Nemohu Tobě
povědět, co se odehrává ve mně, Beránku Boží, snímající můj hřích. Ty sám se do
mne podívej a potěš se tím, že já, člověk, za něhož bereš následky vin, jsem si
vědom, co pro mě činíš. Již chápu a oceňuji Tvou službu lásky, Tvůj skutek, nad
nějž většího není.
Co platno ocenění přicházející tak pozdě a v době, kdy už
nemůže ulehčit Tvé tíze. Proč jsem nedovedl dříve takto myslet a chápat,
nenašel hluboké a otřesné poznání, jaké mám nyní? Co je platna
lítost a povzdechy? Pozdě přicházejí. Čím Tobě ulehčit břímě, můj Pane? Ty se
noříš do mé duše, vyjímáš z ní nízkosti a nešlechetnosti.
Zastírám si
tvář, protože se děsím pohledu na jejich množství. Beránku Boží, za mne
smiřující spravedlnost Boží, jak uneseš tolik tíže?
Dovol mi,
abych alespoň tichou vzpomínkou, naplněnou účastí a dojetím, sledoval Tě ve
dnech, kdy půjdeš Zemí v zatížení mou vinou . . .
Beránku Boží,
hrozím se chvil, které Tě čekají. Vím, že za viny přichází trest.
Vím, že kdo ze
sebe vydává zlo, trpí podobným zlem. Kolik zla vytrpíš Ty v přiodění se mou
podobou v tento den a čas.
A Ty přece
neváháš, ale jdeš s pevným jasným čelem vstříc rozsudku i trestu. Bude znamenat
odnětí svobody, bude snad žalářem nebo i smrtí?
Zachvívám se v
hlubinách duše. Vždyť smrt je hrůzou i úzkostí, je i ukončením života. Jsi
ochoten i toto podstoupit? Není konec Tvých muk. Ještě je jeden den, v němž jsi
trpěl. A co bylo v tomto těžkém dnu?
Tento den je
zaznamenán jako den Ukřižování. Zalkej, má duše, ponoř se v tiché dojetí,
prožívej úžas nad nezměrnou mocí Lásky, schopné nejvyšší oběti, v níž se dává
život za své přátele. Avšak více ještě! Vždyť nejsou přátelé Tvoji ti, za něž
bereš viny. Kdyby byli Tvými přáteli, nestáli by dnes jako provinilci proti Tvé
lásce. Ty bys nemusel jim pomáhat k očištění. Oni jsou však Tvými nepřáteli. Ty
tedy dáváš život za nepřátele své.
Ach, teď
chápu, že jen Ty, Ježíši Kriste, jsi schopen této oběti. Tys sám Láskou
nejvyšší, nejsilnější, nejdokonalejší, jedinou . . .
Můj
Vykupiteli, potácím se v neútěšných myšlenkách, ve vnitřní bouři. Provázím Tě v
duchu cestou, kterou jsi nastoupil toho dne, kdy jsi přišel k mé duši v čas
vjezdu do bran jeruzalémských.
Když sleduji
Tvou křížovou cestu a rozjímám nade vším, cos prožíval od té chvíle, kdy se Tě
zmocnily nepřátelské ruce, aby na Tobě vykonaly trest za všechny mé viny,
počínám chápat, proč ne já sám, ale proč Tys s ním bojoval. Ne, neměla by má
duše sil k protrpění tak hrozných trestů.
Uvědomuji si,
že bych zhynul v trápeních a v mukách, že bych podlehl zoufalství nebo rouhání
a tím jen více si přitížil. Jen Tvůj Boží majestát, Tvá Božská síla, dokonalá
moudrost a láska to umožnily.
V hlubokém
dojetí stojím u Tvého kříže, na němž pníš, veliký slavný Bojovníku, v jeho
mukách a úzkostech pod zákonem smrti těla. Nemám slov, jimiž bych Ti dobrořečil
i za vše Tě odprosil.
Nemám slov, k
vyjádření všech citů nezměrné úcty k Tobě i velikého zbožného obdivu.
V této svaté
chvíli, u vědomí všeho, co jsi pro mne i pro celé lidstvo učinil, pod Tvým
křížem naplňuji se velkou touhou od tohoto okamžiku přeměnit své nitro tak, že
nebude už třeba, abys musel přijít v čas velikonoční ke mně a z mé duše snímat
viny, brát je na sebe, trpět a vystavovat se trestům za mne.
Toužím
dosáhnout duchovního života, kdy po Tvém boku stanu se Ti prospěšným i svou
pomocí ve chvíli, kdy budeš snímat viny lidských duší. Kéž tato má touha
vyroste do vůle a jí se uskuteční. Tvůj kříž mi k tomu
pomáhej . . .
Když jsem
obrátil svůj krok od Kristova kříže do cesty svého života, zdálo se mi, že se
vrací někdo jiný, že to nejsem já, žijící životem, který Krista zraňoval a
přivedl ke kříži. Světlo se začalo v mém nitru rozsvěcovat. Rozžala je má touha
po duchovním životě.
Sviť mi, sviť,
čím dál jasněji na cestu mého života, ozař mi všechny myšlenky, všechna slova,
činy i city, jež se mi v duši vynoří, ať dobře vidím, jsou-li takové, jakými je
chce má touha mít.
Tak volám v
duchu a raduji se, že jsem nalezl konečně cestičku, která mne přiblíží Kristu,
abychom se stali blízkými a drahými si přáteli.
Volám k Tobě,
Srdce mého Spasitele:
Lásko Boží
nevýslovná, nechci být příčinou bolesti Tvé. Chci se stát Tvou
radostí . . .
(Modlitba Velkého pátku)
Ó, ruce
spanilé, květy bílé, mystické růže Kristovy lásky!
Do vás snad
vstoupila všechna nesmírná Boží láska. Rozpřaženy
jste k objímání, když vás vysoko od země vztyčil nepřítel, aby zblízka viděl
vaši bezmocnost.
