Když se přiblížil velikonoční čas a já
rozjímala o trpícím Kristu, o Jeho Golgotě, tu v jedné chvíli tiché řekl mi
Mistr:
Otevřu před
tebou knihu bolesti své, abys pochopila a jiným sdělila, co prožívat bylo Bohu
po onen čas, kdy se vydal na svou obtížnou pouť po pustých zemích, v nichž
světlo pohaslo a skrylo se do hlubin neviditelna a nezjevitelna.
Zahleď se nitrem, vnímej a prožívej citem, neboť Bůh, Jehož cestu sleduješ, je
Láska věčná, nesmírný Cit citů všeho stvoření, ono tajemné vnitřní dění živých
věcí. Věz, že jen Láskou oživená a zmnožená láska, jen cit tímto svatým Citem
prohloubený a zbystřený, je schopen vnímat Boha, věčnou Lásku. Vydej tedy ze
sebe vše, co máš nejlepšího, vydej cit lásky k Bohu, aby tato svatá láska ti
umožnila spojení s Láskou Boží a abys mohla vnímat, co ve skrytu a utajenosti
tato Láska prožívala. -
Když toto
Mistr promluvil, připadalo mi, že utíkám světu Země, že se mi rozplývají pevné
a určité tvary, že prostupuji věcmi a vnikám do neohraničeného, nezjistitelného
prostoru, který vlastně ani prostorem není, neboť v něm není délky, šířky,
hloubky ani výšky. Bylo to jen úžasné a nepochopitelné vědomí čehosi, co je, co
se vnímá a pociťuje, aniž by se to mohlo vyjádřit slovem, barvou, zvukem, aniž
by to mělo tvar a podobu. Duši však prochvívala nádherná radost, štěstí a
vědomí bytí bylo silné, mnohem silnější než ve smyslovém vnímání tělesném,
jakoby v duši bylo všechno, celý neobsáhlý prostor se vším, co úžasného v sobě
chová.
V tomto silném
niterném vědomí vynikala zvláště jedna neobyčejná síla. Nebyla to však síla
myšlenky, ale citu, který pronikal všemi ostatními city a všemu dodával
vzrušení, jakési vědomí přítomnosti něčeho, co je cizí a přece mé, co je v duši
a přece mimo ni, čím je naplněno všechno kolem dokola. Tato přítomnost cizího
zvláštního pocitu počala působit silněji, až se mi zdálo, že Někdo je v mé duši
přítomen a že tento neznámý Spolubydlitel zesiluje všechny mé city i vědomí, že
je sice stejné podstaty s mou duší, ale nevýslovně jemnější, čistší, krásnější,
vnímavější, a že právě On působí, že v mé duši se probouzejí, oživují a sílí
city neobyčejně jemné a čisté.
Tento souhrn
cizích sil a citů nabýval stále nových zvláštností, stával se takřka bytostným,
proměňoval se, takže jsem měla dojem, jako bych na okamžik žila ve společném
příbytku s otcem i matkou, bratrem či sestrou, s milým, který mě miluje něžnou
vroucí láskou, jako bych žila s tím, který je průvodcem mého života, s mužem,
který je manželem a budoucím otcem dětí. Jediné, co všem těmto prožitkům bylo
společné, byla nezměrná láska. Obsahovala v sobě celou stupnici citů, byla
schopna vydávat všechny možné odstíny, od zdrženlivé starostlivé lásky
otcovské, přes mateřsky laskavou, milenecky něžnou, bratrsky chápající a
pomáhající, až po cílevědomou činorodou lásku manželskou, z níž vychází nové
pokolení. Těžko říci, která byla silnější, dojímavější, která více oblažovala a
posilovala mou duši a rozmnožovala její chudé city a obohacovala ji.
V těch
chvílích, kdy jsem prožívala tuto úžasnou mnohotvárnou lásku, štěstí a
blaženost z její přítomnosti, ani jsem si neuvědomovala, odkud přišla tato vlna
lásky, nepátrala jsem po jejím zdroji, jak by učinil můj zemský rozum. V těch
chvílích bylo všechno samozřejmé, jako bych to už dávno prožívala a stavy
blaženosti znala, jako bych odjakživa s touto vrcholnou láskou byla spojena, s
ní žila a ona ve mně. Nic nebylo podivné, výjimečné, naopak, připadalo mi, že
právě toto je pravý stav duše lidské, v němž ona má žít a trvat a že jsem
tomuto stavu unikla životem na Zemi. Všechno vědomí, které nevyplývalo z tohoto
stavu, je nepřirozené, nesprávné. Bylo to asi tak, jako bych se právě vrátila z
obtížné cesty mezi cizími, nemilujícími bytostmi, že jsem bydlela v cizích
domech a spala pod cizími střechami, že tam byla velká zima a musela jsem si
zvykat na mnohé obtíže, které mou duši vysilovaly a namáhaly. Ale teď jsem zase
doma, mohu se rozběhnout po známých místech, odpočinout si a žít tak, jak má
duše touží.
Když jsem
došla až k tomuto dojmu, tu se vynořila v nitru vzpomínka a já šla cestou, kudy
mne vedla. Ocitla jsem se na místě neobyčejně krásném. Bylo to jako překrásná
zahrada, kde bylo jak v pohádce. Čistý azur nade mnou a pode mnou, stříbrná
voda šumící a třpytivá, která zrcadlila krásné obrazy, takže jsem dost dobře
nevěděla, zda jsou nad ní, kolem ní nebo přímo v ní samé. Spatřovala jsem
bytosti průsvitné, podobné spíše květinám, duhové obrazce měnící se do
souladných krásných vzorců, a řady kvetoucích stromů, jako bych se dívala v
máji do rozkvetlého sadu. Tyto stromy však nebyly zelené, ale měly různé barvy
a byly pohyblivé, živé, a stále jen květy vydávaly a vše jimi zasypávaly. Bylo
tam nesmírně krásně, bylo tam čiré čisté krásné světlo. Když jsem se podívala
do dálky, vycházelo ze všech stran silné jiskření a záření.
Vtom si
uvědomuji, že jsem tam přítomna jako krásné dítě s velice vážnou tvářičkou,
něžné a milé. Uvědomuji si, že běhám sem a tam, že se kochám krásou, vdechuji
vůni, ale že mysl je jakoby slabá; není v ní myšlenek ani silných citů radosti,
všechno je němé, že plně nevnímám, ale jdu jen za krásnou září, pěkným tvarem,
aniž bych na ně myslela a rozuměla jejich kráse. Když jsem uvědomila podivný
stav dítěte, tu jsem zdálky slyšela:
Hle, Eden,
zahrada rajská, rodné místo tvé, dcero má, duše lidská, a zde Otec tvůj. Pohleď
Mu v oko. -
Vtom se mi
zdá, že opravdu hledím někomu Neviditelnému do očí. Jaké to však byly oči!
Neměly tvaru ani barvy a já jsem přece vnímala oči, neobyčejné oči, a bylo mi v
tu chvíli, jako bych hleděla do nebes, do krásné jarní noci, do zlatých hvězd
nespočetných a třpytících se, jako bych hleděla do bezedného moře, hlubokého,
až temně zeleného a modrého, jehož tok byl široký a mohutný. Bylo mi, jako bych
se dívala do nádherného vodopádu třpytivých vod, do tiché lesní studánky
modravě zbarvené, na jejímž dně leží čisté uhlazené bílé oblázky. Ale toto vše
bylo ještě málo. Přímo závrať mě pojala, neboť jsem hleděla na okamžik do
kalichů všech květů Země, do květů všech barev a vůní, i do těch, jaké na Zemi
ani nejsou. Hleděla jsem do miliardy světel, jisker, do oslňující záře, do
krásy všech krás.
