohoto
svazku není dosud smrtelníkům známo. Nejvyspělejší lidští duchové odhalili jen
jeho část, celé mysterium však ani oni nepoznali. Jen svatá Písma symbolickými
ději a obrazy mluví o těchto tajemstvích. Ti, kteří je tam vpisovali, byli
inspirováni k těmto náznakům. Sami jim však plně nerozuměli, a proto dávali
často prostý výklad a jednoduchý smysl duchovním obrazům, symbolickému dění.
Výklady
Písem v pojetí starokřesťanském jsou správné, pokud se týkají jejich vnějších
dějů lidmi na Zemi prožitých, viděných a slyšených. Jsou to náznaky věrohodné.
Avšak tam, kde prožité děje byly jen vnější, a proto jen zástupnou formou
skrývající a zastírající věci duchovní, neobjasňují skryté, tajné významy, ani
to, co jimi člověku chce říci Bůh.
Odhalit
skryté věci smějí jen lidé tímto úkolem pověření, kteří pro tento těžký a
výjimečný úkol mají zvláštní schopnosti. Takoví lidé se však vyskytují jen
zřídka - když vývoj pokročil a přichází nutnost vnést světlo do spletitých
problémů poznat složité vztahy života, nahlédnout aspoň do okrajů tajemství.
Doba
starozákonní je bohatá na zjevovatele Božích zákonů a pravd. Proroci dovedli
říci v rozhodné chvílí jasné a správné slovo. Tato slova měla káravý, varovný
tón, a proto se jevila jako neuvěřitelná těm, kteří kotvili v nesprávnostech a
vžili se do nich tak, že si ani neuvědomovali své omyly. Proto bylo prorokům
velmi ubližováno, byli odmítáni i kamenováni. Jejich hlas byl však
neumlčitelný. Ozýval se, když se toho nejméně nadáli lidé hovící si v duchovním
pohodlí a vlažnosti.