Ruce, vy
toužící ruce, které hladily lidské nitro a na svých loktech hýčkaly lidské
duše - vy jste se vysoko vzepjaly v jediné nesmírné muce, jíž byla touha
po obejmutí člověka a přivinutí jej na hruď, v níž člověk vyvolal steré,
tisíceré vzdechy.
Nikdo nemůže
poznat nesmírnost muky té, když smrtí Těla znovu jste se musely vzdálit od
člověka, byť stokrát se z vin kál a tisíckrát sliboval polepšení a bez konce
ujišťoval Tě, Kriste, svou vírou i láskou.
Kolik bolestí
vešlo ve Tvé srdce, Kriste pnící vysoko nad lidskou Zemí, když Tvé oko hledělo
do lidské budoucnosti. Dobře jsi věděl a znal, že horší než mučení těla jsou
muka milujícího srdce, je-li v lásce zhrzeno, oklamáno a zrazeno, nedoceněno a
neoceněno.
Tato muka byla
nad všechny muky kříže. Pohled na příští lidský čas, vyplněný novými vinami,
novými pády člověka, byl tou pravou Golgotou, byl Tvým mystickým křížem, na
němž byla mučena a křižována Tvá láska. Jen tato vnitřní a strašná muka, o
nichž svět nemá tušení, vyvolala proudy Tvé krve, té vzácné vody duchovní, v
níž bylo rozlito Tvé Božství.
Tvé čelo se jí
orosilo, Tvé ruce ji vydaly jako přenesmírný dar Zemi. Z Tvých nohou stékala a
oblévala tvrdou Zemi, která zdánlivě v sobě nemá duchovního života. Sotva svatá
krev napojila Zemi, ona se zachvěla. Vše, co se zdálo živé i mrtvé, třáslo se,
sténalo a ožívalo, jakoby kvílelo tisíce temných duchů v prostoru a hrozilo se
své porážky.
Tvá síla
prostupovala Zemi. Tvá krev ji proměňovala v původní čistý stav a duchovní
bytí.
Tvé rámě se
třáslo v muce a ústa mluvila poslední slova, znějící lidským zvukem. K Otci ses
vracel Duchem, a Duše Tvá, ta, která byla v Tvé krvi, se snoubila se Zemí,
splývala s ní, očišťovala ji a posvěcovala pro slavnou dobu příštího trvání. Do
srdce padá rána a bok je otevřen na znamení věčného otevření srdce Tvého
člověku. Je otevřeno i když Tělo mizí a proměněno nastupuje určenou cestu
Vzkříšeného.
Stojím před Tvým
křížem, Kriste, dnes mi tak vzdálený i blízký. Má duše neví, má-li se radovat,
nebo rmoutit, plakat nad mukou Tvou, nebo v radosti se uklidnit, že Dílo
dokonáno.
Kriste,
Spasiteli, Pane předobrý - obojí činím. Pláči nad sebou, neboť vím, že Tvá
Golgota byla připravena i slabostí a hříšností mou, lidskou, která od počátku
Země se protivila poznání Tebe jako Lásky.
Uvědomuji si v
této chvíli před Tvým křížem zjevným i skrytým, proč ses k němu připoutal, jej
nesl a na něm se dal ukřižovat. Konal jsi tuto zjevnou i skrytou oběť pro
každého, kdo dnes k Tobě oči upíná. Uvědomuji si svou vinu na Tvé oběti i muce
zjevné i skryté, kterou jsi podstoupil.
Tíha tohoto
vědomí mne velice skličuje, že se zdám nehodným jít k Tobě, k Tvému kříži.
Cítím tíhu Tvého kříže na svých ramenou. Byl bych zoufalý, kdybys Ty sám,
Kriste předobrý, tak laskavě a útěšně svou svatou Večeří se mnou nevybídl mne k
radosti a štěstí. Vždyť jsi věděl ve chvíli Večeře, o niž ses s učedníky
podílel, že dáváš nesmírný dar i těm, kteří se již potají na Tebe umlouvají.
U vědomí této
Tvé oběti, lásky a ocenění Tvého daru, jímž ses nabídl lidským duším a tím i
duši mé ke stálému spojení s Tebou, stojím dnes před Tvým křížem s velikým
pohnutím, s hlubokou vděčností a se slovem nesmělé prosby:
Pane můj
předobrý, Lásko nevýslovná - odpusť, ach, odpusť vinu mou, která zatížila
Tvé rámě křížem obtěžkané. Vím, že marno by bylo
prosit, protože vina je příliš velká vůči Tvému přikázání lásky a laskavému
naléhání a doporučování jí jako nejlepší životní cesty.
Tvé láskyplné
toužící rozpřažené ruce na kříži volají a přitahují mne blíž a blíž k Tobě,
vidím-li Tě na kříži svým duchovním zrakem a vnitřní představou.
Krev z Tvých
ran, ona vzácná síla Božích podstat, kane i na mne. Obmývá mou duši, obnovuje
ji a naplňuje přesvatými silami Tvého Božství, v němž je skryta láska Boha.
Mystické ruce
Krista ukřižovaného, obejměte mne, přiviňte mne silně a pevně, abych v náruči
Boží a na srdci Kristově spočíval v tichém blahu a radosti, abych mohl děkovat
za všechnu lásku, se kterou lidstvo i mne objímají.
Ó, ruce
krásné, dávající, hladící i konejšící, ruce, po nichž vstoupila a skryla se
láska Boží, láska mého drahého Beránka ukřižovaného, pro mne před očima mýma na
kříži pnícího - obejměte mne, člověka a uklidněte duše na Zemi, posvěťte
lidské nitro nejvyšším požehnáním, dotekem kříže Ježíše Krista.
Cesta
kající duše k výšině Golgoty
(Rozjímání)
Kající
Magdaleno - duše lidská, vědomá si provinění vůči Bohu a upřímně se z nich
kající u nohou Kristových.
Pán tě zvedá
ze země, z jejího prachu, kde se choulíš jako hladový, prosící o skývu chleba.
Blízko je již čas, kdy na důkaz odpuštění a přijetí do milostí Spasitele
obdržíš dar podobný duchovnímu chlebu v mysteriu Těla Kristova. Jím jsi
zvednuta, a proto i pozvána k zasednutí za společný stůl svaté Večeře.