Mimo tuto
nevystihlou krásu mluvily ke mně oči i jinak - citem, nevýslovnou něhou,
láskyplností, nevystihlou oduševnělostí, hlubokou moudrostí, tichým teskněním i
hlubokým zármutkem. Pojednou se oči zamžily jemnou clonou, zatřpytila se v nich
slza. Těžko říci, zda radosti, bolesti, štěstí, dojetí, oblažení, zda to byl
průlom citů, který už nitro nesneslo a vydalo ho viditelně ze sebe. A když jsem
v tichém ustrnutí duše vnímala tuto slzu Božího oka, vnímala jsem znovu
neslyšitelný Hlas:
Šťastné
shledání naše v tvém domově vyvolalo slzu mou. Jak jsi vyspěla a zmoudřela,
dcero má. Nebyla tedy nadarmo má bolest ani tvé utrpení. Od této chvíle budou
mé oči zality více slzami radosti, neboť v tobě vítám zástupkyni všech mých
pobloudilých dětí, které jsem vyhnal z domova pro mnohá jejich provinění. Tys
došla, a hle, za tebou jdou jiné, je jich stále více. Radujte se, duchové
zavržení, toť znamení, že i vy jednou spatříte práh
rodného domu. -
V tu chvíli
jsem klesla v duchu na kolena a objímala neviditelné, ale vnímatelné nohy Otce
laskavého, moudrého a nevýslovně dobrého. Slzami jsem zalévala svaté nohy,
líbala je s nevýslovnou vděčností, jako kdysi kající Maria svaté nohy Kristovy.
Tak jako Kristus tenkrát Marii odpustil a pozvedl ji z ponížení a hříchu k sobě
a ocenil tak její láskyplnost, tak i já jsem pocítila, že srdce Boží, Otec náš,
pozvedá a odpouští mně. Nebyla jsem to však jen já sama, kterou pozvedal z
prachu země. Cítila jsem, že se mnou klečí u nohou Otce - Krista mnoho
lidských duší, a že já, jsouc obdařena milostí slyšet Kristova slova, za ně
slyším, abych jim to mohla sdělit a uvědomit je o velkém omilostnění Božím, o
velké lásce Boží k nim, abych jim mohla sdělit, že tato Láska na vědomí vzala
jejich pokoru, lítost a pokání i probouzející se lásku k Bohu, a že činí
mysticky to, co Kristus činil zjevně Marii kající, představitelce hříšných
lidských duší . . .
Když jsem
přijala toto omilostnění lidských duší, které v upřímné pokoře a lásce Kristu
se oddávají a touží s Ním se v lásce spojit, tu něžná ruka pozvedla mne a Hlas
mi řekl:
Jako duše
omilostněná a očištěná vstoupíš se mnou na Golgotu a pohlédneš na můj kříž ne
již jako hříšnice, za niž krvácím, ale jako pomocnice a přítelkyně má, jako ona
čistá žena Maria, která mojí matkou podle jména byla. Do tvých rukou složím
Tělo své dříve než připravím je ke vzkříšení. Tímto mystickým úkonem naznačím,
že toto Tělo patří Marii, té čisté duši lidské, která je hodna mateřství
Ježíšova, mateřství mystického svatého neposkvrněného Syna Božího. Jen tyto
lidské duše jsou hodny přijmout mé Tělo a já je také každé dávám a tím ji
oslavuji a křísím k věčnému duchovnímu životu. Toto mysterium prožijí s tebou
ty duše lidské, které v čase mé bolesti se mnou trpí, na mne myslí, očišťují se
a v mé odpuštění doufají pevně a jistě. Nuže, pohleď za sebe a následuj mou
cestu. -
A tu jsem se
opravdu obrátila, jako bych neviditelně opsala půlkruh a vrátila se v duchu do
dalekých minulých časů, až k onomu dítěti v krásné rajské zahradě, k dítěti
bezstarostnému, klidnému, šťastnému, žijícímu ne svým vlastním vědomím, ale
tak, jakoby někdo jiný za ně myslel a řídil jeho cesty, jeho záliby i city.
Bylo to, jako bych viděla své duchovní dětství. Každý okamžik jsem očekávala,
že se někde objeví dobrý Otec nebo Matička, kteří za dítě myslí, je vedou a
řídí jeho vývin a růst, opatrují je jako oko v hlavě a neskonale milují. Avšak
tito dobří rodičové se nikde zjevně neukázali, byli neviditelní, a přece
přítomní, neboť jsem silně pociťovala, že právě v tomto okamžiku se nad dítětem
sklánějí, že jejich ruka se dotýká ruky dítěte, že jejich hlava je u hlavy
dítěte a jejich oči sledují pozorně každý jeho pohyb.
A tu najednou
vyciťuji, že jejich čelo se pokrylo jemným mráčkem starosti o příští osud
dítěte, tak jako zemští rodičové, znalí úskalí života, jeho obtíží a nebezpečí,
se často strachují o příští osudy svých miláčků v čase, až oni se osamostatní a
budou žít svým vlastním životem, často od rodičů vzdáleni. Tak i tito nebeští
rodičové prožívali obavy nad příštím životem dítěte - lidské duše. Myslela
jsem si v tu chvíli - proč ta obava? Vždyť všude je krásně, tak
bezstarostně, všude plno světla, nikde nejsou stíny. Kdo by tedy ublížil tomu
čistému nevinnému dítěti, žijícímu uprostřed ráje? Znovu se zahledím na dítě.
Spatřuji jemnou, téměř neznatelnou, ale pevnou a jistou pásku, jež vedla od
dítěte k onomu tajemnému Zdroji péče a lásky, jež vycházely ze srdce Božího.
Jak jsem tak hleděla na pásku, oči mi běžely po ní a já se zahleděla v onen
tajuplný Zdroj, odkud se čerpaly všechny vjemy a city, všechna nebeská čistota
rajského dítěte.
A nyní se
stalo něco úžasného. Cítila jsem, jako bych svým pohledem sáhla na něco
nevylíčitelného, nevyjádřitelného, jako bych sáhla na život sám. Zachvěla jsem
se celou podstatou, celou bytostností, jakoby úžasný proud síly mnou projel.
Cítila jsem chvění, víření, pohyb, všechny vjemy a city, které nese život sám,
cítila jsem i veškeré vědomí jsoucnosti. Všechno ve mně i kolem mne, nade mnou i
pode mnou, žilo. Cítila jsem takřka tepy srdce, vřelost krve, věčné kolotání
života. V tomto Zdroji žilo, cítilo, vnímalo všechno učiněné, všechno jsoucí,
všechno stvořené. Byl to okamžik úžasný, toto pochopení Života, který je rozdán
do nespočetných životů, a přece je sám plný a celý. Těžko je lidskými slovy
vyjádřit tyto podivuhodné prožitky.
Přitom jsem
cítila, že ono jemné vlákénko, které mne přivedlo ke Zdroji Života, je učiněno
bezpočtukrát, že těchto vlákének je nezměrné množství a že každé je Božím
srdcem vnímané, zachycované a že po něm přicházejí do stvořeného síly, které
umožňují život, vědomí, myšlení i cítění.
A ještě jednu
podivuhodnou věc jsem si uvědomila. Cítila jsem, že onen Zdroj Života a Citu je
jakoby loutnou či harfou, jejíž struny jsou bez počtu, jejíž tóny mají bezpočet
zvuků. Uvědomila jsem si, že každá struna se jinak chvěje a jinak zní. Tóny
běží po struně, rozechvívají prostor, až dojdou ke svému cíli, tam, kde je
zachycen a upevněn druhý konec pásky spojovací, až k lidským duším, ke všem
živým bytostem, které jsou spojeny s Bohem, svým Životem a Stvořitelem.
Nemohla jsem
dlouho rozjímat nad touto mistrnou souhrou Stvořitele a stvořeného. Nový dojem
mne uchvátil. Začínala jsem totiž zachycovat určité místo v onom nekonečném
životě, znásobeném a rozmnoženém stvořením. Toto místo bylo velmi zvláštní.