Vystupuj touto
chvílí z prachu země výš a výše, až k výšině Golgoty, kde končí pouť hříšníků a
počíná život oslavených, vzkříšených v Kristu Ježíši. Golgotou se proměňuje
smrtelné v nesmrtelné; avšak jen tehdy, je-li prožita hluboce a plně vědomě.
Teprve když si
duše uvědomí hodnotu utrpení a přijme je pokorně a bez reptání na přísnost
zákonů Božích, nesoucích trest za viny, vidí v něm prostředek daný z lásky Boží
jako její dar, pomáhající jí dosáhnout nového života v Bohu, její Golgota, její
utrpení přináší ovoce. Je to ovoce kříže, kterým je vzkříšení z mrtvých.
Nežli však
povstaneš, projdi ještě vnitřním stavem a uvědomuj si: Doposud jsem trpěl, já,
člověk, svou celou duší, aniž jsem věděl, že trpím proto, že každé provinění
přináší utrpení. Žil jsem až dosud v následku provinění, a proto v bolesti a
tíži života.
Poznal jsem
však Krista. Vírou a nadějí v Jeho milost nastal u mne velký, významný obrat.
On počal obracet mé oči do nitra. On dal poučení a ukázal, jak má člověk žít,
aby nalezl dokonalost duše a ji uskutečnil. V naslouchání Jeho Slovům počínám
si uvědomovat svou nedokonalost.
Teprve když se
z milosti Boží postavil před mou duši Ježíšův vzor, mohl jsem odhadnout a
posoudit, jak jsem daleko od tohoto vzoru, protože do té doby jsem sebe
náležitě neprohlédl, nezkoumal a nesoudil.
Tento mystický
děj mé duše byl velký a významný přerod. Byl to bod, v němž se zastavil můj
krok v temnotách. Toto zastavení není však dějem posledním, je počátkem dějů
nových. Dívám se na něj blíže a uvědomuji si:
Můj vnitřní
duševní život je prožíváním různých stavů v bolesti těla a duše. Proč tomu tak
je?
Odpovídám si
sám v myšlenkách a plně si uvědomuji obsah každé myšlenky: Můj život je obtížný
a bolestný prožíváním následků své duševní porušenosti. Poznáním a napravením
jí smiřuji Boží spravedlnost. -
Proč musím
smiřovat Boží spravedlnost?
Odpověď zní:
Usmíření je nutné. Bez něho nebylo by pro mne budoucího života v Boží
blízkosti, nepoznal bych život v lásce, světle, pokoji a blahu. Usmíření
předchází soud, odstraní příčiny, pro něž on vyvstává. -
Nová otázka:
Proč je soud?
Odpovídám si
znovu velmi důrazně a s plným pochopením: Soud je pro myšlení, slova, jednání a
činy, které ubližují, ruší mír, odmítají dobro, vypuzují lásku ze života,
nastolují tvrdou vůli a násilí. -
Bůh je Dobro a
Láska. Když člověk poruší jejich věčné zákony dávající mír a soulad v harmonii
věcí, vychýlí se z nich na tak dlouho, pokud se nenaučí je dodržovat, pokud je
sám v sobě plně neobnoví. Tato obnova není snadná, protože člověk z nich vyšlý
vstoupí do jejich protikladů, prožívá utrpení, těžkost, námahu i stavy smrti.
Jde tam, kde se tyto stavy prožívají: do života Země a hmoty.
Uvědomuji si:
Země je
bydlištěm těch, kteří se provinili, a proto od Boha odpadli. Jejich duše
přestala vydávat hodnoty dobra. Žiji-li i já na Zemi, vím, že jsem bytostí
padlou, která porušila Boží zákon. Jím je dobro a láska. Odpadnutím jsem
propadl trestu. Dostal jsem se do nesouladných životních proudů, do zvratů a
těžkostí, které vyvolávají utrpení. Můj život je prožíváním zmatků, rozporů,
nejistot a bojů, strastí a namáhání. Trpím takto a tímto vlastní vinou, protože
jsem se vymkl z řádu, jenž nese pokojné a krásné plynutí života. Kde je soulad,
není utrpení.
Tato osobní
Golgota je zaviněna vlastní vinou. Pokud nezměním vlastní myšlenky a city,
nenaplním je dobrem a láskou, bude moje utrpení stálým průvodcem mých cest k
lidské Golgotě. I když budu dále trpět, nedojdu v těchto vnitřních okolnostech
na její výšinu, kde je smíření s Bohem a pak vzkříšení v Kristu.
Svou vlastní
Golgotu musím prokonávat ve stavu lítosti nad svým
proviněním i v touze zastavit je a v duši obnovit lásku, dobro a pokoj boží.
Tímto poznáním
a rozjímáním začíná mé postní očišťování, směřující k prohlédnutí sebe a
odhalení hloubky svého odchýlení od cesty Boží. Takto uvědomělý a v sobě
odhalený, nastupuji své putování k výšinám Golgoty, ke všemu tajemně
významnému, čím ona je lidské duši.
Cesta od
poznání sebe až k silné kajícnosti je dlouhá. Od kajícnosti k dokonalosti duše
je cesta dlouhá, nesnadná až přetěžká. Avšak nebojím se této cesty v dalších
stupních výstupu. Bůh jako můj Učitel a Vůdce půjde po ní se mnou, dá poučení,
napomenutí, povzbuzení i tichou vnitřní radu.
Půjdu k němu a
s ním jako kajícnice Magdalena. Pozvednu se z prachu země a vykročím na svou
novou, již vyšší cestu. Jako Magdalena byla zvednuta Slovem Ježíšovým, i já
budu neviditelně zvedána Jeho Slovem a Jeho Láskou.
Slyším v
duchu, co ke mně promlouvá:
Duše trpící,
duše kající, duše toužící být po mém boku, duše mně oddaná a vzhlížející ke mně
s velkou vírou i nadějí, že najdeš u mne vše, co svět ti nedává - lásku
upřímnou, věrnou a stálou, na věky trvající - tobě přislibuji v této
chvíli odpuštění. I smíření ti dávám a dopomáhám k novému životu, jaký byl a
vždy je v mém srdci.
Od této chvíle
nejsi hříšnicí, ale přítelkyní. Jsi duší, jež je pozvána, aby zblízka pohlížela
do tajemství mé Golgoty a byla účastna u mého kříže oběti Lásky, jsi duší, která
má dostat díl ze všeho, co následuje po kříži.
Sleduj pozorně
svým nitrem mou cestu od chvíle holdu slávy až po chvíli opuštění při umírání
těla, které jsem přijal, abych lépe mohl z něho sejmout jeho viny. Buď v mé
blízkosti v těch těžkých chvílích, pamatuj myšlenkou. Já mysticky vždy obnovuji
svou pouť ke Golgotě a pozorně hledím, zda zvětšuje se počet duší, které se
očistily pokáním a pozvedly mým odpuštěním, a takto umyty, krásné a čisté jdou
v mé blízkosti.
Věz, že v mé
blízkosti může dlít jen čistá duše, i když nepohrdám hříšnicí. Rozmnož oddanost
svou ke mně, rozmnož touhu být po mém boku. Co schází tobě na čistotě, milost
má ti dodá, abychom byli blízko sobě. I když naše oči na sebe nepohlédnou,
přece ty sleduješ mne svým nitrem a já se potěšuji nad tvou účastí, spojuji se
v duchu s tebou. V tomto spojení bude veliký užitek pro všechny, kdo vzpomínají
mne v chrámech, i pro ty, kdo v tichu na mne myslí, i pro ty, kdo stojí mimo
ovčinec můj. Posléze díl bude dán všem, kdo se vymkli lásce a jdou cestou
zmaru.
Amen, pravím,
neuplyne tento čas bez milosti mé. Ruka již připravena je ke štědrosti a srdce
se již otvírá . . .
Slavnostní
velikonoční modlitba
(Chvála Synu)
Požehnaný,
který jsi přišel ve jménu Otcově.
Požehnaný,
který ses ubíral končinami Země cestou Boží lásky a Božího pokoje.
Požehnaný,
který jsi byl ze světa vypovězen pro jeho spásu do údolí stínů smrti dát mu
světlo a život.
Synu Boha
živého, Tebou byl podán největší Boží dar příslibu, že opět budeme jíst ovoce
ráje a on se stane naším domovem.
Přehluboká
propast i nebetyčná hora nepravostí uzavřela cestu do náruče Boží, do nebeského
domova. Ty, Požehnaný, však přicházíš zbudovat přes propasti most, horu zla
rozdrtit a přenést člověka na druhý břeh, do života andělů.
Přioděn slávou
a mocí Boží sestoupil jsi v temný kout vesmíru zachránit to, co na něm hyne
zachváceno nemocí, proti níž není na Zemi léku a jíž lidstvo hyne jak vzácný
květ vyňatý z úrodné půdy a zasazený do pouště.
Na čele
znamení Beránka, v srdci oheň nezměřitelné, nezvažitelné lásky, vyšel jsi na
cesty, kudy kráčely nohy vyhoštěnců z ráje, kde tma a smrt chodily ruku v ruce
jako rodné sestry zasévající úzkost, utrpení a zmar.
Proč jsi
vyšel, Svatý, Neposkvrněný, na cesty hrozné a neschůdné, jichž se andělé děsí?
Proč jsi vstoupil do zemských světů, kde je pláč a steny smrti, kde hmotná tma
pohlcuje Boží světlo a je zastírá, takže je neviditelné, jakoby
nebylo . . . ?
Proč se ujal
zbloudilých, do sítí ďábelských zapadlých nešťastníků, jimž podle zákona Boží
spravedlnosti bylo přikázáno trpět a umírat, prožívat život v mukách těla i
duše jako pokání za svůj pád?
Kdybychom se
Tebe takto ptali a donekonečna žasli nad Tvým šlechetným činem, obětí, jíž
rovno nebylo a není, Ty, kdyby ses našim zrakům ukázal, s úsměvem bys své srdce
odhalil a řekl:
Zde, v mém
srdci hledejte odpověď, tam, kde láska Otcova se usídlila v celé plnosti,
naplňujíc mne touhou po činu lásky v oběti. Jejího hlasu jsem uposlechl a šel
tam, kde má pomoc byla krajně potřebná: k vám, lidem, kteří jste Otci milí,
jejichž odchodu želet nepřestává.
Co je lásce
zatěžko učinit? Není činu, kterého by nevykonala, není bolesti, kterou by
nepodstoupila, aby přinesla radost těm, které miluje.
Ty, Požehnaný,
láskou Boží naplněný Synu, jak žasneme nad Tvým činem, jak Ti za něj děkujeme!
Jsme nevědomí
jak dítě, jež matka musí za ruku vodit, aby nepadlo. Jsme neznalí tajemství
našeho života i příčin, proč zde na Zemi musíme žít v utrpení, ač srdce i mysl
palčivě touží po radosti, klidu a pokoji.
Skláníme se
však před Tebou a Tvou obětí v hluboké, přehluboké vděčnosti. Pronášíme slova
chvály Tobě za čin Tvé lásky, za statečnost, s níž jsi pil svůj přehořký kalich
na Zemi tehdy, když obklopila Tě tma lidské hříšnosti i hrůza nad ní, Golgota pravých
muk.
Požehnané ruce
Tvé, které Zemi pozvedly z propasti beznaděje a smrti ke vzkříšení života a
které rozpřažením na kříži připravily nám místo na
nebesích.
Požehnané nohy
Tvé, které na Zemi zanechaly svaté šlépěje, aby se do nich mohly vnořit naše kroky
a najít cestu k ráji.
Požehnané oči
Tvé, které v soucitu pohlédly na Zemi a vybraly ji za dějiště velkých svatých
mysterií, jimiž ona je navždy vyznamenána jako místo posvěcené.