Bylo to, jakoby v nádherně sladěném orchestru pojednou jeden hudebník nasadil
falešný tón. Tento falešný tón se zesiloval, až mi do ucha zazněl ostrý
skřípavý zvuk, jakoby někde se začala uvolňovat struna čím dál víc a víc, až
konečně praskla a docela se přetrhla. Toto prasknutí struny bylo něco
strašného. Zdálo se mi, že vůbec nesnesu tohoto zvuku trhající se struny, že
snad přestanu žít a trvat, že všechno kolem mne se zhroutí a přestane žít, že
se prostě stane něco, co neunese a nesnese ani to úžasné srdce Boží, ten
bezedný a nekonečný Zdroj všeho života, všeho trvání.
Tento strašný
stav však trval jen jako blesknutí. Přerušilo jej zakvílení tak silné a
dojímavé, jakoby něčí srdce pukalo žalem, jakoby někomu byl vytržen z
vnitřností těla jeden živý úd při plném vědomí. Myslím si sama u sebe nyní při
vzpomínce na tento silný prožitek, že nikdy už nebude radosti v mém srdci, v mé
duši, neboť nesmírný žal, nesmírný výkřik bolu zraněného srdce Božího vetkal se
v mou duši a nevyprchá, dokud neuslyší stejně velký výkřik radosti Božího
srdce.
A toto zraněné
srdce jsem také v tomto okamžiku bolesti spatřila. Odshora až dolů, právě
uprostřed, se rozpuklo ostrou rýhou, ránou jako od dýky, jejíž ostří bylo
potřísněno jedem. Ne, nestačila tedy nepříteli či zrádci rána čistá, ale on
ještě ji učinil zanícenou, zapálenou, naplnil ji jedem, aby tento jed ničil a
rozžíral tkáně srdce dál a dál, hlouběji a hlouběji a učinil tak srdce téměř
neschopným uzdravení a zahojení, neschopným své původní čisté síly.
Čí ruka to
učinila, komu vypověděl nástroj svou službu, že přestalo harmonické a krásné
spojení se Stvořitelem? Tak jsem se tázala v duchu sama sebe, tak jsem se
tázala i Zraněného.
Neřekl mi
slovem, kdo to je, ale mlčky ukázal na místo blízko sebe, kde postavil ducha z
Ducha svého, moudrost z Moudrosti své, aby spolupracoval na díle již stvořeném,
na díle nejvyšší moudrosti. Neodsoudil, neposoudil, jen prázdné místo ukázal.
Nebylo ho tam již. Byla to ona prasklá struna, byl to onen skřípavý zvuk mnou
zachycený, který vyvolal pád a odchod z vysokého místa v blízkosti božího
ducha, který v sobě nesl stopu součinnosti s Bohem. Ruka tohoto ducha,
dotýkající se přímo Božího ramene, zasadila onu smrtící ránu Božímu srdci, ránu
téměř nezhojitelnou, věčně živou, věčně krvácející.
Ne, nesdělil
mi Pán toto své nejvyšší tajemství, nesdělil mi, kterak se to stalo a proč, že
uprostřed nejvyššího tvůrčího rozmachu, uprostřed nejkrásnější harmonie nastal
zvrat, nastala disharmonie mezi Tvůrcem a duchem stvořeným, jenž zapadl
pojednou jako třpytivá kometa kamsi v neznámo. Jen stopa pádu zůstala, jen
těžká rána v srdci Božím byla mi zjevena. Jen tolik mi bylo dovoleno zachytit a
vnímat, že nebyla vina Tvůrce díla věčné harmonie, že ozval se tam najednou
falešný, skřípavý tón, že nebylo vady na nástroji, jehož používal stvořený duch
k dorozumění a souladu se svým Učinitelem.
Ó, nepátrej
dále, duše má, nerozjímej, rozume, posečkej, až Pán tvůj učiní tě hodna zjevení
tohoto tajemství.
Tolik dojmů
duší mi táhlo, tolik myšlenek a citů, že se zdálo, jako bych jeden celý dlouhý
věk prožila a stanula zase před jiným dějem. Znovu se tam objevilo dítě -
duše lidská - vedené a opatrované svým Stvořitelem, který nebyl nikdo jiný
nežli věčná Láska Boží. Uvědomila jsem si, že v době dětství tohoto dítěte se
již rána v srdci věčné Lásky nacházela. Když jsem se znovu vrátila k obrazu již
spatřenému, k jemnému mraku starostí a obav na jasném a čistém čele rodičů
dítěte - duše lidské - obav v mysli této věčné Lásky, která je Otcem
i Matkou současně a sama v sobě, tu pochopila jsem, odkud prýští tato obava o
osud dítěte. Tento jemný mráček, tento stín vycházel ze vzpomínky, z myšlenky
na toho vyhoštěného ducha, který někde sídlil a který, propadnuv se sice do
propasti a odloučen od svého Stvořitele, nezapomněl na dobu, kdy se těšil Boží
lásce, Boží přízni, nezapomněl na blaženost, vyplývající ze spojení s Ním.
Tento duch počíná závidět každému tvoru, který nepropadl jako on sám a těší se
dále Boží přízni, Boží lásce, péči a pozornosti.
Sotva jsem si
to uvědomila, tu i já sama jsem počala vnímat, vyciťovat, že někde je
nebezpečí, že kolem víří jakési nesouladné víry, takže i světlo, tak čiré a
krásné, jakoby počínalo šedivět a potahovat se clonou. Nad hlavou dítěte se
objevil černý pták jako sup, jako lupič, který slídí ostrým okem a vyhlíží
kořist pro sebe, aby ji uchvátil dříve než se ona naděje.
Ano, byla to
myšlenka tohoto vyhoštěného ducha, která slídila kolem božího dítěte, kolem
lidské duše. A tento duch nepřál a záviděl jí velkou Boží lásku a pobyt na
jejím výsluní v oblastech světla a krásy. A tato myšlenka zobrazující se jako
černý dravý pták počala růst, rozšiřovat se, až se stala černým hrozivým
mrakem, který se hnal dravě a nemilosrdně do blízkosti světla a snažil se
světlo ztlumit, zeslabit. Objevil se na obzoru, ale stoupal výš a výš přímo nad
hlavu dítěte, kde zůstal nehybný a neústupný, jakoby vůbec nedbal, že svou
přítomností porušuje soulad, krásu a světlo krásného domova. Z mraku počaly
vyvstávat černé ruce a jen se natahovaly, aby přetrhly jemnou pásku spojující
dítě s jeho Otcem.
Byl to okamžik
strašlivého napětí; hrůza mě jímala, odpor, děs i ustrnutí nad opovážlivostí
vetřelce. Cosi mě škrtilo v hrdle, byla jsem jako sevřena strašným chapadlem,
nemohla jsem myslet ani mluvit, jen jsem v hrůze hleděla, zda se podaří
roztrhnout pásku. A dítě nic netušící před mýma očima běhalo, skotačilo a
nevidělo, že se nad ním vznáší meč, který mu chce useknout hlavu a zbavit je
života. Nikdo je nevaroval, nikdo nevolal: Skryj se, jsi v nebezpečí. -
Dítě nemělo
ještě v těchto okamžicích vědomí zla, vědomí nepřátelství, úskoku a lsti, neboť
vyšlo z Boží lásky, která nemá v sobě těchto věcí. Proto také nemohlo o nich
podávat svědectví a pociťovat je. Žilo tedy jen a jen čistým citem dobra a
radosti. I kdyby je byl někdo varoval před věcmi zla, nebylo by to pochopilo.
Tak bylo čisté a nevinné.
Ve své úzkosti
se otáčím po láskyplné tváři, která se skláněla v době pokoje nad dítětem,
hledám moudré a láskyplné oči, které bděly nad dítětem, a myslím si: Proč bych
se strachovala, vždyť ony bdí a jistě nedopustí, aby dítěti bylo
ublíženo. -
Ale tvář,
kterou jsem viděla, nebyla ta, kterou jsem viděla dříve tak mírnou a pokojnou.