Požehnané
srdce Tvé; ono nesmírně trpělo, aby z lidstva byla sňata vina i utrpení z ní
vyšlé jako z vichřice a bouře zpustošená krajina, ze záplavy vod zkalená řeka.
Požehnaná
práce Tvá, kterou jsi na Zemi zjevil velikost Boží lásky, její nesmírnou moc a
krásu, její velké dílo pro nový život, cesty a osudy člověka božího.
Požehnané
Slovo Tvé, kterým jsi promluvil na Zemi o Otci v nebesích, o Jeho lásce k
člověku, o touze mít jej opět jako syna po pravici a u stolu duchovní vesmírné
rodiny.
Požehnaná
cesta Tvá, kterou jsi vstoupil do pozemského života; ona zůstala již navždy vytýčena
jako cesta pro dokonalost člověka, pro zjevení a obraz lásky Boha.
Požehnaná oběť
Tvá, jíž se vyrovnala velká vina lidstva a pád člověka, otevřela se jeho
vzestupná cesta.
Požehnané dílo
Tvé, vložené do Nového zákona, jímž se život vrátí do Světla Boha, jímž se mění
tvář světa jako deštěm zavlažená úrodná krajina.
Požehnané
milosti Tvé, které jsi přinesl do Země, aby se ztišila a naslouchala lásce, jí
se dala vést k pokoji i míru, k moudrosti člověka, k jeho poslání božího
služebníka ve jménu pracovníka Kristova.
Požehnané
všechno, co jsi učinil pro lidstvo a každého zvlášť v jeho těžkých cestách
hmotou a tělesností, v níž se trpí a umírá.
Požehnaný Ty
sám, neboť od věků jsi vyvolen za Spasitele světa.
Požehnaný -
Požehnaný - Požehnaný - buď Tobě žehnáno všemi, kterým jsi svou
láskou a obětí život vykoupil, znovu obnovil a navždy dal . . .
Chvála Tobě na
věky!
1
Vzešel den
vzkříšení jako ze všech nejkrásnější, plný jasu, myšlení, že tma již nepřekoná
světlo, že zlo člověka nezničí a jeho duše nebude již Evou, ale svatou dcerou
boží Marií.
Vysvitlo
duchovní Slunce nad Zemí a jeho světlo do ní se vkládá silou, která nikdy již
neochabne a zůstane vítěznou a bude věčnou.
Vytryskly
paprsky v šíř i v dál, všude do života lidí, a na Zemi se z nich staly prameny
milostí, v nichž lze duši umýt a posvětit ji znovu božskostí, krásou nebeskou
ji přiodět pro čas budoucí, který nad obzorem již
vzchází v ranních červáncích.
Prchly stíny
smrti, děsící člověka tisíce let, a kdo v kříži trpělivě tiše žil, neumírá, ale
vyjde z těla jako vstal Kristus z hrobu silou a mocí Boží.
Rozkvetly
první květy v lidském srdci, zalitém rosou milostí z Boží oběti: a Země se
otvírá, přijímá do sebe síly Kristovy a mysticky tajemný křest.
Rozhořela se velká
svíce velikonoční jako zřejmé znamení obnovení nesmrtelnosti člověka, a on se
stává hoden Otcova odpuštění i usmíření, protože se za něho Syn svou vylitou
krví přimluvil . . .
Čas divuplný
se přiblížil, a smrt ztratila své ostny: svaté Tělo Boží neporušila a
nezlomila - Kristus nad ní zvítězil.
Čas zázraků se
přiblížil, a za Ukřižovaného staví se již Kristus vzkříšený; po bolesti přišla
radost, za ponížením velká sláva, jakou neviděl člověk ani duch andělský.
Čas milostí se
přiblížil, a z hříšníka se stává kajícník, k němuž již vlídně mluví jeho Pán:
Neboj se mne a nestrachuj, já jsem tě spasil. Od této chvíle jsi mi synem a já
jsem Otcem tvým.
Čas vzácný se
přiblížil, a radost vstupuje do duše, mysl se zvedá k oblakům. rty se modlí
slova díků a srdce hoří obdivem k Pánu slávy, jenž přišel, bojoval a zvítězil.
Čas krásný se
přiblížil, otevřel květ Boží lásky a vydal vůni oběti, a ta zrodila bolest i
radost jako sestry, děti jedné matky toužící milovat a žít s rodinou svou v
pokojném zabezpečení.
Čas významný
se přiblížil; každá hodina v něm nese veliké činy Krista, v nichž se zobrazí
Jeho láska, moudrost, síla a moc . . .
Zvedněte se,
opony chrámové, ve všech svatyních na Zemi, a roztrhněte se v půli jako v
chrámu jeruzalémském; odhalilo se tajemství dosud skryté ve jménu Otec a Syn,
Bůh a člověk.
Zastavte své
kroky, všichni poutníci, jdoucí pozemskou cestou, vždyť před vás padl blesk
slávy Vzkříšeného, který této chvíle se odebral na svůj připravený trůn
Spasitele světa.
Vraťte se
zpátky, zbloudilí lidé, hle, nová cesta se našla ve spleti cest: vede do života
míru a pokoje, lásky a dobra, v nichž působí Kristus odpouštějící, žehnající v
milosti.
Proměňte
žalost v tiché oblažení, duše věřící a Bohu oddané; váš Bůh se dal poznat jako
Živý, jako Vzkříšený.
Vyzvedněte se
z nízkosti, synové pokleslí, vždyť Otec již otevřel dveře svého domu synům
kajícím, omilostněným Synem, že se obrátili s důvěrou k Jeho vedení.
Projděte bez
bázně branou smrti, duše s Kristem spojené; vždyť Jeho vzkříšení je i vaším
vstupem do života pokoje a radosti v okamžiku, kdy naposled se zavřou tělesné
oči . . .
Duchu můj,
připoj se k jásajícím andělům a oslavuj den návratu v Boží srdce, určeného ti
od počátku tvého bytí za domov.
Duchu můj,
připoj se k radosti nebes a raduj se jako nebešťan, abys dal najevo, jak si
ceníš darů podaných ti srdcem Krista zraněným i proměněným ve Světlo.
Duchu můj,
připoj se k bílým holubicím, letícím šířit blahou zvěst: Vstal z mrtvých
Spasitel světa a oslavený je - abys rozšířil, prohloubil i zpevnil v sobě
a na Zemi naději vykoupení, jistotu spásy.
Duchu můj,
připoj se k těm, kdo spěchají vzdát díky Spasiteli, ať i tvá ústa jimi se
naplňují, srdce se zachvěje dojetím nad darem milosti.
Duchu můj,
připoj se k radosti andělů nad dílem Kristovým, nad velkou slávou provázející
Vzkříšeného na Jeho cestě z temnoty a smrti.
Duchu můj,
připoj se k zástupu, který zpívá nadšené aleluja - aby v jeho písních byl
slyšen i tvůj silný a zvučný velikonoční chvalozpěv . . .
Duše má, vydej
se radosti do rukou, abys poznala a okusila ovoce Kristova kříže, sladké a
lahodné, jaké nenese žádný zemský strom, jaký vyrůstá jen v Božím ráji, tam,
kde Láska má líbezné sady a prameny křišťálových vod.
Duše má, vydej
se v myšlenkách stopami Ježíše až k Jeho hrobu, abys nahlédla do jeho prázdnoty
a ujištění dala sobě i světu, že je jen Kristus živý na věky.
Duše má, vydej
se na cestu Vzkříšeného, abys došla až do nebes, kde je domov Kristem
vykoupených duší, kde je mír a klid.
Duše má, vydej
se Kristu na milost, abys dostala díl ze všeho, co On má a co dává každému ve
dnech své bolesti i radosti.
Duše má, vydej
se Kristu celá, abys byla přeměněna jako On sám z ponížení v oslavení, do
plnosti krásy a světla.
Duše má, vydej
se do tichého místa srdce, abys hluboce prožívala všechno, co ti Kristus dá od
této chvíle až na věky . . .
Stesku
zemského života, vystup za brány duše, ať mohu radostně oslavit památný čas a
tajemství vzkříšení Božího Syna.
Myšlenko
hluboce zbožná, naplň mne obdivem k Tomu, který vyšel bezbranný a vrací se jako
vítěz, přemožitel všeho zlého na Zemi, v člověku i všude, kde ono je stínem a
chladem, tmou i smrtí.
Cite radostný,
zaplav v mém nitru každé místo, kde sídlí bolest a trápení ne jako host, který
odchází, ale jako vlastník příbytku duše.
Pokorná
modlitbo, pověz, co duši jímá a naplňuje ji nadějí, že velký slavný čas i jí
přinese pomoc, milost i lásku Boží.
Chvíle slavná,
odhal svá tajemství, že zlo již nevládne nade mnou, že mým Pánem se stal Ten,
který mě vyplatil svou krví.
Slovo díků a
chval, jemně i silně zpívej svou píseň, aby bylo poznáno, že v srdci se
rozezněly krásné čisté city jako struny andělských harf . . .
2
Buď šťastná,
má duše, jak jsi nikdy nebyla; před Tebou se zjevila cesta do nebes, cesta k
pokoji a míru, jaký na Zemi není znám.
Buď pokojné,
mé srdce, jako jsi nikdy nebylo; trpká a hořká číše Kristova utrpení se
proměnila v kalich milostí a on je přiložen k tvým rtům.
Raduj se, mé
nitro, jako nikdy; v tobě se začíná budovat nový jeruzalémský chrám zbavený
překupníků, nabízejících své věci za peníz světa, který rezaví, protože nemá
pravého zlata.
Ztiš se, má
mysli, jak posud nikdy; nebudeš ponechána smutným úvahám a loučení se vším, co
znáš - do tebe vstoupí útěšné boží myšlenky a již tě neopustí, ani když se
tělo smrti vzdá.
Vzchop se,
celé mé tělo, jako nikdy; i v tobě ožije Kristova síla a vypudí všechny, kdo tě
oslabují i hroutí a působí tvůj zmar.
Rozkvétej, má
lásko, sotva v srdci vypučelá; milostí Kristovou se rozvineš v krásnou bílou
růži, jaká na Zemi nekvete a nezavoní, protože není z tohoto
světa . . .
Před Tebou,
Spasiteli, stojím v hlubokém sklonění - Tvé dílo je velké a tajemně
krásné, nad všechna lidská chápání, nad andělské činy a služby vesmíru.
Před Tebou,
Spasiteli, mám oči k zemi sklopeny - protože nelze hledět do Světla tomu,
kdo se jenom ve tmě pohyboval a byl jako červ pod příkrovem hmoty.
Před Tebou,
Spasiteli, se duše klaní - žes vtělená milost Boha, Světlo světa -
spása člověka - největší dar života.
Před Tebou,
Spasiteli, je mysl užaslá a srdce tají dech nad tajemstvím Tvé přeměny do
světla a krásy, do síly a moci, v nichž jsi byl od věčnosti jako Tvůrce, jako
svatý Duch.
Před Tebou,
Spasiteli, jsem hluboce zamyšlený, s duší pokornou až v prach - Tvé
přijetí oběti je nedostižné, a proto hodno uctívání a písní chval.
Před Tebou,
Spasiteli, jsem nevýslovně šťasten - vždyť kdo by se neradoval nad úsměvem
včera trpícího, nad slávou Toho, který vyšel z nejhlubšího ponížení, nad
vzkříšením Krista, kterého svět viděl umírat . . . ?
Kriste, i pro
mne jsi trpěl na svém kříži, abych byl vyňat z kletby stíhající Adamův rod
přísným trestem za jeho pád.
Kriste, i pro
mne jsi vstal z hrobu, aby i z mého se odvalil hrobový kámen a já vstoupil do
Tvého království jak vězeň do volnosti, pták do zářivé výšky.
Kriste, i pro
mne ses vzdával své krásy, síly a moci, abych já nezůstal na dně propasti, ale
vystupoval po ztracených a znovu nalezených stupních důstojenství člověka až do
jeho božských hranic.