Tvář byla téměř bez života, zsinalá, trpící, rozrytá do tisíců a tisíců vrásek,
zalitá slzami lítosti, bolesti, nezměrné úzkosti a obav. A rty byly pevné,
uzavřené a mlčící; ani jediné slovo jimi neprošlo, ani jediný vzdech.
Láska, veliká
věčná Láska mlčela, nemohla vydat protest, nemohla bránit a hájit své. Avšak
této trpící Lásce přece vyšel někdo na pomoc. A tento Někdo nebyl mimo tuto
Lásku, ale byl to Její vlastní činitel, který Ji podpíral a dával vědomí. Byl
to nejvyšší duch, byla to Moudrost a tvůrčí Síla Boží.
On, spojen jsa
s Láskou, spojen byl i se stvořením, které z Ní vyšlo a bylo skrze Ni učiněno.
A k této svaté Boží Síle, k tomuto Duchu, jenž spojoval Moudrost a Lásku Boží,
nedosáhly ruce vetřelcovy. Slyšela jsem Hlas, který vyšel z této Boží Moudrosti
ve chvíli nebezpečí:
Lásku jsi
pokořil, ale mým služebníkem jsi stále. Moje Slovo je tvým Pánem. Pokud tato
bytost, vyšlá z Lásky mé, se mnou bude spojena, ty k ní nesmíš přistoupit. I
ona je nadána vůlí a vědomím. Hle, já pro ni uvolním ze sebe částku a vložím ji
skrytě do nitra. Až ona tuto částku mou objeví v sobě a oživí, tenkrát ty sám
budeš pozvednut. Čiň úklady jí, avšak pamatuj, že s ní ty žiješ a padáš.
Najde-li ona svou skrytou sílu, zvítězí nad tebou, ale tím také dopomůže tobě k
návratu. Spojuji vás v boji, ale rozlučuji ve vítězství. Čiň podle své
vůle. -
V tomto
okamžiku jsem vyciťovala, že páska, kterou jsem vnímala od dítěte k Boží Lásce,
byla vlastně zdvojena. Tato mnou neviditelná a dříve nezachytitelná páska ducha
lidského s Duchem nejvyšším byla jakoby uvolněna a vložena neviditelně do pásky
první jako tajná skrytá síla Ducha. A nyní bylo možno se podivovat, jak se zjev
dítěte mění. Stalo se zdrženlivějším, tišším, vážnějším a počalo u něho vlastní
myšlení. Svůj život počalo intenzivněji vnímat. Všímalo si více věcí kolem
sebe. Některou chvíli nebylo možno říci, zda žije více láskou nebo moudrostí,
neboť obě tyto složky počaly silně působit.
Ale nepřítel,
který se nyní stáhl do neviditelna, nevzdal se úsilí o roztržení pásky mezi
bytostí lidskou a Bohem. Netroufal si však učinit to přímo a počal si vymýšlet
jen záludnější úklady . . .
Když jsem
došla až k těmto prožitkům, uvědomila jsem si, že jsem předčítala stránku
nějaké neobsáhlé knihy, do níž mi Mistr dal nahlédnout. Řekl mi opět:
Prožila jsi
chvíle nejranějšího dětství své duše. Z Lásky jsi vyšla, láskou jsi žila a
láskou máš žít na věky. Odloučení tvé od ní přineslo jí Golgotu na Zemi.
Obracím list a vedu tě cestou boje s nepřítelem. -
Vystoupila
jsem v duchu na vysokou horu, odkud byl široký rozhled na všechny strany. Zdálo
se mi, že jsem prožila věky a věky. Z malého, šťastného a nevědomého dítěte
vyrostl zatím člověk mladého vzezření ještě, ale starý, velmi starý životem,
prožitky, celou silou svého života.
Jak se tak
dívám prostorem, uvědomuji si, že se vlastně nacházím někde v říších vesmíru,
že přede mnou se rozprostírá říše nekonečná, neobsáhlá, plná dění, pohybu a
života, vyplněná vyspělejšími bytostmi, tvory. Uvědomovala jsem si, že stojím
na zvláštním místě, jakoby přede mnou byla silná, ostrá hraniční čára dělící
dva světy, dvě říše, na dva zcela protichůdné světy.
Dívám se, jaký
je rozdíl mezi těmito dvěma světy. Tu spatřuji na jedné straně světlo, čiré,
krásné a čisté, a na druhé straně zvláštní tmu, která nebyla vlastně tmou v
našem zemském slova smyslu, ale byla jakousi velkou nádrží světla pohlceného a
ukrytého za šedivými opary mlhy. Tato mlha byla velice silná, že v ní nebylo
možno rozeznat žádný děj, žádnou bytost. Jakoby se tam všechno dělo potají,
záludně a skrytě, takže nikdo nikdy neví, z které strany se může objevit
nepřítel nebo různá překážka v cestě.
A tu již
stojím před branou, která tyto světy odděluje. Prostupuji jejími dveřmi a
spatřuji zase onu krásnou zahradu, v níž jsem žila dětským životem. Ale tato
zahrada byla již jiná, byla sytější, barevnější, byla více viditelná a zjevná,
měla pevnější tvary. Hledala jsem v ní ono krásné rajské dítě, ale nespatřila
jsem je. Byla tam však bytost mnohem vyspělejší, ale také krásná a čistá. Při
běžném pohledu se zdálo, že bytost je jediná, ale při podrobnějším pozorování
bylo možno spatřit v jedné bytosti bytosti dvě.
Byla to bytost
dvojjediná. Jedna se podobala krásnému jinochu, druhá
měla podobu krásné mladé dívky. Bylo velmi zvláštní vidět, jak jedna bytost
jakoby vycházela ze druhé, jakoby tvořily celek, ale přece byly odlišné svými
niternými silami. Bylo také možno říci, že to byla bytost dvojpohlavní, přičemž
znaky pohlaví se nejevily zjevně, jak je tomu u zemských lidí, ale pouze
rozdílnou niternou skladbou. Jedna jakoby byla zobrazením čistého silného citu,
schopná radosti a lásky, soucitu a jiných citových prožitků; druhá jakoby
dávala všemu sílu, tvůrčí moc a vědomí vůbec.
Obě složky,
projevující se dvojí bytostnou podobou, byly navzájem spojeny zvláštní jemnou
látkou, obalem, který si ani neuvědomovaly. Žily jedna v druhé, a přece každá
měla svůj vlastní svět, působnost, svou sféru, podobnou sférám ostatním, ale
odlišnou, takže to vypadalo, jako bych hleděla do mnoha světů. Tvořily však
jeden krásný harmonický celek, spojovala je velká láska. Žily touto láskou tak
samozřejmě, že jí takřka dýchaly. Kdybych měla vyjádřit svůj dojem, řekla bych,
že jinoch zobrazoval princip myslivý a dívka cítivý.
Tyto dva principy byly zobrazeny v podobě muže a ženy, jinocha a dívky. My lidé
si již nedovedeme člověka představit jinak než obrazem muže a ženy.
Páska, která
vedla k Božímu srdci v čase dětství, stala se téměř nepostřehnutelnou. Čím více
se tato duchovní bytost rozvíjela, tím více se osamostatňovala. Pojítko vížící ji se Stvořitelem se ztrácelo v neviditelnu, jakoby
už nebylo tolik potřebí, protože se probouzely a oživovaly síly, schopnosti a
city v samém nitru této dvojjediné bytosti. Zvláště
dívka vynikala neobyčejnou krásou, vyzařovala láskyplnost a něhu, teplo, záři a
jas. I jinoch byl však krásný tím, že ze sebe vydával a vyzařoval ušlechtilost,
rozhodnost, pevnost, moudrost a bystrost. Těžko říci, kdo z nich byl krásnější
a milováníhodnější. Jakoby se v nich odrážela celá
bytostnost Boží, jakoby byly Jejím krásným obrazem i zrcadlem, v němž Ona se
může zhlížet a sama sebe pozorovat.
I prožívání
života této dvojjediné bytosti bylo neobyčejné. Na
všech věcech, kterými byla obklopena, zúčastňovala se svou osobitou prací. Tu
stála nad květem, vytvářela obrazy, odlišovala barvy, zeslabovala či zesilovala
jejich sílu, procházela čistými vodami a zajímala se o všechno jejich
obyvatelstvo. Zajímala se o tvory, kteří měli podobu dnešních zvířátek, svými
myšlenkami vytvářela rozličné útvary podobné dnešním ptákům. Byl to život
podivuhodný, o jakém se člověku sotva může snít. Bytost plně žila, vědomě, s
určitým vědomím o své práci i o svém úkolu. Byla vládkyní i pánem své krásné
vlasti.
Avšak za
branou tohoto království byl již také vyvinutý jiný svět, patřící onomu
nepříteli, který záviděl lidské bytosti Boží přízeň. Tato lidská bytost však
již nebyla malým bezmocným dítětem jako tenkrát, kdy v něm pracoval Boží Duch.
On ji pak postupně rozdělil na dvě vyhraněné složky bytostné. Tím se bytost
stala vědomější, silnější, moudřejší a schopnou samostatného života. Tato druhá
složka, krásný a ušlechtilý jinoch, měla vůli, rozhodnost, do níž byla vložena
volnost a svoboda, která vyznačovala tuto bytost jako samostatnou tvůrčí bytost
ke spolupráci s Bohem.
Opět vidím
hranice světů, bránu těžkou a zapadlou, vnímám silnou hráz dělící oba světy,
téměř nepřekročitelnou z obou stran. Vidím také oči nepřítele, měřící ustavičně
výšku hráze i pevnost brány, cítím jeho obcházení kolem rajského světa, jeho
ruce toužící vlastnit tento krásný svět z ráje. Zachvěla jsem se obavou, neboť
jsem vytušovala opět oko Boží Lásky šťastné i smutné zároveň. Šťastné radostí
nad vyspělým krásným dítětem, smutné a úzkostlivé vědomím neustálého nebezpečí
ze strany nepřítele.
Konečně přišel
čas, že toto obcházení nepřítele nezůstalo bez odezvy u rajské bytosti lidské.
Snad to byl vliv myšlenek, které neustále proudily od nepřítele do rajského
prostředí, či předurčený boj - kdo může znát tajemství Boží?
Pojednou
vyciťuji určitý neklid u bytosti souladné a tiché. Vyciťuji, že si počíná
uvědomovat omezenost svého působiště, bydliště i práce na určité věci, že touží
podívat se dál a poznat i ten divný tajuplný svět, nacházející se za branou.
Tato dvojjediná bytost nevěděla tenkrát ještě, že je
zlo, netušila záludnost, avšak v jejím nitru v tom čase nebezpečí začal se
ozývat poprvé Hlas Boží moudrosti, který varovně řekl:
Nejez ze
stromu tohoto tajemství. Hle, celý ráj spočívá u tvých nohou. Jsi pánem nad
mnohými tvory, nechtěj se stát jejich služebníkem. Jakmile okusíš a poznáš
tajemství, neuzříš více tohoto ráje. Zemřeš pro něj a ztratíš o něm
vědomí. -
Tento první
zákon daný člověku vepsal Bůh této bytosti do nitra. Jeho Slova jsem také
slyšela ozývat se v jejím nitru. Až na tato varovná slova neučinil Bůh nic, co
by člověka ovlivnilo a zabránilo mu poznání zlého. Neužil své moci, vlivu ani
svých sil v člověku uložených.
A tak mě
začala obcházet hrůza, když jsem vnímala, jak nepřítel zesiluje nápor na
hradby, jak hledá cesty, jimiž by se dostal do blízkosti člověka. A nebyl už
sám. Měl plno služebníků a ti všichni zahájili útoky; ne sice takové, jako se
zahajují na Zemi, ale mentální, myšlenkové. byly to útoky na čistý cit. Ale
stále se ještě nemohl přiblížit do bezprostřední blízkosti lidské bytosti.
Stále mu v tom bránil její cit lásky k Bohu, v Němž plně žila, Jej vdechovala
jako vzduch.
Pojednou si
uvědomuji, že se vzdává přímé cesty a počíná vymýšlet jiný způsob boje. Hned na
počátku, když jsem spatřovala domov lidské bytosti, viděla jsem tam mnohé
tvory. Byli méně vědomí, méně vyvinutí, méně krásní a čistí než lidská bytost.
Bylo v tom něco podobného, jako dnes žijí lidé na Zemi obklopeni zvířaty,
rostlinami a nerosty. Byli tam i tvorové podobní dnešním zvířatům, ale ne tak
mnohotvární. Připadalo mi, jakoby oni byli ochrannou zdí proti nepříteli a
tvořili izolaci vůči jeho vlivům. Právě tento nižší svět zachycoval nejsilnější
vlivy nepřítele a počal na ně silně reagovat. Toto dobře vystihl nepřítel, a
proto si tento svět, tyto tvory, vyvolil za nástroje svého záměru. Bylo to
velmi rafinované, protože dobře věděl, že lidská bytost se může s nimi
dorozumět, že s nimi přichází do styku, že je jejich učitelem i ochráncem.
Uprostřed
těchto tvorů spatřuji zvláštní zjev. Pohyboval se velmi rychle sem a tam. Byl
nízkého čela, šedivého zbarvení, ale byla v něm jakási chytrost, nedobrá
uhlazenost. Vykřikla jsem v hrůze - ano, byl to had, tvor, který sice
nevypadal přesně tak, jako dnes had vypadá, ale jeho mrštnost, obratnost,
klouzavé pohyby a bystré oči těkající neklidně na všechny strany, mi daly
představu zemského hada. A již spatřuji tělo neklidně se vlnící, jak saje do
sebe neviditelné proudy, přicházející z onoho druhého, nepřátelského světa.
Jeho reakce byla nejrychlejší ze všech tvorů.
Nevím věru,
jak se mohlo stát, že právě tento tvor se stal přijímačem myšlenek úmyslu
nepřítele. Jakmile nasával do sebe síly zla, jeho tělo rostlo, jakoby dostávalo
od někoho posilu. Stával se nápadným a stále se pletl do cesty lidské bytosti.
Ta mu zpočátku nevěnovala zvláštní pozornost. Ale postupem času se s ním
spřátelila a počala se s ním dorozumívat. To byl počátek smrtelného nebezpečí.
Když jsem
zpozorovala tuto úskočnou hru a v ústech tvora spatřovala pod jazykem jed, jak
ho stále více přibývá, že se i jeho dech stával otravným, když jsem ho
spatřovala v blízkosti lidské bytosti, tajil se mi dech. Srdce se mi sevřelo,
jakoby ho někdo svíral kleštěmi. Dívám se v hrůze na ústa tohoto tvora, a ona
se pojednou vymrštila a ulpěla na rtech lidské bytosti. Jeho tělo se vzpřímilo
v hrozné síle a otočilo se kolem bytosti. Nebyl to však tvor sám, byly to cizí
síly v něm pracující, které si zvolna, ale jistě vytvářely základnu v něm proti
své oběti.
Tento strašný
okamžik znamenal snad celou věčnost. Nebylo možno vnímat čas v hrůze, která mne
obklopila. Jen jsem vyciťovala strašný zápas lidské bytosti, vyciťovala jsem,
že z ní vysává krásu, čistotu, že jí ochromuje vůli, činí ji bezmocnou až k
úplnému bezvědomí - a nejhorší ze všeho - někdo ji trhá na dva kusy,
rozděluje souladný celek mysli a citu, trhá šat a sám se do něho halí. Místo dvojjediné bytosti stojí tu bytosti dvě. Každá sama o sobě,
bez vížící pásky, síly, bez obalu, v němž se žilo tak
krásně, klidně a pokojně.