Kriste, i pro
mne se vracíš do jména Pán nebe i Země, abys i mně pomohl vstoupit ku pravici
Otce jako Jeho syn, služebník Boha, vesmírný pracovník.
Kriste, i pro
mne ses dobrovolně vydal v lidské ruce, aby z mých se sňala pouta hmoty a já se
od ní včas a zcela odpoutal.
Kriste, i pro
mne jsi Spasitelem, a toto blahé vědomí je pro mne nejvyšší radostí všech
velikonočních dní . . .
Můj Spasiteli,
pro Tebe jsem nadšen, hluboce dojat a nesen vzhůru myšlenkou na Tvou cestu Zemí
z temnoty až bezedné do nejvyššího Světla.
Můj Spasiteli,
pro Tebe vstupuji v hluboké tiché rozjímání, plné obdivu a úžasu; Tvé vítězství
nad stíny hrobu a branou smrti je vrcholný zázrak časnosti i věčnosti.
Můj Spasiteli,
pro Tebe se má vůle k dobru upevnila jako strom, jemuž se rozrostly a zesílily
kořeny; vždyť chci být Tvůj vykoupený - toužím se zúčastnit velkého
Vzkříšení.
Můj Spasiteli,
pro Tebe se city sladily v harmonické znění; sjednotila je myšlenka silná,
následovat Tvé cesty bolestí k radosti - obětí ku pomoci tělu, duši a všem
na Zemi.
Můj Spasiteli,
pro Tebe toužím pracovat, protože Tvůj příklad je zářivý jak nad Zemí
Slunce - přitahuje mne vstoupit do Tvých šlépějí, vydávat lásku i na svém
vlastním kříži.
Můj Spasiteli,
pro Tebe je proměněn můj život; staré pominulo a nové přichází, a já, člověk,
vstupuji s Tebou, Synem oslaveným, do rodiny Boží a k jedinému
Otci . . .
Pohlédni na
mne, Vzkříšený, a budu podarován jako z pokladu Tvého srdce darem nejvyšší
ceny, zlatem, které vyrovná, zaplatí všechny dluhy duše i s celým světem a
očistci.
Pohlédni na
mne, Vzkříšený, a budu šťastný jako dítě spící na matčiných loktech, když se k
němu ve snách sklání anděl a líbá jeho čelo, jako chorý, uzdravený jen
zázrakem.
Pohlédni na
mne, Vzkříšený, a budu se cítit na pokraji nebe, na cestě zelenými lučinami,
kde je mír, tichý klid a radost z životní pohody a krásy.
Pohlédni na
mne, Vzkříšený, a svým srdcem se dotknu hvězd, protože mne vysoko zvedne Tvá
síla a moc, rozprostřená vykoupeným životem člověka.
Pohlédni na
mne, Vzkříšený, a budu se těšit z Tvé přízně jako země z jarního probuzení, jako
k smrti zemdlený poutník na přetěžké cestě z dosažení cíle.
Pohlédni na
mne, Vzkříšený, a Tvé oči mi zjeví bolest s vytrhanými ostny a kořeny -
proměněnou, oslavenou, věnčenou světlem a bílými růžemi . . .
Lásko
oslavená, buď se mnou až do skonání mého těla, a při odchodu z něho mě
doprovázej neznámými cestami, které člověku otevřel a po nich první před ním
šel do nebes - Kristus vzkříšený.
Lásko
oslavená, buď se mnou a pronikej mne jak Slunce Zemi a vítr prostory -
velká je má touha být Ti blízký, Tobě podoben ve vzkříšení z mrtvých.
Lásko
oslavená, buď se mnou , až zase přijde čas vzpomínání na Tvé oběti, započaté
pozemskými velikonočními dny a vinoucí se dál a dále jak zářivé zlaté nitky
ztemnělými životy.
Lásko
oslavená, buď se mnou a dovol mi se k Tobě přimknout jako ratolest k pevné
větvi, jak dítě k matce na neznámé cestě tmou a bouřemi.
Lásko
oslavená, buď se mnou a přijmi mne za svého učedníka, který nezklame a nezradí
v žádné nenadálé těžké chvíli, stojí věrně vedle svého Mistra pokud On velmi
trpí, i pak, až Jej Bůh sebou oslaví.
Lásko
oslavená, buď se mnou a staň se mi laskavou a drahou Matkou, k níž dítě vždy
rádo a s důvěrou přichází a miluje ji, jak zaslouží . . .
3
Pozdraven buď
Kriste, Beránku milý, v tento svatý čas, kdy se slaví den Tvého zmrtvýchvstání,
v němž se v Tobě zjevilo Boží zmocnění činit zázraky, ze tmy tvořit světlo, z
lidí anděle.
Pozdraven buď
Kriste, Beránku milý, ode mne, který o Tobě rozjímám, pro Tvé bolesti se
rmoutím, pro svou nedokonalost se kaji jako člověk vědomý si, že nezaslouží si
Tvé oběti.
Pozdraven buď
Kriste, Beránku milý, od mé duše, která je v těle a na Zemi jako člověk
nevědomý, slabý a ještě nevidomý, jako pták, jemuž jsou uťata křídla a ještě i
poraněny nohy.
Pozdraven buď
Kriste, Beránku milý, od mého myšlení, které chce vydat mnoho květů do života,
má však zaschlou půdu, v níž zanikají životodárné prameny.
Pozdraven buď
Kriste, Beránku milý, od všeho, co mě činí člověkem, jiskrou živou, rozhořelou
Tvým dýcháním v ni, paprskem poslaným k záření v temnotě vlastní i na Zemi.
Pozdraven buď
Kriste, Beránku milý, vroucí modlitbou, v níž se duše otvírá jak žíznivé pole
dešti, květy kapičkám nebeské rosy, aby zavoněly a Zemi daly krásy, člověku
útěchy . . .
Vzýván buď,
velký Synu Boží, všemi dobrými, všemi mírnými a obětavými po celé Zemi, abys
byl poznán a milován i ctěn všemi - všemi.