Jakmile toto vížící pouto padlo, jakoby padla i niterná páska vzájemné
čisté lásky. Přede mnou stály dvě zcela odlišné bytosti, každá odkázána sama na
sebe. Dívaly se na sebe jako cizí. Současně s roztržením vížící
pásky počala padat těžká mrákota na vědomí obou bytostí a tím se měnil i svět
kolem.
Těžký mrak
počal halit světlo, šedavé opary usedaly do tvarů, květů i na všechno živé
stvoření. Na všem se počaly vytvářet obaly stále hustší. Šedavé zamlžení
nabývalo stále tmavší barvy, až mne obklopila úplná tma. Tato tma pohltila
všechno: světlo, vůni, krásu, jas i záři, pohltila všechno živé, co bylo v
rajském světě. Zdálo se mi v tu chvíli, že cítím pach hřbitova a kouř ze
spálenišť . . .
Tento přechod
z krásy do ošklivosti, pád ze světla do tmy, z výšin do propasti, byl tak
otřesný, že jsem neměla v sobě síly v myšlence ani citu. Bylo to jako němé
ustrnutí, němá hrůza a žal. Co jsem také mohla učinit v té chvíli při pohledu
na zakletí lidské duše, na hrozný tíživý osud člověka? Co platné jsou slzy,
zoufání, lítost a žal? Jak bylo vše slabé a bezmocné!
V této
bezradnosti hlas mé duše zavolal do tmy prostorů: Bože můj, kde jsi? Neopouštěj
mne v této hrozné chvíli, kdy stojím uprostřed tmy a nevím, kam se obrátit,
abych nalezla světlo. -
Ticho, hrozné
ticho mne obklopovalo a nikde se nehnul ani vánek, ani záblesk záře, ani
jiskérka světla. A přece - pojednou se mi zdá, že slyším zvon. Ano, úžasně
rychlé úhozy zvonu, jako když někdo zvoní na poplach. Úhozy jsou stále
silnější, přibližují se ke mně, takže je vnímám zcela blízko u sebe. Avšak co
to? Úhozy nedávají zvuk, jsou bezzvučné. Uvědomuji si, že to není zvon. Co to
jen buší tak rychle a silně? Konečně si to uvědomuji. Je to srdce. Ale čí? Není
přece možno, aby mé srdce tak silně bušilo. Sahám si mimoděk k místu tělesného
srdce, ale zarážím se a uvědomuji si - to je tep srdce Božího.
A už mne
zaplavuje vlna silného dojetí, že se v něm celá chvěji. Ano, ten úzkostný
rozechvělý tep vydává láskyplné srdce Boží. Tak jako pacientu zmítajícímu se v
těžkých horečkách srdce buší jakoby chtělo z těla utéci a strhat pásky, jež je
k tělu poutají, tak prudce a rychle bušilo srdce Boží. Jako ve chvílích
smrtelné úzkosti srdéčko poplašeného ptáčete, které svírá jestřáb, jako srdce
poraněné laně, jako srdce dobré matky, která se sklání nad kolébkou těžce
nemocného dítěte a počítá s úzkostí každé jeho vdechnutí.
Mnohá bolest
lidským srdcem prochází, mnohá nemoc zrychluje jeho tep, avšak to, co jsem
vyciťovala v úzkostných rozechvělých tepech srdce Božího, nedá se k lidským
stavům přirovnat. Byla v tom bolest všech matek světa, jimž dítě umírá, žal
všech otců, jimž syn se zpronevěřil, když pohrdl otcovským domovem. Byla v tom všezaplavující bolest milenců světa, jejichž milenky je
zradily, všech ženichů, jimž nevěsty prstýnky vrátily, všech sester
vyprovázejících do boje své bratry, všech bratrů, jimž bratr vrazil dýku do
zad.
A tento tep
rozbolestněného srdce mluvil za tisíce slov. Potvrdil velikou lásku k lidské
duši. V tichém niterném dojetí jsem vzpomněla na obraz, kdy ruka nepřítele se
poprvé vztáhla po dítěti v Božím ráji. Od tohoto okamžiku až po dobu, kdy
myšlenka nepřítele se stala skutkem, bylo toto láskyplné srdce Boží, Otce nás
lidí, naplňováno bolestí.
Převeliký
pohár jsem spatřila a kapénka za kapénkou do něho padala. Pohár se plnil, až se
navršil až po okraj. Ústa Boží se k němu přimknula, doušek za douškem
naplňovala jím srdce, celou svou bytostnost, svou jsoucnost. Tento pohár
utrpení se mi pojednou proměnil. Vidím opět ústa hadí s jedem pod jazykem. A
ústa Boží okoušela tento jed, do sebe jej přijímala a sama v sobě jej bolestí
stravovala, zneškodňovala a proměňovala, aby neškodil a nevyvolal smrt oběti.
Jako člověka
hadem uštknutého zachraňují před smrtí rty, které vysají z rány jed a tak ji
vyčistí, dělo se i v této chvíli. Bůh sám přiložil na ránu svoje rty a sám se
vydal na záchranu života člověka uštknutého smrtícím jedem, který vyvolává stav
duchovní smrti. Vysát tento jed z rány tak, aby minulo nebezpečí, aby byla
naděje na záchranu života, nebylo snadné. Nebyla to maličká ranka, jakou
zanechává zemský had, ale strašná rána procházející a prostupující celým tělem
až k samé podstatě bytosti.
Celé tělo se
stalo jedinou otevřenou ranou, z níž unikal duchovní život člověka. Největší
rána byla tam, kde se nachází duchovní srdce. Dívám se pozorněji a vidím, že rána
je hluboká, krvácející, srdce je vyrváno, vytrženo. Vypadalo to tak, jako kdyby
lupič násilník hrábl do celého nitra a vytrhal tam všechno cenné, hodnotné.
Jako vypleněný, vykradený svatostánek, dvířka vypáčená a po zlatě ani památky.
Dívala jsem se na tuto spoušť a trnula jsem, jak bude žít tento ubožák, jemuž
bylo vzato nejcennější, zda vůbec bude žít a za jakých podmínek. Chápala jsem,
že to nemůže být svět ani místo, které bude klást požadavky na moudrost a cit,
protože je člověk sám neměl. Zbyly mu z nich pouze věci nejnutnější,
nejprostší, které sotva stačí na vědomý a chabý pohyb, chabou myšlenku i cit.
Z těchto
tíživých úvah mne vyrušil Mistrův hlas:
Jak maličko
stačí lásce k žalu, jak mnoho práce je třeba, aby žal byl odstraněn! Snadné je
hřešit, ale téměř nemožné vinu napravit, nedá-li Bůh k tomu příležitost. Hle,
já tě rájem provedl, kde byla příčina pádu. Vzpomínka na prožité bolesti i dnes
mne ještě tíží. Avšak proč lkát nad minulostí? Dost přítomnost na svém má.
Podívej se kolem sebe. Jsi opět na Zemi a já s tebou na ní přebývám. Zda
spatříš mě někde, zda poznáš, že jsem to já v tom člověku, který se provinil a
propadl temnotám? Zajisté, nikdo neuvěří, že Láska Boží sestoupila s ním, aby v
nejtemnějším čase vnitřním světlem mu zářila a pomohla mu nalézt cestu do ráje.
Dojde-li však do něho, navždy už bude vítězem. Pak nebude za branou nepřítel,
nebudou boje. Dojde však? Já před tebou nechci mít tajemství. Pohleď do temnot
niterným zrakem, prostup je, dobře vyciťuj a opět mě najdeš. -
Po tomto Slovu
jsem si opět uvědomila širou temnotu kolem sebe. Ale nebyla jsem jí už tolik
polekána jako prve při prožitku pádu člověka. Dívám se vzhůru do nebes, jako
bych tušila, že se tam něco odehrává. Zdálo se mi, že slyším nějaký rachot,
zvuky, jako když se zavírá mohutná brána. Bylo to tak silné, že jsem až vnímala
zapadnutí do zámku, který se jakoby samočinně uzamkl.
Uvědomila jsem
si, že se zavřela cesta do ráje, cesta ke kráse, světlu a blízkosti Boží. Pod
dojmem tohoto uvědomění mi připadalo, že se snad zavřela navždy a nikdy se
neotevře nešťastným vyhoštěncům. Zdálo se mi to přímo kruté, nespravedlivé,
jakoby někdo, kdo zůstal nahoře a rozkázal bránu zavřít, neznal milosrdenství,
soucit. Bylo mi to podivné při vzpomínce na trpící láskyplné srdce Boží, že by
ono dovedlo tak přísně trestat a navždy vyhostit ty, které nadevše milovalo,
pro které trpělo a bylo ochotno všechno učinit i podstoupit, aby pomohlo
nešťastným provinilcům lidským. Zdálo se mi to až jako rouhání, že se opovažuji
posuzovat Boží jednání, když neznám pravý stav věcí, neboť nebylo mi ještě
ukázáno a zjeveno vše tak, abych poznala veškerá tajemství.
Zarazila jsem
v myšlenkách tento svůj posudek, přesto jsem však začala vytušovat, že přece
není vše v pořádku, že opravdu se tam nahoře něco změnilo, co zavinilo tento
přísný čin Boží, toto naprosté uzavření cesty zpět. Znovu se dívám na bránu,
která už stála tichá, němá, jako věčný strážce tohoto Božího rozhodnutí.
Tento dojem
nepřístupnosti se však náhle oslabil. V prvních chvílích jsem nemohla zjistit,
odkud toto oslabení přichází, ale můj duchovní cit mne přece jen nemýlil. Kolem
brány se odehrávalo něco tajemného, v největší skrytosti, co souviselo s oním
přísným a neúprosným rozhodnutím. Můj nejniternější smysl jakoby vnikal do
tajemství, které dosud nebylo odhaleno. Až jsem se ostýchala odkrývat svaté
mysterium odehrávající se v nejniternější hlubině bytostnosti Boží, kam nemůže
vniknout žádný stvořený, ani nemůže pochopit, bude-li mu dáno určité zjevení
svatých tajemství.
Stála jsem v
posvátné bázni, neodvažujíc se jedinou myšlenkou rušit velikost chvíle. To, co
se v tu chvíli odehrávalo v Boží mysli, v Boží moudrosti, vůli i lásce, žádné
lidské slovo nevyjádří, nevypoví. Neodvažuji se toho ani já. Kdybych řekla, že
to byla bouře, orkán, že to bylo šumění všech vod světa, záplava, potopa,
zemětřesení, že to byla síla, mohutnost veškeré energie nacházející se ve
vesmíru, myslím, že by to byly jen prázdné zvuky slov, představy neodpovídající
skutečnosti, protože my lidé chápeme, cítíme, vidíme a slyšíme všechno dění
příliš hrubé a hřmotné. Dojmy ducha jsou však zcela jiné. Ozývá se v nich sice
podobná představa jako na Zemi, ale zcela jinak, jemněji, ale silněji, s
podbarvením vyšších i hlubších zvuků, ještě rozmanitějších odstínů.
A tento souhrn
všech myšlenek, zvuků a citů, všeho postřehnutelného a zachytitelného dění,
mohl by tak trochu vyjadřovat ono rozechvění, vyciťované mým nejjemnějším
duchovním citem v Božím nitru. Toto Boží rozechvění bylo podobné rozechvění
člověka, jenž stojí na křižovatce tváří v tvář novému osudu, který od základu
mění jeho život. Podobalo se lidské mysli před důležitým rozhodnutím, i citu
člověka, který mnoho vydával i žádal a teď nemá komu dávat a od koho brát,
který se hroutí až do základů a prožívá těžkou krizi než se vzchopí a začne si
stavět zcela nový základ, nový způsob projevu, ne už důvěřivý, slunný a
samovolný, ale podložený moudrostí, v níž je uložena veškerá zkušenost
člověkova života.
Kolikrát jsem
si v těchto prožitcích uvědomila pravdivost Písma, že Bůh učinil člověka podle
obrazu svého, kolikrát jsem vnímala bolest, radost, úzkost, smutek i žal Boží,
jak všechno bylo nesmírně znásobeno, zmnoženo, jakoby to byly bolesti, úzkosti,
starosti a žaly celého lidstva.
Takto
rozjímajíc a hledajíc vyjádření podivných stavů vyciťovaných u Boha, znovu jsem
se nitrem dotkla tajemství. V tomto hlubokém svatém dění počala ze všeho
myšlenkového a citového rozechvění vyrůstat, krystalizovat veliká úžasná síla,
která dala nový pevný základ dalšímu životu lidstva i životu mimo lidstvo. Tato
síla byla Vůle. Vyrostla z myšlenky Moudrosti a byla s ní spojena, podepřena a
zušlechtěna. Přesto však nesla v sobě znaky, jaké vůle má, i když my lidé ji
měříme lidským měřítkem, lidskou vůlí, často nespravedlivě nemilosrdnou a
lidsky hrubou jako vše ostatní u člověka. Nemohu říci, že bych ji vyciťovala do
této chvíle u Boha tak silně a mocně. Ano, ona tam byla, ale tvořila zatím
jediný harmonický celek. Ale nyní jsem vycítila, že nynější její zmohutnění,
síla a pevnost nejsou spontánní, ale že vyplynuly z nutnosti, ze zkušenosti, z
potřeby, aby rozťaly kruh, který nepřítel zadrhl, aby rozvázaly spletitý uzel,
jejž ruce nepřítele tak chytře a rafinovaně zapletly.
Poprvé tedy
Bůh užil své niterné síly zjevně a silně, poprvé vyšel ze svého skrytého
osamění a chopil sám do rukou osud člověka. Jestliže sám v sobě učinil toto
rozhodnutí, dokázal tím neslýchaný čin i největší oběť. Popřel sám v sobě
lásku, která do té doby byla největším činitelem všeho dění. Nepopřel ji sice
tak, že by ji odvrhl jako neužitečnou věc, ale jen ji ztišil, spoutal, vdechl
ji do sebe a skryl ji na dně své bytostnosti, aby snad v některé chvíli
nenabyla vrchu a předčasně nezmařila plán.
Toto ztišení,
spoutání lásky bylo nejtěžším činem pro Boží mysl, cit, neboť do té doby žila
jen láskou a pro lásku. Nevím, zda by to dokázal některý člověk vyvinutého
citu, kdyby měl vlastní nejmilejší dítě od sebe zapudit uprostřed nejvyššího
splynutí lásky, uprostřed nejláskyplnějšího obcování.
Když jsem si
toto všechno uvědomovala dotýkajíc se toho nitrem, tu ještě jedna věc se mi
zdála zvláštní. To, co do sebe vdechl Bůh jako lásku, nebylo celé, byla toho
jen část, snad polovina. Ptám se v duchu, kam se poděla část druhá, vždyť přece
není možné, aby se ztratila. A tu se dostávám konečně k bráně uzavírající Boží
svět, i k onomu tajuplnému, co se kolem ní odehrává. Co to jen postřehuji?
Pomalu si
začínám ujasňovat tajemství. Vždyť za tou branou, na místě, kde stojím ve tmě
lidského života, se Někdo nachází. Kdo se mnou sdílí tyto rozpaky, toto zoufalé
postavení lidského vyhoštěnce? A už mne ovanul teplý vánek přinášející vůni
růží. Ne, nebyl to vánek, byl to teplý dech horoucího srdce Božího, plného
lásky. Jak je mi krásně, blaženě, jako bych se naráz ocitla na zeleném paloučku
ozářeném jarním sluníčkem. Nastavila jsem mu tvář, celé tělo a tonula jsem v
blahu. Tma zmizela, nebylo hrůzy, starosti, zoufalství.
Něžný,
láskyplný Hlas mi řekl:
Poznáváš mne?