Vzýván buď,
velký Synu Boží, všemi trpícími pod kříži, aby jejich bolest přinesla jim
oslavení v den, kdy budou vyzvednuti z těla a postaveni před Tebe k
odpovědnosti za svůj život prožitý na Zemi.
Vzýván buď,
velký Synu Boží, všemi bojovníky s vlastní slabostí vůle k dobrému a
dokonalosti, s přilnutím ke všemu, co duši stahuje do malosti a slabosti, do
propasti zla, do bezedna bolesti.
Vzýván buď,
velký Synu Boží, všemi věřícími ve Tvé vzkříšení, kteří spolehli na Tvou milost
jako nalomená větev na kmen stromu, poutník temnou nocí na svítání dne.
Vzýván buď,
velký Synu Boží, všemi kajícníky klečícími u Tvých nohou jako hříšnice z Magdaly a prosícími: Pane - Pane - odpusť mi.
Vzýván buď,
velký Synu Boží, všemi toužícími po míru, kteří se zjemnili Tvým působením na
lidské srdce přístupné, otevřené, položené v Tvé ruce i v srdce
Tvé . . .
Buď děkováno
Tobě, Kriste, na Zemi i na nebi, všude, kam zasáhl Tvůj vliv, kde Tvá oběť přináší
ovoce - kde nastává život bratrský, synovský - boží.
Buď děkováno
Tobě, Kriste, za Tvou lásku, jíž se i vesmír vykoupil a otvírá se cesta do
vysokých horizontů, v nichž je život rozložen do šíře, hloubky a neskonalé
krásy Božství.
Buď děkováno
Tobě, Kriste, za dary milostí, jimiž přichází Bůh jako Otec a Matka, jako Bratr
a Sestra ke všemu stvoření, nese v náručí květiny lásky i sílu pro cesty tyto i
budoucí.
Buď děkováno
Tobě, Kriste, za pozvednutí lidství do rovin moudrosti, kde omyly jsou z mysli
vyloučeny, a proto pobloudění už není zapisováno do knihy životních pamětí.
Buď děkováno
Tobě, Kriste, za rány dobrovolného utrpení, přijatého z oběti; z jeho ran ještě
neustal téci pramen mystické krve pro křest člověka ve jméno: syn boží.
Buď děkováno Tobě,
Kriste, že vracíš člověku ztracený klíč od domů hvězdných, cesty v silném a
volném rozpětí myšlení, život v jednotě srdcí . . .
Přijmi
můj dík, dobrý Pane, vlož jej do svých dlaní a poznej, jak je vroucí a upřímný,
i že pramení z hlubiny duše naplněné vděčností.
Přijmi můj
dík, dobrý Pane, a těš se ze svého díla na Zemi; dalo člověku nejvyšší
požehnání na cestu vesmírem do duchovní vlasti i pomocnou ruku v nesnadnostech
a přímé, silné vedení.
Přijmi můj
dík, dobrý Pane, a zvedni jej, až k Tobě doletí a padne Ti k nohám jako
vavřínový věnec hozený vítězi.
Přijmi můj
dík, dobrý Pane, a dej mu místo ve svém vědomí, i když Ti jej přednáší neumělé,
nevýrazné slovo a posílá nedokonalá láska lidským cítěním.
Přijmi můj
dík, dobrý Pane, a dovol, ať se rozezní tam, kde se zpívá Tobě věčná chvála
mezi anděli.
Přijmi můj
dík, dobrý Pane, a podej věčné svaté Lásce, pokud jsem na Zemi jak zakalená
voda, již nelze pít, jako chléb z kamení, bylina hořká ústům
Tvým . . .
Jak krásný
jsi, zmrtvýchvstalý Ježíši, s lidskou tváří, s Božskou Duší a s Bohem, jenž je
s Tebou v jednotě a všemohoucnosti.
Jak milý jsi,
zmrtvýchvstalý Ježíši, s laskavýma očima, s ústy v úsměvu nad úkolem dobře
vykonaným, jejž teprve budoucnost ocení a z něho vyroste jak z převzácného
semene nádherný strom.
Jak svatý jsi,
zmrtvýchvstalý Ježíši, s tichým hlasem, mírným slovem a rukou pozvednutou k
požehnání, k doteku lidského čela a předání paprsku osvícení na cesty života.
Jak dobrý jsi,
zmrtvýchvstalý Ježíši, s náručí otevřenou pro všechny trpící a na Tebe myslící,
s Tvým jménem chodící ve svém osobním i všelidském kříži.
Jak záříš,
zmrtvýchvstalý Ježíši, ranami dosud nezhojenými a otevřeným bokem, z něhož
proudí síla k životu, světlo na jeho cestu.
Jak Božský
jsi, zmrtvýchvstalý Ježíši, ve svém zjevu, a žádný pohled Tebe neobsáhne, žádná
myšlenka nepojme do představy Tvou velikost Spasitele, Tvou lásku
Boha . . .
Jako ptáče
chtěla by má duše vzlétnout za Tebou, Lásko v Kristu přebývající, a na Tvůj
klín dát květinu nejkrásnější, nejvonnější jako modlitbu srdce.
Jako dítě
chtěla by má duše přijít za Tebou, Lásko blízká člověku, a políbit Tvou ruku,
která si sama vložila trny v cestu, po nichž spěchá k člověku za jeho
vykoupením.
Jako růže
chtěla by má duše zavonět Tobě, Lásko milující celý svět, aby jejím teplem a
světlem rozvila se do tisíců lístečků, z nichž každý by nesl v sobě a
vyjadřoval vděčnost k Tobě.
Jako holubice
chtěla by má duše usednout u Tvých nohou, Lásko obětující se, a tiše naslouchat
všemu, o čem hovoříš k člověku, co říkáš jeho srdci, mysli i vědomí.
Jako skřivánek
chtěla by má duše zpívat Tobě, Lásko oslavená, abys poznala, jak si vážím svého
spasení, které jsi mi usnadnila, mé duši darovala.
Jako harfa
chtěla by má duše znít Tobě, Lásko živá a jednající, aby všechny city mé lásky
k Tobě měly překrásný, až do nebes znějící tón . . .