Jsem to já, Boží Syn nejmilejší, Láska věčná. Neopustil jsem drahé své, ale
Otce jsem opustil, abych lidem vrátil ráj a otevřel tuto bránu. Pohleď,
nepřítel mi nevzal všechno. Vidíš ta jemná vlákénka v lidských srdcích?
Slaboučká jsou, že sotva žijí, ale přece po nich jednou dojdou zpět k této
bráně. A zde je klíč od ní. Ten je v mých rukou. Až si jej lidé uvědomí a
požádají o něj, podám jim ho. Pak vstoupíme společně do místa štěstí a pokoje,
do ráje Božího. Než se tak stane, projdu i já touto tmou a zastavím její
proudy. Pohleď, co Vůle má - Otec můj - mi chystá. -
Po těchto
slovech zůstávám v klidu a čekám, odkud mi přijde zjevení Vůle Boží. V tom
klidu opět začínám vyciťovat onu Boží sílu, která se prve tak silně a výrazně
projevila. Začínám vnímat neviditelnou tvář, jejíž hořejší část se vynořovala z
beztvárnosti. Vypadalo to, jakoby malíř načrtl několika tahy krásné ušlechtilé
čelo s očními oblouky a kořenem nosu. Přes čelo, které vyzařovalo velkou
myslivou moudrost, se táhla kolmá rýha vybíhající z kořene nosu. Prohlubovala
se a zvětšovala, jakoby chtěla krásné čelo rozdělit na dvě půlky. Při pohledu
na tuto rýhu mě pojala závrať, jako bych se dívala do hluboké propasti, jejíž
dno je nedohledné mým očím. Dno snad znamená věčnost věčnosti.
Uvědomovala
jsem si, že by bylo třeba něco učinit, zastavit toto prohlubování rýhy, nebo že
se něco přihodí, co zničí tuto nádhernou skladbu myslícího moudrého čela. Když
jsem upřela myšlenky na rozryté čelo, tu někde uprostřed rýhy - hluboké
propasti - jsem zaslechla ošklivý hrubý smích a cinkot skla, jako když
opilec rozjařený alkoholem v sebevědomí a pýše rozbíjí v bujnosti poháry.
Mimoto se tam ozývaly ještě zvuky jako teskné pípání ptáčka zavřeného v kleci.
A opět to bujné veselí jako přípitky na hostinu zásnubní, kdy nevěsta v komůrce
slzami smáčí lože, majíc jít z donucení k oltáři. Bylo to jako banda lupičů
nebo spiklenců, kteří se radují nad vzácným lupem. Bylo mi hrozně, když jsem
poslouchala řeči propasti a tmy, když jsem pozorovala zvětšující a prohlubující
se rýhu.
Avšak co to?
Rýha se mění, stává se vykřičníkem, který upozorňuje na nebezpečí, jakoby chtěl
říci: Dost - ani o krok dál, nebo se stane neštěstí. Míra trpělivosti se
navršuje. Neváhej, který jsi vybrán k záchraně, pospěš, je třeba pomoci. -
Sotva jsem si
uvědomila tato varovná Slova Boží Vůle, zdálo se mi, že nějaký paprsek se dotkl
Božího čela jako políbení něžného Syna. A zase vnímám tichý Hlas, myšlenku,
která se dotkla mysli Boží:
Ano, již jdu,
kam mne posíláš, Otče můj. Dám světlo temnotám a svou lásku položím jako most
přes oba břehy propasti. Hle, půjdu propastí a rozdělím ji na dvě části. Ta
hořejší, Tobě bližší, se oddělí, přijme světlo a spojí se opět s Tebou. Tu
dolejší ponechám pro příští věky. Touto Tvou cestou do hlubin a tímto
rozdělením činím znamení, v němž budu od této chvíle žít já i ti, které jdu
osvobodit. V tomto znamení zvítězíme. -
Současně s
těmito slovy neviditelná ruka psala toto znamení na čelo Boží. Nejdříve prošla
rýhou svisle dolů a pak ji proťala uprostřed na dvě nestejné části, spodní
delší, horní kratší. Avšak takto přetínající čára nejenže svislou rozdělila,
ale protáhla se po obou stranách až do čistých míst čela. Bylo to opravdu,
jakoby se tam položil most spojující oba břehy. Aby však lávka byla pevná, je
třeba ji hodně daleko přes okraj břehu zaklínit, aby krok byl co nejbezpečnější.
A tak hledíc
na tyto čáry, na toto znamení nového věku, spatřila jsem kříž protínající Boží
čelo, který se prodlužoval, zvětšoval, až začal prostupovat celé Boží Tělo.
Vtom se mi
obraz změnil. Spatřila jsem člověka, jak žije nyní na Zemi, nahý, neoděný, jen
přikrytý vlastním fyzickým tělem. Ruce měl rozpjaté jako v zoufalství, jako v
touze objímat. Toto lidské tělo mělo podobu kříže. Bylo to poznání jako blesk.
Dívám se v úžasu na tento kříž, který byl symbolem člověkova života na Zemi.
Slyším Slova:
Hle, od této
chvíle, kdy člověka sevřela tma, kdy jsem v člověku sestoupil na Zemi, jsem na
kříži jeho těla. Jsem na něm ustavičně, protínám propast temnoty a usmiřuji
Otce. V člověku pokládám sebe samého, aby přese mne jako po mostě došel zase do
ráje. Až opět duchem sestoupíš na Zemi a spatříš člověka, zastav se u něho.
Jdeš kolem mého mystického kříže. Snad v dojetí mne pozdravíš a obnažíš svou
hlavu, jak činí zbožný poutník, když se u kříže zastaví. Avšak věz: Málo mi to
je. Já toužím z kříže sestoupit a ukončit naši společnou pouť temnotou. Toužím
už spatřit vás v rajském světě, lidské duše milené. Pověz to všem, kdo jméno mé
znají, avšak neznají svůj úkol. Toto mé sestoupení z kříže je v tvých rukou, je
v rukou všech lidských duší, které se mnou se spojí a se mnou vystoupí vědomě z
temnot a tím mně ulehčí břemena a tíži úkolu, utrpení i námahu. Ty lidské duše,
které toto učiní, postavím po svůj bok a budou mými spolubratry, spoluvykupiteli. Dobře jsi vystihla mé zalíbení, které k
člověku chovám, i to, že jsem v člověku sebe sama uložil, aby mne hlásal svým
životem, aby miloval, pracoval, moudrostí slynul, aby dovedl vést, učit a
spravovat země. Nediv se tedy, pohlížejíc na mne, že vnímáš city podobné citům
člověka. Vždyť on z mého všechno má. A nyní se opět podívej na mé
znamení . . .
Po těchto
slovech se znovu vzchopuji k niterným prožitkům.
Sotva jsem se ztišila a soustředila, první, nač můj zrak narazil, byl opět
kříž. Byl temný a teskný jako sám život člověka na Zemi. Dlouho se na něj dívám
a rozjímám v nitru o jeho tajemství. Vzpomínka na prožité znovu mne přivedla k
místu prožitků, kdy se velká neobsáhlá Láska Boží rozdělila na dvě části. Jedna
vyšla z temnot, neboť ji tam vedla páska Otecké lásky k dítěti - člověku.
Tuto pásku nepřítel sice silně narušil, vzal jí její viditelnost, ale tajné
neviditelné pouto lásky nedovedl zcela přetrhnout. Bylo v srdci člověka uloženo
jako tajná působící síla. Mělo jednou zesílit, oživit a stát se žebříčkem pro
výstup člověka do světla ráje.
Kříž před mým
zrakem rostl, zvětšoval se. Cítím, že za ním je neviditelné čelo Boží, Moudrost
i Vůle Boží. Síla Vůle jakoby rodila v sobě určitou a pevnou myšlenku. Vnímám,
že vlastně Boží myšlenka tvoří onen kříž - plán příštího života, příštího
věku. Jakoby Bůh sám v sobě učinil rozhodnutí a sám sobě určoval práci i
křížovou cestu temnotami.